דמיאן לזרוס ביסס את מעמדו לאורך הקריירה המפוארת שלו לא רק כאחד הדיג'ייז המוערכים והיצירתיים בסצנת האוס והטכנו, אלא גם כאחד מבעלי החזון המשמעותיים ביותר בסצנה. זה מתבטא בלייבל שלו, קרוסטאון רבלס, שחוגג בקרוב 20 שנה להיווסדו, בסטים "הסיפוריים" שלו, ובפסטיבל דיי זירו שהקים וייסד, והפך לאחד מפסטיבלי הטכנו הטובים בעולם.

הפסטיבל הראשון התקיים בטולום ב-21 לדצמבר 2012, היום שבו הסתיימה הספירה בלוח השנה של בני המאיה. שבע שנים אחרי נדד הפסטיבל הקסום ליעד השני שלו בעולם – מצדה, במה שהיה לאחד מאירועי השיא של אותה שנה. השנה הוא יחזור למבצר ההיסטורי, אחרי שלא התקיים במשך שנתיים בגלל מגפת הקורונה. לצד לזרוס, ינגנו שמות ענק מהסצנה העולמית, ביניהם ארטבאט, סשה ויאן בלומקוויסט.

"ב-2018 החלטתי שזה הזמן לחפש מקום נוסף. הבנתי שדיי זירו צריך להיות אירוע מיוחד וייחודי, שמתקיים בלוקיישנים מיוחדים מאוד, עם חיבור רוחני ומיסטי ליקום. מקום שבו אנשים יכולים ליהנות משקיעה או זריחה מדהימה, שלא בהכרח קל להגיע אליו", משתף לרזוס בשיחה עם mako מוזיקה בהחלטה לבחור במצדה. "תמיד רציתי לעבוד בישראל. שנה לפני זה עשיתי אירועים עם 'דה טריפינג' (מותג חיי הלילה שמפיק את האירוע), שהיה מבריק, אז זה היה הגיוני שישראל תהיה המקום הבא שבו נקיים את דיי זירו".

Day Zero (צילום: עמרי סילבר)
"מקום עם שקיעה וזריחה שקשה להגיע לשם" | דיי זירו במצדה ב-2019 | צילום: עמרי סילבר
Day Zero (צילום: Here & Now, יחסי ציבור)
דיי זירו בטולום | צילום: Here & Now, יחסי ציבור

למה דווקא מצדה? 
"האמת שהסתכלנו על לוקיישנים נוספים כמו עיד דוד בירושלים, אבל תמיד ידעתי שמצדה זה המקום. הייתי במצדה בגיל 20, עליתי למעלה בזריחה ונדהמתי כתייר. ידעתי שיש שם קסם ואיכויות מיוחדות. עבדנו קשה כדי יקרה וב-2019 דיי זירו מצדה נולד".

אפשר רק להניח שהיית צריך להתמודד עם תגובות פוליטיות לא פשוטות מאנשים שלא ממש אהבו את הבחירה בישראל. 
"כן, היו תגובות כאלה, אבל בשבילי דיי זירו הוא הזדמנות לאנשים מכל הדתות והצבעים לבוא ולחגוג ביחד. כן, אני יודע שיש אנשים שחיים מאוד קרוב לאירוע ולא יכולים להגיע וזה כואב לי, אבל זה לגמרי מחוץ לשליטתי. מהצד שלי, ניסיתי לעשות כל מה שאני יכול. הזמנתי אמנים פלסטינים לנגן אצלנו, אבל עד היום זה לא קרה. כאמן, אם הייתי מתעסק בכל הבעיות הפוליטיות בעולם, הייתי יכול לנגן רק בניו זילנד".

"האירוע שלנו ממוקד בלהביא את האנשים הכי טובים לחגוג ביחד ולחוות משהו מיוחד, בלי קשר לדת, לאום או צבע. בדיי זירו הקודם ניגנה בסיום להקה ערבית וזה היה משהו מיוחד, ואנחנו עושים משהו דומה השנה עם The Hallways, הרכב ערבי-יהודי מתל אביב, שהפך לאחד האהובים עלי בזמן האחרון". 

איך יראה הפסטיבל השנה ביחס לזה שהתקיים במצדה ב-2019? 
"הוא יהיה בוודאות גדול יותר, מרגש יותר ועם הרבה יותר אמנים. אנחנו מביאים את דני טנגליה וסשה, שתי אגדות מוזיקה אלקטרונית - לנגן ביחד לראשונה. יהיו הרבה אמנים מוכרים כמו ארטבאט, לצד אמנים חדשים כמו קרליטה וקלואי קלייט שעוד לא ממש מוכרות בישראל, אבל יהיו כוכבות ענקיות". 

ל-mako מוזיקה נודע כי גם האחים מרטינז צפויים לנגן באירוע. כששאלנו את לזרוס על זה הוא ענה: "יש שמועות על הרבה אמנים, אבל אני לא יכול לאשר ולהכחיש כלום". 

לזרוס מנגן בישראל כבר שנים, ויש לו רק דברים טובים להגיד על הסצנה המקומית. "אני מאוד אוהב לנגן בישראל. אני מוצא את תל אביב בשורה הראשונה של ערים כמו ליסבון וברלין – מאוד חופשית וליברלית עם אנשים שפתוחים לרעיונות חדשים ואקספרימנטליים מבחינה מוזיקלית ופתוחה מבחינה מינית ורומנטית. יש שם תמיד ברים מגניבים ואנרגיה ברחובות שקשה להתעלם ממנה".

_OBJ

יש איזשהו סט שאתה זוכר מישראל? 
"אין סט אחד שאני זוכר במיוחד, אבל ניגנתי הרבה שנים בבלוק ואני מאוד אוהב את המועדון הזה. בפעם האחרונה שניגנתי שם הקהל היה מדהים והאווירה הייתה מיוחדת מאוד. לא מזמן ניגנתי גם בפורום בבאר שבע וגיליתי קהל שונה מתל אביב, אבל מאוד כיפי ומתעניין במוזיקה. אני תמיד מקבל המון אהבה בישראל וזו סיבה נוספת לבחירה להביא את דיי זירו אליכם". 

"גם המוזיקה שיוצאת מישראל מאוד מעניינת", ממשיך לזרוס. "השנה בפסטיבל ינגנו אדם טן ומיטה גאמי שאני מאמין שהם הפריצות הגדולות שמגיעות מתל אביב לסצנה העולמית כרגע. יש בישראל הרבה אמנים שיודעים לקחת את האווירה והאנרגיות הייחודיות של תל אביב וירושלים ואת האנרגיות במועדונים, האוכל המדהים במסעדות ולתרגם אותה למוזיקה. מגית (קקון) שעבדתי איתה עושה את זה מצוין וגם אדם טן ומיטה גאמי, שבקרוב ישחררו משהו מדהים בלייבל שלי". 

לזרוס שנמצא בסצנת הטכנו והאוס עוד מהימים שהייתה רחוקה מהמיינסטרים, התייחס גם להתפוצצות העולמית של הסצנה ולעובדה שיותר ויותר דיג'ייז שהיו מזוהים עם מוזיקת EDM כמו טייסטו ודיוויד גואטה, עושים את המעבר לטכנו: "הרבה מהאמנים שהיו גדולים התחילו להבין שהם סובלים מכמות ואיכות האנשים שמגיעים למסיבות שלהם", הוא מסביר. "הם מבינים שהאנשים, המוזיקה והחוויה היותר טובה נמצאת בסצנת האוס והטכנו. זה היה בלתי נמנע שזה יקרה בגלל שגם האמנים וגם הקהל שגדל על ה-EDM התבגר וכך גם הטעם המוזיקלי שלו. באופן אישי, אני שמח שאנשים מנגנים מה שהם באמת אוהבים. להיות דיג'יי זה לנגן את המוזיקה שאתה מרגיש בלב שלך ורוצה להעביר לאנשים".

View this post on Instagram

A post shared by The Tripping (@the.tripping)

לסיום, ביקש לזרוס להעביר מסר לקהל שיגיע לפסטיבל דיי זירו: "אחד הדברים החשובים שאנחנו רוצים להשיג בפסטיבל הוא עניין הקיימות. אנחנו עושים מאמץ ענק לעשות כל מה שאנחנו יכולים למען הסביבה ולעזוב כל לוקיישן שאנחנו מגיעים אליו נקי יותר מאיך שקיבלנו אותו".

"זה חשוב שאנשים בישראל יבינו את החשיבות של זה כי לצערי, הרשויות בישראל מתקדמות לאט בכל מה שקשור לקיימות, מחזור וכל נושא ההתחממות הגלובלית וזה מאכזב מאוד בשבילנו. אנחנו מצדנו נעשה מה שאפשר – תהיה מערכת מחזור מיוחדת, לא יהיו כוסות פלסטיק ותהיה מערכת תשלום שתתגמל אנשים שישמרו על הסביבה. חלק מהכסף הזה נשקיע חזרה בארגונים ירוקים שיעזרו לים המלח ומצדה. תבואו תחגגו איתנו את החיים, אבל תשמרו על הסביבה".