אחרי סוף שבוע ראשון מוצלח של חגיגות פורים שנפתחו עם אירוע מעולה בחאן השיירות ומסיבת קטנה ומקופדת עם גיא גרבר – השבוע של החג עצמו היה קצת יותר מורכב בחיי הלילה. זה התחיל ביום שלישי עם פסטיבל סולאר, אותו המשטרה סגרה מ"חשש לחשבון הציבור". יכול להיות שההפקה לא עשתה מספיק מהצד שלה כדי לשמור על האירוע, אבל אצבע מאשימה חייבת להיות מופנית גם כלפי המשטרה, שבסופו של דבר אמורה להיות אחראית על הבריאות שלנו הבליינים, ולנסות לעשות את זה בצורה הגיונית ולא על ידי סגירת מסיבות ואכזבתם של אלפי אנשים בגלל חוסר יכולת ו/או רצון לעבוד.

כשהמשטרה סוגרת אירוע בגלל "חשש משלום הציבור" היא למעשה מודה באחד משני דברים נוראים: או שהיא לא יודעת לעשות את העבודה שלה ולשמור על שערים למסיבה, או שהיא מעדיפה חיים קלים, גם אם זה כולל פגיעה במפיקים במאות אלפי שקלים. כך או כך, הקלות שבה ההחלטה התקבלה היא משהו שהמשטרה מרשה לעצמה לעשות רק במסיבות ופסטיבלים אלקטרוניים. אם תהיה פריצת גדרות בהופעה כלשהי של זמר או להקה בפארק הירקון או לייב פארק, המשטרה תחליט לסגור את ההופעה? התשובה היא כנראה שלא, שכן ההד התקשורתי והביקורת הציבורית תהיה הרבה יותר רחבה מזו שהיא מתמודדת איתה כשהיא סוגרת מסיבה.

אחרי האירועים הקשים ביום שלישי, העיניים של כולם היו נשואות אל ביתן 2 באקספו תל אביב שאירח את Upperground TLV, שבמרכזו סט של המגה דיג'ייז האוקראינים ארטבאט. היה ברור שבאירוע, אליו רכשו כרטיס כ-9,000 בליינים, יהיו ניסיונות לפריצת גדרות ובהפקה הבטיחו מספר מעגלי אבטחה כדי למנוע אותם. תחילה זה נראה רע, עם פריצת השער הראשון בגני התערוכה ותמונות שהזכירו את מה שקרה בפסטיבל זאמנה אשתקד, אבל באופן די מפתיע, כוחות האבטחה והשיטור הצליחו להשתלט על הכאוס.

"כמו שהתחייבנו לפני האירוע, ארגנו מערך אבטחה כפול כי ציפינו שיגיעו אנשים למתחם האירוע גם ללא כרטיסים, לא דבר שאמור להיות נורמלי", הסבירו בחברת גיישה שהפיקה את האירוע בשיחה עם mako. "ברגע שנוצר עומס ברוקח (הכניסה הראשונה) לא הייתה ברירה אלא לפתוח את השערים ולתגבר את הכוחות תוך כדי שיחכו במקום אחר. היו במהלך הלילה המון ניסיונות פריצה שהצלחנו לחסום בשיתוף פעולה עם המשטרה ולמרות שניסו בכל דרך לפרוץ - הצלחנו להשתלט על המצב ובגלל זה האירוע המשיך כרגיל.

"זה מאכזב ומצער שמשקיעים מיליוני שקלים בשביל להביא לכאן פסטיבל בקנה מידה בינלאומי שלא רואים כאן כל יום, ורוב האירוע צריכים להתעסק עם אנשים שמגיעים ללא כרטיסים ורק הורסים לכולם. החשש הכי גדול היום בתור מפיק זה הכניסות. זה שאב מאיתנו את רוב האירוע. קשה להיערך לזה, אבל ציפינו לגרוע מכל, והצלחנו בסופו של דבר להשתלט על האירוע והכל התקיים והמשיך כרגיל. בסופו של דבר שאנשים יחזרו בשלום הביתה יותר חשוב מכל כסף ומכל הפקה, ושמחים שצלחנו את המאורע והצלחנו להביא חווית בילוי מיוחדת לישראל".

אם מסתכלים מעבר לבלאגן בכניסות, שלצערי כבר הפך לשגרה, בהפקה יכולים לצאת מרוצים. התפאורה במקום הייתה מרשימה, הסאונד היה עוצמתי והמופע הייחודי של ארטבאט (בהרכב חלקי שכן ארתור מהצמד מתמודד עם מצב רפואי מורכב), שהגיע לישראל אחרי טולום, ברצלונה ואמסטרדם, היה מהפנט. הצמד האוקראיני סיפק סט מעולה של שעתיים וגם ארגי, שהופיע מעט לפניהם, היה מעולה. ובכל זאת, קשה שלא לצאת מהמסיבה אם תהיות לגבי האפשרות של לקיים אירועים המוניים באזור המרכז ועל היכולת ו/או הרצון של המשטרה לעשות מה שצריך כדי למנוע תמונות מכוערות כאלה.

ארטבט באקספו תל אביב  (צילום: אור מאנו)
ארטבט באקספו תל אביב, טיפלו יפה באירוע פריצה | צילום: אור מאנו

_OBJ

ולסיום – המסיבה הכי טובה בפורים

ביום שישי התקיימה בים המלח המסיבה הכי מדוברת של פורים, אוף דה גריד. כמה מדוברת? שעות ספורות לפני המופע, עלו ברשתות החברתיות הצעות לשלם 3,000 שקלים עבור כרטיס. הקונספט? לוקיישן האירוע והדיג'ייז מתפרסמים רק בבוקר האירוע, רק יודעים שהמסיבה מתקיימת במרחק של שעה מתל אביב.

על הנייר, אין הרבה הפקות בישראל שהקהל היה סומך עליהם וקונה כרטיס בלי לדעת איפה ומתי התקיים האירוע, אבל פיוצ'ר ממורי (שהביאו בשנה שעברה את פולו אנד פאן וגם הפיקו את DGTL בסוכות) הרוויחו את הקרדיט הזה מהקהל, שקיבל תמורה מלאה לכרטיס.

הליינאפ כלל 9 סטים שונים. הגעתי בזמן לסט של ג'ניה טרסול ועומרי סמדר, מהשמות היותר חמים בסצנה היום, והשניים שסיפקו סט נהדר שהכניס את הקהל לאווירה לקראת שיא הערב. אחריהם עלו מיטה גמי ורד אקסס המקומיים גם הם – וסיפקו סט פשוט מדהים שהוכיח למי שעוד היה ספק – מדובר בדיג'ייז המובילים בישראל, שלגמרי יכולים להיות סט מרכזי בכל ליינאפ.

View this post on Instagram

A post shared by (@techno.il)

אחריהם עלה לבמה יאן בלומקוויסט, אחד מהשמות המדוברים בסצנה האלקטרונית, שהגיע עם מופע הלייב שלו. קצת פחות התחברתי לסט, אבל נדמה שרוב הקהל שהיה במסיבה עף עליו. כשסיים, הגיע תורה של בלונדיש, שם עולה בסצנה שהפכה למבוקשת ובצדק. הדיג'יי המוכשרת סיפקה סט אדיר, שנמשך כשעתיים וחצי והיה אחד מהשיאים המוזיקליים של החג הזה. סיימתי את הערב כשהיא ירדה מהעמדה (או יותר נכון את הבוקר - הסט של בלונדיש הסתיים ב-9 בבוקר), אבל החגיגה של אוף דה גריד נמשכה עד 12 בצהריים. בפיוצ'ר ממורי יכולים לחייך, שכן הם רשמו עוד אירוע מוצלח, שממצב אותן כאחת מחברות ההפקה הטובות בארץ.

הבליינים הישראלים יוצאים מפורים עם טעם חמוץ-מתוק. מצד אחד המון אירועים מוצלחים, אבל מצד שני, יותר מאירוע אחד שנסגר בגלל פריצת גדרות. הגיע הזמן שהמשטרה - יחד עם המפיקים - יבינו איך להתמודד באמת עם התופעה המכוערת הזו. מה הלאה? באפריל נציין את חג פסח שאמור להיות עמוס במסיבות ובעיקר את יום העצמאות, שיכלול גם כן מסיבות ענק עם אלפי בליינים. האם הם יעברו חלק או שכמו בפורים הזה נראה שוב תמונות מכוערות של פריצות? נצטרך לחכות ולראות.