אין תמונה
הזוהר לארגוב. זהר ארגוב ז"ל

זהר ארגוב ז"ל הוא קונצנזוס מוזיקלי. אם שמים לרגע בצד את המעשים הפליליים שעשה, הסמים וההסתבכויות עם החוק, מדובר באחד הזמרים הגדולים ביותר שצמחו כאן, יש שיאמרו הגדול שבהם. אחרים יאמרו שרק אייל גולן משתווה לו, או עולה עליו.

ארגוב היה זמר-מבצע מצוין, עם יכולת טבעית להביע רגש באמצעות השירה כמוה יש למעטים. הוא השכיל לשלב במוזיקה שלו מזרחית, יוונית, טורקית, רוק, בלוז ואפילו אלמנטים מזרח אירופאים, ובכך היה מיוצרי התשתית למה שמכנים כיום "מוזיקה ים תיכונית". הטקסטים ששר כללו שירי אהבה, שירי דיכאון ובכי, תפילות מבית הכנסת, טקסטים מהמקורות וכאלה שדמו להם, וגם שירי סתלבט, כיף, חפלה וסוטול.

הצטיין בבחירת שירים שהפכו ללהיטים

בעיקר הצטיין זהר ארגוב בבחירת שירים, באוזן שתפסה שיר בשמיעה ראשונה וידעה שיהפוך ללהיט, תכונה שרק לחלק מהזמרים יש. היכולת הזו לבחור להיטים הכניסה אותו בסופו של דבר גם לטייפים של מי שלא היו הקהל המובהק של זמרי הקסטות המזרחיים. את זהר שמעו, בעיקר לאחר מותו, כולם. מזרחים ואשכנזים, צעירים ומבוגרים, נהגי מוניות וחיילים, עקרות בית ודוקטורים, גם השוטרים וגם הגנבים. וכשמחפשים ומדברים על זמר שצמח "מלמטה, מהעם, מהשטח" - זוהר ארגוב (במקור עורקבי) הוא הדוגמה הראשונה שקופצת לראש.

את האיש זהר ארגוב היה יותר קשה לחבב. מדובר היה באדם מכור לסמים, שנשפט למאסר ולבסוף מצא את מותו בתא מעצר במשטרת ראשון לציון ב-6 בנובמבר 1987, כשהוא ספק ב"קריז" קשה ספק בדיכאון עמוק. אבל עדיין, דמותו הכריזמתית, הדיבור הממגנט שלו, ה"קוליות", ההומור העצמי, הפאסון שלו, ומעל לכל יכולות השירה שלו - עשו אותו לגדול ביותר בדורו.

אפשר להתווכח לנצח האם זהר ארגוב נהיה "המלך" רק בזכות מותו, או שהוא באמת ראוי לתואר, אבל לרגל יום השנה ה-24 ללכתו, בחרנו את תריסר הלהיטים הכי הכי גדולים שלו, אלה שחקק לנצח במוזיקה הישראלית.

"נכון להיום"

יהיו כאלה שיגידו לכם ש"נכון להיום", שיר הנושא מהאלבום "נכון להיום", שיצא ב-1982 וסימן את ההמראה הגדולה בקריירה של זהר ארגוב, הוא בכלל לא שיר מזרחי. מדובר בסוג של בלוז שהלחין אבנר גדסי, עם סולו גיטרה חשמלית של שמוליק בודגוב (אז בלהקת "ברוש"). הטקסט שכתב שאול בן-שאול דיבר על דיכאון, על ייאוש, על אהבה נכזבת, יהיו כאלה שיאמרו - על חייו של ארגוב עצמו.

 

"הפרח בגני"

הניצחון של זהר ארגוב בפסטיבל הזמר המזרחי ב-1982 עם "הפרח בגני", שיצר אביהו מדינה ועיבד ננסי ברנדס, הוא כמובן רגע מפתח בתולדות המוזיקה המזרחית הישראלית ובקריירה של זהר עצמו. השיר הפך בן לילה ללהיט ענק שפרץ גבולות והתחיל את התהליך של הכנסת המוזיקה המזרחית למיינסטרים הישראלי. מרגע זה הפך ארגוב מזמר מוכר רק לחובבי הז'אנר לשם שכל אחד הכיר. עם התרועה הספרדית בהתחלה והמלודיה התימנית, מקום רביעי במצעד הפזמונים הכללי של אותה שנה והאלבום המצליח שבא בעקבותיו, הדרך לקלאסיקה היתה סלולה.

 

"בדד"

מרוב ש"בדד" הוא שיר מצויין, הן טקסטואלית והן מוזיקלית - יוצריו הם עמשי לוין ועוזי מלמד - לעיתים הוא נשמע כמו להיט מוזמן מראש, כזה שמאפיין את תעשיית הפופ הים תיכונית העכשווית. אבל אז מגיע הפזמון, הקול של זוהר קורע את הסטריאו, ואיתו נקרע הלב. לפעמים נעים להיות עצוב.

 

"ים של דמעות"

זה לא רק הקאבר ההיסטורי של נינט טייב שניצח את העונה הראשונה של "כוכב נולד", ממש לא. "ים של דמעות" המקורי, שיר הנושא מהאלבום של ארגוב מ-85', עם המילים של זמירה חן והלחן של רפי גבאי, הוא אחד משירי הדיכאון והבכי הגדולים שהיו לנו. גם היום, יותר מ-25 שנה אחרי, הוא עדיין מרגש, עדיין מסמר את השערות ביד.

 

"אלינור"

הלהיט הראשון מהאלבום הראשון, מ-1980, עם המילים שכתב ג'קי מקייטן (שזוהר אז היה הנהג שלו להופעות) ללחן של כריסטוס ניקולופולוס. עד היום מספר יהודה קיסר איך הקליט את זוהר באולפן מאולתר על טייפ ארבעה ערוצים. עד היום מספרים האחים ראובני איך הקסטות היו נחטפות מהעגלות עוד לפני שהגיעו למדפים בחנויות.

 

"מה לך ילדה"

נסו רגע לנטרל (למרות שזה קשה) את הקישור בין השיר הזה לבין המנוני הקללות במגרשי הכדורגל. בבסיסו "מה לך ילדה" מהאלבום "אלינור" הוא פשוט שיר אהבה מקסים של אבא לבתו, שכתב והלחין משה נגר. כשזהר שר אותו בהטעמה המיוחדת שלו הוא מרגש, וכשהוא עובר ליוונית זה נשמע מוזר אבל מעניין.

 

"מרלן"

"מרלן", שיצר עוזי חיטמן ז"ל, היה הלהיט המוביל מהאלבום "כך עוברים חיי" שזהר הוציא בתחילת 1984. הוא כבר היה זמר מוכר והשיר, שניסה להתחרות בלהיטים הגדולים של חיים משה מאותה תקופה, התקבל באהבה על ידי הקהל והרדיו, גם בקרב אשכנזים שלפתע גילו את "המלך".

 

"סוד המזלות"

כשמדברים על תרומה גדולה למוזיקה המזרחית ועל צליל הגיטרה החשמלית של יהודה קיסר, "סוד המזלות" הוא השיר הראשון שקופץ לראש, גם בזכות הסולואים והליווי המשובחים אבל בעיקר בזכות הפתיחה שכל כך מזוהה עם השיר. אביהו מדינה יצר כאן קלאסיקה אמיתית שכל חובב מזרחית יודע לצעוק את הפזמון שלה מתוך שינה.

 

"עד מתי אלוהיי"

את מילות השיר העצוב הזה חיבר עוזי חיטמן ז"ל ללחן טורקי לאלבום "כך עוברים חיי" של זהר, לאחר שביקר בביתו בשנת 83' וראה את המצב בו הוא חי - בתוך הסמים, גר בדירה מוזנחת. עם השנים הפך השיר להמנון דיכאון מהטובים ביותר.

 

"להיות אדם"

נדמה שגם אביהו מדינה הגדול יסכים בעצמו ש"להיות אדם" הוא סוג של נס. עמוק מתוך הסמים הקליט זהר ב-1986 את אלבומו הלפני אחרון, ששיר הנושא מתוכו אמר בעצם הכל: "רק חולם להיות אדם".

 

"אל נבקש"

אחרי מותו של זהר ארגוב יצא האלבום "אל נבקש". שיר הנושא שלו, שהלחין משה נגר למילים של תמי לוי, כלל את השורה המיתולוגית: "יש דברים נסתרים, לא נבין לא נדע, נעשה גם דברים, שנראים בלי סיבה, לא צריך כל דבר, לחקור ולשאול, לפעמים גם מותר, לא לדעת הכל".

 

"צל עץ תמר"

השיר שמדבר על כינור שמנגן בחושך סביב נפתח ומציג דווקא בוזוקי דומיננטי, אבל כשזוהר זועק: "נגן נגנה! שמע ירח את קולי שם במרום / הוי למה למה בשפתייך הקסמתני / ליבי כבשת ועזבתני / אוהב כואב וסובל", הוא כמו מספר את סיפורו.

מסכימים? מעדיפים שירים אחרים? ספרו לנו בטוקבקים ובפייסבוק.