ליאור נרקיס (צילום: רון קדמי)
"היה משבר עם אשתי, אבל יצאנו לדרך חדשה מחוזקים". ליאור נרקיס | צילום: רון קדמי

ליאור נרקיס, מהזמרים המצליחים בארץ בתחום ההופעות, פתח שלשום (מוצאי שבת) את סיבוב הופעות החורף שלו במרכז הקונגרסים בחיפה, שם ביצע בין להיטיו הותיקים יותר גם את ארבעת הסינגלים האחרונים שלו: "מול כל העולם", "עמליה", "אז יאללה" ו"רבנו שעות".

עשרים וארבע שעות אחרי, בערב נדיר מבחינתו, בו הוא לא יוצא מהבית לאף הופעה, אפשר עדיין להרגיש בקול של נרקיס את ההתרגשות: "עליתי אתמול לבמה ופתחתי עם 'רבנו שעות', השיר יצא לאחרונה ואתה רואה שכולם מכירים ושרים אותו וזה הכיף. כל שיר חדש שלי שיוצא אני רק יכול לקוות שיאהבו. הדברים קורים עכשיו עם הסינגלים האחרונים שנוספו לי, שכולם הושמעו ברדיו, במיוחד האחרון שיחסית חזק בהשמעות. יש גם שירים פחות מושמעים שהקהל אוהב. זה כיף שדברים חדשים מתקבלים באהבה, כיף גדול ומזל גדול".

"סירבתי ל'אריסה' כי אני לא מופיע במועדונים. ל'עמליה' לא יכולתי לסרב"

-נראה שאתה מכוון לשירים שיראו לקהל ליאור נרקיס קצת אחר.
"קלעת לנקודה. אני מנסה לבנות דמות של ליאור קצת אחר. האלבום הבא יהיה ה-14 או ה-15 שלי ואני שואף שהוא יהיה מגוון ושונה. 'אז יאללה' זה פופ טורקי וכששרתי אותו ליוסי גיספן עשיתי חיקוי של זמר טורקי עם מילים בטורקית. עם משה פרץ עשיתי את 'מול כל העולם' שזה פופ ים תיכוני מיוחד שמחבר בין שנינו. את 'עמליה' עשיתי עם ליין המסיבות 'אריסה', זה מזרחית אנדרגראונד, עכשווי כזה, שונה. 'רבנו שעות' הוא שאנסון שלא עשיתי הרבה כאלה בקריירה. כמו שאתה רואה בכל שיר אני מנסה להביא גוון אחר".

-עד כמה העבודה בחתונות משפיעה על בחירת השירים? הרי בסוף תצטרך לשיר אותם באירוע.
"את השירים אני שר בכל מקום, גם בחתונות. 'עמליה' הוא שיר קליל על בחורה שמשגעת את כולם. קיבלתי אותו מדורון מדלי, אהבתי, והוא הציע לי להקליט אותו עם 'אריסה' לרגל שלוש שנים למסיבות שלהם. בעיני זה שיר מבדר והסכמתי כי הוא מתאים לאנרגיה שלי באופן כללי. אני שמח שבשיר הזה לא טעיתי".

-כמעט כל הזמרים בז'אנר הופיעו במסיבות הגייז של "אריסה". אתה היחידי שהוציא איתם שיר משותף.
"אני מופיע לכולם, גם לאנשים מהקהילה הגאה. הקהילה הזו חמה ואוהבת וחיבקה אותנו באהבה עזה. הם חיזרו אחריי משך שנתיים וחיכיתי לרגע הנכון. בהתחלה לא רציתי, וזה לא היה קשור לקהילה, אני פשוט לא מופיע במועדונים ואתה יודע את זה. כשהגיע 'עמליה' לא יכולתי לסרב. זה נפל בתפר שבין הופעות הקיץ להופעות החורף וחשבנו שיהיה מאוד כיף. זה באמת היה כיף, תהליך משמח, חווייה, עם אנרגיה טובה, תהליך חשוב עם אנשים מוכשרים ומקסימים".

"אשתי ואני התגברנו על דברים בנישואים. זו לא בושה"

-בוא נדבר על הטקסט של "רבנו שעות": "ניסיתי לפגוע, לגרום לך לבכות, אשמתי, פגעתי, נסחפתי"
"מבחינתי הוא מדבר עלי ועל אשתי. ביום שישי האחרון חגגנו ארבע שנות נישואין עם עליות וירידות. תשמע אני במקצוע לא פשוט וצריך הרבה הבנה. השמיעו לי את השיר על גיטרה באולפן של אלי קשת והחלטתי להקליט אותו. זה אחד השירים המקסימים בקריירה שלי".

-לא חששת משמועות שיגיעו בעקבותיו, לגבי יחסיך עם אשתך?
"לא. השירים שלי חיים אותי, לא חיים את השמועות. בחתונה שלי שרתי את 'שפוי בשבילך' שיצא באותו היום ועד היום כולם מבקשים אותו לחופה. לא מעניין אותי מה יגידו. אני רוצה לעשו איזון בין החיבור שלי עם עצמי לבין החיבור לקהל. 'רבנו שעות' יכול לדבר לכולם".

-ראית אותך ואת ספיר בתוך המילים האלה?
"כן, ראיתי אותנו בטקסט הזה. אני לא רוצה לחשוף מתי ואיך פגעתי בה, אבל עברנו דבר או שניים בנישואין, התגברנו על דבר או שניים בארבע שנים האלה, ויצאנו מזה מחוזקים. הטקסט אמיתי ואני רואה את עצמי שם. אני רוצה לשיר שירים שמתקשרים איכשהו לחיים שלי, ולכן הבלדות שלי הן שירי אהבה. שירים קצביים יכולים להיות גם 'שגעת טרפת', כי בפופ אפשר לשיר כמו ריהאנה 'אמברלה אלה אלה'. אבל כשיש לי משהו לדבר עליו ועברנו אותו - זה לא בושה לדבר עליו, זה אולי אפילו מחזק. אני רוצה שיבינו מזה שאנחנו במקום אוהב, הכי אוהבים שהיינו אי פעם, ושזה נתן לי את האומץ לספר על התקופה הפחות טובה".

-ראית מה קרה לקולגות שלך שעזבו את הבית - אתה מבין את הקושי לנהל חיי משפחה במקביל לכזו קריירה?
"אני מצליח להבין את הקושי, אנחנו חיים בלילות. אני שמח שאני ואשתי התגברנו על הקושי ויצאנו מחוזקים, זה מה שחשוב. לצערי אחרים לא צלחו. אצלנו ממש הצלחנו לגשר על זה".

"הטלוויזיה יכולה להיות גם מסוכנת לאמן, להרים ולהוריד"

-בהקשר הזה, צילמת פיילוט ל"מחוברים" שבו אתם רבים. בסוף לא חתמת איתם.
"יש חילוקי דעות בזוגיות. ככה זה זוגות. העדפתי לא לחשוף את המשפחה שלי לגמרי. אני מעדיף לשמור על מה שאני. לשמור על המשפחה וגם להופיע כל לילה. לגבי הריאליטי - יש לי קריירה של 20 שנה והיא לא באה מהטלוויזיה. צריך לשמר את זה ולא להרוס את זה. טלוויזיה יכולה להזיק לאמן ולקחת אותו לכל מיני מקומות, אולי גם להרים למעלה, אבל גם הלמעלה הזה מדי מסוכן. לפעמים אני אומר למה אני לא בפריים טיים, זה מתאים לי. אחר כך אני חושב שאני מאושר בחלקי. בעונה אחת אתה תהיה מלך הפריים טיים ואחרי זה יחליפו קאסט ואז תתערבל עם עצמך ותרגיש רע. אני כל שמח שאני נמצא במקום טוב, שאני לא רוצה להרוס".

-אז אתה מחוץ לטלוויזיה?
"אולי אעשה טלוויזיה, זה תלוי באיזו הצעה תבוא ומה. עד היום פסלתי. קוראים לי סרבן. הציעו לי לה לה לנד, היחידה, מחוברים, גולסססטאר, הסוכנים, הכל הציעו לי. גם תוכניות אירוח כאלה ואחרות ולא להכל אני הולך. אני מעדיף לא להיכנס למקום הזה שיכול גם להזיק. באמת שטוב לי במקום שאני נמצא בו. אני מתרגש משירים חדשים, מלהיט חדש, לפני הופעה. לפני ההופעה במרכז הקונגרסים התפרפרתי בחדר כמה שעות איך יקבלו את הפתיחה של 'רבנו שעות' ואולי זה לא מתאים. בגדול כיף לי, אני עובד כל הזמן. גם קיץ הבא נראה מדהים".

-כבר מכין את ה"שגעת טרפת" הבא?
"אני עובד על זה. כשהוצאתי את השיר אמרו 'מה זה, מה הוא רוצה, מה זה המילים האלה, זה נמוך', והיום כולם רוקדים ואוהבים. ככה זה היה גם עם 'ערב טוב לך'. אפילו ההורים שלי סיפרו לי בדיעבד שהם שמו ידיים על הראש כששמעו את 'ערב טוב לך' ואמרו 'מה הוא עשה הילד'. בסוף זה תפס את כולם. אני מנסה לעשות דברים שתופסים חזק ונשארים. עדיין 'ערב טוב לך' מרקיד ו'שגעת' מצליח".

"עשו לאייל גולן לינץ', שפכו את דמו"

אייל גולן באשדוד (צילום: שרון רביבו)
"העיניים שלי התמלאו בדמעות". אייל גולן | צילום: שרון רביבו

-פתחת שמפנייה כשהתפוצצה הפרשה של אייל גולן?
"חס וחלילה. איך הגעת לזה? שום דבר. חס ושלום. אני מאוד אוהב את אייל. מאוד. אני לא יודע אם יש כאלה בכלל שפתחו שמפנייה, אייל  הוא מאוד אהוב".

-עדיין יש לו כמה מתחרים בז'אנר הים תיכוני. גם לך היה סכסוך מאוד מתוקשר איתו.
"לא אני. לפתוח שמפנייה זה הדבר האחרון בעולם. להפך, העיניים שלי התמלאו בדמעות. מה שהיה בינינו פעם שמנו מאחורה מזמן מזמן".

-אין אף אחד שחיכה או מחכה לאייל גולן מעבר לסיבוב?
"מה פתאום מה פתאום, לא אני, חס וחלילה. אני לא שומר דברים בלב. אני ישן בלילה עם לב נקי. אין לי עניינים כאלה ואחרים עם אף אחד. גם אם פגעתי וטעיתי אני יודע לגשר על הדברים. 'ואהבת לרעך כמוך' זה הכי חשוב . זו גם הכותרת שלי באינסטגרם. בלי להתייפייף או לשחק אותה מלאך - אני משתדל לאוהב כל אדם באשר הוא, כמו שהוא".

-יש תחושה שגם התקשורת וגם המשטרה הרגו את אייל גולן. קילפו לו את העור בלי הרדמה.
"בהחלט שפכו את דמו. מיהרו לשפוך את דמו. אני יכול להגיד דבר אחד לציבור הישראלי: קצת יותר להיות מאופקים בכל המקרים. לא ספציפית רק על אייל. בכל המקרים. שעד שאין החלטה של בית משפט שאדם הוא אשם - אין סיבה לעשות לו לינץ'. ואני מנסה להיות עדין. זה היה מוגזם, זה יותר מדי".

"המזרחית לא נחלשת, סתם דיבורים, פשוט אנחנו כבר כאן"

-אולי מנסים להתנקש בז'אנר? כל הזמן אני שומע שהמזרחית בירידה, אבל כולם ממשיכים קדימה.
"אין כיוון בכלל לכך שהמוזיקה המזרחית נחלשת. אלה סתם דיבורים. זה לא שאני מגן אנושי של הז'אנר - אלה העובדות. המופעים מלאים, הקהל מתלהב, קונה כרטיסים לרידינג ולהאנגר, בא להופעות, ואתה רואה מה קורה בהופעות. אנחנו נמצאים במקומות ראשונים במצעדי ההשמעות ברדיו. היתה פריצה היסטרית וכולנו זוכרים אותה, עם נוקיה וקיסריה והכל. המזרחית עשתה צעדים גדולים קדימה. ברור שבפריצה הראשונה היה 'וואו'. ליאור נרקיס מהמועדונים מפוצץ את קיסריה והיכל נוקיה. היום זה כבר כאן, זה קיים, עובדה בשטח".

-גם בטלוויזיה.
"בדיוק. התקשורת אז פתחה דלת ל'כוכב נולד' ואמרו 'וואו' הוא הגיע, עשו לו ספיישל. היום הוא השופט שם. היום האמנים נמצאים בטלוויזיה, בתוכניות מוערכות - משה, אייל, שרית, דודו ושלומי שבת, משה עושה בקרוב נוקיה. יש מופעים פתוחים לכולם, כולל לי. פשוט אנחנו כבר כאן. לפני שלוש וארבע שנים זה היה להגיע, הפריצה, היתה הסתערות. עכשיו אנחנו כאן וזה המצב. לקח לזה זמן. היתה התפרצות, עד שנשבר הסכר, עכשיו זה כבר קיים ואוהבים את זה מאוד. מכאן צריך באמת להתקדם הלאה, להמשיך ולכבוש. אבל זה כבר בילד אין, זה כבר בפנים".

-ולמרות זאת - האלבומים האחרונים של משה פרץ, דודו אהרון, עומר אדם ושרית חדד לא זכו לביקורות הכי מפרגנות.
"האלבום של משה מקסים ומפוצץ כישרון. הוא להרבה זמן. מצפים שיתפוצצו פה דברים בשבוע. זה אלבום שיישאר לשנים. משה הוא כותב ומלחין ומעבד את השירים שלו. הוא מוכשר מאוד, הוא מולטי-טאלנט שעושה אלבומים לבד וטלוויזיה. אי הרבה כמוהו".

"מרוב הופעות התמוטטתי. הגעתי לבית חולים"

-אנחנו מדברים כשיש לך ערב חופשי. אתה אישית קצת הורדת הילוך בהופעות.
"כי כבר לא יכולתי. התמוטטתי מרוב הופעות, מצאתי את עצמי בבית חולים. התמוטטתי פיזית ומנטלית. העמסתי על עצמי יותר מדי. אתמול אחרי מרכז הקונגרסים בחיפה היה לי באחת וחצי עוד אירוע. הגעתי הביתה בשש בבוקר. אז היום אני נותן לעצמי לנוח. פעם הופעתי שלוש הופעות בערב. היום הופעה אחת בערב, או מקסימום שתיים בימי חמישי. ואם זה בתחילת השבוע אז בחמישי רק אחת. וערב אחד בשבוע מנוחה. די, אני רוצה זמן לעצמי, אני איש משפחה".

-העומס מנטלי, לא רק פיזי.
"ברור. גם נפשית זה לא הכי בריא להעמיס בצורה כזו. אני רוצה לתת את הלב והנשמה לכל מי שמזמין אותי ולהיות פחות עדייף ומוטרד. אני רוצה לבוא עם כל הכוח ולתת הופעה כמו שצריך ולא להעמיס. מבחינת ביקוש אני יכול להופיע שלוש הופעות ביום, אבל אני גם צריך זמן להקלטות. שמע, היתה לי תקופה שהיו לי שירים להקליט ולא יכותיל להקליט כי לא היה לי זמן או כוח לאולפן. אז גם לא יכולתי ליצור, להלחין. אתה יודע כמה להיטים שלי אני הלחנתי ומרוב עומס הפסקתי להלחין, עד שעשיתי את 'אז יאאלה'. זה נבע מהעומס, הכמויות של ההופעות היו לא הגיוניות ולא היה לי זמן לכלום חוץ מבמה. הופעות זה כיף ופרנסה ואני מודה לכולם שמזמינים אותי, אבל אני חייב לסדר את החיים שלי קצת אחרת, כי אני מסתכל קדימה על עשר השנים הבאות".

-מה עוד יש לך בקנה לשנה הקרובה?
"אני אמשיך להיות מגוון. יש לי שיר שנקרא 'בואי הביתה', בסגנון לטיני. יש שיר שהוא בקצב הראיי האלג'יראי שאני מאוד אוהב. יש לי שיר שקט עם כינורות מטורקיה, שיר נשמה, שמתחבר לתקופה הקודמת שלי. יש לי שיר אהבה יפה. אני מקווה שאצליח להביא כל אחד מהם כעולם בפני עצמו. החלום הוא לא להישמע שבלוני אלא לחדש. הצלחתי לעשות כל מיני דברים בקריירה, כל מיני קצוות, שיישארו באותה מסגרת. אני במסגרת מאוד מתאימה לי. לא מנסה להיות מה שאני לא. אני צריך לשמוע את עצמי בשיר ולא משהו שמנסה להתייפייף או לא להיות אני. ניסיתי את זה בעבר וזה לא הכי צלח לי בקריירה. מצד שני יש לי שירים כמו 'לכל אחד יש' ו'תגידי' שנשארים לשנים, שהם כבר קלאסיקה ישראלית ואני גאה בהם על כך".