ארגון ה-EBU הטיל פצצה כשהכריז על שינוי בשיטת ההצבעה החל מאירוויזיון 2023. בקצרה: בחצאי הגמר אך ורק הצופים בבית ישפיעו והשופטים יכנסו לשקלול הניקוד אך רק בגמר. מורת הרוח של חובבי האירוויזיון כלפי צוותי השיפוט בתחרות, שנתפסים כמיושנים ובהתאם לא מקדמים אותה לשום מקום, הייתה כנראה אחת הסיבות המרכזיות שגרמה למנהלי איגוד השידור האירופי להודיע על השינוי הדרמטי בשיטת ההצבעה.

לראשונה מאז הונהגו חצאי הגמר בשנת 2008, לקהל גם תהיה אפשרות להצביע לשירים בשני חצאים - בניגוד לאיך שהיה נהוג, כאשר ההצבעה ניתנה רק בחצי הגמר ויכולנו להצביע רק לישראל. כאמור, בגמר האירוויזיון הקרוב שיטת ההצבעה תישאר ללא שינוי עם 50 אחוז כוח לקהל ו-50 אחוז לשופטים, אבל מתברר שדווקא צוותי השיפוט היו טובים יותר ליהודים לאורך השנים. הם אפילו הצילו את ישראל כמה פעמים. 

מאז 2009 הייתה תמימות דעים יחסית בין הקהל לצוות השיפוט – למעט שלוש פעמים. ב-2010 הראל סקעת קיבל מהקהל את המקום ה-12 המאכזב, אבל המקום הרביעי שקיבל מהשופטים מיקם את השיר "מילים" במקום השמיני וזיכה אותו בהשתתפות בגמר.

שש שנים מאוחר יותר בשטוקהולם היה זה חובי סטאר שקיבל את המקום הרביעי מהשופטים עם Made of stars שלא הרשים במיוחד את הקהל שמיקם אותו במקום ה-16. ב-2013 השופטים רצו לראות בגמר גם את מורן מזור, אבל היא דורגה במקום התשיעי שלא הספיק לה כדי להיכנס לעשירייה הראשונה עם מקום 14 מהקהל.  

ב-2009 השופטים נתנו לאחינועם ניני ולמירה עוואד מקום שמיני מכובד כשלראשונה ישראל דורגה על ידי הקהל במקום האחרון. ובשום תרחיש מיכאל בן דוד לא היה עולה לגמר, אבל בחצי הגמר, כשהוא דורג על ידי הקהל במקום ה-13, היו אלה השופטים שדווקא פירגנו ודירגו את השיר שלו I.M במקום ה-11.

ההחלטה של מנהלי איגוד השידור האירופי נפלה לפני שבעה חודשים לאחר שבתחרות האחרונה בטורינו, שווייץ דורגה בחצי הגמר במקום האחרון עם אפס נקודות מהקהל, אבל צוותי השיפוט ברחבי אירופה דירגו את מריוס בר, הנציג השווייצרי עם השיר Boys Do Cry במקום החמישי. מה שנתן לו בשקלול את המקום התשיעי וכרטיס כניסה לגמר (שם הקהל העניק לו שוב אפס עגול).

עד לאירוויזיון הקרוב, בשורות רעות כמו מי לא עלה לגמר על חשבון מי כשזה הגיע לבחירת הקהל (למשל, אזרבייג'ן על חשבון קפריסין ב-2022) לא יעזרו, מה שחשוב באמת זה האם זה טוב או רע ליהודים? נועה קירל צריכה לעבוד קשה יותר בשביל לעלות לגמר כשאין לנו את צוותי השיפוט? גם לא בטוח, כי בכל פעם שהקהל רצה את ישראל בגמר זה גם קרה. נועה מביאה לבמה משהו צעיר, שובב או במילותיה - חצוף.

חוצפה ישראלית, קווים לדמותה

 ב-2018 כשנטע הביאה לישראל את הגביע, בחצי הגמר צוותי השיפוט העניקו לה את המקום הראשון והקהל דירג אותה במקום הרביעי. אבל בגמר התהפכו היוצרות והקהל נתן לנטע את המקום הראשון כשהשופטים (שבחצי הגמר הצביעו קפריסין), נתנו את הניצחון לאוסטריה וישראל דורגה במקום השלישי.

דנה אינטרנשיונל קיבלה מהקהל את המקום ה-11 לעומת המקום ה-16 מהשופטים כשהשתתפה ב-2011 עם דינג דונג. ב-2021 הקהל פירגן בחצי הגמר לעדן אלנה עם מקום רביעי לעומת החמישי שקיבלה מהשופטים. בגמר היוצרות כבר התהפכו לכל המעורבים: הקהל דירג אותה במקום ה-20 והשופטים במקום ה-12. 

נטע ברזילי (צילום: NurPhoto  Contributor)
הביאה לנו את הגביע. נטע ברזילי | צילום: NurPhoto Contributor

נועה קירל צריכה להביא משהו חדש עם הופעה לא פחות ממפוצצת וביצוע קולי טוב. בעיקר צריך עבודת יח"צ טובה בשביל הרגע שבו היא תעלה לבמה בליברפול ולא תהיה זרה לעולם. הבגד עם הפרצוף של קניה בטקס פרסי ה-MTV הוא בהחלט הדרך הנכונה לשם.