>> האמת מאחורי סערת האירוויזיון נחשפה

בשבועיים האחרונים הידרדרה עדן גולן עד למקום ה-15 בטבלאות ההימורים בצל ספינים של תאגיד השידור ומתן התחושה שישראל לא תשתתף באירווזיון. אבל כמובן שתרחיש כזה לא היה מעולם והנה מגיעה ההודעה הרשמית. תאגיד השידור הישראלי הודיע הבוקר כי הם ישנו את מילות השיר October Rain.

ככל הנראה במטרה לרדת מהעץ הגבוה עליו טיפס, טוען כעת התאגיד כי היה זקוק להתערבות נשיא המדינה, יצחק הרצוג, כדי לשנות את מילות השיר: "'כאן' אימץ את עצת נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שפנה למועצת התאגיד והציע לערוך את ההתאמות הנדרשות, שיאפשרו את ייצוג ישראל על בימת האירוויזיון", נמסר בהודעה הרשמית.

התאגיד פנה ליוצרי שני השירים שהגיעו למקום הראשון והשני על ידי הוועדה הישראלית, October Rain ו-Dance Forever וביקש מהם לשנות את המילים בהתאם לדרישות איגוד השידור האירופי. "תוך שימור החופש האומנותי המלא. מתוך הטקסטים החדשים – ייבחרו בתאגיד את השיר שיישלח אל הוועדה המפקחת על האירוויזיון, כדי שזו תאשר את השתתפות ישראל בתחרות".

את השירים כתבו אבי אוחיון, קרן פלס וסתיו בגר ואילו את השיר השני רון ביטון ינון יהל וגולן עצמה. גולן תתמודד בחצי הגמר השני של התחרות שתתקיים במאלמו שבשוודיה ב-9 במאי. במידה ותצלח את השלב הזה, היא תתמודד בגמר שיערך במוצ״ש ב-11 במאי.

כזכור, לפני כשלושה שבועות התכנסה הוועדה לבחירת שיר האירוויזיון של ישראל, זמן קצר אחרי זכייתה של עדן גולן בגמר "הכוכב הבא לאירוויזיון". בין חברי הוועדה נכללו יואב צפיר, טמירה ירדני וסיון יאנג מ"טדי הפקות" שהפיקו את "הכוכב הבא", לצד יו"ר הוועדה עפרי גופר, וכן אנשים מתחום המוזיקה מתוכניות הרדיו והטלוויזיה של התאגיד.

עשרות יוצרים הגישו שירים לוועדה, ביניהם נעדר שם בולט אחד שמזוהה בישראל עם שירי אירוויזיון מצליחים - דורון מדלי. כעשרה ימים לאחר מכן הציג התאגיד את מילות השיר October Rain והגדיר אותו כ"יצירה במחלוקת". לטענת התאגיד באותה עת, "השיר באופן חריג טרם אושר, ואין בכוונת 'כאן' להחליף את השיר אם לא יאושר". כאמור, בסופו של דבר השיר אולי לא יוחלף - אבל מילותיו כן ישונו כדי לעמוד בדרישות איגוד השידור האירופי.

למרות הטענות על היותו של השיר "יצירה במחלוקת", בתאגיד השידור קיימו ביום חמישי האחרון יום צילומים לקליפ של October Rain, אף על פי שבאותה נקודה בזמן טרם היה ברור מה יהיו מילות השיר בפועל. נדמה שההתלבטויות, הסערה, וההתנהלות הבעייתית בין תאגידי השידור הישראלי והאירופי עלו לנו במיקום בטבלאות ההימורים: וישראל צנחה בשבוע שעבר למקום ה-14 בטבלאות ההימורים לאירוויזיון 2024, ונמצאת כעת, כאמור, במקום ה-15.