כפי שאנחנו יודעים כבר חודשים ארוכים לפני התחרות - אירוויזיון 2024 הולך להיות אחד קשה. ישראל תתמודד בתחרות השירים האירופאית מול מדינות רבות שהיו מעדיפות לראות אותה מחוץ לתחרות - וכפי שזה נראה כרגע, גם מול הפגנות רבות. בדיווח באתר האינטרנט של "רדיו שוודיה" נאמר כי בני אדם רבים כבר פנו למשטרה במאלמו כדי לקבל אישור להפגין מחוץ למתחם האירוויזיון בעיר השוודית נגד ישראל והשתתפותה בתחרות.

בראיון לתחנת הרדיו דיבר אולף נילסון, ראש מערך האבטחה בעיריית מאלמו, וסיפר: "אנשים רבים פועלים כדי להפוך את התחרות לאירוע בטוח. אנחנו עובדים מול תרחישים רבים ומגוונים יחד עם המשטרה, תאגיד השידור השוודי, אגף התנועה והמחוז".

גרפיטי פרו-פלסטיני בעיר מאלמו בשוודיה על שלטי האירוויזיון (צילום: Johan Dernelius/SVT, צילום מסך)
גרפיטי פרו-פלסטיני בעיר מאלמו בשוודיה על שלטי האירוויזיון | צילום: Johan Dernelius/SVT, צילום מסך

אפילו שהתחרות נמצאת במרחק של כחודשיים, המחאה בעיר השוודית כבר התחילה. בשבוע שעבר אלמונים ריססו גרפיטי והשחיתו שלטים של תחרות האירוויזיון במאלמו. צבע אדום דם רוסס על שלטי האירוויזיון ועל הרצפה במתחם Malmo Live, בו יתקיימו חלק מאירועי האירוויזיון בעיר - ונכתבה הכתובת "שחררו את עזה" באנגלית. המקרה סוקר בתקשורת המקומית בשוודיה.

אבל לא רק המדינה המארחת של התחרות סוערת בעקבות השתתפות ישראל באירוויזיון השנה, אלא מדינות נוספות באירופה. אירוע הקרנת הגמר שהיה אמור להתקיים ב"ריו סינמה" שבלונדון בוטל כצעד מחאתי על השתתפות ישראל. מארגני האירוע, אמור היה להיות ההקרנה הגדולה ביותר בבירת הממלכה המאוחדת, הודיעו כי לא יקרינו את הגמר בהצהרה שפרסמו בחשבון הטוויטר שלהם.

"לאחר דיון עם מארגני האירוע, החלטנו קולקטיבית לא להקרין את הגמר כל עוד ישראל לוקחת חלק בתחרות", נאמר בהצהרה. "אנו מאמינים שלתחרות האירוויזיון יש כוח לחבר בין אנשים בכל העולם, וכל עוד שומרים על ערכי הליבה של אינקלוסיביות, שוויון ואוניברסליות, היא יכולה להיות כוח משפיע לטובה. נמשיך לארגן אירועי תרומה למען העמותות שאנו תומכים בהן, לרבות 'רופאים ללא גבולות' ו'סיוע רפואי לפלסטין'".