אחרי שהזמר השוודי אריק סעדה עלה לבמה עם כאפייה - ה-EBU הגיב לפרובוקציה בתשובה לפניית mako: "תחרות האירוויזיון היא שידור טלוויזיה חי, המתמודדים מודעים לחוקים של התחרות ואנו מצרים על כך שאריק סעדה בחר לפגוע באופי הלא-פוליטי של האירוע".

00:30 רגע של סולידריות ישראלית: המשלחת הישראלית צפתה בחצי הגמר הראשון, ועדן ויתר המשלחת הגיבו בקריאות שמחה כששמעו שטלי עלתה לגמר. כך זה נראה. צילום: ניצן לבנת, כאן דיגיטל.

00:20 אז עכשיו זה רשמי - לוקסמבורג בפנים עם טלי גולרגנט הישראלית. עוד עלתה לגמר גם המתמודדת האירית, במבי ת'אג, שלא בדיוק משתגעת על ישראל. מקווים מאוד שנראה גם את עדן גולן בגמר אחרי חצי הגמר השני ביום בחמישי. מה שבטוח - יהיה מעניין!

00:13 והנה התוצאות - 10 העולים לגמר, שיתחרו ביום שבת על המקום הראשון בתחרות. 10 הפיינליסטים של חצי הגמר הראשון שיגיעו לגמר בשבת הם: סרביה, פורטוגל, סלובניה, אוקראינה, ליטא, פינלנד, קפריסין, קרואטיה, אירלנד ואחרונה חביבה - לוקסמבורג! טלי גולרגנט, ילידת ירושלים.

00:07 דיווחים מתוך האולם: כשהציגו את המתמודדים של חצי הגמר השני ועדן גולן הוצגה נשמעו קריאות בוז באולם.

00:06 עד שסופרים את התוצאות מופיע בנג'מין אינגרוסו שייצג את שוודיה באירוויזיון 2018, הגיע למקום השביעי - והיום הוא השם הכי חם במוזיקה בשוודיה. ביצוע אנרגטי וסוחף.

00:04 בזמן שאנחנו מחכים לתוצאות (ממש עוד מעט) - קבלו את דגלי ישראל מונפים באולם. מקווים לראות עוד הרבה כאלה כשעדן תופיע ביום חמישי.

דגלי ישראל בקהל האירוויזיון (צילום: מיקי ישראלי)
דגלי ישראל בחצי הגמר הראשון, אירוויזיון 2024 | צילום: מיקי ישראלי

23:54 והצצה להימורים על חצי הגמר הראשון: קרואטיה, כצפוי, קורעת את טבלת ההימורים עם 37% על המקום הראשון. במקום השני, בפער ניכר, שוויץ עם 16 אחוזים. וזהו - ההצבעה נסגרה.

23:48 האירוויזיון מקדיש תושמת לב מיוחדת לטלי גולרגנט הישראלית, שמייצגת את לוקסמבורג אחרי 31 שנים של היעדרות. "אני מתרגשת ואסירת תודה להיות כאן הערב", מספרת טלי למנחה.

23:34 והגענו לשיר האחרון של הערב, הקאמבק של לוקסמבורג עם טלי גולרגנט שלנו. משהו קצת לא מהוקצע עד הסוף ואנחנו מחזיקים חזק חזק שזה יעבור לשבת. זה השיר שאנחנו רוצים שיקבל את הדוז פואה מישראל. ועכשיו מחכים לסוף ההצבעה ולתוצאות.

View this post on Instagram

A post shared by Eurovision Song Contest (@eurovision)

23:31 יולנדה הפורטוגזית, עוד זמרת שלא מאוד מסמפטת אותנו, עלתה לבמה. זה מעצבן - אבל כנראה שהיא תצליח. הופעה מהפנטת וקול צלול שתביא את פורטוגל לגמר.

23:26 מיל-קא-לי! אלקטריק פילדס מאוסטרליה מביאים את התרבות האבוריג'ינית לבמה. הם עושים את זה מצויין ובאמת מחזרה לחזרה זה פשוט משתפר. יש פה גמר.

23:23 אזרבייג'אן מביאה שיר משעמם. משהו קרה להם בשנתיים האחרונות. למרות הבימוי המעניין והמעוואלים מהחלל - זה כנראה לא יצליח.

23:18 ועכשיו עוד מדינה שעולה אוטומטית לגמר - שוודיה, מכיוון שניצחו בשנה שעברה עם לורין. מרקוס ומרטינוס (הם בכלל נורווגים! לא שוודים!) עלו עם Unforgettable, שיר דאנס שנשמע קצת מועתק מפיית'לס. פזמון מעולה, ביצוע לא רע, שיר שנדבק לאוזן - יגיע גבוה? נחכה ונראה.

View this post on Instagram

A post shared by Eurovision Song Contest (@eurovision)

23:12 המתמודדת המולדובנית, נטליה ברבו, עלתה עם שיר מלא פאתוס על הילדים שלה. מקסים מצדה, אבל היא יכלה להסתפק בלשיר להם את זה בבית. ביצוע קולי חלש וכוריאוגרפיה מביכה. מקווים שהילדים נהנו לפחות.

23:10 עוד מופע עירום מחריד והפעם מפינלנד בחסות Windows95man. אין שם שיר, אין שם קול ואין שם מכנסיים. בקדם הפיני השופטים לא העניקו לו אף לא נקודה אחת, אבל הקהל נתן לו את הניצחון. בערב כזה חלש עם אהבת קהל לא מוסברת - זה יהיה בגמר.

View this post on Instagram

A post shared by Eurovision Song Contest (@eurovision)

23:04 רייבן מסלובניה עולה לבמה באוברול רשת שלא משאיר מקום לדמיון, מוקפת ברקדנים כמעט עירומים. הביצוע הקולי טוב, אבל השיר לא ממש מוצלח, וכמו אולי אלכסנדר הבריטי - לא בטוח כמה זה ירד חלק בגרון של הצופים.

23:01 הפסקה שנייה בסדר השירים של חצי הגמר הראשון, הפעם לטובת עוד מתמודד של ה"ביג פייב": אייזק מגרמניה, שמסמפט אותנו מאוד. רואים עליו שהוא מתרגש מאוד וזה פוגע בביצוע הקולי שלו שבחזרות היה מצוין. נחזיק אצבעות שבגמר הוא יהיה יותר טוב.

22:51 איסלנד החליטו לשלוח את הרה ביורק המקסימה, במקום המועמד הפלסטיני בשאר מוראד. בינינו, זו הייתה טעות. בבר מצווה שלי השיר הזה היה מיושן ולא מעניין. לצערנו זה מתמודד חזק למקום אחרון הערב.

22:47 אם הייתם אומרים לנו שזמר בשם "בייבי לזניה" עם שיר בשם "רים טים טאגי דים" יהיה המועמד המועדף לניצחון באירוויזיון 2024 - כנראה היינו מאמינים, כי הכל יכול לקרות. זו האמת. בטבלאות ההימורים הוא נמצא כרגע במקום הראשון, ועם תנועות של טוביה החולב דווקא נראה שמצליח לו והקהל צורח. יש מצב לזאגרב 2025? כולם מתפללים. מזמן לא היה אירוויזיון במדינה זולה.

View this post on Instagram

A post shared by Eurovision Song Contest (@eurovision)

22:44 פולין עם "לונה" מביאה לבמה משחק שח מט, אבל שוכחת את הגבות. שיר פופ פשוט עם ביצוע קולי בינוני. אנחנו כבר רגילים שהקהל מפרגן לפולין, ועצם העובדה שאין שופטים הערב פירושה שגם שיר בינוני כמו זה יכול לעלות לגמר. נחכה ונראה.

22:39 אוקראינה, עם אליונה אליונה וג'רי הייל, מביאה שיר נהדר והביצוע שלהן השתפר פלאים מאז זכו בקדם האוקראיני. הבימוי לא פחות ממושלם וזה בהחלט ידורג גבוה גבוה בשבת. את הביצוע הן סיימו בקריאה: "תודה שאתם תומכים באוקראינה!".

View this post on Instagram

A post shared by Eurovision Song Contest (@eurovision)

22:37 אולי אלכסנדר הבריטי מביא לנו סצנה שלקוחה מהשעות המאוחרות של המקלחות בסאונה. זה בעיקר מביך, יש הבדל בין קריצה לקהילה הגאה לבין סליז דוחה וזול. מה גם שהביצוע הקולי לא טוב. התחזית שלנו: מקום אחרון בגמר.

22:29 "יקירת" ישראל, במבי ת'אג, עלתה לבמה. נשים רגע בצד את הדעות שלה - מדובר כאן בהופעה המצטיינת של הערב, זה שונה, זה חדש וזה פשוט טוב. הימור - מנצחת את חצי הגמר הראשון. באמצע ההופעה, אגב, היא החליפה לתלבושת בצבעי הדגל הטרנסי.

View this post on Instagram

A post shared by Eurovision Song Contest (@eurovision)

22:25 בתשובה לפנייתנו לגבי אריק סעדה, איגוד השידור האירופי הגיב: "תחרות האירוויזיון היא שידור טלוויזיה חי, המתמודדים מודעים לחוקים של התחרות ואנו מצרים על כך שאריק סעדה בחר לפגוע באופי הלא-פוליטי של האירוע".

22:23 מכירים את אלה שאומרים "סילבסטר היה אנטישמי?" אז סילבסטר, הנציג הליטאי, חתם על העצומה נגד ישראל - אבל מצד שני הוא הביא שיר מגניב ונקודות זכות על שמירת השפה הליטאית. בוודאות בגמר, אבל אולי כדאי לא להצביע לו לאור דעותיו.

22:19 טייה דורה מסרביה באה לעשות לנו נומי נומי. היא זמרת טובה אבל השיר משעמם ומרדים אחרי הפתיחה של קפריסין. אבל אל תירדמו לגמרי, תכף ליטא מגיע להרמות.

22:15 סיליה מקפריסין פותחת את התחרות מלווה בארבעה רקדנים בהופעה נקייה ומקצועית וטובה ווקאלית. מעיפה את הגג של מאלמו ארנה ככל הנראה ישר לגמר בשבת.

22:07 אחרי הפרובוקציה, ממשיכים הלאה. שאנל שהגיעה מקום שלישי עבור ספרד לפני שנתיים קורעת את הבמה.

22:05 כצפוי - אריק סעדה עלה לבמה כשעל ידו קשורה כאפייה שחורה - סמל של התנגדות פלסטינית. נשלחה שאילתה להפקה בדבר הכאפייה - שלא הופיעה בחזרות.

22:04 התחלנו! את הביצוע הראשון הערב נותנת, לפני המתחרים של השנה, אלני פוריירה, המתחרה הגדולה של נטע מאירוויזיון 2018. כמו אש אמיתית, האולם משתולל. מיד אחרה יגיע אריק סעדה, שלא ידוע באהבה גדולה לישראל.

21:30 היום (שלישי) הוא יריית הפתיחה הרשמית של אירוויזיון 2024 - עם חצי הגמר הראשון שישודר היום בשעה 22:00 בשעון ישראל. כדי לראות את עדן גולן מופיעה נצטרך לחכות ליום חמישי, אבל חגיגת האירוויזיון מתחילה רשמית הערב, ובכל מקרה כדי לדעת מי 10 המדינות שיעפילו לגמר ביום שבת, ואותן תפגוש עדן בגמר - כך אנחנו מקווים. לאורך הערב נעדכן אתכם בכל הביצועים, הדרמות והתקלות (אם יהיו) והרגעים המרגשים של חצי הגמר הראשון.

15 זמרות וזמרים יתמודדו בחצי הגמר הערב. המצב הביטחוני והמתיחות לאור ההפגנות המתוכננות נגד השתתפות ישראלית גורמים הרבה כאבי ראש להפקה ויוצרים מצבים תקדימיים לחלוטין: אתמול (שני) לראשונה בתולדות התחרות מנהל הבמה הדריך לפני החזרה הגנרלית את הקהל בדבר יציאות החירום של האולם.

בנוסף ל-15 המתחרים, יופיעו הערב כמה מהמדינות שעולות ישירות לגמר התחרות - מדינות ה"ביג פייב" והמדינה המארחת. הערב, מתוכן, יופיעו גרמניה, בריטניה, והמארחת שוודיה. לפני שהמתחרים יתחילו לשיר, את המופע יפתחו שלושה זמרי אירוויזיון מהעבר: אלני פוריירה מקפריסין שכמעט ניצחה את נטע ב-2018 עם "פואגו" ההיסטרי, שאנל מספרד שהגיעה למקום השלישי ב-2022, ואריק סעדה, לבנוני פרו פלסטיני ידוע שייצג את שוודיה ב-2011. השמועות מספרות שהוא נבחר להופיע לאחר ביטול מצידה של נועה קירל.

לצערנו, אחת ההופעות הטובות והבולטות של הערב מגיעה מאירלנד. אנחנו אומרים "לצערנו" כיוון שהמתמודדת האירית, במבי ת'אג, עלתה לבמה בחזרות עם כיתוב בכתב אירי עתיק נגד ישראל, ולמרות פניות לאיגוד השידור האירופי על כך - דבר לא נעשה בנושא. למרות שישראל לא תופיע הערב, מי שכמובן נחזיק לה אצבעות הערב היא טלי גולרגנט, שנולדה בישראל ומייצגת את לוקסמבורג. טלי תופיע אחרונה הערב.

בזמן שנחכה בסוף הערב לתוצאות, יופיע "מר אירוויזיון", ג'וני לוגאן, בביצוע מוזר של "אופוריה" שזכה עבור שוודיה ב-2012 ואחריו מופע של נציג שוודיה לאירוויזיון 2018 בנג'מין אינגרוסו. בסוף הערב נדע מיהן 10 המדינות שיעלו לגמר. להזכירכם, ישראל לא משתתפת הערב ולכן אי אפשר להצביע - תאלצו לחכות בסבלנות עד ליום חמישי.