הכוח לעם? רק הצופים בבית יקבעו מי יעלה לגמר אירוויזיון 2023. ארגון ה-EBU הכריז היום על שורת שינויים בשיטת ההצבעה לתחרות השירים האהובה. החל מהשנה רק הצופים בבית יקבעו מי יהיו המתמודדים שיעפילו לגמר והשופטים יצטרפו רק בגמר עצמו, שם הניקוד שיעניקו ישוקלל יחד עם הצבעת הצופים. כזכור, נועה קירל מייצגת את ישראל השנה בתחרות.

שינוי נוסף, שעלול להשפיע לרעה על ישראל בתחרות - לא רק השנה, אלא באופן כללי, הוא שהחל מהשנה ההצבעות באירוויזיון נפתחות לכל המדינות בעולם. כלומר, מספיק שארגון אנטי ישראלי, BDS למשל, ירצה להשתלט על ההצבעה הוא יוכל בקלות לנהל קמפיין במדינות עוינות ואנחנו יכולים למצוא את עצמנו מחוץ לגמר.

למרות שבחרנו את הנציגה שלנו בתחרות, השיר הישראלי עדיין נמצא בעבודה. כמעט ואף מדינה לא בחרה את הנציגים או שירים שלהם לתחרות. 

מתי המדינות בוחרות את השירים שלהם?

כפי שפרסמנו בעבר על התאריכים בהם כל מדינה בוחרת את הנציג שלה, ספרד, שניצחה באירוויזיון בטורינו במקום השלישי, תקיים את חצי הגמר הראשון של קדם האירוויזיון שלה ב-31 בינואר, חצי הגמר השני ב-2 בפברואר והגמר הגדול ב-4 בפברואר. בתחרות יהיו 16 שירים שייבחר מהם השיר הנכסף לתחרות עצמה.

באיטליה, שהגיעה בשנה שעברה למקום השישי עם נציגה מחמוד, יתקיים פסטיבל סן רמו ב-7-11 לפברואר, ובו ייבחר הנציג לתחרות. בגרמניה יבחרו את הנציג והשיר בפברואר גם כן, באירוע גמר מיוחד בו ייקחו חלק לפחות שמונה עד 12 שירים. בשנה שעברה, השיר שלהם Rockstars הגיע למקום האחרון בגמר.

שבדיה שניצחה בתחרות שש פעם וב-2015 בפעם האחרונה, תבחר את הנציג לתחרות שלה בתחרות קדם האירוויזיון שתתקיים ב-11 למרץ, ובבריטניה כמדי שנה, BBC חברו עם TaP Mus, הלייבל שמאחוריו עומדות גם אלי גולדינג ולנה דל ריי, ובאירוע גדול משותף ייבחרו הנציג והשיר לאירוויזיון. מועד האירוע טרם פורסם.

לאור ההפצצות על אוקראינה, מנצחת השנה שעברה, היא תקיים את קדם האירוויזיון שלה ב-17 בדצמבר בתחנת המטרו מאידאן נזלז'נוסטי. הסיבה לקיום התחרות בתחנת המטרו היא כמובן כדי למנוע את שיבושה והפצצות על ידי הרוסים, שתשמש כמעין מקלט.

אלבניה תקיים את קדם האירוויזיון שלה בדצמבר, ובפברואר יצטרפו אליה בלגיה, קרואטיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, לטביה, ליטא, מלטה, נורווגיה, פולין וסן מרינו. שבדיה ואיסלנד במרץ, ואילו קפריסין היא היחידה מלבדנו בישראל שבחרה נציג – אנדרו למברו, יוצא אקס פקטור.