האירוויזיון הזה הוביל אותנו לדיונים רבים ומתישים על הבריתות הסודיות והסודיות פחות באירוויזיון: דורון מדלי, בשידור של כאן 11, התייחס ל"מאפיה השוודית", אחרים דיברו על המדינות הנורדיות שמעניקות זו לזו באופן קבוע ניקוד גבוה בשלב השיפוט, וברית אירוויזיונית אחת ידועה במיוחד היא קפריסין ויוון, ש(כמעט) תמיד מעניקות זו לזו דוז פואה. לכן ניתן היה לשמוע צעקות הלם בקרב הקהל בליברפול, כאשר בתחרות האירוויזיון בשבוע שעבר העניקה יוון לקפריסין 4 נקודות בלבד. היוונים והקפריסאים כאחד רועשים וגועשים על הפרת הברית, ומצביעים על כך שייתכן שמדובר רק בסימפטום של נתק עמוק יותר.

"הביטוי המוכר אומר 'שום דבר בחיים איננו ודאי חוץ מהמוות והמיסים, אבל דבר נוסף היה ודאי במשך שנים: שקפריסין ויוון יעניקו זו לזו דוז פואה באירוויזיון", תיאר זאת בפואטיות אתר החדשות היווני Greek Reporter. עקב הסערה שנוצרה, תאגיד השידור ההלני אף פרסם את הצבעות השופטים הספציפיות בניסיון להרגיע את הרוחות. אבל מה הוביל לסיום הברית הנאמנה בין שתי המדינות? בעיני ניקוס קוציאס, שר החוץ היווני לשעבר, מדובר בסימפטום של משבר עמוק יותר בין שתי המדינות: "4 הנקודות מיוון לקפריסין הן לא הבעיה, אלא התוצאה של נסיונות של צדדים דומיננטיים רבים במערכת הנוכחית להרחיק את החברה היוונית מקפריסין, כדי לקדם את האינטרסים שלהם", כתב.

יוון נותנת 4 נקודות לקפריסין, אירוויזיון 2023 (צילום: mako)
רגע המשבר. יוון נותנת 4 נקודות לקפריסין, אירוויזיון 2023 | צילום: mako

גם בעיני אמילי יוליטיס, שרת המשפטים הקפריסאית לשעבר, מדובר בסממן לבעיה עמוקה יותר: "היעדר האזכור המוחלט לקפריסין בעימות הפוליטי ביוון לא הבהיר באותה מידה את הנתק כמו אותן 4 נקודות באירוויזיון", כתבה בחשבון הטוויטר שלה.

אנדרו למברו, הנציג הקפריסאי באירוויזיון, טרם התייחס לסערה היוונית-קפריסאית. אולי מישהו צריך לספר לו שלו היה מקבל את הדוז פואה המסורתי מיוון, היה מסיים במקום העשירי ולא במקום ה-12 אליו הגיע.