"אנחנו הכי ציונים שיש, לא חשבתי בחיים שזה יפגע בישראל": מדינה שלמה כססה את הציפורניים שלה למוות, בזמן שבגמר אירוויזיון 2023 עברו מדינה מדינה והקריאו את ניקוד צוותי השיפוט ברחבי אירופה (ואוסטרליה). אחרי ההפתעה בפתיחה עם הדוז פואה הפורטוגלי, כבר התחלנו לפנטז שזה אפשרי, אבל מהר מאוד התברר שהפער שלורין השוודית פתחה גדול מדי. בין כל המדינות, גם ישראל העניקה לשיר המנצח 12 נקודות, ולמרות שזה לא באמת היה משפיעה התוצאה, ברשתות החברתיות ישראלים רבים התעצבנו על "חוסר לויאליות" לכאורה.

"בוועדה יושבים אנשים ואף אחד לא יודע מי מצביע למי", מסביר הבוקר בשיחה עם mako רון ביטון, חבר ועדת השיפוט מטעם ישראל. הוא משתף כיצד עובדת ההצבעה: "כל אחד עם הדף שלו, ובסיום זה עובר לעו"ד מבלי ששאר חברי הוועדה יחשפו לתוצאות. אנחנו רואים את החזרה הגנרלית ולפי זה שופטים, החזרה הגנרלית שמתקיימת יממה לפני".

ומה עם ההצבעה עצמה? אסור לחברי הוועדה לחשוף כאמור במי כל אחד מהם בחר, אבל הוא שיתף ש"בסופו של דבר זה המקצוע שלנו, לשפוט מה השיר הכי טוב, בלי לתת לישראל, ואם היה אפשר לתת לישראל אז ברור שהיינו עושים את זה".

"כל אחד הצביע לעצמו. זה לא שהוועדה אמרה 'יאללה, למי אנחנו נותנים את הדוז פואה? שוודיה'. לא, כל אחד הצביע בדף של עצמו, לא היה לי מושג למה אחרים מצביעים. אני אישית לא נתתי לשוודיה את הדוז פואה שלי, את המקום הראשון", חושפת יסמין ישבי העורכת הראשית של גלגלצ וחברת הוועדה, "אצלנו זה עובד כשמדרגים אתה צריך לדרג כשאתה בשופטים אתה מדרג את כל השירים, 25 שירים מהראשון עד לאחרון, לכל אחד אתה נותן מקום. אצלי שוודיה לא היו במקום הראשון. ואז לקחו את הטפסים שלנו פקססו לגרמנים, שהם מפקחים על זה. ואז אמרו לנו מה יוצא הדוז פואה שלנו, זה שקלול של כל הקולות, זה ממש חשוב".

"אני, בפלייליסט של גלגלצ, יש הבדל בין אם בנאדם בוחר לבד ואז רואה מה יצאה התוצאה לבין אם ועדה כוועדה מוציאה את הבחירה שלה", משווה לעבודה שלה ביום-יום, "אני לא יודעת להגיד לך מה היה קורה אם היינו כוועדה מחליטים, אני מניחה שאז היו לי כל מיני דברים להגיד, אבל במצב כזה שבו כל אחד הצבעות חשאיות ובסוף משקללים את הכל וזה מה שיצא, זה מה שיצא. ואין חרטות, זה לא שאתה יכול להגיד טוב טוב תקשיבו אחים שלי זה לא, כי זה כבר נשלח לגרמנים הטפסים".

נועה קירל דורון מדלי גמר אירוויזיון 2023
נועה קירל דורון מדלי גמר אירוויזיון 2023

גם עדי כהן, הזמרת ופיינליסטית כוכב נולד עונה 2, לא האמינה שזה יפגע בנועה ו"יוניקורן": "לא חשבתי בחיים שזה יפגע בישראל. כי כל מי שהיה בקיא באירוויזיון ידע שהמלחמה היא לא על המקום הראשון אלא על המקומות שאחרי. על אף שבאמת נועה נתנה הופעה פנומנלית והייתה ראויה בכל פרמטר".

"נפעמנו, ילדת פלא, לא ילדה, אישה פלא", היא משתפת על החוויה של הוועדה בצפייה בנועה בחזרה הגנרלית של יום שישי ומשתפת: "אם להיות כנים וריאליים המלחמה לא הייתה על המקום הראשון, היה לה שיר מדהים, ביצוע מדהים. לא תמיד להוריד את האחר בשביל להעלות את הבנאדם השני. אני נורא מופתעת מזה שאנשים אמרו את זה. לאורך הדרך מגיע לה הדוז פואה הזה. לא יכולנו לתת לה".

מה את חושבת על הסערה שיש סביב ההחלטה לתת לשוודיה? 
"יש שופטים ויש את הקהל, אנחנו הכי ציוניים בעולם והכי גאים במדינה שלנו, אף אחד לא רצה לחבל בזכייה שלנו. נועה עשתה עבודה מדהימה והגיעה למקום השלישי והמכובד".