אהבה למוזיקה יכולה להתבטא בדרכים שונות. מלבד הנאה אישית, ביטוי עצמי וחוויה רגשית, רבים עוסקים בה כדי לפרוק עצבים ומתח, לשפר את הביטחון העצמי ולהסב הנאה לאחרים. אבל לצד אלו, הדרך הכי טובה להפוך אהבה למוזיקה למקצוע מתגמל היא ככל הנראה ללמוד איך מפיקים ומנהלים אירועים מוזיקליים.

"עולם הפקת האירועים המוזיקליים הוא ענק, רחב ומרתק", אומר מיכאל אוריון, מנחה ומרצה ב"קורס להפקת מופעים ואירועי במה" בלימודי החוץ של רימון, בית הספר למוסיקה. "לכן, המטרה שלנו בקורס היא לדייק כל אחד ואחת למקום שמתאים לו ואחרי זה לעזור גם בתעסוקה".

מתי בפעם האחרונה קניתם תקליט – ומתי הלכתם להופעה?

אוריון, שמפיק אירועים מוזיקליים כבר מעל 15 שנה, זיהה את השינוי שעובר על תעשיית המוזיקה והחליט לנקוט יוזמה. "בניתי את הקורס ממחשבה על עולם המוזיקה שמשנה את פניו - מתעשייה שהייתה מרוכזת במכירת  דיסקים למשהו שמבוסס על הופעות. כתוצאה מכך יש כיום יותר ביקוש למפיקי ומנהלי אירועים מוזיקליים וכמובן גם יותר הצעות עבודה", הוא אומר.

השינוי שמתאר אוריון מגובה בנתונים מהשטח. אחרי עלייתם ונפילתם של תקליטי הויניל, הקלטות, הדיסקים, ההורדות והסטרימינג, כיום כבר ברור שאנחנו נמצאים בתקופה שבה רוב ההכנסות של מוזיקאים מגיעות מהופעות. 

הופעה חיה (צילום: red mango, shutterstock)
רוב ההכנסות של מוזיקאים מגיעות מהופעות | צילום: red mango, shutterstock

רק בשביל לסבר את האוזן, במחצית הראשונה של 2017 הגיעו ההכנסות ממכירת כרטיסים ל-50 סבבי ההופעות הגדולים בעולם ל-2 מיליארד דולר – עלייה של 34% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. לפי הערכות, את 2018 נסכם עם מספרים גבוהים יותר – אז מה הפלא שיש ביקוש למפיקי אירועים מוזיקליים גדולים?

"אחד הדברים שהכי חורים לי זה שאני רואה מוזיקאים וכאלו שרוצים לעבוד בתעשייה שעובדים במלצרות ובתחומים שלא קשורים לענף", ממשיך אוריון ומסביר: "אבל פה יש להם אפשרות להישאר בסביבה הטבעית שלהם, ליצור ולהרוויח כסף".

עוד מתברר שהצלחת המחזור הראשון של קורס "הפקת אירועים מוזיקליים" הייתה רק ההתחלה. לפי אוריון, "המחזור השני יכלול 25 מפגשים וסיורי שטח באתרי תרבות כמו האופרה הישראלית, סוזן דלאל והאנגר 11 בנמל תל אביב. בנוסף, נלווה מקרוב ונשתתף בהפקת המופע השנתי ONE LOVE – יום הולדת 74 לבוב מארלי – כדי לראות מה קורה מאחורי הקלעים של ההפקה".

למי שאוהב מוזיקה, "זה המתכון לחיים טובים"

"התעשייה לא בנויה רק מבנאדם אחד שבא ושר", מרחיב שי גלי, אחד מבוגרי הקורס שגם מצא בזכותו עבודה בחברת "פיסטוק" לייצוג אמנים: "אבל מי שרואה הופעה לא תמיד מבין מה קורה מסביב וכמה דברים נדרשים כדי להעמיד את ההפקה, ובדיוק בגלל זה חשוב ללמוד".

הקמת במה (צילום: miroslav110, shutterstock)
"מי שרואה הופעה לא תמיד מבין מה קורה מסביב" | צילום: miroslav110, shutterstock

עוד בוגרת מעוררת השראה של הקורס היא סאנגיסטה שחר, שניצלה את ההזדמנות ועשתה הסבת קריירה: "זה משהו שהתעורר אצלי בשנה וחצי האחרונות כי לפני זה הייתי מנהלת מוקדים טלפוניים", היא נזכרת. "ואז הגעתי לפסטיבל מוזיקה כצופה ופשוט הבנתי שזה התחום שבו אני גם רוצה לעבוד".

"בהתחלה התנסיתי בדברים קטנים כמו ארגון מעגלי שירה וכל מה שקשור למרחבים שמחים של מוזיקה, אך בעקבות הקורס הפקתי אירועים בסדר גודל אחר לגמרי. בין היתר, זה קרה כי המרצים שפגשתי הם אנשים שבאמת עובדים בזה".

"כשמישהו חי את השטח, הוא יכול להביא דוגמאות אמיתיות וידע פרקטי", מסכמת שחר. "חוץ מזה, הקורס נתן לי ביטחון. בניגוד לעבר, היום אני קופצת מהמיטה כל בוקר ואומרת 'יש': עוד יום של הפקות, של מוזיקה ושל דברים טובים שיקרו לי. למי שאוהב מוזיקה, זה פשוט המתכון לחיים טובים".  

למידע נוסף על "קורס להפקת מופעים ואירועי במה" בלימודי החוץ של רימון, בית הספר למוסיקה >>

או בטלפון: 03-5408882 שלוחה 2