פנינה אדרי (צילום: עודד קרני)
מרחיבים עסקים. פנינה אדרי | צילום: עודד קרני

במשרדי חברת NMC יונייטד במתחם סינמה סיטי החלו באחרונה פגישות אישיות בין מנכ"לית החברה פנינה אדרי, ובין אמני חברת התקליטים הד ארצי ו/או נציגיהם. זאת לקראת מיזוגן של שתי החברות בעקבות רכישתה של הד ארצי בידי NMC יונייטד. בשלב זה נראה כי הד ארצי תמשיך לפעול תחת שמה המקורי, אך תהיה כפופה בכל התחומים להנהלת החברה הרוכשת שתחליט, בין השאר, מי מבין אמני החברה ימשיך לעבוד איתם ומי יאלץ לפנות לדרך חדשה.

ובינתיים באור יהודה: חלק פוטרו חלק יפוטרו וממשיכים לשדר עסקים כרגיל

במשרדי הד ארצי, באזור התעשייה באור יהודה, שוררת מזה תקופה ממושכת אווירה קשה של חוסר וודאות הן בקרב העובדים והן בקרב האמנים. הם מתמודדים עם סיטואציה שהיא חסרת תקדים בשוק המוזיקה המקומי. זו הפעם הראשונה בישראל בה חברת תקליטים גדולה (NMC יונייטד מעדיפים את התואר "חברת תוכן") רוכשת חברה וותיקה ומבוססת אחרת, על כל נכסיה.

"בפועל, אנחנו לא יודעים הרבה יותר ממה שידענו לפני כמה חודשים כאשר פורסם לראשונה דבר המיזוג הצפוי", אומר בכיר בחברת הד ארצי, "ידוע שעשרות עובדים יפוטרו, חלקם כבר פוטרו. כבר החל תהליך ראיונות אישיים הנועד לסנן את אלו שימצאו מקום ב NMC יונייטד ואלה שיאלצו לעזוב. זו אווירה לא קלה, היות וביומיום מצפים מאיתנו להמשיך לתפקד כרגיל ולטפל באמנים שלנו כאילו האדמה לא רועדת מתחת לרגלינו. אנחנו עדיין מוציאים סינגלים, מארגנים מופעי השקה ומתכננים פרומואים לפרויקטים. זה מצב מוזר מאד. אף אחד לא באמת יודע מה יקרה מהיום למחר".

אז מה יהיה עם מאיה בוסקילה

מאיה בוסקילה נכנסת לבית האח הגדול (צילום: עודד קרני)
מחכה לאור ירוק. מאיה בוסקילה | צילום: עודד קרני

רשימת אמני הד ארצי מתחלקת עקרונית לארבע קבוצות. אמנים וותיקים ומבוססים, המיצרים מכירות גבוהות יחסית ואין סיכוי שיוותרו עליהם מרצון (שלמה ארצי, גידי גוב, דוד ד'אור, רמי קליינשטיין). אמנים צעירים ומצליחים (קרן פלס). אמנים ותיקים שלא הוכיחו עצמם כלכלית בפרויקטים האחרונים שלהם ועתידם עדיין לא ברור (שרון חזיז, בן ארצי, מאיה בוסקילה), והקבוצה שעשויה להפסיד הכי הרבה: אמנים חדשים שהוחתמו בהד ארצי לפני המכירה ונתונים לחסדי גוף שלא יהיה מעוניין בהכרח בהמשך הקידום שלהם (יאיר זיו, להקת "וירג'יניה", הצמד "שתיים). לגבי כל האמנים החתומים בחברה תהיה הנהלת NMC יונייטד חייבת לקבל החלטה אם לכבד את החוזה הקיים, או לשחרר את האמן. במקרים מסויימים אף לפצות אותו כספית.

בקבוצת האמנים שעתידם עדיין לא ברור נמצאת מאיה בוסקילה, למשל. היא חתומה, עקרונית, לכמה שנים. מצד שני, אלבומה האחרון "שוברת שתיקה" לא זכה להצלחה המקווה. אלון שמעון, מנהלה האישי, מסר בתגובה: "כמו אמנים רבים בהד ארצי, גם מאיה מנהלת בימים אלה מגעים על המשך דרכה מול NMC יונייטד. יש לה חומרים חדשים מצוינים, והיא מתכננת להתחיל הקלטות אלבום חדש. אנחנו רק מחכים לאור ירוק. אני מניח שבתוך שבועיים שלושה נהיה חכמים הרבה יותר".

ניהול אומנותי, אמנים חדשים וחלומות שיתנפצו

סוגיה מורכבת נוספת היא הניהול האמנותי. בהד ארצי מילא את הפונקציה, מנהל מחלקת אמנים ורפרטואר אודי הניס הנחשב לאחד מאנשי המקצוע הטובים בשוק. ב NMC יונייטד ממלא את אותו התפקיד גדי גידור, אף הוא מנהל אמנותי עם רזומה מפואר. מקורבים למהלכי המיזוג מביעים ספק רב ביכולתם של השניים להשתלב באותו גוף, היות ובפועל הם ממלאים אותה משבצת. הניס, הם טוענים, עדיין לא קיבל הודעה רשמית בעניינו מפנינה אדרי אך הוא כבר שוקל את עתידו ולא מהנמנע שיחליט להפוך ליועץ אמנותי עצמאי.
המצב הבעייתי ביותר הוא כאמור של פרויקטים חדשים מבית הד ארצי, העשויים ללכת לאיבוד בהמולת המיזוג. יאיר זיו, שאלבום הבכורה שלו "זמן" כבר נמכר ב 4000 עותקים בחודש האחרון, הוא דוגמה טובה. "בפועל, אין לו ניהול אישי כרגע", אומר המפיק המוזיקלי שמוליק נויפלד שעבד עם זיו על האלבום, "מחכים עד שיסתיים המיזוג וידעו מי עושה מה". אמנים חדשים שהצליחו אף פחות מיאיר זיו (כמו להקת וירג'יניה) עשויים למצוא עצמם ללא חוזה או הצעה חלופית בכלל.

שולם שולם לעולם? ברוגז ברוגז גם

בעייתי במיוחד מצבם של אמנים שעזבו את NMC יונייטד עקב חילוקי דעות עם ההנהלה של החברה. הרי רק לא מזמן חברת NMC נרכשה בידי יונייטד של משפחת אדרי והפכה ל NMC יונייטד. אותם אמנים שעזבו החלו במגעים עם הד ארצי כאופציה חלופית מתבקשת וגילו שהם עשויים לחזור לשורשים. שי גבסו ודנה ברגר הן הדוגמאות הבולטות. הילה גוטפלד, המנהלת האישית של גבסו, מאשרת: "שי אכן ניהל לתקופה מסוימת מגעים מול הד ארצי, אך בסופו של דבר החלטנו להפיק את האלבום בהשקעה פרטית. ניהול משא ומתן מול NMC יונייטד לא עלה על הפרק, היות ומדובר באותם השירים שהובילו לחילוקי הדעות האמנותיים בין שי והנהלת החברה מלכתחילה". דנה ברגר עדיין לא השלימה את כתיבת השירים לאלבומה הבא, והיות ורק לאחרונה הפכה שוב לאם נראה שאינה ממהרת להחליט על המשך דרכה.

"אין ספק שלא כל אמני הד ארצי ישרדו את המהפך", מסכם עובד בחברה, "יהיו כאלה שיגידו להם ללכת הביתה. אחרים שלא יתאימו להם התנאים שיציעו ב NMC יונייטד יבקשו מרצונם לנסות במקומות אחרים. זה עצוב, אבל זה המצב. המטרה במיזוג כזה הוא לקצץ עלויות, ומי שלא הוכיח עצמו כהימור משתלם פשוט לא יהיה שם. בסופו של דבר, עם כל הרצון הטוב לקדם את המוזיקה הישראלית, מדובר בעסק".

אין תמונה
שום דבר לא יפגע בי

אופציה עתידית נוספת לאמנים שלא ימצאו את מקומם במרקחת NMC יונייטד והד ארצי, היא לחפש בית חדש באחת משתי החברות הגדולות הנוספות הפועלות בשוק: הליקון והתו השמיני. במקרה כזה, התו השמיני עשויים לצאת ברווח גדול מהמהלך. שמה של החברה הולך לפניה כגוף ליברלי המאמין (עדיין) בחופש אמנותי מלא וחוזים לטווח קצר יחסית. 

מחברת התו השמיני נמסר בתגובה: "טרם קבלנו פניות מאמנים החתומים כרגע בהד ארצי. עם זאת, דלתנו פתוחה לכל יוצר ומבצע". 

מחברת NMC יונייטד נמסר בתגובה: "בימים אלה אכן מתקיימות פגישות אישיות של מנכ"לית החברה פנינה אדרי עם אמני ו/או נציגי אמני הד ארצי. אין לנו מדיניות קבועה וכוללת ואנו מתייחסים לכל מקרה בנפרד ולגופו. כמו כן מוקדם לציין שמות ספציפיים של אמנים מבית הד ארצי שכבר נקבע עתידם בחברה".