דוד לביא – גשר על נהר גועש (תמונת AVI: mako)
"אנשים הרגישו שאני הגורו של הדתל"שים ואני לא אוהב את זה". דוד לביא | תמונת AVI: mako

"זו היתה אחת ההופעות הכיפיות שהיו לנו, היה ממש נהדר", מסכם דוד לביא את ההופעה המשותפת עם חגית יאסו ולירון רמתי אמש בפסטיבל "קוקה קולה". "היו לי חששות כי החבר'ה בקהל באו לשמוע מוזיקה מוכרת, איכותית, ופתאום אנחנו נופלים עליהם, אבל היה מדהים והחשש שלי התבדה".

-מה שרת?
"יש לי רפרטואר די קבוע בהופעות של כוכב נולד, אני שר בדרך כלל את 'מבול', 'פנים ושמות', 'לוח וגיר' - השירים שהכי אהבתי העונה והם גם עובדים הכי טוב. הפעם הופענו עם נגנים, לא עם פלייבק, ואולי בגלל זה היה כל כך טוב. אני לגמרי זמר של לשיר עם להקה וניכר שזה עובד לי יותר טוב".

"אנחנו לא נפגשים לבירות ולא יוצאים יחד"

-ומה הלאה?
"לדעתי יש לנו בוקינג שדי מלא לחודשיים הקרובים ואחרי זה העניין מתמתן, נגמרים אירועי קיץ ויש כבר עונה חדשה לתוכנית. בינתיים אנחנו מתפרנסים מזה. לפני כוכב נולד הופעתי עם חומרים שלי אבל ממש לא בסכומים האלה. גם אחרי כוכב בפתיחת קופה מרוויחים פחות".

שלישיית הגמר - חגית, לירון ודוד (צילום: אורטל דהן)
"חגית ולירון שונים מהחברים האחרים שלי וזה מרענן". שלישיית הגמר | צילום: אורטל דהן

-ושלושתכם נשארתם חברים.
"במקרה היינו באמת החברים היותר טובים בעונה. יש דינאמיקה מאוד טובה בין שלושתנו, למרות שאנחנו שונים מאוד באישיות. בגלל שרוב החברים שלי לא כמו חגית ולירון זה מרענן להיפגש איתם, שובר שגרה ובריא. אנחנו לא נפגשים לבירות ולא יוצאים יחד, כי חוויות ההופעה יחד מאוד אינטנסיביות ויש לנו כמה הופעות יחד בשבוע. מבחנתי זו חוויה ראשונה מסוגה להיות צמוד לאנשים במסגרת כזו ולי זה טוב ככה".

-אתם מדברים ביניכם על ההמשך?
"אנחנו לא מתערבים אחד לשני בקריירה שעוד לא קיימת כל כך, אבל בהחלט מרגישים את הפוטנציאל. לירון משמיע לנו שירים ששלחו לו ואנחנו מדברים על זה בקטנה. לא על דברים קונקרטיים, על זה אנחנו מדברים יותר עם אנשי 'טדי'. לכן אני לא יודע מה התוכניות שלהם".

"מי שאוהב אותי אומר שהייתי צריך לזכות"

-ושלך?
"אין לי כל כך זמן להתעסק ולהיפגש עם אנשים שיכולים לעזור, אבל מחשבות יש ושמות יש. אני צריך לכתוב חומרים כי אני רוצה שירים ולחנים שלי באלבום. יש לי עוד מה לעבוד על זה. הציפיות ממני קצת השתנו. הציפיות שלי מעצמי השתנו. סגנונית גיליתי בעצמי צדדים שלא הכרתי קודם ואני אוהב את הבלדות הגדולות האלה עם הדרמה שלא היה לי את זה קודם - חלבו אותן ממני, וזה מרגיש לי נכון מאוד, אני אוהב את זה".

חגית עם דוד ברגע הזכייה (צילום: אורטל דהן)
"זה נראה שחגית לא התאמצה ואני עבדתי מאוד קשה, אחרת לא הייתי בגמר". חגית יאסו ודוד לביא | צילום: אורטל דהן

-אילו תגובות אתה מקבל?
"מי שאוהב אותי אומר שהייתי צריך לזכות, אבל אם הייתי זוכה היו אומרים את זה לחגית. יש 40 אחוז שהצביעו לי ו- 60 שהצביעו לה, אז כל אדם רביעי ברחוב אומר שהייתי צריך לזכות. אני מאוד בטוב עם המקום שהגעתי. הופתעתי שהגעתי לגמר וברכתי על כל שלב, אני שמח להיות חלק מהטופ".

-לא היה לך ברור שאתה ברמה מעל כולם?
"אתה שפטת אותי ביחס לעצמי, ואני לא רציתי פחות מציון 10. היתה הרגשה ששופטים אותי ביחס לעצמי ואז אם אפשל יגידו לי שלום. קשה להתעלות פעמיים בשבוע ולספק את הסחורה. יש לך יום אחד לבחור שיר ויומיים ללמוד אותו ולהתחבר למילים שלו מבחינה רגשית, וצריך להיות מדויק. ויש סיטואציות שקל לאבד איזון. אתה לא ישן, לא אוכל, כל הזמן נוסע. בגלל הלחץ לא ראיתי בצלילות את הסיטואציה. אם הייתי יותר רגוע והייתי בוחר שירים לפי הלב היה לי יותר טוב. לא היה לי ברור שאני טוב והרגשתי שאני כל הזמן נלחם. חגית היתה כאילו מושלמת והיתה הרגשה שהיא לא מתאמצת בכלל  היא הביאה את מי שהיא נטו בלי התלבטויות ולפעמים אהבו ולפעמים לא. החוצה זה עבד מצוין ואני עבדתי כל כך קשה עד שהגעתי לגמר סחוט רגשית. אם לא הייתי עובד קשה לא הייתי מגיע לגמר".

"מאז הגמר אני לא מצליח לכתוב שירים"

-זה טוב, כי במוזיקה הישראלית רק מי שעובד קשה שורד.
"יש כאלה שלא עובדים קשה וזה בא להם טבעי. מאז הגמר אני לא מצליח לכתוב שירים. זה יוצא ממני ביזע, דם ודמעות. היו לי חומרים לאלבום והוא היה כמעט מוקלט. היום אני מרים גבה. השירים ההם, שהיה לי קשה לכתוב אותם, מרגישים לי ברמת הסקיצות. אולי אדייק אותם אבל זה דורש הרבה השקעה. שירים מקוריים לא חסרים. צועקים לי בהופעות 'עוגות', שזה שיר שלי שנמצא ביו טיוב והגיע לעשרות אלפי צפיות תוך כדי התוכנית. בינתיים בהופעות אני מפריד בין התוכנית לחיים. כשתהיה לי הופעה שלי עם הרכב, שזה הדבר הראשון שאעשה כשיסתיימו הופעות כוכב נולד, אז יהיו שם שירים משני הסוגים".

-אתה מסתכל גם על מה שקרה עם ישראל בר און, יהודה סעדו, ג'קו אייזנברג?
"מתוך כוכב נולד הרבה לא שרדו. אני לוקח את הזמן. הקהל מחכה למשהו ספציפי ואם הם לא יקבלו את זה הם יחפשו את המקום השני של עונה 10. צריך להיות מאוד מדויק ומחושב עכשיו. מספיק אלבום אחד שהוא לא טוב ולהתראות שלום. וזה לא רק המוזיקה אלא גם סביבה נכונה ולבחור אנשים נכונים. מי האנשים שלך או מי אתה בעצם. אולי השמות שהזכרת לא היו מוכנים בעצמם. היה בהם משהו שלא היה לגמרי מוכן לזה".

"מחכים למוצא פיה של מארינה מבחינת אלבום"

נינט באופרה (צילום: דרור נחום)
"עברה שינוי קיצוני ומהיר מול כל העם". נינט | צילום: דרור נחום

-מי מבוגרי כוכב נולד הוא עבורך מודל?
"יש כמה שאני רוצה לעבור את הדרך שלהן, נינט ומארינה. זה כבר קלישאה אבל נינט עשתה הרבה דברים כי לחצו עליה. באלבום הראשון היא הבינה שזה לא בשבילה והתחילה לחפש את עצמה והוציאה מה שנראה לה נכון עכשיו. היא עברה שינוי קיצוני ומהיר מול כל העם. סמכה על עצמה שיאהבו את זה ועשתה מה שנראה לה. זה חוזר ב'טדי', שמאפשרים חופש לאמנים שלהם. וגם מארינה שמחכים למוצא פיה והיא בשלה מבחינת הציפיה לאלבום. שתיהן בשני קצוות שונים ואני אעיז או לסתום לחמש שנים או לעבור תהליך אמיתי וכן בלי לפחד מול כולם".

-ומחוץ לכוכב נולד, מי המודל שלך?
יש כל מיני אמנים בארץ שיכולים לפתוח קופה ולא משנה מה יקרה איתם, כמו אביב גפן ועברי לידר, האמנים הקאנוניים היותר מודרניים. אחרי כמה אלבומים גדולים הם כבר לא צריכים להתאמץ יותר".

"אני מוכן לתת לעברי ולאביב להתבשל כמה שנים ואז להביא לי את הדבר הכי טוב שהם יכולים"

אביב גפן הנגר (צילום: נעם וינד)
"לא יקחו ממנו את כל הדברים הטובים שהוא עשה". אביב גפן | צילום: נעם וינד

-אין דבר כזה לא להתאמץ. בישראל אתה מוציא אלבום אחד חלש וכבר מדברים איתך על קאמבק.
"מבחינתי הצלחה נמדדת בכך שאתה כל הדברים הטובים שאביב גפן עשה לא ישכחו לו אף פעם. עזוב את הסטאטוס - הוא יכול לחיות ממוזיקה ולהתפרנס בכבוד. לשרוד לא רק מוזיקלית או מבחינת הייפ. לא צריך הייפ כדי להרוויח כסף ולהתפרנס בכבוד. מבחינתי להצליח זה לשרוד למרות שאתה לא עושה את הכי טוב שלך כל הזמן. אני אשמח עוד כמה שנים להירגע ולהמציא את עצמי מחדש. עוד לא התחלתי ואולי יותר קל לי. אולי יהיה לי קשה לחשוב על מה הלאה וכשעשיתי משהו חדש לגמרי. אני מוכן לתת לעברי ולאביב להתבשל שנים ואז להביא לי את הדבר הכי טוב שהם יכולים".

-חגית כבר לקחה לך את עברי.
"לא לקחה, קיבלה בזכות. אני מקווה שאבחר לאלבום שלי את האנשים הנכונים. אני עוד לא סגור ורוצה לבחון בזהירות את כל האופציות ולהחליט את מה שהכי מדויק לעכשיו. ב'טדי' זורמים עם כל הרעיונות הפרועים שלי וממש כיף לי שם. לוקחים אותי ברצינות, ברמה של 'רק תגיד מי' ומרוב שכל האופציות פתוחות אז זה מתחיל לבלבל גם אותי. אני צריך להירגע כי אני כמו ילד בחנות ממתקים".

-בסוף אביב גפן יפיק לך את האלבום.
"או, נראה".

"אנשים צמאים לדמויות שיתנו להם תקווה ואור בקצה המנהרה"

דוד לביא בביקור בית (תמונת AVI: mako)
"התהליך שלי קרה תוך כדי התוכנית". דוד לביא בביקור בית | תמונת AVI: mako

-קיבלת מאנשים גם תגובות הזויות?
"היו תגובות של אנשים שהרגישו שאני הגורו של הדתל"שים ואני לא אוהב את המקומות האלה. הופעתי לא מזמן עם השיר 'היא חזרה בתשובה' וניגשה אלי מישהי מבוגרת שבעלה חזר בתשובה לפני שנתיים והיא עם שני ילדים ושואלת אותי אם להישאר בזוגיות כזו. אתה מבין? אני בן 23 ורק התחלתי את החיים. אז זה מחמיא, אבל מה קורה פה. יש משהו מיסתורי בדתל"שים, דתיים שחזרו בשאלה, ואנשים אוהבים לבנות עולמות שלא תופסים במציאות. יש לי סיפור אישי די דרמטי, יצאתי החוצה מהמשפחה שלי וחטפתי פה ושם, אבל הסיפור הזה הוא שלי, הוא נוגע אלי. אנשים כנראה צמאים לדמויות כאלה שיתנו להם תקווה ואור בקצה המנהרה, אבל באים אלי מכל הגילאים ואני לא כל כך יודע איך לקחת את זה".

-מה אתה אומר להם?
"השיחות האלה מעניינות אותי אפילו ברמה האינטלקטואלית ואני מנסה לדבר ולמצוא את עצמי בסיפור שלהם וחושב מה לתרום להם בלי לצאת גורו. כי יש לי קצת ניסיון, אבל התהליך שלי בשיאו. התוכנית היתה חלק מתהליך הקבלה שלי על ידי המשפחה שלי וראו את זה גם על המסך. אני אוהב ששואלים את דעתי, אבל אני לא מתיימר להיות מטפל זוגי או משפחתי".

"לא תפסתי את עצמי כמישהו שנראה טוב"

-איפה אתה במחאה החברתית?
"בתור מי שמחפש דירה בירושלים ורואה כמה זה קשה, וכמישהו שיש לו חברים סטונדטים ואני רואה כמה זה בלתי אפשרי להיות סטונדט בישראל - אז תודה לאל שזה קרה. הייתי בהפגנה בירושלים במוצ"ש האחרון. התפלאו מזה שבאתי והתחילו לשיר לי את 'לו יהי'. זו חוויה חזקה והיה מרגש, אני איתם".

-מה לגבי תסמונת מלכת היופי?
"לא עברתי את זה. אני עם אותה חברה, אבל מעדיף לא לדבר על זה".

-מפריע לך שמסתכלים עליך כחתיך?
"זה לא מפריע אבל הפתיע. לא תפסתי את עצמי כמישהו שנראה טוב בצורה יוצאת דופן. זה מחמיא וטוב לאגו אבל לא חשבתי על זה. זה מחמיא וזה נחמד ועדיין לא העיקר בשביל אף אחד אני חושב. אם זה מה שעזר למעריצות צעירות להקשיב לטקסטים שאני שר או להקשיב לסיפורים שיש בשירים אז זה לגמרי ברכה, אני שמח על זה. האמת היא שעוד לא התרגלתי שמתעניינים בי. אני קם בבוקר לקנות חלב וייקח לי עשר דקות להיזכר שהולכים לזהות אותי. מרגש אותי שמתעניינים ובעיקר מוזר לי".

>> חגית יאסו: "אני מאוהבת, לא אפרד מאליעד"