אין תמונה
מלאו 70 להולדתו. מאיר אריאל ז"ל

ערב ההצדעה השנתי למוזיקאי הזמר והמשורר מאיר אריאל ז"ל כבר הפך למסורת מבורכת. ב-12 השנים שחלפו מאז הלך אריאל לעולמו בשנת 1999 התקיימו 12 ערבים לזכרו, בהם ביצעו מיטב אמני ישראל משיריו הגדולים והאהובים. בשנה הראשונה התקיים מופע ענק באמפי קיסריה, אחר כך באמפי ווהל ומאז נדד הערב לקיבוץ משמרות בו חיה משפחת אריאל את רוב חייה, ובהמשך לחוות רונית. כשמלא עשור למותו, ב-2009, חזר הערב לקיסריה לשנה אחת.

מה שעוד הפך למסורת הוא הקושי העצום שבהפקת הערב על ידי האלמנה תרצה אריאל וצוות מסייע שעבד בהתנדבות ומדי שנה נלחם בשיניים כדי לקיים את המחווה החשובה. האמנים, ברובם, נהגו להופיע גם הם בהתנדבות, אבל העלויות של מופע כה גדול, הכוללות תשלום לנגנים, חדרי חזרות, הגברה, תאורה, אבטחה והוצאות נוספות, הגיעו למאות אלפי שקלים, מה שלא פעם התבטא במחירי הכרטיסים הלא-סמליים, שנאלצו לשלם אלפי המעריצים של מאיר אריאל ז"ל, אשר הקפידו להגיע לאירוע מדי שנה. למרות התנדבות האמנים ולמרות מחירי הכרטיסים, עדיין עמד הערב מדי שנה על עזרה כספית של ספונסר חיצוני. בשנים האחרונות היתה זו חברת "מתחתנים" שהעמידה לרשות ההפקה את האמפי בחוות רונית ואף סייעה כספית.

13 שנה למותו של מאיר אריאל ז"ל, ו-70 להולדתו

אין תמונה
גם הוא רוצה לשיר מאיר אריאל. ישי לוי

השנה מלאו 13 למותו של מאיר אריאל ז"ל, ו-70 שנה להולדתו. מי שהרים השנה את הכפפה היתה עיריית ירושלים, שביקשה לסייע לתרצה אריאל ומקורביה, וניסתה להפיק אירוע גדול ורב משתתפים בבריכת הסולטן בבירה, מה שהיה מאפשר לאלפי מעריצים של מאיר אריאל מכל הארץ להגיע לאירוע. הכוונה היתה להתחבר אל סיפורו האישי של מאיר אריאל ז"ל כחייל בצנחנים, שהשתתף בקרבות על שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים וכונה כבר אז "הצנחן המזמר".

עיריית ירושלים הקצתה לנושא כמה מאות אלפי שקלים והאמנים המשתתפים היו צפויים לקבל תשלום על השתתפותם. למופע גויסו 15-20 אמנים, ביניהם שמות כמו אביב גפן, ריטה, מרגלית "מרגול" צנעני, ישי לוי, מארינה מקסימיליאן קרני, אפרים שמיר, צביקה פיק, קורין אלאל, נורית גלרון, שלומי שבן, אסף אבידן ודנה ברגר - רשימה חלקית בלבד. גם האחים שחר אריאל ואהוד אריאל היו צפויים להשתתף, כמובן, ולצדם האמנים ה"קבועים" כמו דורי בן-זאב, יהודה עדר מלהקת "תמוז", שמנהל את המופע אמנותית, רונית שחר, והמנחה הטבעי יואב קוטנר. כמו כן עלה רעיון לאחד את להקת "כריזמא" המיתולוגית של מאיר אריאל עם רע מוכיח, מיקי שביב, עדר וקוטנר. מי שנעדר מהרשימה השנה היה שלום חנוך, חברו הטוב של מאיר אריאל, שעל פי תרצה אריאל חשב ש"ירושלים לא מתאימה למאיר".

הרד הוט צ'ילי פפרס חסמו את התאריך

מרגול הופעה (צילום: ענבל צח)
גם אליה פנו שתשתתף. מרגול צנעני | צילום: ענבל צח

אנשי הפקת האירוע בדקו כמה תאריכים בחודש ספטמבר, אולם בשל אירוע חוצות היוצר בירושלים לא הצליחו למצוא ערב שבו בריכת הסולטן פנויה, כך נאמר הערב ל-mako. בתאריך שכן היה פנוי התקיימה ההופעה של רד הוט צ'ילי פפרס בארץ, והיה חשש שקהל רב יעדר בשל כך. בסופו של דבר הוחלט שהאירוע לא יערך בחודש ספטמבר, ומכאן עלתה הבעיה לקיים אותו בירושלים באויר הפתוח בחודש חורפי יותר כמו אוקטובר. סוכם בין הצדדים לחכות עם הרעיון של ירושלים לשנה הבאה, והמארגנים פנו לחפש חלופות.

החלופה הראשית שכרגע עומדת על הפרק היא האנגר 11, שבעליו, המפיק זאב אייזק, הביע נכונות לסייע. אלא שגם ההאנגר תפוס במרבית התאריכים. כעת אין למארגנים תאריך על מנת לסגור אליו את האמנים המשתתפים. בעיה קריטית לא פחות היא שבאין תמיכה מעיריית ירושלים - נותרה ההפקה ללא מממן וכעת נעשים מאמצים כבירים למצוא ספונסר שיסייע בהפקת המופע.

תרצה אריאל: "הערב הכי מרגש בארץ - לא מתקיים"

יואב קוטנר, יהודה עדר ותרצה אריאל (צילום: נעה מגר)
מול שוקת שבורה. יואב קוטנר, יהודה עדר ותרצה אריאל | צילום: נעה מגר

מי שמוצאת את עצמה עומדת מול שוקת שבורה היא האלמנה תרצה אריאל, שנשמעת הערב מאוכזבת, עצובה ואף כועסת. "התאריכים בירושלים זזו ימינה שמאלה ובסוף אמרתי 'תודה רבה, אך לא תודה'. יש ניסיון לייצר ערב בהאנגר 11 וכל התאריכים תפוסים. אין תאריך פנוי לבדוק עם האמנים. כרגע המצב לא יותר מדי סימפטי. קיום הערב נמצא בסכנה".

-אבל את לא מתייאשת, נכון?
"על ירושלים אמרתי מהתחלה דיר בלק. לא יודעת מה יהיה עכשיו. קה סרה סרה. אבל זה עוד לא הסוף. אתה מבין שמאיר חגג השנה יום הולדת 70 ושזה 13 שנה לזכרו? וכולם מבלבלים את הביצים. דווקא הערב הכי מרגש שמתרומם בארץ - לא מתקיים. בושה וחרפה לתרבות הישראלית".

עם זאת מקורבים להפקה נשמעו הערב מעט יותר אופטימיים, כשהם מאמינים כי בסופו של דבר ערב הזיכרון והמחווה למאיר אריאל ז"ל כן יתקיים השנה. "הערב הזה הוא כל שנה מלחמה מחדש", אומר מקורב לנושא.. "מדובר בערב שקשה מאוד להפיק אותו והרבה אנשים עובדים מאוד קשה בהתנדבות בשבילו. אנחנו מחפשים ספונסרים כי מבחינה כלכלית זה על כרעי תרנגולת. אתה אף פעם לא יודע כמה קהל יגיע וכמה כרטיסים יימכרו. אבל בסוף, איכשהו, מצליחים. האכזבה של תרצה אריאל מובנת, אבל אנחנו מאמינים שהדברים יקרו ויסתדרו בסופו של דבר".

*גורמים או אנשים פרטיים המעוניינים לתרום להצלחת האירוע, מוזמנים לפנות לכתובת האי-מייל הזו.