ג'סטין ביבר פארק משקיף (צילום: רועי ברקוביץ')
משקיף על הנכים בקהל? ג'סטין ביבר בפארק הירקון | צילום: רועי ברקוביץ'

עשרות אלפי מעריצים נהנו מהמופע של ג'סטין ביבר בפארק הירקון, אבל עבור כ-30 ילדים נכים מדובר היה בסיוט זוועתי. לדברי הורים לאותם ילדים הם נאלצו לשלם מאות שקלים על כרטיסים מיוחדים שהבטיחו להם נגישות מיוחדת לנכים באזור הקרוב לבמה ("טבעת הזהב"), אך משגילו שהרמפה שהוכנה לנכים נמוכה מדי נאלצו לקרב את כיסאות הגלגלים לבמה, ילדיהם לא ראו את המופע והגיבו בהיסטריה, ורובם עזבו את ההופעה עוד בטרם הסתיימה כשהם בוכים ומאוכזבים. מהפקת המופע טרם התקבלה תגובה לטענות.

הנה עדותו של ברוך, אחד ההורים: "הבן שלי שמו ל', בן 13 וחצי, נכה מלידה, שיתוק מוחין, הוא אוהב מוזיקה בכלל ואת ג'סטין ביבר בפרט ואנחנו הולכים איתו להמון הופעות. היינו איתו לפני שנה בגמר כוכב נולד והיה כיף גדול, חשבנו שככה יהיה גם הפעם. רצינו לבוא להופעה של ג'סטין ביבר בפארק ומיהרנו לקנות כרטיסים, לאחר שוידאנו עם משרד הכרטיסים כי יש נגישות לנכים, וכי יש רמפה ממנה יוכל הילד לראות היטב את ההופעה. קנינו כרטיסים בחמש מאות שקל לכרטיס (הכרטיסים היקרים ביותר במופע), וזאת לאחר שבקשו לראות תעודת נכה".

"אנשים חסכו חודשים כדי לממן את הכרטיסים והילדים שלהם לא ראו כלום"

-אבל הורים שבאו עם שני ילדים נכנסו בחינם למופע.
"הם לא נתנו כרטיס למלווה בחינם ל"טבעת הזהב", ששם היתה אמורה להיות הנגישות לנכים. אנחנו עוד יכולים לעמוד בזה כלכלית, אבל היו אנשים שחסכו חודשים כדי לראות את ג'סטין ביבר. היה אבא דתי בן 70 שאין לו כסף לגמור את החודש כי הוא פנסיונר ושילם על עצמו 500 שקל כדי שהבן שלו יראה את ההופעה. היתה שם אשתו של סגן ראש עיר ממרכז הארץ שקנתה כרטיסים רגילים, התקשרה ואמרה שהבת שלה נכה, אמרו לה 'תוסיפי כסף, תיכנסי לטבעת הזהב, ויהיה בסדר'. הילדה שלה במצב קשה עם חיתולים והיא שילמה על הפיליפינית עוד 500 שקל".

ג'סטין ביבר פארק (צילום: רועי ברקוביץ')
מעריצות רגילות של ג'סטין ביבר | צילום: רועי ברקוביץ'

"לאחר שוידאנו שוב כי יש רמפה ונגישות הגענו בערב להופעה, ונדהמנו - לא נגישות ולא רמפה. היינו עם עוד כ- 30 הורים לילדים נכים, ששילמו ממיטב כספם לכרטיס, שיבטיח מקום נגיש ונוח לילדים ושממנו יוכלו לראות את ההופעה, ומצאנו משטח עץ בגובה 5 סנטימטרים - לא רמפה ולא במה - בצד, במרחק של כ- 100 מטר מהבמה, שצריך טלסקופ כדי לראות אותה משם. נאלצנו כל ההורים לדחוף כסאות גלגלים בדשא רטוב, עם בוץ ובורות, כדי לקרב את הילדים למקום ממנו יוכלו לראות. אבל גם אז הילדים לא הצליחו לראות כלום - מכסא הגלגלים הסתירו להם את הבמה.

"יש שתי מגבלות עם ילדים כאלה", ממשיך ברוך. "אני עוד יכול להחזיק את ל' על הכתפיים במשך עשרים דקות שיראה משהו, כי הוא רק בן 13 וחצי, אבל היו שם נכים בני 17 שאי אפשר להרים אותם על הכתפיים, והם ממש לא ראו כלום. והילדים חלקם במצב שהם לא קשורים טוב לכיסא וצריך לדחוף אותם, וחלקם לא מדברים בגלל הנכות, וכשהם לא רואים כלום אז הם מסמנים עם הידיים וצורחים. היו שם בכי היסטרי וטראומה כללית. זה היה נורא לראות את הילדים המאוכזבים מזה שהם לא רואים כלום, הם צרחו והתעוותו, זה היה מחזה זוועתי. הילד שלי שלא ישן בגלל ההופעה הזו שלושה שבועות לפני בגלל ההתרגשות גם לא ראה כלום, והלכנו באמצע הביתה, כי זה היה מצב בלתי אפשרי".

"האחראי על האבטחה אמר שההפקה אומרת: מי שרוצה יכול ללכת הביתה ולתבוע אותנו"

-ניסיתם לפנות למישהו בשטח?
"כמה אמהות ואבות הלכו לאחראי על האבטחה ליד הבמה וביקשו שידברו עם המפיק, אולי אפשר שהכיסאות יעלו לרחבה הסטרילית מול הבמה והם גם לא מסתירים, כי הם נמוכים. המאבטח דיבר מאוד לא יפה ואמר שהוא לא חייב לנו כלום. בסוף הוא התרצה והלך לדבר עם ההפקה. הוא חזר אחרי עשר דקות ואמר: 'ההפקה מצטערים, הם הפסידו כסף כי לא מכרו מספיק כרטיסים והם בבלאגן, והם לא מוכנים לשום דבר, ומי שלא טוב לו שיעשה מה שהוא רוצה, שיילך הביתה ויתבע אותם'".

ג'סטין ביבר פארק (צילום: רועי ברקוביץ')
ג'סטין ביבר עם ילדה במופע בפארק | צילום: רועי ברקוביץ'

-היחצנית של המופע אמרה לי, ביום חמישי בלילה, אחרי המופע, שהעלו נכים לבמה מוגבהת מול הבמה של המופע.
"אולי נכים שהיו מקורבים. אנחנו היינו קבוצה של הורים ומלווים עם 30 ילדים נכים ולא העלו אף אחד. לא נתנו לנו גישה לאזור הסטרילי מול הבמה. לדעתי, ברישיון שלהם מעיריית תל אביב הם מחויבים לנגישות של נכים, וזה לא היה שם. דבר שני, נניח שלא הצליחו לעשות הנגשה, מסיבה כלשהי, תקציבית או אחרת - אז תגידו להורים שאין הנגשה לנכים. היו הרבה אנשים שמראש לא היו באים והיו נשארים בבית. תראה את אשת סגן ראש העיר הזו, שהוסיפה 800-900 שקל לכרטיסים שלה בשביל טבעת הזהב, לה, לבת שלה ולפיליפינית שמטפלת בבת שלה. אני אומר לך שחלק מההורים של הנכים שוקלים תביעה רצינית נגד ההפקה והעיריה, כי זה פשוט התעללות בילדים ובהורים שלהם".

תגובת מפיק המופע גד אורון:

"דברי ההורה של ילד נכה שנכח במופע מדברים בעד עצמם. לא מעט נכים או הורי נכים מצפים שיציע או רמפת הנכים תוצב קרוב לבמה - ובכן זה שגוי, לא בטיחותי, וממקסם הסיכוי להיפגעות קהל מעצם מפריע/מסתיר בתחום בו בדרך כלל מצטופף קהל בקרבת הבמה, גם באולמות סגורים ואצטדיונים - מתקני קבע - ממקמים את המקומות לנכים במתחמים שאינם גורמים להסתרה לקהל הרחב מחד, ובמקום בו ניתן יהיה להנגיש אותם למקום הישיבה בקלות מאידך.

זה בדיוק מה שעשינו - למרות שלא היינו חייבים.

כדי שמתחם הנכים יהיה נגיש מוקמה הרמפה קרוב ככל שניתן למסלולי האספלט מחוץ לגדר ובצמוד להם בתוך המתחם. בקביעת גובהה של הרמפה ומיקומה בתוך המתחם נלקח בחשבון הצורך שהילדים יוכלו לראות ולשמוע בקצה 'טבעת הזהב' צמודה למחסומי הלחץ המפרידים בין 'טבעת הזהב' לדשא (קווי הראיה משם לבמה היו מצוינים) המתחם הוקף במחסומים על מנת שהילדים לא יפגעו בהמולה - להורים או מלווים אפשרנו כניסה למתחם זה לצד הילדים שמא יזדקקו לעזרה או סיוע, ואפשרנו להם לעמוד או לשבת על הדשא כשאר האנשים באתר.
הבינוי וסגירת המתחם נעשו על פי הנחיות יועץ בטיחות ועל פי תקנים לנגישות נכים, למרות שלא היינו חייבים לעשות כן, החלטנו להשקיע כסף ואף תרמנו כ 100 כרטיסים לילדים מוגבלים.

במהלך המופע הועברה אלי פניה מהאבטחה לאשר ירידת ילדים לדשא, על מנת לקרבם לבמה. הדבר נעשה באישורי, אבל תוך יידוע הורי הילדים כי הדשא אינו עביר לכיסאות גלגלים ואילו הגשמים שירדו יומיים קודם לא מסייעים אף הם וככל שיתקרבו לבמה הילדים יראו פחות - הם יושבים והאחרים שלפניהם עומדים. ברור שאם מקרבים ילדים לשורות האחרונות של קהל עומד - ילד שיושב על כסא גלגלים, מטבע הדברים לא יראה כלום.

אם היינו בונים את מתחם הנכים בטבורו על מתחם העמידה קרוב לבמה היינו יוצרים מפגע בטיחותי והדבר אינו קביל מבחינת תקני בטיחות.

אגב, להורי הנכים ניתנה הזדמנות לרכוש כרטיסים במחיר מוזל לדשא, אך הם בחרו לרכוש כרטיסים ל'טבעת הזהב'".

>> למה חשדו השוטרים בגברים שבאו למופע של ג'סטין ביבר שהם פדופילים?