סגיב כהן פרומו (צילום: אוהד חמו)
"בים תיכוני הם כל הזמן בתחרות". סגיב כהן | צילום: אוהד חמו

"אני לא רואה את עצמי כחלק מהשוק הים-תיכוני, וגם לא הייתי רוצה להיות שם. שוחחתי בשנה האחרונה עם כמה זמרים מהתחום, והם כל הזמן בהרגשה של תחרות. האחד עושה הופעה באולם גדול, אז השני מרגיש שהוא חייב לעשות הופעה באולם גדול עוד יותר. זה לא אני, ולא משהו שאני רוצה להיות. מתאים לי ליצור בלי לחץ וליהנות", כך אומר הזמר-יוצר סגיב כהן (35) בעקבות צאת אלבומו החדש "הרגע", שממנו כבר מתנגן ברדיו ללא הפוגה הלהיט "בדרך אלייך".

כהן התגלה לראשונה בשנת 2001, כאשר התחרה בקדם-אירוויזיון בשיר "אומללה-לה", ומאוחר יותר השתתף בתוכנית "המלך הבא" בערוץ YES בריזה לצד נינט טייב והראל סקעת, הרבה לפני שפרצו לתודעה ב"כוכב נולד". הוא עצמו נזקק לשש שנים נוספות של יצירה אינטנסיבית עד שהגיע למעמדו הנוכחי כאחד הזמרים-יוצרים המבוקשים בארץ.

בדרך הוציא שני אלבומים מקוריים ("חכי עוד רגע", "התגשמי לי"), אלבום פיוטים מהמקורות ("ישקוף אלוהים"), ובאלבום "בין האש ובין המים" של גלי עטרי כבר היה אחראי לכל המילים והלחנים ואף חבר אליה לדואט בלהיט "מהמרחקים", שהיה השיר העברי המושמע ביותר בשנה שעברה.

"'מהמרחקים' נכתב בעקבות הגירושין מאשתי הראשונה"

"לא איתמם", הוא אומר, "ידעתי שכתיבת אלבום שלם לזמרת ברמתה של גלי עטרי תהיה צעד שיקדם אותי, ובדיעבד זה אכן קרה. כתבתי בעבר לזמרים אחרים כמו מרגלית צנעני, שיר לוי ופיני חדד, אבל העבודה עם גלי הייתה קפיצת המדרגה שהביאה אותי למקום שבו אני נמצא עכשיו, עם חוזה ואלבום ראשון בחברת תקליטים גדולה (NMC יונייטד, ט.פ).

אפילו הסכמתי לתת לה שירים שהיו בדמי, כמו 'בין האש ובין המים' שהייתי מקליט בשמחה לאלבום שלי, ו'מהמרחקים' שנכתב בעקבות הגירושין מאשתי הראשונה ואם שני ילדיי (ביוני האחרון נישא כהן בשנית, ט.פ). עדיין, זו הייתה חוויה נפלאה לשתף איתה פעולה".

"אני לא מתכוון לרצות או להקל על מישהו"

-בישראל אוהבים לתייג את האמנים במגירות, ואתה אגוז קשה לפיצוח. בביקורת אחת על "הרגע" נכתב שאתה מוכשר, אבל לא ברור אם אתה רוצה להיות יוצר מוערך או להלחין רינגטונים שיזכו למאות אלפי הורדות.
"אני לא מתכונן לוותר על מגוון ההשפעות שספגתי מילדות רק כדי לרצות או להקל על מישהו. גדלתי על תפילות ופיוטים ששמעתי בבית הכנסת, אבל גם על רוק, פופ, נשמה וג'אז. מכולם טעמתי וניסיתי, והגיטרה החשמלית באה לי באותה טבעיות כמו העוד והסלסולים. הקהל הולך אחריי כי יש בי משהו ייחודי שמדבר אליהם, לא בגלל שאני מזכיר משהו ששמעו בשירים של מישהו אחר".

-התחלת לעבוד על "הרגע" מיד בסיום ההקלטות עם גלי עטרי, כלומר בפועל יצרת שני אלבומים בפחות משלוש שנים.
"אני כנראה מפר את הדעה הרווחת שלפיה דיכאון מסייע ליצירתיות, כי התקופה הזו הייתה נפלאה עבורי. גם עשיתי קפיצת מדרגה מקצועית וגם התאהבתי ונישאתי בשנית, ובין לבין כתבתי שירים חדשים ואופטימיים. היו, כמובן, גם רגעי עצב שהולידו שירים נוגים בהרבה, לצד חומרים שתמיד קיימים במגירה ומחכים לרגע המתאים לצאת לאור. עקרונית, אני לא מכונת כתיבה. עברה עליי תקופה יצירתית, ואני מקבל כל הזמן הצעות לכתוב לאמנים אחרים, אבל שום דבר לא יבוא לי טוב בלחץ".

"יש לי כיום אפשרויות לחיים קלים יותר"

-עד כמה תהליך העבודה על "הרגע" היה שונה, מבחינת הניסיון הראשון שלך להקליט כאמן מבוסס החתום בחברה גדולה?
"זו פריבילגיה, אין ספק. להגיע להופעה ולשמוע ממישהו אחר שהיו בעיות סאונד בבאלאנס אבל טיפלו בהן והכל בסדר, זה סוג של פינוק שאני מתענג עליו. מצד שני, אני אוהב להיות מעורב בכל פרט בקריירה שלי כולל הפן הטכני. יש לי כיום אפשרויות לחיים קלים יותר, אבל לא בטוח שתמיד ארצה לנצל אותן".

>> סגיב כהן יארח את אבנר גדסי ומיתרי דוד במסגרת פסטיבל תל אביב למוזיקה

>> דניאל זמיר באלבום חדש - האזינו