ליירז, ליירס, Liars (צילום: Zen Sekizawa)
"נרד לחוף של תל אביב, אולי נצליח עם בחורות". Liars | צילום: Zen Sekizawa

אומרים על הלהקה האלקטרו-אלטרנטיבית ה"Liars", שיופיעו ב-15 ביוני בבארבי בתל אביב, שהם "להקה של היפסטרים". במקביל הגיעה אזהרה מפורשת לא להזכיר את המילה הזו במהלך הראיון עם הסולן אגנוס אנדרו, כי הוא עלול לטרוק את הטלפון ולסיים את השיחה מרוב עצבים.

אבל אנדרו, מתגלה בשיחה מפריז, שם נמצאת הלהקה בין הופעות בפסטיבלי "פרימוורה" ו"סונאר" הנחשבים, כאחד המרואיינים היותר אינטליגנטים ונעימים, ומתברר שהמילה "היפסטרים" ממש לא מעצבנת אותו. "אין לי בעיה עם המילה הזו בכלל", הוא אומר. "נחמד להיות להקה של אנשים שמסתכלים אחרת על העולם. קשה להגדיר מה זה היפסטרים. לפעמים זה קשור בכלל לאופנה. אני לא מכיר בעיה עם הדבר הזה. מי שחושב שהוא היפסטר - אני לא אעצור אותו".

-איך אתם לקראת ההופעה בישראל?
"מאוד נרגשים. לא היינו אצלכם אף פעם. אני חושב שזה טוב להגיע למקומות חדשים. יהיו טוב לנגן, לפגוש אנשם חדשים, להכיר".

-מה אתה יודע על ישראל?
"אחד המקומות ההיסטוריים החשובים מבחינת התפתחות הציבילזציה, ההיסטוריה והדת. חשב למוד על הדברים האלה. בזמנים המודרניים ישראל היא מאוד מרכזית מבחינה פוליטית, תמיד במרכז החדשות. זה לא מפריע לי, אבל זה מעניין לחקור ולהכיר. הרבה ארצות מרגיזות אותי, ארצות הברית הכי מרגיזה אותי ואני חי בה. אני מקבל את זה כמו שזה. בהרבה מדינות יש הרבה בעיות ואני לא חושב שאני צריך לשפוט מדינה מבלי להיות שם וגם לא לשפוט את התושבים".

-אתם מגיעים אלינו בסיומו של סיבוב הופעות, מה אפיין אותו?
"הסיבוב הזה היה מעניין באופן מיוחד. התחלנו לנגן בו חומרים חדשים לגמרי, מוזיקה שעדיין לא יצאה באף מקום, לצד שירים מ"WIXIW" האלבום האחרון שלנו. גילינו שלנגן הרבה מוזיקה שטרם יצאה בהופעות זו חווייה מלמדת, מעשירה ומרתקת. כיף גדול להשמיע אותה לאנשים ולראות תגובות, כי התגובה תמיד מעניינת. אנחנו התרגשנו מאוד, והקהל הופתע והתרגש, ואנחנו הופתענו מהתגובה שלהם. זה קשה כי בדרך כלל הקהל אוהב לשמוע מה שהוא שמע בתקליט. כאן לקחנו צ'אנס גדול, והתגובות שהם הגיבו ואיך שניגנו - עזרו לנו להבין איך לפתור כל מיני דברים טכניים לקראת ההקלטות הבאות".

-ובהופעה בישראל?
"לא היינו בתל אביב לפני כן, ולכן נשקול לנגן סט-ליסט אחר. ננגן גם שירים ישנים שאנשים מחכים להם. לא החלטתי עדיין, אבל זה יהיה מיקס של הדברים".

-איך אתה רואה את הצד המסחרי של המוזיקה לעומת הצד האמנותי?
"זה תלוי במי שאתה כאדם. אנשים נמשכים לדברים שונים. כיוצר של מוזיקה חשוב לי לדעת מה אני אוהב. מה שאני עושה חייב להיות נגזרת של האדם שאני, ויש אנשים שירגישו כמוני ויאהבו את זה. ההצלחה של פופ ומוזיקה מסחרית לא אומרת שאתה צריך ללכת לפי זה. צריך להישאר עם מה שמעניין אותך, זה יותר אמיתי. יש תפקיד לכל אחד בעולם הזה, וההשתתפות בחוויה המשותפת, לקחת בזה חלק, זה מעיד על מי שאתה".

-מה הם מקורות ההשראה שלך ביצירה?
"הרעיון הבסיסי שאנשים חושבים עליו הוא שהשראה הולכת לפי מה שאתה אוהב וזה משפיע עליך ליצור משהו משלך. אבל זה לא תמיד עובד. אני מקבל השראה מדברים אחרים, דברים שאני לא אוהב, וזה מרגש אותי לעשות שינויים ולדחוף לכל מיני כיוונים. אם אני שומע מוזיקה פופולרית מסביבי ולא אוהב אותה - מרגש אותי לפתח משהו אחר. באותה דרך הרבה מההשראה שלי מגיעה מתרבות, מהעיתונים, מהחדשות. לאחרונה הסיפור על החייל שנערף ראשו בלונדון-  זה נורא, ואני שונא את זה, וזה מביא לי הרבה השראה, גורם לי לחשוב, מעניין אותי. אני חושב שזה שונה מאיך שאנשים אחרים מקבלים השראה, אצלי זה תמיד הדברים השליליים".

-מבקרים טענו שהקול שלך נע בין האפל למלאכי, מה יותר כיף?
"אני שר לפי מה שקורה לי באותו רגע, לא לפי מה שיותר כיף. אני חושב שבאופן כללי יותר כיף ליצור מוזיקה יותר שמחה, אבל אם זה לא בא לך באופן טבעי - זה לא כיף בכלל. מנסיוני, אני מנסה להיות ולעשות משהו יותר שמח, אבל כשאני לא מרגיש כך זה כואב לי. לכן יותר כיף לעשות את מה שקורה לך באפן טבעי. בשבילי, לפעמים, זה משהו יותר אפלולי. הקטע באמנות הוא לבטא את הרגשות שלך. באופן שלא יעבוד בדרך אחרת, לפעמים הם אפלוליים".

-אתה משחרר החוצה את השדים.
"כן, אני מוציא החוצה תחושות שליליות. זה לא שאני שומע דברים שליליים וזה באופן ישיר מוציא ממני ממשהו אפל. אלא זה מעורר השראה ליצור. למשל, לחיות בעולם המודרני זה עניין מעורר חלחלה לעיתים. לכן יש אצלי מוטיב של אנשם מפחדים, חרדים, כי זה מקום מפחיד, העולם הזה. קשה לחסום את הרגש הזה כאשר אתה יוצר".

-הרגשות האלה הם אוניברסליים.
"כן, הקסם של העניין הוא שהקהל יחוש את מה שאני חש, וזה מעבר לתרבות ומעבר לגבולות ומעבר לרעיונות ולדתות. התחושה קיימת בחדר עם אנשים שמגיבים למוזיקה. היופי של האלמנט הזה הוא היעולת ליצור זהות בתודעה עם אנשים זרים לגמרי. בעיני זה הדבר הכי נפלא שיש בלהיות מוזיקאי ולהופיע ברחבי העולם. זה מאוד מעניין, דרך נהדרת ללמוד ולגדול".

-מה התוכניות שלכם להמשך?
"אני רוצה שהמוזיקה שלנו תישאר בקו שלה, ותקבל תמיכה מאנשים ברחבי העולם. ככה נרגיש טוב עם עצמנו ועם הקהל שלנו. אני לא חושב שננסה לעשות משהו מסחרי יותר, כי זה לא באופי שלנו ולא בא לנו בטבעיות. זה יהיה לנו קשה יותר מאשר לזייף מסחריות. האינטואיציה שלי אפילו לא מכוונת ליצור דברים מסורתיים יותר ממבנים ישנים של שירים, אני חייב להיות מקורי".

-אולי תעשו סיבוב קטן בחוף של תל אביב? אומרים שהישראליות הכי יפות בעולם.
"כן, שמענו שזה מומלץ מאוד. אמרו לי לרדת לחוף, יהיה מעניין. החבר'ה שלי והצוות - נראה אם יהיו לנו תוצאות עם בחורות".