אין תמונה
"אני אוהבת את ישראל, את האנשים". ג'ואן ארמטריידנג

"אני באה לישראל כבר בפעם השנייה או השלישית כי אני אוהבת את המקום ואת האנשים", אומרת הזמרת הותיקה והמועכרת ג'ואן ארמטריידינג, שתופיע ב-4 ביוני באמפי שוני שליד בנימינה ולמחרת ב-5 ביוני בהיכל התרבות בתל אביב. "בעבר ביליתי אצלכם זמן טוב, נהניתי מההופעות אצלכם", ממשיכה ארמטריידינג. "עליתי והופעתי והקהל אהב אותי. אהבו את מה שניגנתי ושרתי והייתי שמחה. אין לי ממש זיכרונות מיוחדים מישראל, אבל מה שאני זוכרת הוא מאוד חיובי. הייתי בכל מני מקומות בישראל כמו ירושלים שהיא עיר יפהפייה בעיני".

-אלביס קוסטלו ביטל כאן הופעות כי איימו עליו בחרם. גם עלייך איימו? מתנגדים לזה שתבואי?
"אין לי תגובה בעניין הזה. אני באה להופיע בישראל, וזהו".

ג'ואן ארמטריידינג הבריטית, ילידת איי הודו המערבית בת ה-60, הופיעה בארץ ב-88', אז דרך כוכבה עם הלהיט הגדול "Drop The Pilot" שיצא כבר ב-83'. ברשימת הלהיטים גדולים הנוספים שלה נמצאים שירים כמו "Down To Zero" ,"Willow"  ו"Love & Affection". אלבומה האחרון "This Charming Life"  יצא לפני כחודשיים וסימן חזרה ל"שורשים" שלה עם שירי פופ-רוק שמבוססים על גיטרות. בהופעות הקרובות בארץ היא מבטיחה לבצע "שילוב של שירים חדשים וישנים, כמו שאני תמיד עושה. אני לא שרה רק שירים ישנים כדי שלא אשתעמם מעצמי, תמיד מוסיפה שירים חדשים ומשלבת ביניהם".

"לא היתה מישהי כמוני, זה היה יוצא דופן"

אין תמונה
"החוכמה היא לא לכתוב שוב את אותו השיר". ג'ואן ארמטריידינג

ארמטריידינג גם נחשבת לחלוצה בתחומה. היא האמן הבריטי השחור הראשון (גבר או אישה) והזמרת הבריטית הראשונה (כולל זמרות לבנות), שהגיעה למקום הראשון במצעד הבלוז של הבילבורד האמריקני, וגם הזמרת הבריטית הראשונה שהיתה מועמדת לפרס ה"גראמי" היוקרתי בקטגוריית הבלוז. "אין לי מושג אם אני עדיין פורצת דרך", היא אומרת היום. "נכון שלא היתה מישהי כמוני, וזה היה יוצא דופן, אבל היום זה כבר לא כל כך יוצא דופן. היום אנשים שומעים מוזיקה בלי הבדל בין צבעים וגזעים".

-את רואה בעצמך מודל לאחרים?
"אין לי מושג אם אני עדיין מודל לאחרים. צריך לשאול אותם. תראה, זה היה נכון ללפני 20 שנה. היום הם צריכים להגיד, לא אני".

-את גרמת לשינוי. מוזיקה לדעתך יכולה לשנות אנשים? לשנות דעות?
"למוזיקה יש תפקיד רגשי והמון כוח רגשי. היא נוגעת ברגשות, אבל לאנשים יש את הדעות שלהם והמחשבות והשאיפות שלהם, בסופו של היום הם אינדיבידואלים. לדעתי, באופן בסיסי אנשים ילכו לאן שהם רוצים. לכן מוזיקה לא יכולה לשנות הכל. היא יכולה לשנות משהו אחד קטן בכל פעם. אני יודעת שהיא מאוד חשובה לאנשים לאורך כל ימי חייהם, יש כאלה שמאמינים בה כמו בדת, אבל השינוי שהיא תגרום זה כבר תלוי בהם".

ג'ואן ארמטריידינג (צילום: Jo Hale, GettyImages IL)
"נהניתי להופיע אצלכם". ג'ואן ארמטריידינג | צילום: Jo Hale, GettyImages IL

-הוצאת לאחרונה אלבום חדש. הכתיבה שלך היום שונה מבעבר?
"אני כותבת את השירים הטובים ביותר שלי, כמו שתמיד עשיתי. אני מנסה להתפתח. ולא נעלמתי. תמיד הייתי כאן, תמיד יצרתי, תמיד הקלטתי. אין לי מושג מה חושבים על זה היום, אבל היום אולי השירים שלי שונים כי אני מתבגרת. אנחנו כותבים היום שירים אחרים, אני ואלטון (ג'ון) וכל החבר'ה מהגיל שלנו".

"אני לא מעורבת בפוליטיקה, אני בסך הכל מוזיקאית"

"הכי חשוב זה לא לכתוב שוב את אותו שיר, שוב פעם ושוב פעם. אז מנסה להתפתח. בנושאים של השירים זה תמיד ממה שאני רואה. אני צופה באנשים מסביבי ומקבלת מהם השראה. מאיך שהם מתנהגים, חושבים, מרגישים. אני צופה בטלוויזיה, רואה סרטים, קוראת ספרים ויכולה להיות מושפעת מהכל. הסוד הוא שאני כותבת בכל מיני ז'אנרים, וזה אותו דבר כמו פעם. אני עושה בלוז באלבום אחד, פופ ורוק באלבום אחר, ג'אז, רגאיי, פולק, אני כותבת מגוון".

-לפני שנתיים רצת מרתון, בגיל 58.
"זה מרתון של 26 מייל וזה מאוד קשה. אני חייבת לשמור על כושר, אז אני מתאמנת והתאמנתי בשביל זה. סיימתי וקיבלתי מדליה. עשיתי את זה כדי לגייס כסף, והצלחתי".

-הצבעת בבחירות באנגלייה?
"כן, היו בחירות לאחרונה ויש ראש ממשלה חדש. אבל אני לא מעורבת בפוליטיקה, אני בסך הכל מוזיקאית ששרה לאנשים".

>> ליבי מחדש את "On My Own" של ניקה קוסטה; ג'סטין ביבר וג'יידן סמית' שרים "קראטה קיד"; קיילי מינוג בקליפ חדש שנראה כמו "אורגיה המונית"