"איבדתי את היכולת שאולי הייתה לי, כשהייתי צעיר, לזהות מראש אילו שירים שלי יהיו להיטים. אבל אני לא רואה בזה תהליך שלילי. לא תמיד טוב לדעת הכול, או לחשוב שאתה יודע. גם בחוסר הידיעה יש קסם", אומר רמי קליינשטיין המשגר בימים אלה לרדיו את "אלוהי הדברים הקטנים", סנונית ראשונה מאלבומו החדש "שיר חשוף". קליינשטיין הלחין את מילותיה של רחל שפירא, ובאלבום השלם שבדרך ייכללו גם טקסטים פרי עטם של יאיר לפיד, עדית פאנק והוא עצמו. גם על ההפקה המוזיקלית קליינשטיין חתום הפעם בלעדית, ונדמה שהחליט מראש לקחת אחריות מלאה על האמור להיות אחד מאלבומיו האישיים ביותר. "שיר חשוף" הוא אלבומו הראשון שנוצר אחרי הפרידה מאשתו ריטה והמעבר שלו מחברת התקליטים "הליקון", בה החל את דרכו, ל"הד ארצי".

קליינשטיין מקפיד שלא להשוות את האלבום לאלבומים אחרים שנוצרו אחרי גירושים, כמו למשל "חתונה לבנה" המיתולוגי של שלום חנוך, אך מודה שיש בשירים החדשים עדויות ממדרגות הרבנות ובעיקר מהדרך אליהן. "אני מקווה שאני לא נשמע יומרני מדי כשאני משתמש במילה 'קונספט', אבל האלבום הוא אכן מאוד 'אלבומי' במובן שאינו אסופת שירים, אלא אמירה שלמה ומגובשת", הוא אומר, "אני הרי לא יכול לעשות הפרדה בין האמן ובין האדם שבי. בשנתיים האחרונות, במהלכן נכתבו והוקלטו שירי האלבום, לא כל החוויות היו נעימות או קלות. באופן טבעי, אני מבטא ביצירה שלי מה שעברתי. בחרתי בשם 'שיר חשוף' לא בגלל שיש שיר בשם הזה באלבום. למעשה, אני לא חושב שהמילה 'חשוף' אפילו נכללת באחד הטקסטים. השמעתי את השירים החדשים לכמה אנשים שדעתם חשובה בעיני, וזו הייתה ההגדרה שכולם חזרו אליה: 'זה נורא חשוף'".

רמי קליינשטיין 2 (צילום: יוסי צבקר)
שירים ממדרגות הרבנות ומהדרך אליהן. קליינשטיין | צילום: יוסי צבקר

-חוויות אישיות קשות עשויות להפוך לתמריץ אמנותי ש"מתניע" אמן מחדש.
"יציאה מהחממה לרחוב משנה דברים. הייתי בחממה ב'הליקון', חברת תקליטים שעבדתי מולה עשרים שנה, ואז נפרדתי גם מאישה שחייתי איתה יותר מעשרים שנה. אתה לא נשאר אותו אדם אחרי זה, ובהתאם אתה לא כותב או שר או מופיע באותה הצורה. מצד שני, הזמן משנה אותנו ממילא. הרבה לפני הפרידה מריטה קהל שהיה מגיע להופעות שלי, אחרי שנתיים שלא ראה אותי על הבמה, חווה רמי אחר. אני לא יודע אילו שינויים לייחס לסטאטוס האישי שהשתנה, ואילו לזמן העושה את שלו. בסופו של דבר, מעבר למילים הגדולות, כל אלבום מוגדר בצורה זהה. קובץ שירים בהם ניסיתי לעשות הכי טוב שיכולתי את מה שבחרתי להיות: זמר ויוצר".

-ועד כמה חשובה לך כיום ההצלחה המסחרית?
"רק לאחרונה הבנתי שאני נמצא עכשיו במקום הכי קרוב לזה שהייתי בו כשהקלטתי את 'במסיבה אצל גידו', אלבום שיצרתי ממקום של הכי פחות ציפיות מעבר לכיף נטו. כבר מזמן הפסקתי לחשוב 'מה יגידו'. בשנתיים האחרונות אני מופיע המון במועדונים, עם הרכב חדש של 'המועצה', ועצם העובדה שהקמתי את ההרכב מעידה שהייתי בשל לחזור נפשית לימים בהם יצא לדרך ההרכב המקורי בתחילת שנות ה-90'. זו הייתה תקופה מאוד משוחררת עבורי. הרגשתי שכל זמן שקהל מגיע להופעות שלי אני מסופק, וזה מה שאני מרגיש גם עכשיו לקראת 'שיר חשוף'. אני יודע שיש לי הקהל שלי. יש לי ארסנל שירים שנוצר ב 22 שנות יצירה להציע לו. איך הם יגיבו לאלבום המסוים הזה? אני מקווה, כמובן, שהכי טוב, אבל גורלי לא תלוי בהיענות לאלבום בודד. תמיד יהיו אלו שיתקבלו טוב יותר, כמו 'תפוחים ותמרים' או 'כל מה שתרצי', ואלו שיצליחו פחות כמו האלבום הקודם שלי, 'הרבה פנים', שלא היה ההצלחה הכי מרשימה בחיי. מקסימום, נקליט עוד אחד".

-ריטה כבר שמעה את האלבום החדש?
"עוד לא שלחתי לה עותק שלם, אבל הבנות משי ונעם נמצאות אצלי בבית כל הזמן והן כבר שמעו את כל השירים. אני מאמין שלפחות את חלקם הם כבר השמיעו גם לריטה".

-ומעניין אותך לשמוע מה דעתה? אחרי הכל, היא הייתה במשך שנים הראשונה לתת פידבק לכל שיר חדש שכתבת.
"ברור שמעניינת אותי דעתה. ריטה תמיד הייתה ותמיד תהיה חלק מחיי".