גלעד שליט מתוך הקלטת (צילום: חדשות 2)
עיניים שלו. גלעד שליט | צילום: חדשות 2

אנחנו זקוקים ל"גלעד שליט". כמו האזרחים ב"1984" של אורוול, שזקוקים למלחמה כדי שתאחד אותם סביב משהו - "גלעד שליט", כמונח, כמושג, מאחד את העם. אולי הדבר היחיד שכל מי שחי כאן מחובר סביבו, מתפלל אליו, עורג אליו. לכמיהה הזו יש כוח, לתקווה יש עוצמה, לרעיון המופשט שאולי, פעם, הוא יחזור, שמזכיר את הגעגועים לארץ ישראל משך 2000 שנות גלות. וזה לא משנה אם ל"גלעד שליט" הזה קוראים גלעד שליט, או רון ארד, או החטוף הבא - אנו זקוקים לו, כשלא ניאלץ להביט במראה העגומה.

גם המוזיקה הישראלית זקוקה ל"גלעד שליט", אולי אפילו לכמה "גלעד שליטים". שיהיה על מה לכתוב שירים. זה "מרגש", זה "אמיתי", זה תמיד צודק, פורט על המיתרים הנכונים ומחבר באופן אוטומטי את הזמר ואת השיר לקונצנזוס. המכנה המשותף הרחב הזה צמיח בשנים האחרונות לא מעט סינגלים, חלקם טובים יותר, חלקם פחות.

כולם מגוייסים: אביב גפן, אייל גולן, בועז שרעבי, שימי תבורי, אריק סיני

הנה כמה מהם, כתזכורת: כבר לפני שנתיים זיהה אביב גפן את הפוטנציאל והוציא את "הילד של כולנו", אותו ביצע עכשיו מחדש. אריק סיני, אפרים שמיר, דוד ד'אור, רינת גבאי, לאה שבת, אביבה אבידן ואמנים רבים נוספים שרו יחד "יום ועוד יום". אריק סיני גם הוסיף ש"ליברמן היה מחזיר את גלעד שליט לפני שנה וחצי".

גם אייל גולן התבטא בנושא ושלח מכתב לחברי הכנסת: "שחררו את גלעד שליט". בעז שרעבי הקדיש לשליט את "כשתבוא", השיר שנכתב להשבת רון ארד. גם אלדר יחיאל שר "כשתחזור", ושימי תבורי, חיים משה ועוד זמרים שרו "אל תדאג גלעד".

טל שגב חיבר את גלעד שליט למבצע "עופרת יצוקה" בשיר "כמו משוגעים" ונועם פנחסוב הבטיח לגלעד: "עד גיל 24 אתה תחזור". "הפיל הכחול" הקדישו להחזרת שליט את השיר "אנא". אביגיל מלאכי הקדישה שיר דווקא לנעם ואביבה שליט. וגיא שגיא שר "כמעט 21" על חנן ברק ז"ל, מפקד הטנק של גלעד.

"ושבו בנים לגבולם" של בן סנוף כולל הקלטה של גלעד

בן סנוף הגדיל לעשות והכניס הקלטה של גלעד לשירו "ושבו בנים לגבולם", גולן אברהם שר על "השמש גל גלעד" ודנה ברגר ואיתי פרל קיוו ש"הנה באתי הביתה" יהיה השיר של גלעד עם שובו ארצה.

בין כל השירים עולה גם השאלה האם יוצרי השירים על גלעד שליט באמת תורמים במשהו להשבתו? האם הם תורמים להישארותו בתודעה הציבורית? או שהם "תופסים טרמפ" על הטרגדיה כדי להתפרסם ולהצליח, כפי שקרה בימי רצח רבין? היום יצאה לדרך הצעדה למען שליט, ובשבוע האחרון כבר יצאו שלושה שירים חדשים:

דודי תמיר מ"צבא החברים של גלעד" שואל "איפה כולם"

בלק ג'ק מחדש בהיפ הופ את "הביתה" של ירדנה ארזי

נעמי לוי דה מאי בשיר תפילה למען שחרורו

ונסיים בשורה משירו של שלמה ארצי: "ותן לנו לשוב ולראותו, יותר מזה אנחנו לא צריכים".