מה יהיה שיר השנה שלכם? הצביעו למצעד השנתי

אדל  (צילום: Gettyimages IL, getty images)
השנה שלה. אדל | צילום: Gettyimages IL, getty images

1. אדל – Rolling In The Deep / Someone Like You
ריהאנה, קייטי פרי וליידי גאגא יכולות להמשיך ולמכור את המוזיקה שלהן בעזרת קליפ פרובוקטיביים או התפשטויות תכופות, אבל אם יש משהו אחד שאדל הוכיחה לכולם השנה, מלבד היכולת הפנומנאלית שלה לייצר שירים על זמניים כמובן, זה שאפשר להגיע לקהל הרחב, ולכל סוגי הקהל, גם בלי שימוש בוטה במיניות או בתחזוקת מראה מצודד. במקרה של אדל, כל מה שהיה צריך זה קול מושלם ושותפים מוכשרים לעבודה שידעו לקחת את הטקסטים הפשוטים, אבל הנוגעים שלה על אהבות נכזבות ולתת להם את העטיפה המוזיקלית הנכונה שתצליח לרגש מיליונים.

אלבומה השני "21" שיצא השנה היה עמוס בלא מעט קלאסיקות . מהסינגל הראשון ו, וללא ספק ה ל ה י ט  של השנה "Rolling In the Deep", הבלדה קורעת הלב "Someone Like You" ועד הפסנתרים והכינורות המתפרצים של "Fire To the Rain". ההיסטוריה מלמדת שנורא קשה לעמוד בציפיות אחרי אלבום כזה (מישהו יודע לאן נעלמה דיידו?), אבל זה גם מה שאמרו על האלבום הראשון, עדיין ילדה בסה"כ (22) ותראו איפה היא נמצאת היום.

2. LMFAO - "Party Rock Anthem
הצמד האמריקני LMFAO כבר זכה ללהיט חובק עולם לפני 4 שנים עם טראק המועדונים המדבק "I'm in Miami Bitch", אבל גם ההצלחה הגדולה של הלהיט ההוא לא מתקרבת אפילו להיסטריה העולמית סביב הסינגל הראשון שיצא מאלבומם האחרון "Sorry For Party Rocking". הפקת האלקטרו העכשווית, הפזמון המנוני שהתחרה בכבוד מול בכל שיר פופ אחר שהיה באותו זמן בסביבה (הכי מורד באייטיונס בבריטניה אחרי אדל) וביט מרקיד במיוחד הפך אותו לפייבוריט של כל מועדון, אולם חתונות ותחנת רדיו ברחבי הגלובוס.

אין תמונה
פייט ראוי. בריטני ספירס



3. בריטני ספירס - "Till The World Ends"
בזמן שליידי גאגא לא הפסיקה לייצר פרובוקציות כדי לחפות על השירים הבינוניים מהאלבום האחרון שלה, וביונסה הפגיזה בכמות קליפים בלתי הגיונית אחרי שהתקשתה לטפס במעלה במצעדים, חזרה בריטני עם אלבום חדש והוכיחה לחברותיה למקצוע שגם בגיל 30 המתקדם (לכוכבות פופ) היא עדיין יכולה לתת פייט ראוי. "Hold It Against Me", הסינגל הראשון מתוך "פאם פאטאל" היה רק המנה הראשונה מהסאונד הדאנסי החדש של בריטני, אבל בסינגל השני כבר זכינו לקבל את המנה העיקרית בדמות הפצצה המועדונית "Till The World Ends", שיר פופ דאנס מושלם עם נגיעות דאבסטפ עדכניות וללא ספק אחד הלהיטים הכי טובים בקריירה של ספירס.

4. ברונו מארס - "Grenade"
ברונו מארס, היוצר האמריקאי, שנולד בכלל בהונלולו שבהוואי, התחיל את דרכו בתעשיית המוזיקה ככותב להיטי ענק לאמנים אחרים (אחראי, בין היתר, ל "Fuck You" של סילו גרין), עד שהתבקש לשיר בפזמונים של שני להיטים גדולים אחרים שכתב, "Billionaire" של טרוויס מאקוי ו"Nothing On You" של בי.או.בי. ההצלחה ההיסטרית של שני האחרונים הובילה אותו די מהר להקלטות אלבומו שני (מיני אלבום יצא שנה קודם), שכבש את מצעדי העולם תוך זמן קצר מאוד. לא מעט להיטים הוא ניפק השנה ("Lazy Song", "Marry You"), אבל "Grenade" המרגש היה מסוג הבלדות, שכל זמר פופ שבונה על קריירה לשנים חייב לעצמו. עם פזמון ענק, טקסט על אהבה נכזבת שכל אחד מ-228 מיליון מצופי הקליפ ביוטיוב יכול להזדהות אותו (ולשמוע בריפיט) וקול בכייני מספיק בשביל להמיס את המעריצות, הרימון של מארס פשוט לא יכול שלא להתפוצץ.

מה יהיה שיר השנה שלכם? הצביעו למצעד השנתי

5. סאק נואל - "Loca People"
אף סיכום שנה של מוזיקה לועזית לא שלם בלי להיט דאנס טראש היסטרי אחד לפחות בעשירייה הראשונה. גם בשנה עמוסה בלהיטי דאנס טראשים כמו 2011, קשה מאוד למצוא מתחרה יותר ראוי ל "WTF", ההמנון המדבק של הדיג'יי והמפיק הספרדי בעל השם המתעתע יצחק מחמוד נואל (Isaac Mahmood Noell), או בשמו הבימתי "סאק נואל", השתמש אומנם בסלנג הכי שחוק בהיסטוריה, אבל משהו בטקסט המשעשע והמדויק על בחורות מרחבי העולם שמגיעות לברצלונה בכל קיץ, לא בשביל המוזיאונים, אלא רק בשביל לחגוג במסיבות מטורפות, כנראה דיבר למספיק אנשים בשביל להפוך לכזו סנסציה בקיץ האחרון.

אין תמונה
קאמבק היסטרי. ג'ניפר לופז



6. ג'ניפר לופז – "On The Floor"
שמונה שנים ניסתה ג'ניפר לופז לחזור לפסגות המצעדים ולשחזר במשהו את ההצלחה של שני אלבומיה הראשונים, שכללו להיטים כמו "If You Had My Love" ו "Jenny From The Block". השנה הסתבר שכל מה שהיא הייתה צריכה זה רק לקחת חלק בתוכנית טלוויזיה פופולרית (כשופטת "אמריקן איידול") ולהיחשף לקהל הצעיר שעוד ינק משדי אמו בזמן שכיכבה בכל מקום בתחילת המילניום. עכשיו רק היה חסר שידוך מוצלח למפיק מוזיקלי חם ("רד וואן" לבית גאגא), הופעת אורח של ראפר לוהט ("פיטבול") וסימפול ניינטיזי שקשה לעמוד בפניו ("למבדה"). התוצאה : "On The Floor", פצצת רדיו ומועדונים אימתנית שסידרה לה קאמבק היסטרי, כל כך היסטרי שבחודשים האחרונים היא גם הרגישה מספיק בטוחה להחליף את אבי ילדיה, הזמר מארק אנתוני, בגבר צעיר יותר כדי לחגוג כמו שצריך את התהילה המחודשת.

7. מארון 5 וכריסטינה אגילרה – "Moves Like Jagger"
למרות אלבומם האחרון והדי כושל (באופן יחסי) "Hands All Over", ידעו מארון 5 לנצל את המומנטום המחודש שצבר סולנם אדם לוין כשופט בתוכנית הלהיט "The Voice" (בקרוב אצלנו) ונכנסו להקליט שיר חדש, כשהם מארחים לצידם עוד זמרת בפרפורי הגסיסה האחרונים שלהם, המנטורית לצידו של לאווין בתוכנית, כריסטינה אגילרה. למרבה הפלא, הניתוח הצליח הרבה מעבר למשוער ו"מארון 5" חזרו להיות אחת הלהקות החמות בארה"ב. אנחנו לעומת זכינו בלהיט רדיו מוצלח וכיפי עם טקסט מטופש אבל משעשע על בחור שמנסה להרשים את חברה שלו עם תנועות ריקוד סטייל מיק ג'אגר. על השריקות החופרות נתחשבם איתם בפעם אחרת.

אין תמונה
שיא גינס. קייטי פרי



8.  קייטי פרי – Firework / E.T
גם אחרי שלוש שנים בביזנס, קשה עדיין לפצח את סוד הקסם של קייטי פרי, בסך הכל זמרת די בינונית, שהפך אותה לזמרת מצליחה כל כך בעולם כולו בשנה האחרונה. אולי זו הזוגיות עם ראסל ברנד, ההתפשטויות התכופות או הזיופים הנוראים בהופעות שנותנים לכולם תקווה שהם יכולים להפוך לסופרסטארים יום אחד, אבל מה שבטוח זה שעם נתונים אי אפשר להתווכח. ובפרמטר הזה פרי מנצחת כמעט את כל חברותיה לשוק הבשר הפופי.

לא פחות משישה להיטים שונים, כולם מאותו האלבום "Teenage Dream", הגיעו לפסגת המצעד האמריקני בשנה וחצי האחרונות והעניקו לפרי שיא גינס, שהיה שייך בעבר לאחד, קראו אותו מייקל ג'קסון. ב 2011 היא כיכבה בעיקר עם להיט ההיפ הופ האלקטרוני והדי מיושן E.T, בו אירחה את קנייה ווסט ועם "Firework" הדאנסי והמדבק (ותודות לכינורות) שהפך להמנון של ממש באמריקה בזכות הטקסט ה"קואצ'רי" שמעודד למצות את הפוטנציאל שלהם, בלי לעשות חשבון לאחרים. אופס, לרגע שהזכיר לנו את "Beautiful" של כריסטינה אגילרה.

מה יהיה שיר השנה שלכם? הצביעו למצעד השנתי

9. "פיטבול , ני- יו ואפרוג'ק - Give Me Everything"
חייב להגיד את האמת: פיטבול, על כל חבילת השיק הלטיני פרחי שהוא מביא איתו, הוא אחד הראפרים המעצבנים שזכינו להכיר בשנים האחרונות. אבל לזכותו ייאמר שהוא פשוט יודע לבחור את המפיקים הנכונים ולהמר נכון על הסאונד החם של הרגע. לפני כשנתיים הוא כבש את אמריקה עם הקטע המדבק "I Know You Want Me" והפך לאחד השמות המבוקשים בביזנס, עם הופעות אורח בלהיטי ענק של שמות כמו ג'ניפר לופז, אנריקה איגלאסיאס ואשר. למרבה האירוניה, הלהיט הכי גדול בו לקח חלק הוא דווקא זה עליו הוא חתום כמבצע. Give Me Everything"", שיתוף פעולה שלו עם של מפיק הדאנס ההולנדי אפרוג'ק וזמר הארנ'בי ני יו היה בדיוק מה שעולם המוזיקה חיפש השנה. טראק שמשלב בתוכו האוס מועדוני, קצת ארנ'בי קלאסי, פזמון קליט לרדיו וראפ מספיק פרחי.

אין תמונה
רעבה עוד יותר להצלחה ותהילה. ריהאנה



10. ריהאנה – "We Found Love"
באופן מפתיע, סיומה של פרשיית כריס בראון מצאה את ריהאנה רעבה עוד יותר להצלחה ותהילה, כשהיא מוותרת על כל סוג של מנוחה ופשוט לא מפסיקה לעבוד. אחרי אלבום אפל ("Rated R") שסיכם את התקופה ההיא, חזרה הזמרת בסוף השנה שעברה עם האלבום "Loud", מתוכו יצאו לא פחות מ-7 סינגלים (ארבעה מתוכם ב-2011), ועוד לפני שהספקנו לעכל את שובו של החורף, כבר הגיע לפתחנו אלבומה השישי "Talk That Talk", מתוכו לקוח הסינגל הראשון וההימנוני "We Found Love". כשהוא מגובה בהפקה סופר עדכנית של המפיק החם קלווין האריס, קליפ פרובוקטיבי עם הגבר הנוכחי בחייה (שדומה קצת יותר מדי לכריס בראון), וקאבר מוצלח של קולדפליי (שגם אירחו אותה באחד השירים היותר מוצלחים באלבומם החדש), התוצאה היתה יכולה להיות רק להיט ענק, שמככב ממש השבוע במקום הראשון באמריקה.

11. אלכסנדה סטאן – "MR. Saxobeat"
כמו "נומה נומה" לפניו, גם "מיסטר סקסטוביט" המשמח של הזמרת הרומניה הלוהטת אלקסנדרה סטאן, נבחר לככב כשיר הרשמי של הפסטיגל בחנוכה. וזה בעיקר אומר שני דברים: 1. שרומנים רומנים, אבל לייצר להיטים הם בהחלט יודעים. 2. שמרוב טחינה מאסיבית כבר אי אפשר לשמוע אותו בלי לקלל מישהו, לא בגרסה המקורית ובטח ובטח לא בגרסה של יהודה לוי ומאיה בוסקילה.

12. סי לו גרין – "Fuck You"
אומנם הוא יצא רשמית כבר בספטמבר 2010, אבל הלהיט של סי לו חדר עמוק עמוק גם אל תוך 2011 (ונחשב לאחד השירים הכי מורדים באייטיונז השנה) בזכות הגרוב האינסופי, קול הפלצט הנדיר שבורך בו גרין וכמובן השימוש השחוק אבל היעיל ב"אף וורד" הידועה לשמצה. ההצלחה הגדולה במצעדים סידרה לו בהמשך גם את תפקיד המנטור בתוכנית הלהיט  "The Voice", מה שקצת עלה לראש אם לשפוט מהשיר הדאנסי הנוראי "Anyway" שהוציא בחודש שעבר.

מה יהיה שיר השנה שלכם? הצביעו למצעד השנתי

ליידי גאגא, קלדרון (צילום: Gettyimages IL, getty images)
יודה יודה יא יודה. ליידי גאגא | צילום: Gettyimages IL, getty images



13. ליידי גאגא – "Judas"
האלבום האחרון של ליידי גאגא היה אחד האלבומים היותר מאכזבים שיצאו השנה. אסופה של שירי פופ לא מוצלחים במיוחד, עם לחנים אמריקקים מדי והפקה מוזיקלית שלקחה יותר מדי ברצינות את הרטרו לאייטיז. גם הקליפים המושקעים והמדוברים של גאגא לא הצליחו לטשטש את העובדה ש"בורן דיס ויי" נשמע כמו מאש אפ גרוע בין מדונה לדייוד גואטה, "You & I" היה יכול להיכנס בקלות גם לאלבום של שאניה טווין ו- "The Edge Of Glory" כנראה נכתב אשכרה בשנות השמונים . מזל לפחות שהיה לנו את "יהודה יהודה", שגם אם לא חידש כלום מוזיקלית ("Bad Romance" מספר 2), לפחות לא עשה חשק לסגור את החלון של היוטיוב.

14. דון עומר – "Danza Kuduro"
קרוב ל-300 מיליון צפיות ביוטיוב יש ללהיט הענק הזה, ששייך לאלון דה לוקו הפורטיריקני, הראפר הראגטוני הותיק דון עומר. למרות שלא הצליח להשתחל למצעדים המרכזיים באמריקה ובבריטניה (גם לא בגרסה המשותפת שהקליט עם םיטבול כמה חודשים אחרי) כבש עומר כל חלקה אחרת בעולם בקיץ האחרון וסידר לו ולילדיו ולנכדיו ולניניו, פנסיה מכובדת לכל החיים.

אין תמונה
כמות קליפים בלתי הגיונית. ביונסה



15. ביונסה – "Run The World"
גם כמות קליפים בלתי הגיונית בשנה אחת ותינוקת מתוקשרת בדרך, כנראה לא יצילו את האלבום האחרון "4" של ביונסה מלהיזכר בדפי הוויקיפדיה ככישלון גדול של הזמרת, וזה למרות כמה קטעים לא רעים שהתחבאו בתוכו. אם בכל זאת חייבים לבחור שיר אחד, אז זה חייב להיות הסינגל הראשון שיצא מהאלבום, הלהיט "Run The World", שהתבסס על הביט "Pon De Floor", טראק המועדונים הטחון של מייג'ור לייזר. ואולי בדיוק בגלל זה התקבל בקרירות יחסית במצעדים.

16. ניקי מינאז' – "Super Bass"
בקושי עם אלבום אחד ברזומה ("Pink Friday"), הצליחה הראפרית והזמרת ניקי מינאז' להפוך בשנה האחרונה לאחת הכוכבות הכי אהובות ומוכרות בארה"ב. האלבום המלא אומנם לא הרשים מי יודע מה מוזיקלית, אבל יכולות ריפרופ פנומנאליות, שיתופי פעולה שווים במיוחד (עם קנייה ווסט, אמינם וריהאנה) ולהיט אחד מדבק בטירוף ("Super Bass"), שכבר סוגר 230 מיליון צפיות ביוטיוב, עשו את העבודה והכינו לה את הקרקע לאלבום השני, שהפעם נקווה יהיה הדבר האמיתי.

מה יהיה שיר השנה שלכם? הצביעו למצעד השנתי


אין תמונה
בחירה מפתיעה. רבקה בלאק


17. רבקה בלאק – "Friday"
לכאורה, מדובר בבחירה מפתיעה, שלא לומר מזוויעה, להכליל את רבקה בלאק ברשימת הלהיטים הגדולים של השנה או ברשימת סיכום כלשהי. אבל גם אם נרצה או לא נרצה, 2011 הייתה השנה בה הפך יוטיוב (ושאר הרשתות החברתיות הפופלריות) לשחקן לגיטימי בכל מה שקשור לייצור להיטי פופ ,וכוכבים בכלל, בין לילה. אז כן, בלאק היא לא ממש זמרת ו"Friday" כבר הוכתר כשיר הגרוע אי פעם, אבל נסו להיזכר כמה פעמים השנה צפיתם בוידאוקליפ המשעשע שלו (או באחת מאלפי הפרודיות שנעשו לו), או זמזמתם את הפזמון ותגלו שיכול להיות שאתם דווקא אוהבים אותו, רק מתפחדים להגיד את זה ליד חברים שלכם?

18. אנריקה איגלאסיאס – Tonight (I'm Fucking You
אחרי שהתקאמבק במפתיע ב 2010 עם הלהיט "I Like It", בו אירח את פיטבול, הבין אנריקה איגלאסיאס שכדי לשרוד בהצלחה גם את השנה הנוכחית הוא חייב להמשיך באותה השיטה. גם "Tonight" שיצא כמה חודשים אחרי הלהיט ההוא עבד על אותה הנוסחה: ביט דאנסי עדכני, הופעת אורח של ראפר נחשב (לודאקריס) וגם, והוא לא היחיד השנה, שימוש ב"אף וורד" הידועה לשמצה. התוצאה: מקום רביע במצעד האמריקני ואפילו הופעה מוצלחת בהיכל "נוקיה" שבארץ הקודש.



19. וויז קאליפה – "Black & Yellow"
למרות "Watch The Throne", האלבום המשותף והמדובר של קנייה ווסט וג'יי זי שיצא השנה, אפשר בהחלט להכריז על 2011 כשנה בה מת ההיפ הופ סופית במצעדי הפופ. כל ראפר שני בשוק, שהבין מה טוב לחשבון הבנק שלו, רץ להתארח בטראקים של דיוויד גואטה במקרה הטוב או באלבומי כריסמס של ג'סטין ביבר במקרה הרע ומי שהיה אמיץ מספיק פשוט יצר כמה בעצמו (פיטבול למשל). למזלנו נשארו בסביבה גם כמה צדיקים כמו הראפר וויז קאליפה, שפרץ השנה בענק עם הסינגל "Black & Yellow" שהפך להמנון של ממש בזכות הקריצה שלו לעולם הספורט האמריקני. כמו לא מעט שירים מצליחים השנה, גם ה"שחור צהוב" של קליפה יצא בסוף 2010, אבל הגיע לשיאו רק בפברואר השנה אחרי שכבש את המקום הראשון במצעד האמריקני והפך את קאליפה לא רק לאיש עשיר מאוד, אלא גם לכוכב ענק ולאחד הראפרים הבודדים שעוד נאמן לז'אנר.

20.  דאק סוס – "Barbara Straistend"
גם בשנתיים מפוצצות בלהיטי דאנס, לא היה קל למצוא, בין כל זוועות האלקטרו וצפצופי הדאב סטפ, להיט דאנס משמח כמו שהיו עושים פעם. לכן לא פלא שהטראק המשעשע ברברה סטרייסנד של הצמד "Duck Sauce" (הדיג'יים ארמנד ואן הלדן ואיי-טראק), שכולו מחווה לדיווה היהודייה (ומבוסס על להיט של בוני אם מסוף הסבנטיז), להט ברדיו ובמועדונים במשך חודשים רבים. מהרגע שיצא בספטמבר 2010 ועמוק עמוק אל תוך 2011. בפברואר הקרוב גם נדע אם השניים יקחו את ה"גראמי" על קטגוריית קטע הדאנס הטוב של השנה.

>> מה יהיה שיר השנה שלכם? הצביעו למצעד השנתי

הכתבה בשיתוף אתר שירונט