יונתן רזאל פרומו (צילום: אוהד רומנו)
"קרה לנו נס גדול, שהפך אותי ושינה אותי לנצח, חוויה קשה וחיובית". יונתן רזאל | צילום: אוהד רומנו

זה קרה לפני שנתיים, ביום העצמאות. רבקה רזאל, אז ילדה בת 4, ביתו של הזמר יונתן רזאל, נפצעה קשה מאוד כשנפלה מגובה של חמישה מטרים כאשר ניסתה לצפות בזיקוקים מגג בית המשפחה בשכונת נחלאות בירושלים.

האם, רעייתו של רזאל, ביצעה בילדה החייאה, ויונתן עצמו קרא פרקי תהילים. לאחר טיפול ראשוני במקום העביר צוות הרפואי את רבקה הקטנה לבית החולים הדסה עין כרם בעיר, כשמצבה קשה. היא הורדמה והונשמה במחלקה לטיפול נמרץ ילדים. בני משפחתה שהו כל העת ליד מיטתה והעבירו מסר לכל האנשים שדאגו לשלומה: "תודה לכל מי שמתפלל למען בתנו. אנחנו מבקשים להמשיך בתפילות למענה".

"בשיר החדש יש געגוע בין היתר גם למה שיש, מתיקות ההווה"

חיי של רבקה הקטנה ניצלו והיא עברה שיקום. שנתיים חלפו מאז, והאב, יונתן רזאל, התאושש מהמכה הקשה שספגה משפחתו. היום הוא מוציא את השיר החדש "הגעגוע", סינגל ראשון מאלבום חדש שצפוי לצאת בתחילת חודש אוגוסט, בהפקתו המוזיקלית של אביתא בנאי. האלבום יכלול עשרה שירים, ביניהם שירים פרי עטו של רזאל וגם טקסטים ולחנים מן המקורות בעיבודו.

יונתן רזאל לא מרבה לדבר על התאונה שקרתה במשפחתו, אבל אומר: :"קרתה פציעה ונס גדול שהיה אחריה. משהו שהפך אותי ושינה אותי לנצח, חווייה קשה ולבסוף חיובית. כאדם בוגר ואבא לילדים ובעל משפחה זה חשף אותי ליוקר החיים, ובשיר החדש יש געגוע בין היתר גם למה שיש, מתיקות ההווה. אני לא מרגיש יכול לדבר על זה. עברנו תאונה קשה לפני שנתיים ואנחנו כמעט אחרי זה. רגשית אני לא פנוי לדבר על זה. השיר שלי נכתב לפני האירוע ואחריו קיבל משמעות אחרת עם מה שעברתי. זו חוויה מכוננת שפערה בי עוצמות של כאב וגילתה בי עולם של תקווה, ניצחון וניסים, משהו פנימי".

"הנשמה שלנו היא בגעגוע אינסופי למהות ולמקום ממני היא באה, כי אנחנו במסע"

-למי הגעגוע בשיר החדש?
"זה געגוע לא במובן הפשוט למישהו או למשהו, אלא כמיהה, תשוקה פנימית אופפת כל. בתוך תוכנו כל אחד בהיותו אדם על הפלנטה לא ברור לו מה הוא עושה, רק חי את החיים, ויש רגעים שקופים, רגעי קריסטל, שבהם אתה נחשף לגעגוע, לכמיהה עצומה לדברים שיתבהרו, למקום אטר ולזמן אחר, געגוע קמאי לא מוסבר, ללא פשר. זה נחשף בי כשהייתי צריך להיפרד מקבוצה מחו"ל של נוער שעבדתי איתם. הם עזבו וקלטתי את הבדידות בקוסמוס ואת הכמיהה לפשר. כמאמין ודתי הנשמה שלנו היא בגעגוע אינסופי למהות ולמקום ממני היא באה, כי אנחנו במסע. בשיר אני מספר שהרגשתי את זה כילד. למדתי בשיעור של רב שתמיד אמר שנרגיש חיסרון בעולם הזה. זה רגש עמוק שלכל אחד יש בצורה כזו או אחרת".

יונתן רזאל פרומו (צילום: אוהד רומנו)
"יש בכולנו געגוע קמאי בלתי מוסבר. הנשמה שלנו תמיד מתגעגעת לרגעים שקופים, קריסטליים". יונתן רזאל | צילום: אוהד רומנו

יונתן רזאל ומשפחתו מתגוררים כאמור בנחלאות, שכונה במרכז ירושלים בין השוק לרחביה. הוא בן 39, אב לארבעה ילדים. "אני ילד גדול, עברתי דברים בחיים", הוא אומר. "התקליט הראשון יצא בגיל 31. לפני זה התחלתי קריירה כמנצח. למדתי ניצוח, הלחנתי מוזיקה סימפונית ועשיתי ברייק לדברים אחרים. הלכתי להיות רועה צאן, זה כמו שאחרים נסעו להודו, חיפשתי את עצמי. הקריירה התחילה רק אחרי 8 שנים. עד שהתחברתי חזרה כיוצר לקח זמן ועד שהכל התבשל. היום אני בן 39 עם תקליט שני".

הוא נולד בניו יורק כבן בכור, עלה לישראל בגיל צעיר, וחזר בתשובה עם משפחתו. כבר מילדותו למד מוזיקה קלאסית, למד לנגן בפסנתר ובצ'לו, הלחנה וניצוח. בגיל 16 הוציא תקליט בהרכב יחד עם אחיו הצעירים ממנו, שכולם עוסקים או עסקו במוזיקה - הזמר אהרון רזאל, המתופף יהודה רזאל, שכיום הוא רב, והזמרת ריקה. "גדלנו על המוזיקה ולתוכה", הוא אומר. "קיבלתי המון יסודות כילד ונער. שמענו בבית מוזיקה קלאסית מבית אבא. אמא שלי היתה בוודסטוק, יש לה כרטיס משם . היא השמיעה לנו ג'יימס טיילור וביטלס וסטיבי וונדר. כשהיתי ילד עשינו תורה דרך קהילה פרסית בנחלאות ולמדתי המון מוזיקה ספרדית אותנטית, היא עמוק במודעות שלי".

"כאדם מבוגר עשיתי 'ריסט' של התשובה ובניתי הכל מחדש"

-חזרת בתשובה כילד, וכשהתבגרת היו ספקות?
"אני הייתי ממובילי המהלך המשפחתי הזה. בגיל 7 או 8 הרגשתי צורך עז להתפלל ולשמור שבת. הרגשתי אותו שונה ממה שחווה אדם בוגר. הייתי ילד רוחני ורגיש שמחפש תשובה. גם אצל ילדים אחרים יש התעורות רוחנית. ילדים יש להם חקירה, שאלות מעניינות, הם אוהבים להדליק נרות או לשמור שבת, הייתי ילד כזה. כאדם מבוגר עשיתי ריסט של הכל ובניתי הכל מחדש. התחלתי מאפס, שאלתי שאלות, הלכתי ללמוד, שוב עשיתי התשובה לא בגרסת הינקות אלא בורסיה הבוגרת. אשתי באה מבית דתי ממושב ברמת הגולן ועברנו תהליך יחד. בירור על כיוון מחדש".

רזאל לצה"ל התגייס כמוזיקאי מצטיין, ועם שחרורו, המשיך בלימודי הניצוח וכשסיים עבד כמנצח בתזמורת הקאמרית הישראלית ובסימפונט רעננה. בהמשך הופיע עם תזמורות שונות בחו"ל. במשך כמה שנים שיתף פעולה כמעבד סימפוני עם ארקדי דוכין , שלמה ארצי ויוני רכטר ועוד.לפני חמש שנים הוציא את אלבום הבכורה שלו, "סך הכל", שהגיע למעמד "אלבום זהב" ונמכר במלמעלה מ-30 אלף עותקים. שנה אחר כך פרסם גרסה מחודשת לשיר "והיא שעמדה", אותה הלחין ועיבד, וביצע בדואט ביחד עם הזמר החסידי יעקב שוואקי השיר נבחר כשיר העשור ברדיו "כל חי", הרדיו המוביל בציבור החרדי והוקלט בקאברים רבים. כמוזיקאי הוא זוכה פרס היצירה מטעם אקו"ם לשנת 2011.