נועה דויטש פרומו (צילום: ג'ודי בן עטיה)
"רציתי להראות את הצד השני שבי, אני מאמינה בכוח עליון ובכוחו של האדם". נועה דויטש | צילום: ג'ודי בן עטיה

שימו רגע בצד את נועה דויטש, הלסבית הצעירה והרוקרית הפרועה מהעונה השמינית של "כוכב נולד" ששרה "'אני לא גבר לא אישה", זו שהוציאה לפני שנה בדיוק את השיר והקליפ הפרובוקטיביים "החדר מבולגן". היום מוציאה דויטש את השיר החדש "הברירה", אותו כתב והלחין אחיה, מודי דויטש, ובו היא משתף פעולה עם יהודה פוליקר, שמנגן בגיטרה חשמלית, בגלמה ובוזוקי.

"הברירה" הוא שיר רציני, כמעט פילוסופי, אוניברסלי, שמדבר על הבחירה שיש לכל אדם בעולם בין לקחת מהחיים את הטוב לבין להסתפק ברע, שיר שיכול לקחת את דויטש למקומות אחרים לגמרי ולגעת באנשים שבהם לא חלמה לגעת, כלומר בקהל רחב מאוד.

"זה שיר 'כבד', שנולד ממקום מאוד אמיתי", אומרת דויטש. "אח שלי כתב והלחין אותו והוא מאוד נגע בי. הוא אמר לי שאני נראית לו הבחורה שהכי מתאים לה לשיר את זה. רציתי שיראו משהו אחר ממני, שיש כמה צדדים לנועה דויטש, לא רק המובן מאליו מהשיר הקודם. כשאני שרה את 'הברירה' בהופעות אנשים באים אלי עם דמעות ואומרים לי 'זה השיר הכי חזק ששמענו', ואני עם דמעות כי הוא נוגע בי ממש חזק. בעיני הוא מתאים לכל אדם, לא משנה גזע, דת או מין. הוא מדבר על זה שצריך להאמין שיש אור בקצה המנהרה. למרות שאולי אתה מרגיש בחיים משהו רע, בסופו של דבר חייב להיות בסדר, ככה אני מאמינה".

"אני מאמינה בכוח עליון, ושהכל בסוף מסתדר"

-מאיפה המחשבה הזו?
"מהחוויות של אחרים וגם שלי. הכל בסוף מסתדר, לא משנה מה עוברים, ואני מאוד מאמינה בזה. אני מאמינה שיש מלאך ששומר על כולנו, שצריך לעבור שיעורים בחיים וצריך ללמוד מהם ולקחת את האהבה במקום השנאה. אנחנו חיים בעידן שבו התמימות נעלמה כי אמצעי התקשורת שיש לנו הוציאו אותנו מהתמימות הפשוטה של פעם. היום, למרות כל הכאוס, אפשר להגיע למקום טוב יותר, לפי האמונה שלי ושל אחרים".

-את בחורה מאמינה באלוהים? בכוח עליון?
"בכוח עליון. אני מאמינה שיש משהו מעבר לכל זה. אני קוראת לזה 'כוח עליון', כי יש נסים שקורים סביבנו כל הזמן. הדבר שזורם בעורקים שלי זה המוזיקה. אני לא יודעת לעשות כלום חוץ ממוזיקה, אפילו לו להחזיק מגש של מלצרית ואני מאמינה שמישהו רוצה שאעביר מסרים מסוימים כאן אצלנו במדינה, לכן לא אוותר בחיים על המוזיקה".

-אם תתרגמי את השיר לאנגלית תוכלי להעביר מסרים גם בחו"ל.
"חשבתי לתרגם אותו וגם את 'אני לא גבר לא אישה'. ראו אותו איתי באודישן ל'כוכב נולד' ואם אהפוך אותו לאנגלית זה יגיע למקומות שאני כרגע לא יכולה לחלום עליהם. אני לוקחת את העצה שלך".

"אמרתי ליהודה: 'תודה שאלוהים נתן לי את ההזדמנות להכיר אותך'"

יהודה פוליקר, רוטבליט (צילום: רועי ברקוביץ')
"יהודה אמר לי: 'אני מאמין בך, את תהיי דבר גדול'. חיבקתי אותו כמו את אבא". פוליקר | צילום: רועי ברקוביץ'

-איך היה להקליט עם יהודה פוליקר?
"מדהים. הוא האמין בי לאורך כל הדרך והכניס נגיעות של הנשמה שלו ועוצמה לשיר הזה. כשהוא הקליט איתי את הסינגל התחלתי לבכות, התחלתי להיות רגישה. קשה לי להסביר לך. יהודה הוא אדם מוכשר ומיוחד ואמן כזה ענק. הוא אמר לי 'נועה, אני מאמין בך, את תהיי דבר גדול פה'. וזה גמר אותי. נתתי לו חיבוק כמו שנותנים לאבא ואמא ואמרתי לו: 'תודה שאלוהים נתן לי את ההזדמנות להכיר אותך'".

-הכרתם עוד מ"כוכב נולד".
"כן, נפגשנו בכוכב נולד ואוטומטית נוצר חיבור, אולי כי שנינו מהקריות, אני מקרית מוצקין והוא מקרית חיים. אבל מעבר לזה היה איזה ניצוץ. הוא אדם מדהים ומיוחד והוא הסכים להקליט איתי. הוא שמע את השיר ואמר שהשיר הזה יגיע רחוק. הגענו אליו לאוךפן שלו, אני והמפיק אלון אוחנה הקלטנו את הקטע שלו אצלו וזו היתה חוויה לא נורמלית. אתה יודע מה זה לשבת עם אדם כזה כשאתה עוד בתחילת הדרך? זה מטורף".

-השיר נקרא "הברירה" כי יש לנו את זכות בחירה?
"בדיוק. במקום לרדת למטה וליפול עם הרע, ששם אין כלום, הברירה היא לקחת את החיים למקום יותר טוב. דברים חייבים להסתדר ואני מאמינה בזה בלב שלם".

-זה יכול להיות שיר עידוד ונחמה למי שחווה אובדן, שכול, אבל.
"בשבילי זה יהיה כבוד עצום".

"מבחינתי כרגע 'הברירה' זה השיר הראשון של נועה דויטש"

-ממש לפני שנה הוצאת את "החדר מבולגן". כאילו התבגרת בשנה.
"אני בת 26 וזה מרגיש לי ככה. בשיר הראשון רציתי להביא סוג של זעזוע, לשקשק את העניינים. עכשיו הכל כבר משוקשק ונשאר ללכת עם האמת עד הסוף. הכל אמיתי, בלי בולשיט. אני עדיין רוקרית עם הכובע, מחוספסת בקול וגם בחיים. מבחינה מוזיקלית אני רוצה ללכת הכי ישר ואמיתי. מבחיתי כרגע 'הברירה' זה השיר הראשון של נועה דויטש. זה שיר רוק, בלדת רוק, שבה אני נצמדת לדברים היותר טובים".

-אולי יגידו ש"הברירה" הוא המשך הסיפור של "אפר ואבק".
"לא חשבתי על זה. איזה קטע. מגניב אם יקחו את זה למקום כזה. אם ישירו את זה בנסיעות לפולין זה יהיה כבוד אדיר, הלוואי ויקחו אותו בצורה רצינית, שכל אחד ייקח את השיר למקום שלו. אח שלי מודי, שיהיה בריא, כתב שיר שיכול לגעת בכולם. אני שרה ואני רואה תגובות של אנשים. זה נוגע בפרידות בין חברים, ובשכול, כל אחד לוקח את זה לאיפה שהוא מרגיש".

-וזו נועה דויטש האמיתית? עוד צד שלא הכרנו?
"זה עוד צד שלי שאני רוצה שירגישו ויבינו. ראו את הצד הפרוע ועכשיו יראו את הצד המאמין והרציני שלי. את הצד של האמנית".

_OBJ

"הברירה"

"אדם מסתובב לבדו בעולם, מרגיש אבוד אבל הניצוץ עוד קיים / אושרו של האדם, מסתתר לו אי שם, מחפש את השינוי, עליו הוא נלחם.

מה צריך בנאדם בכדי להיות בעולם, להימנע מקנאה, שנאה ומלחמות עם כולם / פשטות, צניעות, אהבה, לאן הכל נעלם, תעשה כבר משהו תשנה בנאדם

פזמון: רואה את האור, בקצה המנהרה, עכשיו ממש קשה / הכל הולך רק רע / למרות שהדרך, עדיין לא קצרה, תמשיך בנאדם, כי אין לך ברירה

אדם מחפש לעצמו נתיב לבריחה, נמצא בעולם משלו בעולם בלי ברכה / אדם לאדם זאב ואין לו מנוחה, אז עזוב אותך וצא לדרכך, להגשים משאלתך ולמצוא את נשמתך

פזמון: רואה את האור, בקצה המנהרה...

>> 11 סינגלים ששווים האזנה