ברי סחרוף הופעה 1 (צילום: עודד קרני)
זעקת המחאה. ברי סחרוף | צילום: עודד קרני

כבר שבועיים וחצי שהמחאה החברתית נמשכת. ומה שהתחיל עם כמה אוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב הפך לגל חברתי המוני ששוטף את רחובות ישראל תחת הסיסמה "העם דורש צדק חברתי".

בדרך למהפכה הגדולה החלו לצוץ על פני השטח שירי מחאה חדשים וישנים, מושמעים ברדיו, עפים דרך הרשת, מזכירים לנו מחאות ישנות, מקדמים את המהפכה הנוכחית. רגע לפני שדויד ברוזה מקליט את הגרסה המחודשת ל"יהיה טוב", הנה רשימת שירי המחאה החברתית הטובים ביותר.

 

1. הדג נחש – לא פראיירים

שאנן סטריט, גיא מר, הדג נחש, רוק עצמאות (צילום: ענבל צח)
לא פראיירים. הדג נחש | צילום: ענבל צח
מילים: משה אסרף, שאנן סטריט, שלומי אלון, גיא מר, אמיר בן עמי, יאיא ודודוש קלמס
"נעשה מילואים נשלם המיסים, ונעמוד בפקקים אותנו לא דופקים, אנחנו בטח, בטח, בטח לא, אנחנו בטח לא פראיירים".

הדג נחש, ללא ספק הלהקה הכי חברתית שהיתה פה עם שאנן סטריט בראשה שאחראי ליוזמה המבורכת של "סטיבל בשקל" שהביא תרבות לפרפיריה.

 

2. אתי אנקרי - מיליונים

אתי אנקרי, הפיוט הגדול (צילום: ענבל מור)
מיליונים. אתי אנקרי | צילום: ענבל מור

אתי אנקרי תמיד היתה זמרת ויוצרת עם רגישות חברתית. בשיר הזה, שיצא לפני כשש שנים, היא מתארת בדיוק את המצב של המעמד הנמוך בישראל, וכיום המילים רלוונטיות גם למעמד הביניים

"...מישהו היום דרך עלי, ואני לא יכולה לקום / אני יודעת שאתה יודע - השתכרתי החודש לא רע, ובכל זאת הם הגיעו, להוציא לפועל אצלי בדירה / לקחו ת'טלויזיה ת'ארון ת'מגירה, שפכו את מה שבתוכה, אני יודעת שזה לא צודק, ואין לי הוכחה / ניסיתי להגיד שהמיסים, הורגים כל הגיון, והם אמרו לי שהם לא גונבים, הם לוקחים ברישיון... ויש כמוני מליונים, מתגלגלים ברחובות, יש כמוני מליונים, בכל מיני צורות / יש כמוני מליונים, אנשים בני תמותה, בלי כסף, לא שווים פרוטה"

 

 

3. שלום חנוך – מחכים למשיח

שלום חנוך, רוטבליט (צילום: רועי ברקוביץ')
הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם. שלום חנוך | צילום: רועי ברקוביץ'

שיר המחאה הגדול ביותר במוזיקה הישראלית מגיע פה רק למקום השלישי בגלל שצריך לתת מקום להמנון חדש עבור המחאה הנוכחית. ב-85' התייחס חנוך בטקסט מבריק לנפילת הבורסה בימי שר האוצר יורם ארידור.

"דצמבר המר, זעקו כותרות בעיתון, ושר האוצר נתן במבט ראיון, הציבור מטומטם, ולכן הציבור משלם, מה שבא בקלות, באותה הקלות יעלם, האזרח הקטן, נאלץ לשלם בגדול, ואותי מעניינת ירדנה יותר מהכל, הולך למילואים, 
וסופר את הכסף שאין, ומשיח לא בא, משיח גם לא מטלפן"

 

4.מוש בן ארי - 'סתכל לי בעיניים

מוש בן ארי קיסריה (צילום: שרון רביבו)
סתכל לי בעיניים. מוש בן ארי | צילום: שרון רביבו

מוש בן ארי כתב כמה שירים חברתיים אבל "סתכל לי בעיניים" מאלבומו האחרון הוא הנוקב שבהם: "משלם מיסים - תמיד, שומר על החוקים - תמיד, לא מאבד תקווה - תמיד, רץ לעבודה - תמיד, אני תמיד דבק באמונה - תמיד, רואה ת'אור בקצה המנהרה, אז תגידו מה נהיה? אוי ארצי מולדתי הפכת זרה / 'סתכל לי בעיניים ותגיד שזה אני, אני פה הפושע? נוף ארצנו הפך לבטון, עקרונות ילדינו הפכו ממון, חזון היותנו הפך לנדל"ן, כבוד לאבותינו רק אם יש זמן, אם בוכה על בנה זרוקה לצד כביש, עוני קיים בינינו אבל רק שלא נרגיש, כאב לזולת ברייטינג קיים, תגיד, את כל הדרך עשינו לחינם? דור שלם רוצה לחיות, דור שלם רוצה להיות".

 

5.פורטיסחרוף – "פנתר שחור"
(מילים: רמי פורטיס)

פורטיס האנגר 11 3 (צילום: אלעד דיין)
פנתר שחור. רמי פורטיס | צילום: אלעד דיין

רמי פורטיס וברי סחרוף התייחסו כמעט בכל האלבומים שלהם, ביחד ולחוד,  לאנטי קפיטליזם ולשאיפה לחברה בריאה. באלבומם האחרון כצמד מ-2006 "על המשמרת" הם שרו את הטקסט הנוקב של מיכה שטרית "חתול שחור" שממש ניבא את המחאה הנוכחית סטייל הפנתרים השחורים של אז.   

"מחר כשיאיר האור, לתוך היער האפל, יבוא פנתר שחור, ויטרוף את החתול, שאכל כמו חזיר, וטיפת שמנת לא השאיר".

 

6. קוואמי, פורטיס וקוטג' - הכל פה זה קומבינה

קוואמי יחצ (צילום: גוני ריסקין)
הכל פה זה קומבינה. קוואמי | צילום: גוני ריסקין
(מילים: רמי פורטיס, קוטג' וקוואמי)
גם קוואמי (איל פרידמן) כתב המון טקסטים חברתיים והוא ממש חי את המחאה הנוכחית ופעיל בה ללא הפוגה. באלבומו הראשון הוא ארח את פורטיס וקוטג' לשיר "הכל פה זה קומבינה" (קומביבי-נה) שלקח ציטוטים מ"אין קשר" של פורטיסחרוף ואת המנגינה של "הולך בטל" של תמוז" עם המשפט הגדול "מסלול ישר ממני אליכם אל הכיסים" ונבואת מחאת הקוטג'....

"מסלולים משתלמים אה? בתחת משתלמים, מסלול ישר ממני אליכם אל הכיסים / כסף, כסף, כסף, שורף לי את קצה היד / אחד משקיע בסיגר, נהיה פתאום סגן-שר, בולס ת'קוויאר עד שלא יכול לזוז, על הצוואר של מי שכבר, חודשים ללא שכר, שר את הבלוז לקוטג' חצי אחוז"

 


7. אהוד בנאי והפליטים – "עגל הזהב"

אהוד בנאי זאפה (צילום: רועי ברקוביץ')
עגל הזהב. אהוד בנאי | צילום: רועי ברקוביץ'
(מילים: אהוד בנאי) 
האלבום "אהוד בנאי והפליטים" היה אחד האלבומים הכי חברתיים ופוליטייים שיצאו בישראל עם שירים כמו "עבודה שחורה" ו"ערבב את הטיח" שמספר נהדר איך הבנאי העברי והחלוצי העדיף לתת לאחמד מהשטחים לבנות את ביתו בישראל.

השיר הכי מתאים להיום הוא כמובן "עגל הזהב" וכולנו מחכים שיבוא מישהו שייתן כיוון ופתרון: "אין מי שיכה על הסלע, מי יתן כיוון, באפילה כאן נלחמים על כל פירור, סביב עגל הזהב / הוא לא יורד מראש ההר
הוא לא יורד אל העם, הם יוצאים במחול טירוף, ושוכחים את עצמם, רוקדים סביב עגל הזהב, סביב עגל הזהב".

 

8. ברי סחרוף – "עבדים"
(מילים: ברי סחרוף)
ברי סחרוף היטיב לתאר לאורך הקריירה את מה שחשים רבים. בשיר "עבדים", אחד הלהיטים הגדולים מאלבומו "נגיעות" הוא התעלה על עצמו. "גם אנחנו תלויים עם פתקי החלפה" הוא שר, וכמו אז כן היום כולנו עבדים של בעלי ההון והפוליטיקאים.

"אז מה נעשה עם הכעס הזה, מה יהיה עם הקנאה, כולם רוצים להיות חופשיים, אבל ממה אלוהים ממה / כי כולנו עבדים אפילו, שיש לנו כזה כאילו, פותחים פה גדול, ומחכים לעונג הבא"

9. שבק ס' – אין כבוד  
(מילים: דני ניב-מוקי, דוד מוסקטל, גל סיון, דני קרק-פילוני, אמיר בסר, עמיר ירוחם וחמי ארצי כפיר)

כמו ששבק ס' הבטיחו אז המדינה עוד רגע בלהבות והכל מסתכם במשפט אחד נוקב מהאלבום "כנען 2000" – "אין כבוד בין אדם לאדם"

"אין כבוד בין אדם לאדם, אין כבוד בין אדם לאלוהים, אם לא נפתח את העיניים עכשיו, אללה יסתור מה יביאו ימים".

אין תמונה
מספרים. הדג נחש

10. הדג נחש – מספרים
(מילים: משה אסרף, שאנן סטריט, שלומי אלון, גיא מר, אמיר בן עמי, יאיא ודודוש קלמס)

פתחנו ונסיים עם הדג נחש שיש להם כמה שירי מחאה חברתיים-כלכליים וזה אחד הטובים שהם, שמספר על הקושי של זוגות צעירים ועובדים שרוצים להביא ילד ראשון לעולם. לשמחתנו רוב חברי "הדג נחש" כבר הגשימו את השאיפה להביא ילדים ועכשיו נשאר רק לפתור את העניין הכלכלי.

"אשתי בת עשרים ושבע, אני בן שלושים. מתקרב מאד הרגע בו נרצה להביא ילדים. אבל נרצה גם שיהיה להם הכל, אוכל, בגדים, כדורגל, משחקים. את מנכ"ל בנק הפועלים זה לא מטריד, כי הוא מביא הביתה כל יום עשרים ותשע אלף שמונה מאות ושש עשרה שקלים. כל יום? אינעל רבאק. תחלקו את זה בשתיים בחמש בעשר, וזו עדיין משכורת חודשית יפה להיום"

 

שיר בונוס: משינה – "הנה אנחנו"

משינה פרומו 2010 חדשה (צילום: אלדד רפאלי)
הנה אנחנו. משינה | צילום: אלדד רפאלי
(מילים: שלומי ברכה)
גם משינה ידעו תמיד לעקוץ ולתאר את המצב במדינה במשפטים שקולעים בול כמו "שיקרתי שאמרתי שהכל כל כך נפלא כי שום דבר בעצם לא היה נכון " ו"איפה המדינה ואיפה החזון".השיר האחרון שהוציאו לפני חצי שנה "הנה אנחנו" מצליח לתאר בהצלחה את מאבק ההשרדות הנוכחי עם משפטים כמו "נאמנות זה רק קרנות / החשמל אוכל ת'דלק" ו"אנחנו כאן על חבל דק מתמודדים עם המרחק בין האמת לבין השקר". בקיצור " אז למה לי פוליטיקה עכשיו – הדור הבא".

"עסקת ענק במיקרוסופט, עוזבים דירה עוברים ללופט, עכבר חדש יוצא לדרך / יום בחייו של מיליארדר, שווים פחות נראים יותר, ועבד מתחלף עם מלך"