אין תמונה
דודי לוי עם שלומי אברהמוב ויעל כפתורי, שניים ממשתתפי הפרויקט

המוזיקאי דודי לוי השיק השבוע את פרויקט "מלחמה - זה תופס אותך" עם בוגרי בית הספר MUZIK. זו פרויקט שני ללוי ולתלמידי בית הספר אחרי שבשנה שעברה יצרו פרויקט מוזיקלי שהתבסס על שירים שכתבו בני נוער דיירי בית השאנטי בתל אביב.

הפעם מוציאים לוי ותלמידיו אלבום הכולל 15 שירים, שתלמידי בית הספר למוזיקה כתבו, הלחינו, עבדו ומבצעים, בהשראת מלחמת לבנון השנייה ותוצאותיה, וזאת במלאת שלוש שנים לפריצתה. סינגל ראשון מתוך האלבום, "מכות" (מילים, לחן וביצוע: אור רווה), מושמע כאן וייצא לרדיו בקרוב.

"מלחמת לבנון השנייה הייתה רק הכיסוי החיצוני למשהו שצמח למימדים גדולים בהרבה", מסביר לוי המלמד ב MUZIK מזה כמה שנים. "רציתי לגעת במהות של חיים בצל מלחמה תמידית. משהו שאנשים צעירים במדינה הזו גדלים איתו כמובן מאליו, כי אנחנו תמיד או לפני, או אחרי, או בהכנות למלחמה הבאה.

"היה צריך להוציא אותם מהפומפוזיות והמילים הגדולות"

"זה כך עוד הרבה לפני קום המדינה, זה היה ככה באלפיים שנות גלות, זה היה ככה בתקופת התנ"ך. בהיסטוריה יהודית מתועדת של אלפי שנים יש אזכור לדור אחד, אולי, שהצליח לחיות בשלום אמיתי. מדהים איך שרדנו כל השנים האלה, ובו בזמן גם מחזק".

-איך התחלת לגבש את הפרויקט?
"זה לא היה קל. היינו קבוצה של 12 מוזיקאים ומבצעים, וזו מסה יצירתית שאין כמעט דרך ליצור בה מחוץ למסגרת של בית ספר למוזיקה. בתחילת העבודה דיברתי איתם על הנביא קהלת שאמר 'עת להרוג', ודנו בשאלה האם אפשר בכלל לפנטז על חיים באזור הזה ללא מלחמה, כי הרי לפעמים אין ברירה וצריך להגן על עצמנו. החלק הבעייתי ביותר, לדעתי, היה להוציא מהם את הנטייה לפאתוס ומילים גדולות בהקשר של מלחמה וזיכרון. לא רציתי לעשות איתם שירים פטריוטים ופואטיים כמו 'באב אל וואד', אלא לחבר אותם למקום אינטימי ויומיומי.

לתפוס בצורה מושלמת את תחושת החנק והקלאוסטרופוביה

"הראשון שהצליח לעשות את זה היה בחור בשם אודל נמרודי, בשיר בשם 'הזמן שעברתי בטנק', שכתב בעקבות שירות מילואים כשריונר. הוא הצליח לתפוס בצורה מושלמת את תחושת החנק והקלאוסטרופוביה של השהות בתוך מפלצת ברזל, ממקום אישי של צעיר שרק רוצה לחיות פה ולעשות מוזיקה והמציאות כופה עליו משהו שונה לחלוטין. ברגע שהיה לנו השיר האחד הזה, לראות בו מודל, היה לי קל בהרבה להנחות את שאר הקבוצה ביצירות שבאו אחר כך".

-כבר חשבת מה יהיה הפרויקט הבא שלך עם תלמידי MUZIK?
"אני חושב לקחת פסק זמן בשנה הבאה, ואולי רק ללמד. אני עובד עכשיו על כמה הפקות מוזיקליות חדשות לאמנים צעירים וקשה לי לחשוב על עוד מטלה בסדר גודל כזה".