הנושא של שירת נשים עורר בשבועות האחרונים ויכוחים קשים בציבוריות הישראלית והגיע עד לצמרת הצבא (שבחרה להתבדח בנושא), למליאת הכנסת ואף לפיה של מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון, שהביאה חשש כי ישראל מתקרבת לאיראן מהבחינה הזו.

בתוך כל הויכוח נשמע כעת כולן של הזמרות הדתיות. הן לא רבות, אבל משמעותיות, ומצליחות להסתדר עם האיסור ההלכתי באמצעות פסיקות רבנים שחלקן מתירות להן לשיר בפני קהל מעורב של נשים וגברים. וכפי שבציבור הדתי רבים הזרמים, הדעות והניואנסים, גם בין הזמרות יש דרגות שונות של קיצוניות מול פלורליזם, כל אחת והסגנון שלה.

חגית כפיר: "כשאני עולה על במה אני מתפללת, ומשתפת את הקהל"

חגית כפיר (צילום: חדשות 2)
"אנחנו פלורליסטים, לעומת הקיצונים שצועקים חזק אז שומעים אותם". חגית כפיר | צילום: חדשות 2

הילה כפיר וחגית כפיר אם ובת, דתיות אורתודוכסיות מפתח תקווה, שרות תפילה המיועדת לקהל הרחב וגם לגברים. הן קיבלו היתר מרבנים, מופיעות ברחבי הארץ ומקליטות גם דיסק. האם, חגית, שרה עוד מימיה בתנועת הנוער "בני עקיבא", אז לאיש לא הפריע שבנים ובנות שרו יחד.

"גם בתוך הדעה האוסרת יש המון המון דעות. אחרי שראינו את שלל הדעות לכאן או לכאן, פשוט צריך לקבל איזושהי החלטה", אומרת הבת הילה. "זו סוגיה מורכבת, ואנחנו החלטנו לשיר לקהל הרחב", מוסיפה האם חגית. "אני מרגישה שזו שליחות, כאישה דתית שעולה על במה התכנים שלי הם תכנים אחרים, ההופעה שלי על במה היא אחרת, הלבוש שלי. כשאני עולה על במה אני באה להתפלל, זו התפילה שלי, ובזה אני משתפת את הקהל. יש הקצנה, אבל צריך לזכור שיש גם את הכיוון שני, הכיוון הפלורליסטי יותר, של חבר'ה כמונו שכן הולכים בדרך יותר מתונה. פשוט הקיצונים צועקים יותר חזק, אז שומעים אותם".

יפוש ברכהאן: "לא הופעתי בפני גברים, זה כמו לשמור שבת"

יפוש ברכהאן (צילום: חדשות 2)
הופיעה בהיכל נוקיה בפני נשים בלבד. יפוש ברכהאן | צילום: חדשות 2

הזמרת יפה (יפוש) ברכהאן כבר מילאה את היכל נוקיה בקונצרט לנשים בלבד. בעלה, הגבר היחידי ששומע את שירתה, מעיד שהיא שרה נפלא ומדויק, אבל לשניהם ברור שרק לו מותר לשמוע אותה שרה, ולכן ההופעה שלה מוצגת בטלוויזיה ללא קול. לבתה, אגב, מותר להישמע, כי היא עוד ילדה.

"אף פעם לא הופעתי בפני גברים", אומרת יפוש. "זה הדבר היחידי שאני יודעת. זה בערך כמו שאני שומרת שבת, את זה אני יודעת מגיל צעיר, וזה מאוד ברור לי. אבל אני גם אבין אם למשל בהופעות יש גבר או שניים שנמצאים שם בגלל התפקיד שלהם, והם יוצאים כשאני מתחילה לשיר, בוא נגיד אני אבין שזה לא נגדי וזה לא כדי לזלזל בי. אני מבינה שהם שומרים על ההלכה וזו בחירה שלהם לצאת, כי הם לא רוצים בעצם לעמוד בניסיון הזה".

נאוה שפיצר: "לפעמים אני שוכחת שאסור לי לשיר ואז אנשים עושים לי 'נו נו נו'"

"יש פוסקים שפסקו שלאישה מותר לשיר אם היא שרה שירה נקיה ובלי תנועות גוף ובלי כל מיני דברים מיניים", אומרת הזמרת נאוה שפיצר שמופיעה בפני נשים בלבד, גם בפני קהל מעורב וגם, במקרה הצורך, היא רק מנגנת ובעלה שר, ככה זה כשהולכים בין הטיפות.

"במשפחה שלי יש כאלה שלא באים לשמוע הופעות שלי. אחי בא להופעות שלי לשמוע אותי, אבל אם יהיו זמרות אחרות שישירו, אז הוא לא יבוא. גם הבן שלי לא הולך להופעות של נשים", מציינת נאוה. "בהופעות מעורבות עם בעלי, כשרק הוא שר ואני מנגנת, לפעמים אני שוכחת שאסור לי לשיר ושרה איזו מילה ואז אנשים עושים לי 'נו נו נו', את לא פה על תקן של זמרת. ברור שזה מתסכל אבל אני מציאותית ומעדיפה להופיע שם בדברים שאני יכולה לתת מאשר לא להופיע בכלל".

חגית כפיר: "לא לעניין שלא נותנים לנו לשיר בפסטיבל הכליזמרים בצפת"

אחינועם ניני בראיון (תמונת AVI: mako)
""נגד כל הקיצונים שרוצים לקחת לי את המדינה שלי ואת הקול שלי". אחינועם ניני | תמונת AVI: mako

הזמרות הדתיות לא ידברו על קיפוח, אפליה או תחושת השפלה. בעדינות אומרת חגית כפיר שזה "לא לעניין" שלא נותנים להן לשיר, למשל, בפסטיבל הכליזמרים בצפת. ליפוש ברכהאן יש אפילו אולפן הקלטות בו היא מקליטה זמרים גברים ומקליטה את עצמה, כדי שטכנאי גבר לא ישמע אותה.

יש חילונים שבעיניהם הדרת נשים משירה במרחב הציבורי היא סוג של כפייה. הזמרות אחינועם ניני ואיה כורם השתתפו השבוע בעצרת בירושלים נגד סתימת פיות לנשים, אליה הגיעו כמה מאות. "אני לא יכולה לסבול את זה, אז אני כאן כדי להביע את מחאתי בשירה", אומרת אחינועם ניני, "נגד כל הקיצונים שרוצים לקחת לי את המדינה שלי ואת הקול שלי. תפיסת העולם החילונית שלי כוללת את הדתיים, אבל תפיסת העולם שלהם אינה כוללת אותי".

>> גם גברים שרים: איפה הילד בשיר חדש "אנחנו נהיה בסדר"