אין תמונה
"לעבור את כל מה שהם עברו ולהישאר יחד - אולי זה חלק מההגדרה של אהבה". ג'וזי כץ ושמוליק קראוס

סיפור החייים של שמוליק קראוס ז"ל שזור בסיפור חייה של ג'וזי כץ תיבדל לחיים ארוכים, שהיתה אשתו, אם ילדיו ושותפתו המוזיקלית במשך כשני עשורים. השניים הכירו, התאהבו, והפכו לזוג על הבמה ומחוצה לה. לצד פסגות גבוהות של הצלחה כמו בשלישיית "החלונות הגבוהים" ובשירים כמו "שוב" (שמוכר גם כשיר שמתחיל בשורה "חזרת פתאום, הנה אתה בבית"), ולצד הקמת המשפחה והולדת שני בנים - שם ובן, היתה גם אלימות קשה של שמוליק כלפי ג'וזי, שלבסוף עזבה את הארץ עם שני בניה בשנת 1981.

בחלוף השנים שבה ג'וזי כץ לישראל עם שני בניה. בשנת אלפיים היא פגשה יוצר צעיר בשם גלעד שגב, שכתב לה את השיר "אני סולחת לך", שכלל שורות כמו "הרבה זמן עבר - התשמע קולי?" - כפראפרזה על הקלאסיקה "זמר נוגה" ששרו קראוס וכץ ב"חלונות הגבוהים". השיר "אני סולחת לך" סימל את חזרתה של ג'וזי כץ לארץ, את מה שחשה כלפי שמוליק קראוס בעלה לשעבר, שיר שמזוהה איתה מאז והוביל אלבום אוסף משיריה שיצא באותה תקופה.

"עוד לפני שהתחילה הקריירה שלי הייתי בשיעור פיתוח קול וג'וזי שמעה אותי מנגן", נזכר גלעד שגב. "היא נכנסה, החמיאה לי מאוד ואמרה שהיא רוצה שאכתוב לה שיר. כמי שגדל בבית שבו ג'וזי כץ והחברים מהתקופה ההיא נחשבו לאגדות, קפצתי על ההזדמנות. הגעתי אליה הביתה לכמה ביקורים שבהם היא סיפרה לי את סיפור אהבתה לשמוליק, סיפורים הכי מסעירים שיכולים להיות".

אין תמונה
"ג'וזי סיפרה לי על החיים הסוערים עם שמוליק". כץ ושגב

-מה למשל?
"סיפור האהבה שלהם היה מאוד חזק בעיני. בחורה מארצות הברית וגבר מפה שדרך המוזיקה ודרך חיים תל אביביים וריקודים מוצאים את עצמם אחד עם השני וכל יום מביא איתו סערה חדשה. בשיר עצמו ניסיתי להתחבר למילים שהיא אמרה, לקחת את הסיפורים ולנסות לאחד אותם למשהו שמתכתב עם הימים האלה. הסיפור התחיל בעבר וקושר בתוכו המון תמונות שהפכו לנחלת הכלל".

היא סיפרה לך גם על האלימות והירידה מהארץ?
"היו בסיפור המון צדדים. אני אישית קטונתי מלדעת איך זה מרגיש להיות בסיטואציה כזו, כי לא הייתי. אבל כשאתה נחשף לכל הטוב ולכל הרע זה לא מבטל אחד את השני, אלא מעצים אחד את השני. כמו כל סיפור ויצירה עם צדדים קיצוניים זה מעצים את שניהם. אנחנו יכולים רק להסתכל מהצד ואז אפשר לקבל המון השראה".

-ובסוף אתה בוחר בסליחה כמוטיב המוביל בשיר.
"בהיכרות שלי עם ג'וזי יש בה משהו מאוד אצילי. כראייה לכך - כששאלתי אם היא סולחת לו היא ענתה 'אני סולחת לכולם וגם לעצמי'. משהו בתשובה שלה, העובדה שהיא סולחת לעצמה, היה נראה לי חכם ונכון גם היום. מי שסולח לכולם ולעצמו למעשה משחרר את עצמו. באמת במקרה הזה, לאור האינטנסיביות שמוקרנת מהקשר שהיה ביניהם, זה נראה לי אקט מאוד גדול לעשות. אני כתבתי את המילים, אבל היא עמדה מאחורי כל מילה והקפדנו על זה".

-וכשאתה מבצע את השיר בעצמך היום?
"זכיתי לראות אז משהו שככל שהזמן עובר אני מבין שהוא יותר עמוק. תשמע, זה חתיכת סיפור חיים של שני אנשים שהיו מחוברים גם בקריירה, גם במשפחה וגם בהתרסקות של שני הדברים האלה. זו מערכת יחסים שהיתה לעין הציבור ואני משער שזה לא הפך את העניינים ליותר פשוטים. המסר הזה של הסליחה הוא מסר שאף אחד לא יכול להגיד בשם אף אחד אחר. אני רק יכול לאחל לעצמי שיהיו לי כוחות במהלך חיי להגיש את זה גם ברגעים הקשים שיהיו לי".

-דיברת עם ג'וזי מאז מותו של שמוליק?
"סימסתי לה את אהבתי הנצחית. ג'וזי כמו ג'וזי - אני מאמין שהיא תדע לצאת גם מזה מחוזקת, מאמין ומקווה. הם עברו משברים משותפים ונשארו יחד תקופה ארוכה. הם עברו הרבה ונשארו שנים. נתפסים לעניין האלימות, אבל היה שם הרבה מעבר. לעבור את כל מה שהם עברו ולהישאר יחד - אולי זה חלק מההגדרה של אהבה".

>> שמוליק קראוס היה חלוץ מוזיקלי שחיבר את ארץ ישראל לרוקנ'רול

>> ג'וזי כץ: "שמוליק היה חלק גדול מחיי"

>> האמת של שמוליק קראוס: אריק איינשטיין, חשיש, מרים ילן שטקליס ועוד

>> אוחובסקי: שמוליק קראוס העניק לנו אלבום שהיה לא פחות טוב מהביטלס