אלירז ואילנית (צילום: יוסי צבקר)
היא שידכה, הוא כתב. "שלי ושלך". אלירז ואילנית | צילום: יוסי צבקר

אלירז שדה התפרסם כמנצח של "האח הגדול" ובהמשך כמנחה ומגיש בטלוויזיה, אבל לצד אלה הוא מטפח בחודשים האחרונים את תחום כתיבת המילים לשירים. כעת יוצא לאור השיר "שלי ושלך" בביצוע מורן קריטי וזהו השיר הרביעי שמתפרסם, שאת מילותיו חיבר אלירז. ללחן אחראי אדיר גץ, חברו של אלירז, שכבר נהנה משירותיו ככותב מילים בשירים "איך היא רוקדת", "יופייך" והלהיט החדש "בואי נרד אל הים".

את החיבור בין אלירז שדה למורן קריטי יצרה אילנית לוי, חברתו של אלירז, שמכירה את מנהלו של קריטי, לו כתב אלירז במיוחד טקסט שמח שמתאים לשיר קצבי, ועוסק באהבתו וביחסיו עם אילנית לוי.

"שלי ושלך"
"אני רואה אותך נכנסת אל חיי קרוב אליי, את מגיעה עם הקסם שהיה לך בלעדיי, עכשיו רוצה לקחת אותך אל השדות, שם תראי לי את הדרך ונאהב בחלומות שלי ושלך שלי ושלך
כי רק אתך אני עולה ממש גבוה, צמוד אתך חזק חזק מול הרוחות, ורק אתך אני יודע כמה טוב לי, להיות אתך ורק אתך כל השעות
את מגלה לי את השמש אני מסתיר לך עננים, שוב מרגיש אתך ביחד שרוצה כל החיים, אתה נותן לי את החשק ורוצה להיות אתך, את אמרת את זה בלהט רק בגלל האהבה שלי ושלך שלי ושלך".

"השיר נכתב על אישה, לא על בן הזוג שלי"

אלירז שדה 2010ב (צילום: יוסי צבקר)
"אני כותב את הרגשות שלי". אלירז שדה | צילום: יוסי צבקר

-אלירז, כשאתה כותה שיר ממה אתה מתחיל?
"אני כותב מילים ואדיר גץ כותב לי לחנים. קודם המילים מגיעות. מבחינת מוזה זה תלוי איזה שיר. בשיר קצבי המוזה צריכה לבוא כשאתה במצב רוח טוב. מספיק משהו קטן ואישי כדי לכתוב שיר על זה, כמו משהו שקורה כשאתה עם הבחורה כבר. לא צריך דברים הרי גורל כמו פרידה, אפילו הדברים שהם במהלך הקשר במהלך החיים".

-על מי נכתב השיר?
"אני מעדיף שלא לגלות על מי הוא נכתב ספציפית. אני יכול לומר שהשיר נכתב על אישה, על בחורה, לא כתבתי את זה על הבן זוג שלי. הוא נכתב על מישהי ספציפית, אבל אני מעדיף שלא להתעסק עם זה, בוא נעזוב את הרכילות. אם אני אגיד מתי הוא נכתב אז כולם יידעו על מי זה. תמיד יש מישהי אחת בהרגשה.

"ומורן ממש התחבר לזה, השמעתי לו בטלפון את הסקיצה. כיוון שאני רוצה שיאהבו את השיר חשוב לי שכל אחד ייקח את זה לעצמו, שלא יקפוץ בראש לאנשים שאלירז חשב על זאתי. לכן המילים צריכות לגעת בעוד אנמשים, אם הן רק מדברות על ואל הכותב הוא לא היה כותב שיר".

אלירז: "מגיל מאוד צעיר שמעתי מזרחית כבדה, עופר לוי ועמיר בניון"

אין תמונה
"הוא התחבר מיד לשיר". מורן קריטי

-מורן קריטי הוא זמר ים תיכוני. זה יישב לך בראש בזמן שכתבת לו?
"לא, זה גם לא הכי כתיבה ים תיכונית. תקרא למשל את הבתים".

-מי לימד אותך טכניקה של כתיבה?
"אף אחד ולא ברור לי מאיפה היא באה. גם לפני שנהייתי מפורסם כתבתי שירים, אבל שירים מולחנים התחילו עם אדיר, שכתבתי לו שיר במבנה מסוגר. יש משהו ביני לבינו שמיד כשאני שולח לו שיר הוא כבר מתחיל להלחין אותו. הוא גאון בהלחנה וישר מוצא לזה מנגינה. גם השיר הזה אף מילה לא שונתה - הלחן התיישב עליו. העניין פה מאוד זרם וזה בדרך כלל לא קורה. המילים רצו, באה מנגינה, בא זמר והקליט, אהבנו, הגיע עיבוד, משהו נורא גולש".

-כמאזין, מה אתה הכי אוהב במוזיקה?
"מגיל מאוד צעיר שמעתי מזרחית יותר כבדה כמו עופר לוי ועמיר בניון. הקולות הכואבים שמחים לי, וכמובן שלמה ארצי. היום אני שומע הכל, גם קרן פלס ומירי מסיקה. המוזיקה שעושה לי הכי טוב על הנשמה משתנה, כל פעם משהו אחר, אולי אפילו מוזיקה ערבית. אמא שלי שמעה רשת ב' כל החיים וזמרות כמו חוה אלברשטיין זמרות מלהקות צבאיות. אולי המזררחית באה לי לבד".

"בלדה באה בקלות, שיר שמח מאוד קשה"

-יש הבדל מבחינתך בין כתיבת בלדה לכתיבת שיר קצבי?
"כן, בטח. הבלדה באה מהרגש, מסיטואציה ספציפית, משהו שקרה באותו יום ואני ניגש וכותב אותו כשההרגשה הלא נעימה עוד טריה. הכי קל לכתוב בלדה מתוך כאב ועצב. שיר שמח מאוד קשה לכתוב וזה לא בא הרבה. יש בזה משהו טכני, בתיאורים, בלחפש את התיאור הנכון. כולנו טובים יותר כשאנחנו עצובים. זאת אמת שאמרו כבר לפני".

-אתה לפעמים מחפש מילה או משפט במשך שעות? ימים?
"לא. אין לי שיר שהתחלתי וחזרתי אליו. אני מתחיל אני מסיים, בשעה, שעתיים, שלוש שעות. לפעמים זה אומר לבהות שעה בדף ואז משתחרר משהו. יש גם יום שאתה לא מצליח לכתוב".

-אתה מוזיקלי?
"אני לא מנגן אבל אני מזמזם למלחין. יש לי חוש קצב, אחרת אי אפשר לכתוב במשקל ובסדר ובצורה, אי אפשר בלי 'פיל' של מה שצריכה להיות השורה הבאה. אבל אני קטנצ'יק, אני צעיר בכתיבה".

-חשבת לכתוב על מה שעבר עליך, על ההתפרסמות שלך?
"זה מתבשל עדיין. אני מחפש את ההרגשה שהשתנתה. באהבה או כאב אתה יודע מה השתנה. אני עדיין מחפש מה אני מרגיש בדיוק, למרות שעברה שנה וחצי ואני עדיין מחפש את ההרגשה המדויקת, כדי למצוא את התחושה ולהעביר את זה במילים, לכוון את זה ברמה כזו שאנשים יוכלו להזדהות עם הסיפור שלהם. אני רוצה דרך הכתיבה להיזרק לעולם שלהם ולא ההפך".

>> "עם כל הכבוד לעומר אדם - אני לידור סולטן"