אין תמונה
מפייט בצפת. יחיאל נהרי

לרקדנית הבטן לשעבר והמחזירה בתשובה בהווה ברי סימון, שהיתה נשואה שבע פעמים, היו כמה וכמה בעלים. אחד המעניינים שביניהם הוא הפייטן והחזן הותיק יחיאל נהרי, דמות מוכרת למעריציו הרבים ברחבי העולם ולחובבי הפייטנות, אבל אנונימית לקהל הרחב.

מעריציו של נהרי מכנים אותו "העופר לוי של הפייטנים". כי הוא מיוחד, כי הוא שונה ונחשב לאחד הגדולים בתחומו. הרזומה המוזיקלי שלו כולל 27 אלבומים. רוק החומר אלו פיוטים מוכרים שזוכים לביצועים מיוחדים של נהרי. שאר השירים הם כאלה שכתב בעצמו, בעיקר ללחנים ערביים. הוא שולט בערבית ובטורקית הישנה והפיוטית ומכיר את כל המקאמים המזרחיים והצפון אפריקאיים. 

יחיאל נהרי, בן 50, חי כבר 30 שנה בחו"ל, בעיקר בארה"ב, מאז שהשתחרר מהצבא משירות בגולני ובחיל האוויר. הוא בחר בקריירה בחו"ל כי שם הכסף גדול הרבה יותר, ומופיע המון בפני קהילות יהודיות דתיות ויהודים עשירים בכל העולם. הקהל שלו נע ממבוגרים בני 70 עד צעירים שמגלים אותו.

מי שמכיר אותו מתאר אדם לא שגרתי גם בחיים הפרטיים - הוא עובר ונודד ממקום למקום כל כמה שנים, וגם כפייטן-זמר שלא חושש ללכת למקומות שאחרים לא מגיעים אליהם. "נהרי הוא מלך, זמר עם טונים חזקים שמשחק טוב בגרון, אלוף במוזיקה ערבית. מבחינה ווקאלית הוא מבצע הכי מעניין, שונה, מפתיע. יכול להפתיע כל הזמן ולקחת את הפיוט למקום אחר, בטונים, במשחקי הקול", אומר מומחה לתחום.

-איך הוא מופיע?
"על הבמה הוא אנרגטי, מלהיב את הקהל, סוחף איתו, הוא לא זמר רגיל. הוא ישתמש במקאמים שפייטנים אחרים מכירים, אבל לא משתמשים בהם, והוא כן. לכן לא ישמיעו אותו סתם ברדיו באמצע היום, אלא בתוכנית פיוטים ספציפית".

-מה הכוונה אדם לא שגרתי?
"אם הוא מגיע למקום ולא מתאים לו להופיע הוא חותך בפנים, לא מופיע, למרות שסגרו איתו מראש. זה יכול להיות קונספט של קהל או שהלחיצו אותו. לא מתאים לו שישבו לו על הוריד".

"מפחד שברי סימון תדבר עליו שטויות"

ברי סימון זהר (תמונת AVI: mako)
ארבע שנים יחד. ברי סימון | תמונת AVI: mako

יחיאל נהרי התחתן עם ברי סימון בשנת 1999 והיה נשוי לה תקופה שנמשכה כארבע שנים, אך לא נולדו להם ילדים. בתקופת נישואיהם ברי נסעה לגור איתו בארה"ב וגם הוא חזר למענה לארץ לפרק זמן של כשנה וחצי, אך לבסוף נפרדו דרכיהם. כיום הוא עוקב אחרי מה שקורה איתה בבית האח הגדול ואפילו נלחץ מכניסתה לבית. "הוא עוקב בדאגה אחרי מה שקורה עם ברי", אומר מקורב. "הוא לא יודה בזה לעולם, אבל הוא קצת בלחץ מזה. הוא מפחד שברי תספר עליו דברים ותדבר שטויות".

לפני נישואיו לברי סימון היה נהרי נשוי ליהודייה אשכנזיה לבית מנדלסון, אותה הכיר בלונדון. נולדו להם שלושה ילדים - הגדול בן 27, האמצעי בן 25 ובת בת 24. האמצעי בן ה-25 הוא החזן האשכנזי רפאל מנדלסון, שעושה שימוש בשם אמו ומפורסם מאוד באנגליה.

גרוש וללא משפחה, חי בניו ג'רזי ומיאמי, נוסע בכל העולם

כיום יחיאל נהרי גרוש וחי ללא משפחה, מחלק את זמנו בין בית קיץ בניו ג'רזי ובית חורף במיאמי, מהם הוא יוצא להופעות בניו יורק, בוסטו וערים נוספות בארה"ב ובעולם. הוא גם מגיע ארצה להופעות מדי פעם עם נגנים מקומיים, יהודים וערבים,ולפני כחודשיים היה בישראל ועשה שבת בצפת.

נהרי נולד ב-1961 בירושלים להורים ממוצא תימני. הוא עצמו מספר: "נולדתי בירושלים להורים בני הדור השני של תימן וסוריה. אבא שלי, ציון נהרי, היה אמן מוכשר בציור הקיר, ציור בבתי כנסת בירושלים, ואמי הייתה חייטת מיומנת. למדתי בבית הספר חורב, בית ספר דתי פרטי. מגיל 4, בכל שבת, ב 3 בבוקר, אבי היה לוקח אותי ואת אחי, צבי, לבית הכנסת "עדס" שבירושלים. שם היינו שומעים ארבע שעות רצופות של 'שירת הבקשות'. וגם היינו הולכים לשירת התימנים, 'Backshote', בסגנון מסורתי תימני, שבו שתי קבוצות של נערים היו שרים קונטרפונקט.

"ההופעה הראשונה שלי בטלוויזיה היתה בגיל שמונה"

"ההופעה הראשונה שלי בטלוויזיה היתה בגיל שמונה. היתה עם מעין Backshote. ההקלטות הראשנות שלי היו בגיל שמונה - קריאות מן התורה ששודרו ברדיו ברשת א' לפני תחילת שבת. באותו גיל, כחבר במקהלה, התחלתי להופיע בהופעות פומביות. אבי היה חובב מוזיקה והיה נוסע איתי בכל הארץ לפגוש את החזנים הגדולים, רפאל אבוהב ז''ל, משה נר גאון ז''ל, רפאל יאיר אלנדב, ספרדים אשכנזים, כדי לשמוע את כולם שרים. בנוסף הייתי מבלה שעות בכל יום בהאזנה למוזיקה ערבית קלאסית שניתנה לי על ידי אבי".



כשהייתי בן 13 הגיע החזן מאיר לוי מארצות הברית לבית הכנסת ושמע את אחת ההקלטות מהרדיו. הוא סגר עם אבא שלי שיקח אותי לארה''ב לשלושה קונצרטים בברוקלין, איתי ועם החזן המפורסם ג'ו עמר ז''ל . זו הייתה התחלת הקריירה שלי בחזנות. מגיל 13 עד 16 חיזנתי בבית הכנסת הספרדי הגדול בעיר העתיקה על שם "רבן יוחנן בן זכאי".

"שירתתי בגולני ובחיל האוויר"

"בגיל 16 טסתי שוב לארה"ב לסיים את לימודי הדת שלי בישיבת מיר ישראל מתיבתא. במהלך תקופה זו הקהילה הסורית הספרדית בניו ג'רזי ביקשה ממני לשמש כחזן. שירתתי שם במשך שנתיים בטרם חזרתי לישראל בגיל שמונה עשרה. אז התגייסתי לצה"ל לשלוש שנים של שירות צבאי בגולני ואחר כך בחיל האויר.

"בגיל 22 התחתנתי ועברתי להתגורר בלונדון, חיזנתי בבית הכנסת הספרדי ופורטוגזי של לונדון, שהיתי שם במשך שלוש שנים. בשנת 1985 אחת הקהילות הספרדיות הגדולות ביותר בארה"ב, שערי ציון, ביקשו ממני לשמש כחזן, וגם שימשתי כחזן בקהילה הסורית של בני יצחק.

"בעשרים השנה האחרונות יש לי נסיעות רבות, וביקוש להופעות לקהילות הספרדים ברחבי העולם, בברזיל, מרוקו, פריז, איטליה, מקסיקו, פנמה, ארגנטינה ולונדון. אני ממשיך לקיים קונצרטים ולשיר באופן קבוע בישראל, בארצות הברית ובעולם כולו".

>> אביבית מ"האח הגדול" חושפת בקליפ "שר לי/לה"