בלאק פרנסיס, פיקסיז הופעה (צילום: Stephen Lovekin, GettyImages IL)
פרנק בלאק, בלאק פרנסיס | צילום: Stephen Lovekin, GettyImages IL

היה זה בסתיו 2003 כששני גיבורי פסטיבל "פיק.ניק" שיתפו פעולה בהופעה. פלסיבו הזמינו את פרנק בלאק האגדי מהפיקסיז לפתוח את הופעתם הגדולה באולם "ברסי" בפריז כשהם בשיא תהילתם, למופע שתועד בדיוידי "Soulmates Never Die".

אני זוכר את בלאק עולה לבוש כאיכר טקסני, חבוש בכובע ונותן את הסט הרגיל שלו, שלא עורר תגובות היסטריות בקהל. כשעתיים אחר כך, לקראת סוף המופע של פלסיבו, הוא הוזמן לעלות ולבצע איתם את הקאבר ששחרו באותו הזמן ל-"Where Is My Mind". בלאק עלה במעיל עור שחור, חמוש במשקפי שמש שחורים ונטול כובע הבוקרים כאילו השיל מעליו את דמותו של "פרנק בלאק" (השם בו השתמש בקריירת הסולו) והפך להיות לרגע שוב "בלאק פרנסיס" סולן ה"פיקסיז".

האיחוד שהחל בהופעה עם פלסיבו

במובן מסוים היתה ההופעה הזאת יריית הפתיחה למה שהפך כמה חודשים לאחר מכן בתחילת 2004 לאיחוד של הפיקסיז לראשונה מזה 11 שנה. שבע שנים אחרי אותו מופע הפיקסיז ופלסיבו מגיעות לראשונה לישראל להוביל פסטיבל רוק חדש מבית היוצר של שוקי וייס "פיק.ניק". את הפנטזיות על איחוד כוחות בימתי נוסף אפשר מראש להשאיר בבית, כי הפיקסיז לא צפויים להיות בארץ בזמן הערב הראשון של פיק.ניק שיובילו פלסיבו במוצ"ש 5/6.

קים דיל, פיקסיז הופעה (צילום: Stephen Lovekin, GettyImages IL)
Gigantic. קים דיל, פיקסיז | צילום: Stephen Lovekin, GettyImages IL

הפיקסיז התחילו את דרכם ב1986 בבוסטון  כשבלק פרנסיס (שנולד בכלל כצ'ארלס תומפסון) זמר ,גיטריסט והיוצר המרכזי הכיר את ג'ואי סנטיאגו הגיטריסט באוניברסיטה. באמצע הלימודים פרנסיס נסע לכמה חודשים לחילופי סטודנטים בסאן חוזה וצבר בסיס בשפה הספרדית שישתמש בו אחר כך בשירי הלהקה שעתידה לקום. כשחזר מסאן חוזה לבוסטון, פירסמו השניים מודעה בעיתון וצרפו את קים דיל הבסיסטית המיתולוגית ובעקבותיה את המתופף דיויד לאברינג.

הם התגלו על ידי המפיק גרי סמית' כשחיממו את "Throwing Muses" (קריסטין הרש וטניה דונלי), הוא זיהה את הפוטנציאל טדחף אותם להקליט קלטת דמו עם 17 שירים שכונתה "הקלטת הסגולה" וכללה שירים שיופיעו בעתיד באלבומיה השונים של הלהקה וכיאה למיתולוגיה גם שוחררה לבסוף ב-2002. חברת האינדי המיתולוגית AD4 החתימה את הלהקה והוציאה 8 שירים מתוך קלטת הדמו כמיני-תקליט ראשון מהפיקסיז "Come On Pilgrim" ב-1987. הכבר אז היו הטקסטים של בלאק הזויים והומוריסטיים, נוטפי סקס, דת, מוות ואיברים מושחתים.

ואז הגיע סטיב אלביני

זמן קצר לאחר  צאת המיני-אלבום יצא אלבום הבכורה של הפיקסיז Surfer Rosa בהפקתו של טכנאי ומפיק האינדי החשוב סטיב אלביני. האלבום, שהתאפיין בסאונד קשה וכבד כלל כמה מהקלאסיקות של הפיקסיז  כמו  Gigantic  ,Where Is My Mind , Cactus  Bone Machine, זכה לשבחים ותוארים רבים  ופתח  את הדלת עבור הפיקסיז לחתימה על חוזה הפצה רחב. כמו הרבה להקות אלטרנטיב אמריקאיות הם מצאו יותר הבנה ואהבה באנגליה ואירופה.

אין תמונה
Pixies, Dolittle, עטיפת האלבום

אלבומם השני של הפיקסיז "דוליטל" היה רך יותר בסאונד אבל שמר על הייחוד והעוקץ של הלהקה וכתוצאה מכך הפך לאלבום המסחרי ביותר של הלהקה אך גם הטוב והמוערך ביותר עם הפתיחה הקטלנית של Debaser והלהיטים Here Comes Your Man ,Hey ,Monkey Gone To Heaven, Wave of Mutilation,Gouge Away.

ההצלחה של דוליטל ושילוב של קים דיל בשירה בכמה מהלהיטים באלבום יצר מתחים בינה לבין בלק פרנסיס על אפשרויות הביטוי של דיל ביצירה בלהקה שייסד בלק  שגם הגיעו למריבות על הבמה ובסוף הסיבוב החלה קים דיל בהקמת הרכב צדדי משלה ומיתולוגי לא פחות בשם "הברידרס".

רועש-שקט-רועש

לאחר חופשה קצרה ועד הפרוק הבלתי נמנע הפיקסיז הצליחו להקליט עוד שני אלבומים Bossanova המצליח שיצא ב-90' עם שיר הפתיחה Cecilia Ann, שאומץ באותה התקופה על ידי יואב קוטנר כאות הפתיחה של תוכניתו "מתאושש בשש", וכמובן השיר המופתי "Ana". אלבומם האחרון Trompe Le Monde יצא ב-1991.

פיקסיז בהופעה (צילום: Stephen Lovekin, GettyImages IL)
היי, ניסיתי לפגוש אותך. בלאק פרנסיס, פיקסיז | צילום: Stephen Lovekin, GettyImages IL

הפיקסיז התפרקו ב1993 כשהם משאירים מורשת נכבדה של שירי ענק, מעריצים נכבדים מעולם הרוק כמו דיויד בואי, בונו, קורט קוביין וטום יורק, וטריק אחד ידוע של דינאמיקה מוזיקלית, שבה שיר שמתחיל רך ושקט והופך במכה לקשה ועוצמתי, או כפי שכונה הסרט המצוין עליהם - " loud-QUIET-loud". אפרופו סרטים, לא מעט משירי הפיקסיז כיכבו בפסי קול שונים של סרטים נחשבים כמו "מועדון קרב" ו"רדיו חזק".

התחזית למעריצים: מיטב הלהיטים

מאז האיחוד ב- 2004 הפיקסיז יצאו כבר למספר סיבובים ארוכים בלי לשחרר, פרט לשיר אחד ב2004,  חומר חדש (מה שלא מנע מהם לשחרר 5 DVD ש-3 מהם מהופעות), אבל הם מקפידים לחרוש את לעומק את הרפרטואר הקיים שלהם ולהוציא בכל סיבוב כמה פנינים שלא בוצעו מאז האיחוד. השנה שעברה היתה בסימן 20 שנה לאלבום המופתי "דוליטל" ונראה שבסיבוב שיגיע לארץ והתחיל רק עתה (השבוע הם הופיעו באנטוורפן) הפיקסיז יתנו את מיטב הלהיטים עם דגש קל לטובת "בוסה נובה", שעכשיו תורו לחגוג 20 שנה אך לא כעיקר המופע.

ניתן לצפות אם כן ללהיטי ענק כמו Debaser, Here Comes Your Man, Monkey Gone to Heaven, Wave of Mutilation, Gigantic, Hey ולצדם שירים כמו Cecilia Ann, Rock Music, Allison, Alec Eiffel, ואולי גם הקאברים head on של ג'יזס אנד מרי צ'יינז ו-Winterlong של ניל יאנג.

ריאן מולקו, פלאסיבו 1 (צילום: Gettyimages IL, getty images)
זהות מינית מעורפלת והופעה אנדרוגינית. בריאן מולקו, פלסיבו | צילום: Gettyimages IL, getty images

פלסיבו, שכבר נחתו בארץ ומנהיגים ביום שבת את הערב הראשון של "פיק.ניק", אולי לא משפיעים וחשובים כמו הפיקסיז, אבל מדובר באחת מלהקות הרוק האלטרנטיבי המצליחות והטובות בעולם, להקה עם קבלות שכבר הוכיחה את עצמה בגדול.

לוקו מולקו

בריאן מולקו הלך בדרכי גיבוריו דיויד בואי ומרק בולן והביא לבריט פופ של אמצע הניינטיז זהות מינית מעורפלת והופעה אנדרוגינית, אך הוסיף לה גם אופל וסאונד ייחודי משל עצמו.

הלהקה שהוקמה בלונדון ב-1994 על ידי מולקו והבסיסט סטפן אולסדל הוציאה עד היום 6 אלבומי אולפן שהאחרון שבהם "Battle For The Sun" יצא לפני שנה והציג לעולם את המתופף החדש שלהם סטיב פורסט.

בריאן מולקו, פלאסיבו (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
נחתם חודשיים, עכשיו תתנו עבודה. פלסיבו | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

פלסיבו הוציאה לאורך השנים גם לא מעט קאברים מעניינים שמצביעים על טעמה והשפעותיה (קייט בוש, טי רקס, דפש מוד), שאוגדו לאלבום שיצא ב2003. כמו כן שיתפה הלהקה פעולה באולפן ובהופעות עם דמויות חשובות מעולם הרוק כמו דיוויד בואי (שכדרכו ידע לזהות ולאמץ אותם בתחילת דרכם), מייקל סטייפ, פרנק בלאק, אליסון מוסהרט ורוברט סמית'.

ד"ש מהפרסומת לפוקס

אנחנו נקבל את פלסיבו אחרי סיבוב מתמשך של יותר משנה עם שירי האלבום "Battle For The Sun" ומיטב הלהיטים מאלבומי העבר שלהם. כיוון שהמופע בישראל פותח את החלק האירופאי של הסיבוב, לאחר חודשיים של מנוחה, קצת קשה לצפות אם יהיה שינוי בהרכב השירים שנקבל.

אבל למי שרוצה להתכונן סבירות גבוהה שהמופע יפתח ב For What It's Worth ויכלול להטים כמו Ashtray Heart , Every You Every Me , Taste in Men, The Bitter End , Special Needs (להיטם הגדול בישראל בזכות הפרסומת לפוקס) ו- Meds (שבגרסתו המוקלטת מתארחת אליסון מוסהרט). אם נזכה לקבל גם את Pure Morning, שבשנים האחרונות נראה שללהקה נמאס ממנו, ההנאה תהיה עוד יותר מושלמת.