עידן רייכל הוא מהאמנים הישראליים המצליחים ביותר מחוץ לישראל כיום, ששיריו צועדים כרגע אפילו במצעד בקולומביה. בסוף השבוע רשם רייכל הצלחה נוספת, כשהוזמן לשיר בטקס חלוקת פרס נובל לשלום באוסלו יחד עם הזמרת האמריקנית זוכת שלושה ה"גראמי" אינדיה ארי. הטקס שודק לחמישים מדינות ברחבי העולם, אבל ישראל לא היתה אחת מהן, כנראה שפרס נובל לשלום כבר לא כל כך פופולרי אצלנו, וכך עברנו מעידן אוסלו לעידן רייכל.

אינדיה ארי: "אתה ישראלי, אני לא רואה בך מדינה, אלא ידיד"

"כששמעתי את המוזיקה של עידן הרגשתי כאילו זו המוזיקה שלי", אומרת ארי. "זה לא רק שאהבתי אותה, אלא ממש הרגשתי כאילו היא שלי, ואז אמרתי: הבחור הזה ינגן איתי בפסנתר!".

"שמעתי את השירים של עידן עוד לפני שהאלבום יצא והשיר 'מי נהר' בלט לי מעל כולם בזכות המלודיה שלו. אמרתי שאין סיבה שלא אשיר אותו בעצמי. לא ידעתי שום מילה בעברית אבל במשך שלושה ימים למדי כל מילה וכל הברה עד שידעתי לשיר את 'מי נהר' בעברית וטסתי לניו יורק כדי להקליט אותו יחד עם עידן".

בשיר המשותף להם שרה ארי: "אני אמריקנית ואתה ישראלי, אבל אני לא רואה בך מדינה, אני רואה בך ידיד, אני מכבדת את הבחירות שלך ואתה את שלי". "זה יפה ואמיץ מה שהיא שרה", אומר רייכל, "אני עולה לבמה כישראלי גאה, 'הפרויקט' זה ישראל היפה, איזשהו כור היתוך אמיתי".

רייכל: "זה בושה וחרפה שלא משכירים דירות לערבים"

"לכל מדינה יש את ההקטעים המביכים שלה", מוסיף רייכל, "כשפתאום אתה פותח עיתון ורואה איזושהי כתבה ותופס את הראש ואומר מה? זו המדינה שבה אני חי? פתחתי את העיתון וראיתי כתבה שלא מזכירים דירות לערבים. מה זה?! זו בושה וחרפה! בושה וחרפה שלא משכירים דירות לערבים! שמתי שלט אצלי במרפסת - 'להשכרה לערבים בלבד'".

כך הגיע איש מוזיקת העולם עם הראסטות והשרוואלים לבימה המכובדת ביותר בעולם בין לובשי הפפיונים ושמלות הנשף המהודרות. מרוב התרגשות הוא התבלבל בתאריך וחשב שהטקס רק בשבוע הבא, מה שאילץ אותו לארגן בגדים ראויים במהירות אצל המעצב החביב עליו.

עכשיו תור הפוליטיקאים

ובכל זאת, רייכל, בעצם השתתפותו בטקס פרס נובל לשלום, כישראלי הראשון שעושה זאת מאז יצחק רבין עליו השלום ושמעון פרס יבדל לחיים ארוכים ב-1994 - מעלה את השאלה מדוע הנגיעה היחידה של ישראל לפרס החשוב ביותר בעולם היא רק באמצעות זמר, ולא באמצעות פוליטיקאי ישראלי שיצליח לפרוץ דרך לשלום?

ועדת פרס נובל לשלום החליטה להעניק את הפרס השנה לליוּ שְיַאוֹבּוֹ, פעיל זכויות אדם, שכלוא בסין. השלטונות הסינים דרשו מנציגי מדינות שלא לקחת חלק בטקס באוסלו, ומחוץ לאולם נערכה כביכול הפגנה "ספונטאנית" נגד הענק הפרס לפעיל זכויות האדם הסיני, שהתברר שתוכננה על ידי השלטונות הסינים.

"ההופעה הראשונה שלנו בסין תהיה במאי", אומר רייכל בתגובה. "אנחנו נופיע בכל מקום. בסין, בעזה, באריאל, בצפון קוריאה, ברמאללה, אנחנו נופיע בכל מקום!".

>> עידן רייכל ואביב גפן נכנסו למצעד ההשמעות השבועי