ניל סדקה 2 (צילום: Lisa Maree Williams, GettyImages IL)
לא שומרוני. ניל סדקה | צילום: Lisa Maree Williams, GettyImages IL
ניל סדקה, הכוכב היהודי-אמריקני בן ה-71, יופיע מחר (שבת, 16.10) בהיכל נוקיה בתל אביב, עם מיטב להיטיו משנות ה-50' ועד ימינו. בראיון מיוחד לאלי לפיד, שישודר מחר (שבת) ברשת ב', סיפר סדקה על שורשיו היהודים

ניל סדקה נולד ב-13.3.39 בברוקלין שבניו יורק, הוריי אביו הגיעו מאיסטנבול שבטורקיה ב-1912 והוריי אימו הגיעו מפולין ומרוסיה. "אני גם ספרדי וגם אשכנזי", הוא אומר ומספר על הוריו, הוריי הוריו, אישתו ליבה, ביתו דארה ושלושת נכדיו.

להיטו הראשון של ניל סדקה היה "סטיופיד קיופיד", שכתב לקוני פרנסיס ב-1958. לאחר שהבין שיש לו קול ייחודי החל סדקה להקליט בעצמו את שיריו, ולהיטו הראשון היה היומן שכתב יחד עם שותפו לכתיבה הארי גרינפילד בהשראת יומנה של קוני פרנסיס. עשרה להיטים גדולים היו לסדקה בין השנים 1958 ל-1963 כמו "שדון קטן", "כרטיס בכיוון אחד", "או קארול", "את הכל עבורי" ועוד ועוד.

אין תמונה
ניל סדקה בשיא תהילתו

את הלהיט הכי גדול "או, קרול" שלו כתב לידידתו בקולג' קארול קינג. בתוכנית הפתיע אלי לפיד את סדקה כשהשמיע לו את "או, ניל", שיר התשובה שכתבה קארול קינג שהוא פריט אספני נדיר.

סדקה ביקר בישראל בתחילת שנות ה-60 והופיע בתל אביב ובקיבוץ בהפקת האמרגן המיתולוגי גיורא גודיק. באותה הזדמנות הקליט שתי גרסאות עבריות ללהיטיו "או קרול" ו"את הכל עבורי".

ב-1963 החל תהליך בפופ האמריקני במהלכו נשכחו זמרים רבים עקב "פלישת" הלהקות הבריטיות כמו הביטלס, הרולינג סטונס, האנימלז ועוד.

בתחילת שנות השבעים החלו כותבי שירים ששרים את שיריהם להיות פופולאריים וגם סדקה, שהקליט בחברת התקליטים של ידידו אלטון ג'ון, חזר למקומות הראשונים במצעד עם להיטים כמו "צחוק בגשם", "סוליטר" (שזכה מאז לעשרות ביצועים), "האהבה תשמור אותנו יחד", "דם רע" (יחד עם אלטון ג'ון) וביצוע שקט ללהיטו משנות השישים "קשה להיפרד".

בסך הכל הקליט ניל סדקה קרוב לשבעים אלבומים במשך הקריירה הארוכה שלו, כולל אלבום ביידיש של סטנדרטים יהודיים כמו "יידישע מאמא" ואלבום ילדים בהשראת נכדיו, עם גרסאות מותאמות לילדים של להיטיו הגדולים.

* "כל ההתחלות" בהגשת אלי לפיד עם ניל סדקה תשודר בשבת 16.10.10, שש בבוקר, רשת ב'.

>> חוה אלברשטיין ו"כמו צמח בר" הפכו ללהיט עכשווי בקוריאה