ריטה השקה (צילום: רועי ברקוביץ')
"היה לי מופע שקיעה, עכשיו אני מחכה לזריחה במצדה". ריטה בהופעה | צילום: רועי ברקוביץ'

בלילה שבין יום שני ליום שלישי (בין ה-1 ל-2 בחודש) תעלה ריטה בפעם הראשונה בחייה להופעה על פסגת המצדה, ההר העתיק המשקיף על מדבר יהודה וים המלח. קצת מוזר שזה מעולם לא קרה קודם לכן, כי המצדה אירחה עד היום הופעות של אמנים כמו דיויד ברוזה, מוש בן ארי ואסף אבידן, אבל ריטה, הזמרת של המדינה, לא הופיעה מעולם על פסגתה עטופת הוד הקדומים.

"אני לא יודעת בעצמי מה צפוי בהופעה הזו", אומרת ריטה. "בפעם ראשונה שלי בכל הקריירה שאני עושה את מופע הזריחה הזה. נראה לי שאני אחזיק מעמד למרות שמדובר במופע זריחה שמתחיל ב-2 או 3 לפנות בוקר. הבנתי שמדובר במשהו באמת קסום, כל העניין עם הנוף מדהים שמתגלה כשעולה האור ואחריו מבצבצת השמש ורגעים בלתי נשכחים שנוצרים. הבנתי שכדאי להיות שם ולהתחבר עם הטבע. מה שיפה במיוחד הוא שהכרטיסים נמכרו ואנשים באים להתרגש יחד איתי בכל המכלול הזה".


ריטה - בגידה , גרסת פסנתר מופע שקיעה באמפי שוני... by hazan168

-ואת מתרגשת?
"תגיד לי אתה, איך אפשר שלא? אבל חשוב לציין שיש לי זריחה ויש לי גם שקיעה. אנחנו מופיעים במופע שקיעה באמפי שוני בבנימינה (8.10). כבר עשיתי כמה מופעי שקיעה שם ועכשיו נראה איך הדבר הזה שנקרא 'מופע זריחה' מתנהג ככה במקום היפה הזה שנקרא מצדה. האמת שכבר הספקתי להופיע במקומות כאלה יפים בארץ, וכל פעם אני אומרת זה המקום הכי יפה, לא זה הכי יפה, לא זה המקום הכי יפה, כי באמת יש מקומות מאוד יפים במדינה ואני מקווה שאנחנו יודעים להעריך את זה".

-מה יהיה מיוחד בהופעה במצדה?
"יש משהו במופע שאני עושה השנה, עם להיטים מכל הזמנים והנגנים שהיו איתי במופע הפרסי, משהו שקורה אחרת, אולי בשירים, או בחיבור שלי למקום התמים והילדותי ובעיבודים ובכלים האלו. אנחנו ממש חוגגים על הבמה. יש הרגשה של חגיגה מאוד גדולה בגלל איך שאנחנו מתנהגים, אנחנו שם במקום בלתי אמצעי עם עצמנו וזה גורם לקהל להתחבר למקום המאוד ראשוני של השמחה. מהאמצע של ההופעה והלאה יש שמחה אמיתית או רצון להוריד את הכבלים. אני נוכחת שם ורואה איך לאט לאט זה קורה וזה משגע. זכיתי, זכיתי, זכיתי".

 

-עושה רושם שבשנים האחרונות את יותר משחררת.
"לגמרי, וזה בא מכל כך הרבה דברים. הדבר העיקרי הוא שבשנים האחרונות הגעתי לחוסר חשש או פחד. אומרים והעיקר לא לפחד כלל. האמת שזה קשור לפרפקציוניזם. בדרך כלל אני רוצה לעשות את הכי טוב. בגלל שאני רוצה לעשות את הכי טוב אתה לא מנסה, לא נפתח למקומות כמו שילד מעז ומנסה הרבה יותר ממי שיש לו מודעות מסוימת, למה זה יכול לגרום ומה זה יכול לעשות. הגעתי למקום בקריירה ובאמנות שהפחד לא יכול לשחק אצלי תפקיד. כי אם לא אהיה קשורה למקום הראשוני שלי, למה שהנשמה רוצה לחפש ולהגיע - אם לא אהיה שם אשתמם נורא מהר. ולשם הגעתי בשנים האחרונות. הסקרנות לקחה אותי למסע מדהים".

-מסע שבעצם עוד לא נגמר.
"ממש לא נגמר. היום אני נדהמת ממה שהאלבום 'השמחות שלי' עשה. איך זה מעניין הרבה כלי תקשורת בעולם. מגיעים לצלם את המופע מכל העולם, באים לראות איך העברית והפרסית משתלבות. הם לא ציניים. אנחנו מדינה קצת יותר צינית. הם נורא לא. העורך הראשי של סי. אן. אן אמר לנו שיש כתבה שעשו עלי ב-CNN וזה במשך חודש רץ בכל העולם. אז אתה רואה ואומר ומקווה שזה יכול להגיע למקומות אחרים. ואולי טיפה להטות את הכף המאוד כבדה שיש כרגע בעולם, לכיוונים אולי אחרים".

כתבה על הפרויקט הפרסי של ריטה ב-CNN

-מתוך תקווה כמוסה שזה ישנה משהו?
"כן. ההיסטוריה הוכיחה שהמוזיקה עשתה הרבה מאוד. היא מקום שדרכו אנשים יכולים להביא את השפיות, את הכיוון הלא מחורפן של האנשים בעולם. אני כבר יודעת על פי המיילים שאני מקבלת במיוחד מהאיראנים שאני עושה איתם שיחות - אני יודעת שהמוזיקה שלי כן מגיעה לשם. היא לא יכולה להגיע לשלטונות עצמם, אבל לאנשים זה מגיע בפירוש".

-נראה שאת כבר לא במרוץ של להיות הזמרת מס' 1 בארץ, כבר לא בתפקיד הדיווה הלאומית.
"אף פעם לא הייתי במירוץ להיות הזמרת מס' 1 בארץ. אני גם אף פעם לא ביקשתי להיות דיווה או זמרת לאומית. אלה דברים ברי חלוף ואי אפשר לדעת משבוע לשבוע מה קורה. אני מחכה לזריחה ולשקיעה שלי - אלה שני מופעים שיהיה בהם כיף הכי בעולם".

-את כבר חושבת על האלבום הבא?
"ברור, כבר התחלתי, אני באיסוף חומרים, לגמרי שם".

ריטה בהופעה (צילום: אתי טריסטר אורגד)
"אף פעם לא הייתי במירוץ להיות הזמרת מס' 1 בארץ ". ריטה בהופעה | צילום: אתי טריסטר אורגד

-אולי תעשי אלבום חלומות? שיר אחד מרייכל, שיר מפוליקר, מעברי לידר, משלמה ארצי, משלום חנוך, שיר מבניון, שיר מסחרוף.
"זה רעיון מהמם. אולי אני אשתמש בזה, זה נשמע מקסים. אני לא יודעת איך הכל מתחבר למשהו הומוגני, אבל זה נשמע יפה מה שאתה אומר".

-לאן עוד יש לך לחלום ולשאוף? כבר עשית הכל.
"החלומות הם העשייה עצמה והחיפוש. יש לי ליבידו פנימי. אני לא חושבת שאי פעם אתה מפסיק ליצור ולחלום, אלא אם כן האדם נהפך למר. זה לא מנת חלקי. הליבידו הזה, התשוקה הזאת לעשייה ולאמנות ולחיבור שהוא גורם לי עם האנשים - זה מה שמושך את הבן אדם קדימה ולחפש. החלומות הם לכל הכיוונים, כל פעם מה שבאמת באותו רגע מרגיש הכי נכון. אם היית שואל לפני שנתיים וחצי - לא הייתי מאמינה ש'השמחות שלי' הוא האלבום שאעשה, ועוד הרבה דברים אחרים".

"אני לגמרי לא 'ריטה' המותג. אני חיה את חיי"

-תשוקה למוזיקה או התמכרות לאהבת הקהל?
"תשוקה לעשייה, משהו מאוד פנימי וראשוני. מי שרק רוצה לקבל אהבה מהקהל - זה מהר מאוד נגמר. בטח שאני רוצה חיבור עם אנשים ואהבת אדם, אבל זה נובע מעצמך. יש כאלה שמאוד אוהבים לבשל ומרגישים ששם הם יצירתיים. אנחנו כולנו חייבים לברוא משהו. יש לנו צורך ליצור דברים. לעשות עוגה או בגד או לחם. אני רוצה ליצור מוזיקה. זה הבסיס שלי".

-כל הזמן מצפים ממך להיות "ריטה", המותג המוביל במיינסטרים.
"למי אני אבוא בטענות? אני לגמרי לא 'ריטה' המותג. אני חיה את חיי לגמרי במקום שלי, לא לפי מה שאחרים רואים מבחוץ. מי שחי כאלה חיים הוא מסכן, שחי חיים פלסטיקיים".

-אנחנו מדברים ביום שישי, ורמי מתחתן היום.
"אני מאחלת לו את כל הטוב שבעולם, שיהיה לו הכי טוב בעולם, וזהו".