רבקה זהר, לירון לב (צילום: איילת כנרי)
כימיה מפתיעה. רבקה זהר ולירון לב | צילום: איילת כנרי

הנה היופי של המוזיקה הישראלית בקליפת אגוז, שיר אחד, בחיבור אחד. רבקה זהר, ולירון לב, התחברו לשיר חדש בשם "תיקון כללי", שלב כתב והלחין, שיוצא כסינגל ראשון מתוך פרויקט משותף, במסגרתו יצרו יחד לא פחות משבעה שירים.

רבקה זהר היא הזמרת המיתולוגית, בת גילה של המדינה, ששרה בלהקת חיל הים את "מה אברך", שחתומה על קלאסיקות-על כמו "הדרך אל הכפר", "על כפיו יביא" ו"זמר שלוש התשובות". לירון לב, כך נדמה, הוא עדיין "הצעיר ההוא מ'כוכב נולד' ששר 'נבראתי לך'" אבל כבר בן 30, וברזומה שלו התחלות של שלושה אלבומי סולו וכמה וכמה סינגלים ("לב פתוח", "שנינו", "לוחצת", "סידני"). מה לה ולו? זה כל הקסם.

החיבור בין השניים נולד לפני חצי שנה כשהגיעו, כל אחד לחוד, להשתתף בערב מחווה למלחין אריה לבנון בתאטרון הקאמרי. "לא צפיתי ולא תכננתי כלום", אומר לירון לב. "שמעתי על רבקה והכרתי את השירה שלה, אבל כשראיתי אותה בקאמרי נדהמתי ממנה, היא הזמרת הכי טובה ששמעתי. ניגשתי ושאלתי אם היא עדיין מקליטה". "אמרתי שבטח", נזכרת זהר, "והוא אמר שהוא חושב שיש לושיר שמתאים לי. הוא השמיע לי את 'תיקון כללי' בטלפון ומיד תפסתי שיש משהו. אמרתי שישלח לי באי מייל - השכן שלי יש לו אימייל והוא צורב לי מה שצריכה".

כעבור שבוע השניים נפגשנו והקליטו סקיצה לשיר. "כשרבקה באה אלי לראשונה להקליט סקיצה מאוד התרגשתי", נזכר לב. "להגיד לה לשיר ולשמוע את ההקלטה ולשיר איתה זה מאוד מרגש". "השיר עבר תהפוכות", אומרת זהר, "המנעד היה גבוה מדי ואז נמוך מדי, אמרתי לו שזה בשבילו לא בשבילי. עשינו עוד מאמץ בחזרה ומצאנו את הקול המתאים בסולם המתאים וזה השיר". שילוב הקולות שלהם, ניתן להבחין, הוא מיוחד ביותר.

-לירון, "תיקון כללי" הוא שיר תפילה.
"הוא תפילה אישית. כתבתי אותו לפני כמה שנים בתקופה של חיפוש עצמי. הוא פשוט בא מהלב, ממה שהרגשתי באותו זמן והוא עזר לי להתמודד עם מצב בחיים. אני זוכר שהסתובבתי באלנבי ומישהו הביא לי ספרון בשם 'תיקון כללי'. רק מהכותרת התחיל הראש לעבוד, המילים והמנגינה הסתובבו לי בראש ובסוף התחברו יחד, ישבתי וניגנתי בבית ויצא לי שיר של חיזוק".

-רבקה מאיפה את התחברת ל"תיקון כללי"?
"מצאה חן בעיני מאוד השורה 'לא אתחבא מפניך... ' ובסוף הוא עושה את זה 'אתה לא תכיר אותי'. כל אחד ייקח את זה למקום שהוא נמצא בו. כל אחד והתיקון של עצמו. אולי לירון התכוון שזה תיקון של כולם. כשהשיר פורץ הוא פורץ, אין מחשבה מה זה אומר. לירון הוא כישרון גדול. לא הכרתי אותו. עכשיו אני מכירה".

רבקה זוהר בחזרות (צילום: עודד קרני, מערכת מאקו 1)
"אני מבינה את הצוקך של הקהל בשירים ישנים, אבל רציתי משהו חדש, רציתי מוזיקה". רבקה זהר | צילום: עודד קרני, מערכת מאקו 1

-לירון, אולי זה השיר הכי טוב שכתבת עד היום?
"זה עניין של טעם. בעיני יש בו משהו מאוד מיוחד. אני אוהב את השורה על 'הירידות המפחידות'. אני מאוד מתרגש לשמוע את הביצוע המשותף של רבקה ושלי, הוא מרגש בטירוף. כששרתי אותו לבד השיר היה יותר אישי, כשרבקה שרה אותו הוא קיבל הוד והדר וגדל מאוד בגלל הקול שלה. בעיני יש כאן שילוב קולי עם קסם".

שבעה שירים חדשים

מכאן הפכו רבקה זהר ולירון לב לידידים, והחלו בעבודה משותפת. "אחרי 'תיקון כללי' אמרתי ללירון שאני חושבת שיש לי שיר וסימסתי לו את 'לא כמו אתמול' שמצא חן בעיניו", אומרת זהר. "פתאום מצאתי את עצמי רושמת מילים שפרצו מעצמן ומהן בונה טקסטים לשירים, שזה משהו שאף פעם לא עשיתי. דרך לירון התחלתי לכתוב מילים, וזה מעניין ביותר המהלך הזה. כתבתי למעלה מעשרים שירים ואני אומרת את זה ומופתעת בעצמי".

-מה חיבר אתכם יחד?
"מבחינתי יש כאן חיבור מוצלח ביותר שהוא מפגש של שני כשרונות. כשכישרון פוגש כישרון לא משנה הניסיון או פער גילים או הבדלי דורות, נוצרת זיקה והיא כולה השראה וזה נהדר. לירון לקח את המילים שלי וחיבר להן מנגינות מצוינות. הוא מדהים. הוא  יכול להחליף בתים או להעביר שורות, ממש יצירתי בדרך שהוא כותב, יוצא מן הכלל, מאוד מוכשר. הוא כל כך עניו שהוא לא יודע כמה הוא מיוחד".

לירון לב פרומו (צילום: פז בונפיל)
" מה שרבקה מביאה לי זה חום ונשמה, היא הזמרת הכי טובה ששמעתי בחיים". לירון לב | צילום: פז בונפיל

מהמפגש נולדו שבעה שירים חדשים שמובילים לאלבום משותף. "צריך לשמוע את מגוון השירים, יש לנו שבעה וכל אחד קיבל משהו שזה יוצא מהכלל", אומרת זהר. "למשל סיפרתי ללירון על תקופה שבה שרתי במועדון ה'פינג'אן' בניו יורק עם עלי חאפז. אז שרנו קטע של חאפז ולירון צירף משהו שהוא כתב ויצא שיר עם מקצבים מרוקאים שאני לא יודעת מאיפה בא לו הדבר הזה. היצירה נוצרת מעצמה וזה מאוד יפה".

-נראה שאת בתקופה יצירתית מאוד.
"כשפגשתי את לירון אמרתי שאני רוצה לעשות מוזיקה, אני רוצה משהו חדש ולא למחזר את העבר, את השירים מלפני 40 שנה. לכן רציתי שזה יקרה ולא חיכיתי. זה תובע ממך משהו, ואתה לא יודע בדיוק מה. אבל זה לא מקרה שפגשתי את לירון לב. צריך לשמוע אותנו יחד, זה כל כך יפה". "גם נהיה לנו חיבור של חברים טובים, שזה בכלל מגניב", מוסיף לב.

-לירון כשאתה מסתכל על כל מה שעברת מאז "כוכב נולד", דמיינת שתגיע לפרויקט עם רבקה זהר?
"ממש לא דמיינתי דבר כזה. לא חשבתי שזדבר כזה יקרה לי, אבל הכל יכול לקרות ועכשיו אני כבר רגיל. כל אמן כל הזמן מחפש. כרגע מצאתי משהו שאני מאוד נהנה ממנו והחיבור עובד. מה שרבקה מביאה לי זה חום ונשמה. במבט כולל זה הכל חלק מדרך, שזה משהו גדול ממני. אכלתי הרבה חרא בשנים האחרונות, ניסיתי לפרוץ עם שירים שלי. אני מאוד חרוץ ומבחינת היצירה הברירה היא להמשיך. לא נעצרתי עם כך סינגל שכשל. אני תמיד ממשיך הלאה, כי זה יותר חזק ממני המוזיקה".

-רבקה, הקהל בהופעות יצפה גם לקלאסיקות שלך.
"אני מבינה את הצורך של הקהל לשמוע שירים מוכרים, לכן אני שרה בהופעה את 'על כפיו יביא, 'הדרך אל הכפר' ו'גדליה רבע איש' שלירון עיבד ועשה קולות בחמש דקות, בכיוון מאוד יפה, מה שלי היה לוקח יומיים". "אני שר את 'זמר שלוש התשובות' באוירה fאנקית, משהו יותר קליל", אומר לב, "נכון שזה שיר מאוד דרמטי, אבל התמקדנו במשפט 'מעולם לא יחסר לי כוח' במבט שונה, בגרסה חדשה".

-ואם הרדיו ימשיך להשמיע את "הדרך אל הכפר" במקום את "תיקון כללי"?
"שהרדיו שישמיע מה שנראה לו. אני מקווה שישמיעו גם את השירים החדשים ובכל מקרה אין לי טרוניה לכאן או לכאן. אתה עושה שיר כדי שיהיה לך שיר יפה  או שיר טוב, והתוצאה כבר לא בידינו".

-הקריירה שלך כבר לא כזו אינטנסיבית.
"נכון, אבל זה קורה בעצמו, בא באופן טבעי. אני לא רצה לחפש שירים ולהקליט אלבום כדי שישמעו עלי. עם לירון זה קרה מעצמו ופשוט יצא משהו יפה שיש לו מומנטום משלו ואז זה התפתח לאלבום ומופע משותף, זה מבחינתי מה שקורה באופן טבעי והוא הדבר הנכון לעשות".

-וכל זה קורה אחרי שהיו לך חיים לא פשוטים בכלל, עברת הרבה.
"אתה עובר דברים ומשאיר מאחוריך. העבר בלתי הפיך. המילים שנכתבו עכשיו מדברות על המצב שלי היום. על מישהו שהוא חופשי ובאמת מאושר. אתה עובר מבחן מסוים ומכשול ואחרי שעברת אותו כאילו לא היה מכשול, גם זה דבר נפלא".

*רבקה זהר ולירון לב יופיעו בזאפה הרצליה ב-4 ביוני.