אסף שלם, נדב הופמן (צילום: מיכל אפרתי)
"כוכב נולד היתה כמו חלום, היא עשתה אותנו". נדב הופמן ואסף שלם | צילום: מיכל אפרתי

ראשית נפתח בגילוי נאות: בחודשים האחרונים סיקר נדב הופמן עבור mako מוזיקה כמה הופעות ככתב. לכן, כעת, כאשר הוא מוציא את שיר הבכורה שלו "מערבולות בשמיים" עם אסף שלם, חברו ל"צמד" מהעונה האחרונה של "כוכב נולד", התקיים הראיון אך ורק עם אסף שלם, שהלחין את השיר למילים של שירלי בייטל נתיב. התוצאה היא שיר פולק-רוק-קאנטרי בסטייל אמריקני עם צליל משנות ה-70'.

-אסף שלם, מזל טוב, איך אתה מרגיש?
"אני מתרגש כמו שלא התרגשתי הרבה זמן. זה משהו חדש. כל השיר, הכתיבה, הלחן, אלה דברים שלא עשיתי עד היום כאלה. זה ממש 'פרש' לגמרי זה לא כמו בלהקה שלי 'מלכה באיה'. אלא זה כמו להתחיל מאפס".

-במה זה שונה מהלהקה שלך?
"זה מה שקורה עכשיו, 2011. משהו שמאוד בווייב שלו. הצמד הזה, מה ששידרנו לאורך כל התקופה, גם בתוכנית בטלוויזיה. גם שיתוף הפעולה עם הכותבת, זה אחר. בלהקה שיתפתי פעולה עם אסף גובר או אסף ראביד או כתבתי בעצמי ופה זה זה מאוד הצמד, מאוד אנחנו".

"המכונה כבר משומנת, הפלטפורמה כבר קיימת"

-יש לך הרבה יותר ניסיון מלנדב בהוצאת שיר חדש.
"כן כי עשיתי יותר עד היום, אבל אין לזה שום משמעות כי אנחנו מתחדשים ועושים תהליך יחד, שהוא חדש. הניסיון שלי עושה לנדב יותר טוב כי המכונה כבר משומנת. הפלטפורמה שנוצרה לנו אחרי התוכנית כבר היתה קיימת, החבר'ה מ'מלכה באיה' מעורבים בשיר, אסף ראביד הפיק אותו מוזיקלית עם יאיר אלדר וחלק מהחבר'ה גם מנגנים, וזה המשפחה שלנו, שם עושים את כל הדברים, אבל זה ממש אחר מ'מלכה באיה', ההבדלים גדולים. שים את השיר הזה מול הדיסק של 'מלכה באיה' וזה אחר לגמרי, הפרייזינג, הכל. רק הקול שלי אותו דבר ויחד עם הצבע של נדב מתקבל השינוי המדובר".

-אתם ממשיכים בקו שלכם מהתוכנית - רוק-פולק מהסבנטיז.
"כן, אנחנו מאוד מושפעים מהדברים האלה. ב'מלכה באיה' יש יותר גרוב ואטלרנטיב ו'הצמד' יותר מתאים לו ההרמוניות הווקאליות שנמצאות מאוד בסיקסטיז ובסבנטיז בטריו וקוורטטים. יש משהו בוייב של הביץ' בויז שמתאחדים עכשיו, איזה 'וויל' שהוא בסטייל שלהם. בטקסט, כמו שאני אוהב, יש משהו קצת קודר, יש בו כאב והמוזיקה משדרת משהו שמח ואני אוהב את הקונטרסט הזה, את הניגוד בין לחן לטקסט".

-אתם מכוונים לרדיו? לסטייל הזה יש סיכוי ברדיו פה?
"כל מי שמוציא שירים בארץ ברור שרוצה חשיפה ואנחנו מכוונים לשם, ברור. לפני הסגנון המוזיקלי, לפני המבנה והסטייל זה קודם כל שיר ואם הוא יתפוס לאדם את האוזן כי השיר טוב אז לא משנה מה העטיפה שלו. מבחינתי השיר טוב, אני מאמין בשיר ואם הוא טוב זה לפני הכל. אם אנשים ישכילו להאמין בשיר כי הם אוהבים אותו אז העטיפה לא חשובה".

"כוכב נולד בנתה אותנו למה שאנחנו עושים היום"

-מה אתה מרגיש כיום כלפי כוכב נולד?
"זה היה כמו חלום. אני לא מאמין שזה קרה במציאות, הכי הזוי. בעניין החווייתי המקצועי, הטכני, הרוחני, היה משהו מדהים. נחשפנו לאנשים ממש טובים ויכולנו לגעת באבני דרך של המוזיקה הישראלית מבחינת שירים וכותבים ומלחינים, זה מה שבנה אותנו לעבודה שאנחנו עושים היום, קיבלנו לגיטימציה להופעות, לכתיבה וליצירה. באנו ל'כוכב נולד' וזה עשה אותנו. באנו לשם לא כצמד אסף ונדב, אלא כשניים שבו לאודישן ונראה מה יקרה. בסוף הגענו למקום חמישי או שישי וזה היה יפה מאוד. כרגע המטרה שלנו היא אלבום ויש לנו כבר חומרים ואנחנו עובדים כל הזמן".

"הבסיס שלנו הוא חברות עוד מהילדות"

-מה מחבר אתכם?
"אני ונדב שיתפנו פעולה עוד מהבית ספר היסודי, גדלנו באותה שכונה, האהבות שלנו למוזיקה ולכל מיני דברים אחרים מאוד דומות, אנחנו עשויים כאילו מחומר דומה והמוזיקה חיברה אותנו. הופענו יחד בטקסים, בהצגות, בכל מיני להקות, מלא דברים הכי תמימים שנבנו בהתחלה, עוד לפני קטע מקצועי ואני מדבר על סוף האייטיז. כנערים בשנות ה-90' המשכנו. הבסיס הוא חברות עד מהילדות".

-איפה אתה ממקם אתכם המפה של המוזיקה הישראלית?
"נחנו מאוד מתחברים לשלושרים, אריק ושלום, חנן יובל, דני ליטני, רכטר, רביץ, גרוניך, כספי, הנשמות הטהורות, החלונות הגבוהים. אלה דברים שיושבים לנו בתת מודע כשאנחנו יוצרים. השמות האלה הם הרבה מעלינו ואנחנו ממש לא באים לצאת בהצהרות. אנחנו עושים משהו לעכשיו ואם נגיע אי פעם לחצי מהרמה שלהם אז אשרינו. אנחנו עושים משהו מקורי שרוצה ללכת לכיוון הזה, אפילו בלי לכוון, פשוט הולכים בדרך שיצרנו לעצמנו".

"השטח ייתן לנו לגיטימציה לעשות אלבום כמו שצריך"

-למה אתה מתחבר במוזיקה העכשווית?
"ב-2008 יצא הפאנקנשטיין הראשון שהעיף לי את השכל ברמת הוייב שלו. מאוד מעריך את 'הקרטל', גם את קרולינה שהאלבום שלה מדהים, אלון עדר הוציא אחלה אלבום, לדניאלה ספקטור יש אחלה שירים, מרסדס בנד שהם משפחה שלנו והקטע שלהם מעיף לי את השכל כבר כמה שנים וגדלתי איתם עוד מ'הבימה קלאב' ב-98', יש הרבה דברים".

-מתי ייצא האלבום?
"עד הבר מצווה. אנחנו בתהליכים. אלבום זה משהו שלוקח לו המון זמן. אולי חצי שנה, אולי ארבעה חודשים. אני לא רוצה להתחייב על זמנים אבל בעניין הזה אנחנו במצב של איסוף החומר והקלטות וכרגע מתרכזים יותר בהופעות. ההופעה הראשונה היתה סולד אאוט והתגובות היו מדהימות, גם לשירים המקוריים שלנו שהיו כמעט חצי מהמופע. החומרים האלה שלנו הולכים יד ביד עם מה שהיה בכוכב נולד. אנחנו רוצים להמשיך עם ההופעות ומאמינים שהשטח ייתן לנו לגיטימציה לעשות אלבום כמו שצריך, מעבודה קשה של לנסות את השירים על סוגי קהלים".

"הקהל שלנו הוא במנעד מאוד רחב, גם בני 40 ו-50"

-מי הקהל שלכם היום?
"קהל יעד מאוד רחב. פחות האנשים של 'מלכה באיה', אבל מנעד יותר רחב. יש חבר'ה צעירים שנחשפו בכוכב נולד ויש כאלה שחזרו מהעבודה, בני 30, 40 ו-50 ונהנו לשמוע אותנו שמה. אולי הם גם סימסו לנו, אבל הם נהנו מאיתנו על הבמה, וזה מגניב".

*אסף שלם ונדב הופמן ישיקו את הסינגל "מערבולות בשמיים" בהופעה ב"אזור" בת"א ב 17/1/12. הופעות נוספות: זאפה הרצליה 6/2/12 זאפה תל אביב 18/3/12.

>> רוני דואני: "אני ובעלי משלימים אחד את השני"