אין תמונה
תמהיל יוצא דופן של רוק אלטרנטיבי והיפ הופ. why?

"גדלתי בבית יהודי מסורתי, אבל אני מודה שבחיי היומיום אין לי כמעט קשר ליהדות", מבהיר ג'ונתן (יוני) וולף, סולן ומנהיג להקת WHY?, המגיעה להופעה אחת במועדון בארבי בתל אביב. "זה נכון שמצאתי את הטייפ ארבעה ערוצים, בו הקלטתי את הסקיצות הראשונות שלי, בבית הכנסת בו אבא שלנו נהג להתפלל. אלו היו הניסיונות הראשונים שלי ושל אחי ג'וזייה לעשות מוזיקה, אבל עברנו דרך ארוכה ביחד ולחוד עד שהוקמה הלהקה".

WHY? תגיע לישראל שנה אחרי שהוציאו את אלבומם עטור השבחים "Alopecia", ורגע לפני שייצא ממשיך דרכו "Eskimo snow" בסתיו, ממנו כבר יצא כסינגל בארץ שיר הנושא. אגב, וולף כבר הופיע בישראל בשנת 2002, אז היה חבר בהרכב האלטרנטיבי "cLOUDDEAD, והוא זוכר לטובה מה שהוא מכנה: "קהל חם, מפרגן ולא מפחד להתנסות בדברים חדשים".

רוקרים בלייבל של היפ הופ

המוזיקה של WHY? בהחלט מיישרת קו עם ההגדרה "דברים חדשים". בעוד רוב שירי " "Alopecia נטו לכיוון רוק גיטרות אלטרנטיבי, עם השפעות של אינדי-פולק וקאנטרי, שהחזיר את חברי ההרכב לשורשיהם במיד ווסט האמריקני (יוני וולף ואחיו הבכור ג'וזיה, החבר אף הוא בהרכב, נולדו וגדלו בעיר סינסינטי במדינת אוהיו), לא מעט שירים ברפרטואר הישן יותר של הלהקה קרובים יותר להיפ הופ ולרוק התעשייתי הכבד יותר.

מדובר בתמהיל יוצא דופן שהפך אותם לשם דבר בסצנת השוליים של המוזיקה האמריקנית בשנים האחרונות, ומצד שני עדיין ממקם אותם כעוף המוזר של לייבל "Anticon" בו הם חתומים, המתמחה בעיקר באמני ראפ. זאת בשעה ש-"Eskimo snow", אלבום שבדרך, שרובו הוקלט במקביל לסשנים של "Alopecia" והתפתח משם ליצירה עצמאית, עתיד להתרחק עוד יותר ממחוזות ההיפ הופ לטובת הרוק.

"אני לא מרגיש מוזר להיות רוקר החתום בלייבל של אמני היפ הופ", טוען וולף בראיון לmako, "היינו מהראשונים שהוחתמו. כל מנהלי החברה הם גם חברים אישיים קרובים שלנו, ואנחנו נהנים מחופש יצירתי מלא. אני עדיין אוהב ראפ והיפ הופ, ואני יכול להיות ראפר לא רע כשאני מחליט שזה מה שמתאים לי בזמן נתון. מה שכן, באלבום 'Alopecia' אכן הפתענו הרבה אנשים, גם את עצמנו".

ההתחלה היתה בקורס "אמנות הסקס" באוניברסיטה

-לטענת מבקרים רבים, מדובר באלבום הטוב ביותר שלכם. הרגשתם כך כבר במהלך היצירה?
"הרגשנו שעלינו על משהו טוב. שיש אווירה חיובית, ממנה יכולים לצאת רק דברים טובים. אתה אף פעם לא יודע מראש אילו שירים שלך יעשו איזה אפקט".

"Split", האלבום הראשון של WHY?, יצא בשנת 2002. זמן קצר אחרי שוולף החליט לקחת פסק זמן משיתוף הפעולה הפורה בינו ובין המוזיקאי הנחשב אדם דרוקר, המוכר יותר בכינוי Doesome. השניים הכירו כשלמדו בקורס בשם "אמנות הסקס" באוניברסיטה של סינסינטי והחליטו לפתח במשותף את תחום העניין המרכזי הנוסף שלהם: מוזיקה. בחמש השנים הבאות הם נגנו ויצרו יחד במסגרת כמה וכמה הרכבים אלטרנטיביים בהם "Greenthink" ו "cLOUDDEAD" שכאמור הגיעו גם לישראל זמן קצר לפני שהתפרקו.

כיום השניים עדיין חברים טובים, חתומים באותו לייבל, אך וולף החליט לחפש אופקים חדשים. את WHY? הקים לצד אחיו ג'וזיה, דאג מק'דרמיד ומאט מלדון, שפרש בשלב מסוים מהלהקה לטובת זוגיות שלווה עם חברתו באי נידח מול חופי העיר סיאטל, והוחלף באוסטין בראון.

"אני מספר סיפורים, אבל בדרך שונה שנותנת קרדיט לדמיון של המאזין"

-נאמר לא פעם על השירים שלך שהם אבסטרקטיים, ועוסקים יותר בדימויים ומחשבות ופחות בסיפורים.
"אני חושב שאני מספר סיפורים. אני פשוט בוחר לעשות את זה בדרך קצת שונה, שלדעתי נותנת יותר קרדיט לדמיון של המאזין. אני לא נוהג לדחוף להם בכוח מה לחשוב על כל שיר, אלא מפזר מספיק נתונים כדי שהם יוכלו להחליט בעצמם. יש כיום בתעשיית המוזיקה מספיק יוצרים, כולל ראפרים, שהכול אצלם ברור וישר לפנים. זה לא בהכרח שלילי, אבל לא תמיד מוזיקה חייבת לתת את התשובות ביחד עם השאלות. לפעמים מעניין יותר להשאיר דברים מסוימים פתוחים".

-במהלך הקריירה המוזיקלית שלך הרבית לשתף פעולה עם הרכבים ואמנים. אתה יודע משהו על הרוק הישראלי? יש נכונות מצידך לשיתוף פעולה כזה גם בהופעה בארץ?
"זו שאלה טובה. אני לא מכיר מוזיקה ישראלית עכשווית, למרות ששמעתי מחברים שבקרו אצלכם על מוזיקה ממש טובה ששמעו במועדונים, וזה נכון שאני אוהב שיתופי פעולה. עקרונית אני תמיד פתוח להצעות והיכרויות יצירתיות חדשות. זה משהו שהמארגנים בישראל צריכים לחשוב עליו. אני לא רואה סיבה למה לא".

-לאיזה סוג הופעה הקהל הישראלי אמור לצפות?
"בפשטות, לכיף. את המחשבות העמוקות אנחנו משאירים לרוב באולפן. על הבמה אנחנו רוצים ליהנות, ושהקהל ייהנה איתנו".

WHY? יופיעו במועדון הברבי בתל אביב ב 15 ביולי ב-22:30