אין תמונה
חצי יובל ליובל, שלומי, איגי, אבנר ומייקל. משינה

להקת משינה חוגגת השבוע 25 שנה באוסף מיוחד. תילי תילים של סופרלטיבים כבר נכתבו על הלהקה הגדולה הזו,  שהצליחה לשרוד שלל תהפוכות וגלגולים, מעידן התקליט והמחט ועד ימי הפייסבוק, כולל הצלחות ענק, נפילות כואבות, אלבומים מגוונים, אסונות, פרידה, וחזרה, הופעות מפוצצות, ביקורת קשה מהתקשורת, פרגונים גדולים, תארים, והרבה אהבה מהקהל.

ים של להיטים

הדלק שהניע את המכונה השרדנית הזו שנקראת משינה היו השירים. ים של להיטים יש ללהקה הזו, שבאופן מיוחד הם גם השירים היותר טובים שלה. יש אמנים ולהקות שאצלם שירים מצוינים נשכחים ושירים פחות טובים מצליחים. אצל משינה זה בדרך כלל עובד יחד - מה שטוב גם מצליח להגיע לקהל. הסיבה העיקרית לכך היא שמשינה, במיטבה, ידעה לדבר בשם יותר מדור אחד של ישראלים, לספר את סיפור חייו, ליצור עבורו את פס הקול של החיים בארץ הקשה הזו.

אין תמונה
השקו בגרוב את מדבריות הרוק המקומי. משינה

משינה היא להקה קשה. אנשים רציניים, קפדנים, לוקחים הכל בשיא המחויבות, הרצינות. הלהקה, המוזיקה, המוזיקה של הלהקה -  תמיד היו הדבר הכי חשוב בחיים שלהם. להקה אמיתית, כמו שרואים בסרטים, חבורת זאבים מגובשת, שמרגישה שהיא נלחמת כל הזמן בכולם - בתקשורת, בקהל, במדינה. שרק רוצה את החופש שלה לפזר את האמת שלה לנצח את הניצחונות שלה ולהישאר מחויבת רק לעצמה.

לא התמסרו

ב-85' משינה השקתה במים רעננים של גרוב את מדבריות השממה של הרוק הישראלי ובעשר שנות קיומה הראשונות צמחה להיות הלהקה הלאומית, הכוורת של העשור ההוא, הלהקה שמצפים ממנה להגיד משהו, להיות מעורבת. אבל משינה, כמו שלהקות רוק גדולות אמורות לעשות - לא התמסרה, עשתה מה שבא לה. יובל בנאי נע על התפר שבין כוכב רוק לבין מוזיקאי וזמר שרק רוצה לשיר ולנגן ושיעזבו אותו בשקט. הנונסנס וההומור הלא מובנים לגמרי בשירים של שלומי ברכה אמרו המון בלי להיות ברורים תמיד עד הסוף. התוצאה היתה הערבוב הכה משינאי בין גרוב שעושה לך לרקוד, שירים על ניתוק, הנאה גדולה וכמעט בלתי מוסברת ותחושה פנימית חזקה שהם זה אתה ואתה זה הם. שאתה המשינאי השישי.

אין תמונה
אז למה לנו פוליטיקה עכשיו. משינה

העשור הבא היה בעייתי. הפרידה בעקבות אסון ערד, אלבומי הסולו שהצליחו רק בחלקם, הגעגועים, החזרה בגדול לקיסריות שהיתה מבורכת והמכה שקיבלו בראש (אבל נהנו ממנה בכיס) בסיפור סלקום שנותר שנוי במחלוקת.

כשמשינה חזרו בשנה שעברה עם אלבום חדש הדור הצעיר כבר לא חיכה להם בזרועות פתוחות כפי שעשה דור המעריצים הותיקים, ששש שנים קודם לכן מילא 15 פעם את קיסריה. אבל גם הדור החדש הזה יודע שהשירים של משינה, הטובים שבהם, נשמעים גם היום רלוונטיים, והם עדיין מהמובחרים שנוצרו ברוק הישראלי לדורותיו.

25 הגדולים של משינה, לפי סדר כרונולוגי, ועוד אחד

1. אופטיקאי מדופלם
השיר הראשון שאתה מוציא לרדיו מסמן, מיסטית אפילו, את האופי שלך והמשך דרכך. כשמאזינים לשיר הזה שומעים בו, איכשהו, את ההיסטוריה של משינה ב-25 השנים הבאות. כל המרכיבים כבר כאן.

2. רכבת לילה לקהיר
לנצח ישירו בבלומפילד ובטדי ובנוקיה את השיר הזה, מהגדולים שנוצרו בפופ-רוק הישראלי. שילוב מנצח של טקסט מיואש ועצוב, גרוב של סקא ואלמנטים המנוניים, כולל כמובן השורות בפרסית.

3. עתיד מתוק
המדינה לא מגיעה אל החזון כמו שקו חמש ל באמת מגיע אל הים. משינה נולדו מתוך מועדוני הניו ווייב האפלים ובנחיריים של השיר הזה נשארו עקבות מהשירותים של הפינגווין.

4. אנה
לפעמים שיר יפה על בחורה הוא פשוט שיר יפה על בחורה. להגיד על השיר הזה שנכתב על מפורסמת בשם ענת זה כמו להגיד שנכון את יפה של אפרים שמיר נכתב על ירדנה ארזי. די כבר.

5. כארים עבדול זמר
השיר הכי חשוב באלבום הראשון של משינה בכל מה שנוגע להקשרים מוזיקליים ותרבותיים רחבים. הערבוב של השפות כאן הוא גאוני. וואלאק מיי ניים... סי יור פייס מהחלון... אנא בחיב, איש לי בי דיש, וכמובן החיבור עם מזרחית.

אין תמונה
העמותה לחקר האולפן. משינה



6. שלח לי מלאך
אחלה קצב, להיט גדול, קליפ גדול, שיר שעדיין מושמע ברדיו (במסגרת החמישה שירים של משינה שמותר להשמיע שם). כי גם במקום שבו לפעמים הכל נשמע אותו דבר, יש לפעמים רגע מאושר.

7. אנחנו שניים
מהשירים הכי הכי יפים של משינה, עם השמיים שמנסים לשלוח יד והצעידה במסדרונות הנפש. היום כבר לא כותבים שירים כאלה, גם משינה לא. אולי הגיע הזמן לעשות לו גרסה אקוסטית שקטה.

8.  מדברים עלייך
זה שיר לא מספיק מוכר ולא מספיק מוערך, אבל הוא שיר מצוין. הכתיבה, השירה, הנגינה, העיבוד וכמובן הקליפ. בעולם הגדול את לא לבד.

9. שלג צח
איגי ומייקל נותנים כאן עבודה משובחת בקצב גבוה, הטקסט הרחפני של שלומי ברכה על מסומם שעלה לגג ורצה לצלול כמו הנץ משעשע והזוי גם יחד. מי שבאמת אוהב את הלהקה הזו תפס את עצמו חושב על השיר הזה די הרבה.

10. אהובתי
מהשירים שתמיד ירגשו אותך, לא משנה כמה פעמים כבר שמעת אותם בעבר. שיר אהבה גדול, שהצליח לחדור ללב של הרבה מאוד אנשים, ובצדק.

אין תמונה
קאמבק אדיר. משינה שנות האלפיים



11. ברחובות שלנו
כל מי שגר תקופה בתל אביב או בכל עיר גדולה אחרת יכול להתחבר לתחושה המנוכרת שיש בשיר הזה, ומצד שני לקסם המיוחד שיש באותם רחובות "שלנו". שיר שמייצג נאמנה את קבוצת שירי המסתורין בקריירה של משינה.

12. היא התווכחה איתו שעות
השיר הזה היה יכול להופיע בקלות באלבום הראשון, אבל הגיע רק ב"גבירותיי ורבותיי". מסוג השירים שלהם שלא ברור למה אבל כולם אוהבים משמיעה ראשונה.

13. בדרך אל הים
כמה מילים כבר נכתבו על ה"רק אני ואנוכי נורמלי מכולם", ועל זה ששוב בנאי נוסע אל הים בתחבורה הציבורית. רבים זוכרים אותו מהקליפ היפה שצולם לו ב"זהו זה", אבל דווקא האקורדיון כאן הוא המנצח.

14. רני בפריז
כל מפיק מוזיקלי יגיד לכם שכאשר לוקחים את הסקא ומאיטים אותו מקבלים רגאיי. זה לא אחד משירי הרגאיי הראשונים בעברית, אבל בטוח שאחד המוצלחים שבהם.

15. אז למה לי פוליטיקה עכשיו

שירי רוק פוליטיים טובים נשארים רלוונטיים גם שנים ארוכות אחרי שנכתבו, והשיר הזה הוא דוגמה מצוינת. אלא שישראל של 89'-90' נראית כמו משחק ילדים מול ערימת החרא הנוכחית.

משינה פרומו (צילום: תומר יעקובסון)
מחפשי את הדור החדש. משינה 2009 | צילום: תומר יעקובסון



16. אחכה לך בשדות

טשרניחובסקי 6 כבר עבר מזמן למספר 5 ועדיין מדובר באחד משירי האהבה-חיפוש-בלבול הטובים שהיו ללהקה הזו ובכלל. בהתאמה, מדובר בלהיט הופעות ענק.

17. הכוכבים דולקים על אש קטנה
משינה היא להקת הרוק המקומית עם הכי הרבה להיטי מדורות. תנו לשלושה חבר'ה גיטרות כשיש חושך בחוץ ותוך כמה דקות הם יתחילו לנגן את השיר הזה, שלא ברור על איזו בחורה נכתב, או את "נגעה בשמיים".

18. אין מקום אחר
מפלצות התהילה היה אלבום ה"בגידה" של משינה במעריצים בעלי הטעם המיינסטרימי יותר. הניצחון המתוק של האיחוד היה מתוק במיוחד כשהלהיט המוהביל שלו היה שיר הכסאח הזה בגרסת המועדונים האלקטרונית.

19. את באה לבקר
אימך גבוה בשמיים, אביך על פני האדמה, הראש שלך תקוע עמוק בתוך רמקול והמערכת שלך מפוצצת בדיסקים של נירוואנה, פרל ג'אם, מטאליקה, גאנז נ' רוזס וכמובן הפיקסיז. העיקר רעש.

20. הכל התחיל בנאצר

השיר הזה נשמע כמו השפרצה אדירה של טסטוסטרון. כדורגל, מלחמות, דיסטורשן, התקף זעם בלתי נשלט. כל מה שגורם לרוקר לחמן את השיער לפני ההופעה באצטדיון בערד ב-92'.

משינה בקיסריה 4 (צילום: אורית פניני)
ליגה משלהם. משינה בקיסריה, קיץ 2010 | צילום: אורית פניני



21. דני
"איך היינו גולשים על הגלים והים היה כל כך הכחול, בזריחה הפראית כשהרוח דרומית והשמש כדור ענק עגול, והמים עשויים קריסטל שקופים אפשר את הצבעים לראות, והשקיעה, ואחר כך יוצאים לבלות / מצטער, החיים, הם הולכים ומתארכים, כשחיפשת את הקיצור אז נפלת, זה הסיפור".



22. נגעה בשמיים
המנונים צריך לדעת לעשות, ומשינה היא מלהקות ההמנונים הגדולות ברוק הישראלי, אם לא הגדולה שבהן. דווקא השיר הזה לא נשמע בהתחלה כהמנון, אבל נראה אתכם לא מתחילים עכשיו לזמזם אותו.

23. להתראות נעורים, שלום אהבה
אישית, לטעמי, זה השיר הכי טוב של משינה מאז ועד היום. יש רבים שיחלקו עלי, וגם אני לפעמים חולק על עצמי כי אני כל כך אוהב עוד רבים אחרים. יובל בנאי כאן בשיאו עם שיר כואב על המדינה שהולכת לאיבוד, שכמו קופסת שתייה מפח, מתגלגלת ברחוב, מרגישה כמו תאונה, אבל ממשיכה להתנהג רגיל, מדינה שמשהו בחייה עומד להשתנות.

24. תחזור תחזור
מהמון הקשרים וחיבורים יהיו כאלה שיגידו שזה השיר הכי גדול של משינה. אני מסכים איתם שמבחינה ממלכתי הם כנראה צודקים. כשמחברים את רצח רבין, את התפרקות הלהקה, את יוסי בנאי ז"ל ואת ההופעות ההן בפארק הירקון מקבלים כמוסה ישראלית מיוחדת, שבה מה כולם מחפשים? את האושר, מקווים.

25. משהו קטן וטוב
יש אנשים שהשיר הזה מסמל עבורם את הקטע עם סלקום. אני בוחר להפריד בין הדברים. כשלעצמו, זה אחד השירים הטובים ומרגשים של הלהקה הזו, עם סולו גיטרה מעולה.

26. התשובה
לא מצאתי את התשובה, אבל אני מאמין, אני מאמין שאמצא - הנה לכם, בפשטות (יש שיאמרו בפשטנות) הסיפור כולו, עטוף בתוך שיר רוק מצויין, וזה בעצם מה שבסוף חשוב.