ביונסה בסופרבול (צילום: Christopher Polk, GettyImages IL)
לוקחת אליה 85-90 אחוז מהרווחים. ביונסה | צילום: Christopher Polk, GettyImages IL

תוך פחות מחודש אמורה ביונסה להכריז על תאריכי ההופעות שלה בשנה הבאה, 2014, ועד אז צפויה להיסגר זהות המפיק או המפיקים שיביאו אותה לארץ באביב, אם אכן תתקבל אחת ההצעות שהוגשו לחברת "Live Nation", שסוגרת לה את סיבוב ההופעות הקרוב באירופה.

כפי שפורסם, מתמודדים ביניהם כמה מפיקים מקומיים על "המופע של השנה", ביונסה בפארק הירקון. בסופו של דבר יזכה זה שייתן לחברת ההפקות "לייב ניישן" את ההצעה הטובה ביותר מבחינתם, כלומר פחות כסף אליו לכיס, ויותר לביונסה ומפיקיה.

כמה זה אמור לעלות? אחד המפיקים הבכירים בתעשייה חושף בפני mako את התחשיב הכלכלי שעושה כל אחד מהמפיקים שמנסה להביא את ביונסה (או ריהאנה, או כל אמן גדול אחר) להופעה בישראל. בניגוד למה שנדמה, החבר'ה האלה אומנם לוקחים בסוף סכום נאה הביתה, אבל הם ממש לא מלקקים דבש. מדובר לרוב באנשי עסקים ממולחים, אבל ההשקעה הראשונית שלהם גבוהה מאוד, והסיכון שהם לוקחים גבוה, כי בהופעות מהסוג הזה, תמיד משהו עלול להשתבש, כמו למשל האיחור של ריהאנה ונפילות הסאונד במטאליקה, ועד למקרים קיצוניים כמו הביטול של דפש מוד במלחמת לבנון השנייה והביטול של הפיקסיז בעקבות תקרית המרמרה.

המפיק מסכן 15 מיליון ש"ח כדי לצאת עם מקסימום 3 מיליון ברוטו

ההשקעה הראשונית של מפיק ישראלי במופע כמו ביונסה עומדת על כ-15 מליון שקלים, והרווח צפוי לעמוד על כ-2-3 מליון שקלים לפני מס, אלא אם כן הוא מצליח לגייס ספונסר גדול שיתמוך בו (כפי שבנק דיסקונט, למשל, תמך במופע של לאונרד כהן).

ב-15 מליון השקלים נכללים: תשלום של כ-2 עד 2.5 מליון דולר (כ-7.5 עד 9 מליון שקלים) לביונסה ומנהליה כ"גאראנטי", כלומר סכום כסף אותו היא מקבלת מראש, כבטוחה, ומתקזז בהמשך עם הרווחים, במידה והם גבוהים ממנו. כ-1.5 מליון שקלים עלויות הקמת התשתיות וכל האמצעים הטכניים בפארק הירקון, כולל שכירת הפארק מעיריית תל אביב, תשלום למהנדסים וצוות הקמה גדול, הגברה, תאורה, מסכים, במות, גנרטורים, אחורי קלעים, גידור, שיטור, אבטחה וכיוצא באלה. תקציב פרסום ושיווק למופע, שעומד על כמליון ש"ח: מודעות בעיתונות, באנרים ברשת, שלטי חוצות ועוד - תקציב שלרוב ניתן לקזז עם כסף שמגיע מנותני חסות, ו-10 אחוזים עמלה מהפדיון על הכרטיסים, שמופרשים למשרד הכרטיסים שמספק למפיק שירותים, כולל מע"מ.

הפדיון הכספי ממופע פארק של ביונסה, עומד על כ-25 מליון שקלים, זאת בהנחה שפארק הירקון יהיה מלא ב-50 אלף איש, ובהנחה שמחירי הכרטיסים יהיו גבוהים קצת יותר מהמחירים במופע של ריהאנה. מדובר על כ-45 אלף כרטיסים בכ-400 ש"ח, כ-2500 כרטיסים ב-VIP בכ-1400 ש"ח וכ-2500 ב"גולדן רינג" בכ-1500 ש"ח.

מ-25 מליון השקלים, שהם סכום ברוטו, מקוזזת העמלה למשרד הכרטיסים, 2.5 מליון ש"ח, וההוצאות המקומיות שהן כ-1.5 מליון ש"ח (בהנחה שנותני חסות כיסו על הפרסום והשיווק). היתרה היא כ-21 מליון ש"ח.

מאותם 21 מיליון שקלים בין 85 אחוזים ל-90 אחוזים הולכים לחו"ל - לביונסה ומנהליה, ולחברת ההפקות "לייב ניישן". כלומר, הם מרוויחים מהמופע הבודד בישראל כ-4.8 עד כ-5 מליון דולר (כ-17.8 עד 19 מליון שקלים), ברוטו (לפני הוצאות ומיסים). במקרה הזה הרווח שלהם גבוה מה"גאראנטי" (שעומד על כ-2.5  מליון דולר), ולמעשה מקזז אותו.

המפיק המקומי נשאר עם 10 עד 15 אחוזים, כלומר עם כ-2 מליון עד 3 מליון שקלים, אליהם יש להוסיף מאות אלפי שקלים בודדים ממכירת הזיכיון למפעילי דוכני המזון והמשקאות בפארק ביום המופע. מהסך הכל הוא משלם משכורות לעובדים, מיסים, הוצאות משרד ועוד. במידה ויצליח לגייס ספונסר גדול, כמו בנק, חברה סלולרית, חברת משקאות וכו', יצליח להגדיל את הרווח שלו.

וכל זאת בהנחה שפארק הירקון אכן מלא ב-50 אלף איש והמופע עובר ללא תקלות. חישוב פשוט מראה שעל מנת שהמפיק המקומי יתחיל להרוויח מהמופע של ביונסה, הוא צריך למכור כ-30-35 אלף כרטיסים ומעלה, כלומר שם נמצא ה"Break Eeven" שלו, הסף של מספר הכרטיסים, שמעבר לו הוא מתחיל להרוויח.

אין תמונה
רוצים? תשלמו