המוזיקאים הישראלים הרבים ששרים באנגלית, יחד עם האינטרנט שמצמצם את המרחקים בין העולם, הם חלק מהסיבות שאנחנו שומעים הרבה על ישראלים שמשתלבים בסצנת המוזיקה הבינלאומית ומופיעים בפסטיבלים הכי נחשבים בעולם.  ועידת המוזיקה הבינלאומית הראשונה שתתקיים ב-19-20 לאפריל בקמפוס של הקריה האקדמית אונו שופכת אור על התעשייה הזו על צדדיה המגוונים, כשבמהלכה יתקיימו פאנלים בהשתתפות גורמים בכירים מתעשיית המוזיקה הבינלאומית והמקומית, אמנים וגם פוליטיקאים.

בין האירועים המשמעותיים ביותר בועידה יהיה שואוקייס בו תיבחר הלהקה הישראלית שתופיע בבמה האירופאית של פסטיבל Sziget (סיגט) שבהונגריה, בו משתתפים כמו אמנים כמו ריהאנה, סיה, דיוויד גואטה, מיוז ועוד. בקיצור, כבוד ענק. בשואוקייס, שיתקיים בשני ימי הועידה, יתחרו הלהקות הבאות על ההזדמנות: רוסו ווינברג, הילה רוח, The Hazelnuts, אוזו בזוקה, שי צברי ונבחרת הגרוב, Men of North Country, Cherie & Renno, Vegan Friendly, Mayor, Tzlil, Garden City Movement ו-Lucille Crew. 

אחד מהשופטים הוא מארק בונה, הבוקר הראשי של הבמה האירופאית בפסטיבל שיגיע לארץ במיוחד כדי לראות את הלהקות מופיעות ולבחור את את הזוכה. לבונה כבר יש ציפיות מסצינת המוזיקה הישראלית: "שנה שעברה היה אצלנו אסף אבידן ולפני הרבה שנים הדג נחש היו אצלנו, והם היו טובים", הוא מספר לנו.

איך הגעת לעבודה השווה הזאת?

"עבדתי במחלקת התוכנית האמנותית של הפסטיבל 8 שנים, ואז במחלקה הטכנית כמארגן של כל הפסטיבלים של החברה, עזבתי ונהייתי יחצ"ן מועדונים. אחר כך נכנסתי לסוכנות אירועים לאירועי תאגידים, ואז הפכתי לפרילאנס ועכשיו לי כמה פרויקטים - ביניהם אני עובד עבור סיגט ועושה את הבוקינג עבור במת אירופה".

ואיך מתנהל התהליך של בחירת הלהקות שיופיעו?

"יש לנו הרבה נציגים ברוב המדינות האירופאיות. בדרך כלל אנחנו מבקשים מהם להמליץ על אנשים שהם מכירים מהמדינות שלהם,הם שולחים לנו לינקים ואת התעריפים של הלהקות וזה מה שאנחנו צריכים לדעת, ואז אנחנו בוחרים את הכי טובים. אנחנו צריכים לבחור את הלהקה שתעזור לקידום המקומי, אז זה תמיד מאוד טוב כשהמעריצים של להקה מסוימת תגיע לפסטיבל בעקבות הלהקה שמגיעה".

אין תמונה
מארק בונה. העבודה המושלמת

מה אתה מחפש בלהקה?

"מה שאני תמיד רוצה זה משהו מפתיע, משהו שעוד לא שמעתי. זה יכול להיות שילוב של שני סגנונות שאף פעם לא שמעתי ביחד, כמו רגאיי עם מטאל או משהו כזה, או שהם משתמשים בכלים מיוחדים, כמו בנג'ו בלהקת רוק. אני מאוד אוהב להקות שהן לא מסובכות, מוזיקה פשוטה - 2 או שלושה אנשים על הבמה, לפעמים אני לא מרגיש שזה הכרחי שיהיה 10 אנשים על הבמה. זה כיף, אבל לפעמים זה יותר מדי. אני מעדיף זמר אחד או צמד".

והפסקת לשמוע להקות ישראליות לפני הועידה?

"עכשיו שמעתי 77 אמנים ישראלים. יש מוזיקת פופ טיפוסית, מוסיקת רוק טיפוסית. יש גם כאלה שאי אפשר לנחש שהם מישראל, הם יכולים להיות מכל מקום בעולם. להונגרים תמיד יש מבטא הונגרי. המבטא של הישראלים בדרך כלל טוב".

איזה כיף, לשמוע כל כך הרבה מוזיקה חדשה.

"זה תמיד טוב כי אנחנו צריכים להקשיב להרבה להקות, אבל זה קצת עצוב כי המוזיקה הפכה לעבודה שלנו וזה כבר קצת עול להקשיב למוזיקה. אני לא אוהב את זה כי אני לא רוצה לאבד את התשוקה למוזיקה, והיא הפכה לעבודה (צוחק)".

מה מיוחד בסיגט?

"זה פסטיבל ענקי, אף פעם אי אפשר לראות את כל ההופעות שאתה רוצה לראות. יש אווירה מאוד מיוחדת, שבה אפשר לדבר עם כל אחד וזה ממש נעים".

מה הופך סתם הופעה להופעה בלתי נשכחת?

"אני לא באמת יודע. זה תלוי בקהל, באווירה. זו יכולה להיות הופעה ענקית אחר הצהריים או רק להקה קטנה על במה קטנה שתהיה מושלמת. גם כוכב על יכול לתת הופעה מהוקצעת אבל היא תהיה משעממת. זה תלוי בהרבה דברים. אין שום טיפ בשביל זה, זה צריך להיות כנה - זה הדבר היחיד. כנה, או מצחיק, או אירוני. הלהקה צריכה להבין בדיוק מה הלהקה רוצה להראות".

יש אמנים שאתה עדיין חולם להביא ולא הצלחת?

"ברור שיש כל מיני שמות שסיגט תמיד רוצים, כמו רד הוט צ'ילי פפרס או סיסטם אוף אה דאון, אבל מי יודע? אולי פעם אחת נוכל להביא אותם. נראה".

ההופעות במסגרת השואוקייס פתוחות לקהל הרחב (הכניסה חופשית) ויתקיימו ברחבת קמפוס בית הספר למוזיקה של הקריה האקדמית אונו. "זאפה איסתא מיוזיק" המשווקת הרשמית של פסטיבל Sziget בישראל תעניק ללהקה שתיבחר חבילת נופש לפסטיבל הכוללת טיסות לבודפשט ולינה.