אין תמונה
"אנחנו גאנז נ' רוזס הישראלים". אלמנה שחורה

"אנחנו הגאנז נ' רוזס של ישראל", אומר אלי זולטא, סולן ומיסד להקת הרוק הכבד "אלמנה שחורה", שתשיק מחר (רביעי, 14 ביולי, בארבי תל אביב) את אלבומה השני "פאנטום פיין". "כמעט 10 שנים שאנחנו עובדים על האלבום, וזה כמו מטבוחא, מרוב שאנחנו עובדים עליו כל כך הרבה זמן, אנחנו כבר לא יודעים מי כתב מה ומי הלחין ומי הוסיף איזה תבלין, והקטע שבסוף אנחנו בעצמנו הופתענו שהוא באמת יצא", מודה זולטא, שנחשב לאחת הדמויות המיוחדות בסצנת המטאל והרוק הכבד בישראל.

-לא ידעתם שהדיסק יצא?
"הייתי בדרך לחזרה השבועית שלנו", מספר נאנק הגיטריסט. "פתאום אני מקבל SMS מחבר-מעריץ שכותב לי 'אחלה דיסק, הקניה הכי טובה שלי לאחרונה'. מיד התקשרתי לזולטא לצעוק עליו למה לא אמרו לי שהדיסק יצא. מסתבר שגם הוא לא ידע והדיסק יצא לחנויות ואף אחד לא הודיע לנו".

"אלמנה שחורה" קיימת בשטח כבר כמעט 20 שנה. מאחוריהם אלבום גנוז אחד, אלבום ראשון שיצא ב-1997, וכאמור "פנטום פיין", אלבומם החדש, אלבום פטריוטי שמדבר בעיקר על מלחמות, צבא והחיים בישראל וכולל שירים עם שמות כמו "קדיש", "דם צפרדע", "קב"ן", "הבריחה" ו"זמן מלחמה". לאורך השנים הוציאה הלהקה קליפים לשירים מהאלבום, שזכו להצלחה גדולה ברשת.

"הקליפ ל'זמן מלחמה' צולם במהלך מלחמת לבנון השנייה, כשאני ונאנק חזרנו מהחזית ללילה אחד, צילמנו את הקליפ ולמחרת כבר חזרנו ללבנון", מספר הבסיסט יגל כהן, "למרות שהשירים נכתבו לאורך השני זה אלבום מאוד אקטואלי, כי לצערי אנחנו חיים במדינה שהגלגל בה כל הזמן חוזר על עצמו, ככה שהשירים בו תמיד אקטואליים". "בהופעות אנחנו מקדישים את 'זמן מלחמה' לגלעד שליט", מוסיף זולטא הסולן. "זה שיר שמאוד מתחבר אצלנו לגלעד שליט ואנחנו מבקשים מכל הקהל להרים ידיים למען השחרור שלו".

אין תמונה
מקרה קב"ן. "אלמנה שחורה", עטיפת האלבום החדש

-מה הקטע של השיר "קב"ן?
"הוא מספר על אדם שנפגע מהלם קרב", אומר המתופף יאיר חנניה. "מבחינתי 'קב"ן' זה שיר שמדבר על כל אחד מאיתנו", מוסיף נאנק, "זה שיר על היום-יום שלנו, על העבודה, המשפחה והחיים בכלל, כשאנחנו רוצים ללכת לפסיכולוג. הוא מביא חוויה מאוד מצמררת, על בחור שעובר טראומה בזמן מלחמה ומנסה לישב את עצמו עם החיים. בדרך הוא פוגש בחורה שעוזרת לו".

-לא מקרה קב"ן קלאסי.
"זה גם על אנשים שלא מבינים את הערך של להתגייס לצה"ל ולהיות חלק מהמדינה. זה מטורף בעיני. אני אומר בלי בושה: קקה על כל מי שלא מתגייס לצה"ל. מי שיש לו אישור אז בסדר, אבל כל המשתמטים הם בפירוש קקה אחד גדול".

אלמנה שחורה 2 (צילום: גל חמו)
"קקה על כל מי שלא מתגייס לצה"ל". אלמנה שחורה | צילום: גל חמו

ל"אלמנה שחורה" יחסים מורכבים עם הקהל. "מצד אחד יש לנו את המעריצים שהם חברים שלנו ויש להם את המספרי טלפון הפרטיים שלנו", אומר זולטא, "מצד שאני אנחנו יודעים שהקהל הישראלי הוא מאוד ביקורתי. היינו בהופעה בירושלים לכבוד הזכייה של הראל מויאל בגמר 'כוכב נולד', והיו 7000 איש. אמרתי לכולם להרים ידיים, אז כולם הרימו ועשו לי זין, אני נורא נפגעתי, אבל מה לעשות כולם, רואים 'האח הגדול' ומי שלא מכיר את הקהל הישראלי שאוהב להעביר ביקורת, לא יבין את זה".

"אם קובי פרץ לא רוצה להופיע אחרינו - שלא יופיע"

"ואם קובי פרץ לא רוצה להופיע אחרינו, בגלל שאחרי שבהופעה באור יהודה שהוא הופיע אחרינו, כל הקהל שלנו ביקש ממנו שיזרוק מפרטים של גיטרות וייתן יחס כמו שאנחנו נותנים, והוא לא מחלק מפרטים, אז שלא יופיעו, לנו יש המון קהל חם ואוהב".

אבל בניגוד למצופה "אלמנה שחורה" לא מייצגים איזו חזית של רוק כבד מול המוזיקה המשרחית. להפך. בהופעת ההשקה שלהם שתתקיים מחר תתארח זהבה בן, שתעלה לשיר משותף, אותו כתב אלי זולטא לאלבומה החדש. אורחים נוספים יהיו העיתונאי והאמן גון בן ארי, שהתארח בעבר בהופעה של הלהקה, וקובי פרחי, סולן אורפנד לנד, שהקליט יחד עם 'אלמנה' את ההמנון של קבוצת הכדורגל "מכבי קביליו יפו", קבוצה שהוא ויגל אוהדים. יהיה שחור.