נחום היימן ודובי זלצר יכובדו ביום העצמאות (תמונת AVI: חדשות)
כמו צמח מר. נחצ'ה היימן | תמונת AVI: חדשות

בגיל 78, נחום (נחצ'ה) היימן, חתן פרס ישראל לזמר עברי, מגדולי המלחינים בארץ ומי שאחראי לשירים נצחיים (בהם "חופים", "כמו צמח בר", "עוד חוזר הניגון", "שירים עד כאן", "ניצנים נראו בארץ", "את ואני והרוח" ו"אנשי הגשם") נקלע למצוקה כלכלית קשה. כך הוא מגלה בראיון לשגיא בן נון למוסף "סופשבוע" של "מעריב", שיתפרסם מחר. היתרה שלו בבנק עומדת על אפס, הוא נותר בלי חסכונות ובלי נכסים, חי בגפו בדירה שכורה בפתח תקווה ואומר כי התמלוגים מאקו"ם לא מספיקים לו כדי לגמור את החודש. בנוסף, הוא מספר בכתבה כי בגלל הידרדרות במצבו הרפואי הוא נזקק למטפל סיעודי שאין לו את המשאבים לממן.

היימן מפנה בכתבה כעס עצום על מוסדות המדינה שלדבריו אינם מנסים להקל על רווחתו במידה הראויה. "ישראל היא מדינה מזוינת שלא יודעת לתת כבוד ליוצרים הוותיקים שלה, לא אכפת לה מהם ולכן רובם מתים בחוסר כל", הוא אומר. הוא מפנה את כעסו, בין השאר, לעבר משרד התרבות, משרד החינוך, חברי הכנסת והרשויות המקומיות, שלתחושתו אינם מושטים יד תומכת לו ולאמנים מתבגרים נוספים.

נתן חצי מהתמלוגים שלו לאשתו השלישית

אחת הסיבות למצבו העגום היא מצבו הרפואי. "אני מתקשה לעבוד ולקיים את ערבי הזמר שלי", אומר היימן בראיון. "סיבה נוספת לחסרון הכיס שלי היא שלא מזמן נפרדתי מאשתי השלישית, ורד, ונתתי לה מחצית מכל הכספים שאני מקבל מאקו"ם למשך 15 שנה. ההסכם הזה נעשה ברגע של חולשה לאחר שנפרדנו. זה היה משגה שלי. הייתי צריך לתת לורד רק חצי מהתמלוגים של מה שיצרתי ב-13 השנה שהיינו יחד. אם יש משהו שלמדתי בחיים זה שאסור להתחתן עם אשה שצעירה מהגבר ביותר מ-20 שנה".

לצד חשבון הנפש העצמי על התנהלויותיו הכלכליות, היימן גם מפנה אצבע מאשימה לעבר מדינת ישראל. לטענתו, אחד הביטויים המובהקים ליחס כפוי הטובה של המדינה כלפי יוצריה החשובים הוא גובה התמלוגים הנמוך. "כשמשדרים שיר שלי בגלי צה"ל אני מקבל שקל וחצי להשמעה בלבד, ובקול ישראל שישה-שבעה שקלים. לעומת זאת, כשמשדרים שיר שלי בצרפת אני מקבל מאקו"ם הצרפתי 22 שקלים. אם הייתי חי בארצות הברית הייתי מיליונר". עוד הוא אומר כי "אף אחד לא שם זין על תרבות במשרד התרבות וגם לא במשרד החינוך. המשרדים האלה לא לוחצים אפילו עשרה אחוז ממה שהם צריכים ללחוץ כדי שיוצרים יחיו בצורה מכובדת". בכתבה הוא מפרט את טענותיו ומפנה חצים נוספים, לעיריית רמת גן, לעמותה למורשת הזמר העברי ועוד. סי היימן, בתו, מאשרת שאביה נמצא בחסרון כיס.

"בגלגלצ לא שמין זין על השירים החדשים שלי"

סי היימן (תמונת AVI: mako)
משתתפת באלבום החדש שלו. סי היימן | תמונת AVI: mako

בימים אלה היימן מוציא אלבום חדש, שנקרא "אני ממשיך לשיר", שהפיק באופן עצמאי. האלבום כולל 22 שירים חדשים שהלחין, ורשימת המבצעים שלו כוללת את אילנית, ישראל גוריון, סי היימן, רן אלירן, חני ליבנה, מיטל טרבלסקי וצמד חדש שהקים, "שני שרים". בנוסף, היימן עצמו מבצע שלושה שירים. "בגלגלצ לא ישמיעו אפילו שיר אחד", הוא אומר למעריב, "כואב לי שבגלגלצ לא שמין זין על השירים החדשים שלי. העורכים שם מכירים רק את ההווה ולא את העבר. שום דבר לא מאוזן ברדיו".

משרד התרבות והספורט אומר בכתבה בתגובה: "משרד התרבות מעריך מאוד את פועלו של נחום היימן, מגדולי וחשובי המלחינים בישראל, ועושה כל שביכולתו כדי להוקיר ולשמר את יצירותיו באופן מתגמל, כמו גם את יצירותיהם של יוצרים ותיקים אחרים בזמר העברי".

*הראיון המלא עם נחום היימן יפורסם מחר במוסף סופשבוע של מעריב.