אין תמונה
"שק לי איווט" - עטיפת האלבום של יובל בן עמי

"שיר בחירות" הוא מונח חמקמק. הוא מגיח בשבועות שלפני ההצבעה בקלפי, מעודד אותנו להצביע למפלגה מסוימת או מתריס בזעם נגד עוולות הפוליטיקאים. הוא בוטה, הוא ישיר, הוא לא עושה חשבון. וכמעט לכל שיר בחירות מתווסף בדרך כלל גימיק שמאפיין, מבליט אותו ומנסה לגרום לו לתפוס תשומת לב כדי להגיע לחשיפה בתקשורת.

הבחירות הנוכחיות לכנסת ה-19 הן ממערכות הבחירות היותר מוזרות שהיו לנו - התוצאות ידועות מראש, הימין ימשיך לשלוט, והמאבקים רוויי היצרים הם בעיקרם פנימיים - בתוך הגושים. עמיר וציפי מול יאיר ושלי, נפתלי ודרעי מול ביבי, אלדד יניב נגד כולם, וכולם צוחקים על מירי רגב. זו גם מערכת שאין בה הרבה גימיקים, כי הפוליטיקאים הפכו בעצמם לכאלה, ושולפים זה מול זה על בסיס התנדבותי. מהדורות החדשות דומות יותר מתמיד לתוכניות הסאטירה, ויש כבר שלוש כאלה.

דווקא על הרקע הזה, ועל רקע המחאה החברתית שהיתה כאן רק לפני שנה וחצי ועדיין נוכחת בגדול בבחירות האלה, יצאו בשבועות האחרונים כמה שירי מחאה מתריסים מאוד, שנועדו לזעזע, לזעוק, למחות, ובמקרה של אמנים פחות מוכרים - אולי גם לתפוס טרמפ על הבחירות האלה, ולהתפרסם דרכם. האם כלל הציבור מתרשם מהם? לא בטוח, אבל זו זעקה שכדאי שתהדהד.

דורי בן זאב - "ארץ קטנה עם שפם"

נפתח, איך אפשר שלא, עם תזכורת מהעבר, שהיא גם משהו טרי טרי, שיצא ממש אתמול - דורי בן זאב, אחד המבצעים היותר גודטיימרים שיש במוזיקה הישראלית, מבצע עם שלישיית "ג'אז מדמיע" את "ארץ קטנה עם שפם", שכתב במקור מאיר גולדברג, והלחינה וביצעה קורין אלאל. השיר נשמע כאילו נכתב אתמול, וזה כוחו. הביצוע מקסים. המצב פחות.
שורה נבחרת: "סוחר הנשק בונה לו ארמון, המדינה זה הוא בגוף ראשון... ארץ קטנה עם שפם, חצי סיכה בין סעודיה לים, קליפת בננה על מפת העולם"
מילות השיר באתר "שירונט"

 

שבק ס' והיהודים - "אוטוטו שם"

שבק ס תמיד היתה להקת היפ הופ עם פה dדול. לפני כשבוע הם שחררו כסינגל את "אוטוטו שם", שיר נוסף מתוך אלבומם האחרון והמצויין, לקראת הופעה משותפת עם להקת "היהודים". הביצוע של שתי הלהקות האלה יחד לשיר שמבשר על אפוקליפסה קרבה והולכת בישראל, שנראית יותר כמו גיהינום עלי אדמות, הולך מצויין עם המצב הנוכחי, ערב הבחירות.
שורה נבחרת: "אנחנו אותו דם, כולנו אותו עם, צורכים את אותו סם - אותה שנאת חינם. בגיהנום, שם לכולם חם, קלוט אותם, וגם אנחנו אוטוטו שם".
מילות השיר באתר שירונט

 

יובל בן-עמי - "שק לי איווט"

והנה העיתונאי יובל בן-עמי (הבן של עודד בן עמי מ"שש עם") עם השיר "שק לי איווט", שיר הנושא מתוך אלבום שירי מחאה שלם אותו הוציא לאחרונה וניתן להורדה חופשית. בן עמי, שהופיע עם השיר בכנס תמיכה במרצ, זכה שם לתשואות רמות. "שק לי איווט" מבוסס על שיר מחאה אירי משנות ה-80' שתקף את נשיא ארצות הברית דאז רונלד רייגן, שיר בוטה אחר באלבום, "כושלהאימאימא שלך ושל כל השמאלנים" הוא טוקבק אמיתי שהולחןץ שירים אחרים באלבום עוסקים בעוני והזנחת אוכלוסיות חלשות ("בשכונה שלי"), בהכחשת הכיבוש ("אין כיבוש"), בחווייתם של פליטים ומהגרי עבודה בישראל ("עוף מכאן") ועוד.
שורה נבחרת: "שק לי, איווט, גם אני משתמט, אני הומו ושמאל וחופשי. לסודנים עוזר, משתדל למחזר, תניח לי לנפשי".

 

בצלאל - "חראם עלינו"

שיר מחאה נוסף שכבר הספיק לעשות קצת רעש הוא "חראם עלינו" של הזמר המזרחי בצלאל, שיצא במופגן מהארון. מקור השיר הוא אמו של בצלאל, אותה דובב בביתה בטבריה בעקבות המחאה החברתית. היא שרה לו שיר מחאה סאטירי ושנון שהיא עצמה המציאה, כשבצלאל, בן הזקונים שלה משנים עשר ילדים, רק נולד. הטקסט מדבר על נושאים חברתיים קשים, הרלוונטיים גם אחרי שלושים שנה. התוצאה היא פופ צפון אפריקאי בהשתתפות קולה של האם ותיפוף שלה על קערת הקוסקוס המשפחתית.
שורה נבחרת: "חראם עליקום יא ממשלה, מיום שנולדת השמנת בלי צורה / גזרות חדשות קנסות ומיסים, מכניס יד לכיס ממתין לניסים".

 

תומר בן אפרים - "עד המרד הבא"

חוזרים לרוק מחאתי, עכשיו של תומר בן אפרים, יוצר מוערך בתעשיה עם רזומה של שלושה אלבומים, שכתב את "עד המרד הבא", בהשראת הבחירות והאקטואליה. בן אפרים הלך על מילים נוקבות, שמבטאות את מה שהוא מרגיש: "כל נימוס הוא מסיכה דקה שקשה דרכה לנשום... העובדים אובדים אין להם תקנה... החולבים חולבים עד המרד הבא". ב-20 בינואר יופיע בן אפרים עם להקתו ב"ליל הבחירות" - ערב הופעות פוליטיות במועדון האזור, כניסה חופשית.

 

אמנון קבולי - "רוק בחירות", להקה פיקטיבית - "ואלס בחירות"

נתן זהבי הוא עיתונאי ופובליציסט שאף לא חושש לומר את דעתו, גם אם הדברים שלו בוטים. לקראת הבחירות הוא כתב מילים כמו: "אדוני השר, אדוני החכ"כ, אתה האחראי כאן על כל הברדק, לפני הבחירות אתה הגון וישר...ביום שאחרי, אדוני השר, ביום שאחרי, אדוני החכ"כ, משנים צבעים, הכול הופך ברדק, שוחד וסמים, זונות והימורים, נשים משופדות, ילדים מוכים, פדופילים אכזרים משתוללים ברחובות, נרקומנים דלוקים שודדים זקנות...אז איפה אתה אדוני השר? איפה אתה אדוני החכ"כ? מי ייתן פה הדין על הברדק?"
הטקסט הנוקב זכה לשתי פרשנויות שונות. אמנון קבולי עשה ממנו "רוק בחירות" עצבני, ואילו "להקה פיקטיבית" עשו ממנו "ואלס בחירות". תחליטו אתם איזו גרסה עדיפה.

 

ינון טייב - "מלך"

ויש גם מחאה מהצד השני. הנה "מלך" של ינון טייב, שרוצה לזעוק "המלך הוא עירום". מדובר בשיר מחאה מהכיוון החרדי של המפה הפוליטית. טייב, תלמיד "רימון", חזן, לשעבר חבר בלהקת אדרבה האתנית ובתזמורת האנדלוסית, טוען שהשיר "נולד מתוך רגע של מחשבה נוקבת ועוסק במצב בארצנו ועל ההתעסקות בטפל. למרות המסר המחאתי החד היה חשוב לי לשמור על הזווית המחייכת שלו".
שורה נבחרת: "טמבלויזיה וטפשורת דברי תשקורת אמונות טפלות".

 

ינון חסון ועזרא חתוכה - "פה קבור הכסף"

מה שיפה במחאה פוליטית, זה שהיא יכולה להדיע גם בצורה חובבנית, ובלבד שהיא מגיעה ממקום אמיתי. ינון חסון ועזרא חתוכה הם שני חברי ילדות נפגשו אחרי שנים והחליטו לשיר ולנגן. השניים יצרו שיר על מצבו של מעמד הביניים בארץ, הנושא בעיקר הנטל ויוצא מקופח מול בעלי ההון המגובים על ידי השלטון. יאיר לפיד כבר בדרף להחתים אותם?
שורה נבחרת: "כסף הוא שם המשחק, לא שוויון וצדק, מעמד שלם נשחק, מה גדול הנטל / כסף הוא שם המשחק, כסף וגם כוח, ומאחורי וילון, הון קובע השלטון".

 

לויס אופטה - "תקועים בפקק"

מי אמר שהן הומור במערכת הבחירות. הנה הבדרן-חקיין לויס אופטה, שמתחפש לפרס, לנתניהו ולשוטר שמנסה להוציא את כולנו ש"תקועים בפקק" מהפקק הפוליטי לקראת הבחירות. את השיר יצרו גבי זהר וישראל דיין, ולביצוע שותף עם הבוזוקי והשירה רוניוס.
שורה נבחרת:
"הוא שוטר תנועה עומד ברחובות, עם תמרורי האזהרה של אירן והפצצות, ואיך כולם טסים לכנסת במהירות מופרזת, אתמול היה קשה אבל היה אחרת".

 

ואחרי שירי המחאה, הנה צמד שירי תעמולה פוליטיים, מהצד הדתי של המפה:

בני אלבז ואריה דרעי - "מלך חי"

ידעתם שלאריה דרעי יש ערוץ יו טיוב משלו? דרעי ואנשיו העלו לערוץ ביצוע שלו לשיר "מלך חי" יחד עם בני אלבז, מנצח "היכל התהילה" בערוץ 24, שפעם שר לדרעי "הוא זכאי". השיר, במקצב דאנס חסידי לוהט, מוקדש לחיבור בין המאמין לבין אלוהים. לא ברור איך אלי ישי ואריאל אטיאס משאירים לדרעי את כל התהילה, ועוד פחות ברור איך בני אלבז, שהבטיח שהוא משאיר את השירים של ש"ס מאחוריו - חזר שם לעניינים.

והנה דברים שכתב אריה דרעי עצמו בערוץ היו טיוב שלו: "בני אלבז ביקש שאצטרף אליו. נכנסנו, שרנו ורקדנו, מאוד התחברתי למילים. אני כנראה לא אהיה זמר, אבל בשביל אהבה לבורא עולם לא צריך להיות זמר".

 

אמנון יצחק - "כוח לעם"

אמנון יצחק, המחזיר בתשובה, רץ לכנסת עם מפלגת "כח להשפיע", שרוצה "להחזיר את השלטון לעם". על רקע הלהיט היווני הקולות של פיראוס" נשמעות ברקע מילים שמדברות על המצב הקשה, ועל החזרת הכח לעם. על המסך מופיעות ההבטחות של המפלגה לבוחר. מספר הצפיות הנמוך מעיד שבינתיים השיר לא הפך ללהיט.

>> מה הוא השיר הכי מושמע ברדיו בישראל בשבוע האחרון?