ריטה הופעה עם כנסיית השכל 7 (צילום: עודד קרני)
הילדים גילו אותה מחדש בפסטיגל. ריטה בהופעה | צילום: עודד קרני

ההצלחה המחודשת של ריטה בשנים האחרונות לא היתה מובנת מאליה, אבל הדיווה הותיקה שוב שיחקה אותה. "רמזים", האלבום האינטימי עם עברי לידר כמפיק מוזיקלי, החזיר אותה בגדול לרדיו ולזרועות הקהל, והמופע שבא בעקבותיו ואחריו המופע המשותף עם כנסיית השכל הוכיח שהיא לא שכחה לרגע איך כובשים היכלים.

אבל השינוי האמיתי הגיע בשנה האחרונה עם סדרת ההופעות האינטימיות במועדון "זאפה" בתל אביב. אחרי שנים על גבי שנים בהן הקהל היה משהו מרוחק ואמורפי פתאום ריטה ואוהביה יכלו לראות אחד לשניה בעיניים. וכדי להשלים את ההתקרבות בין הזמרת שפעם היתה גבוה למעלה לבין ההמונים הגיע הפסטיגל, שקרב אותה מחדש לקהל צעיר של ילדים והוריהם.

"האמת שזה משהו אחר, חוויה אחרת, זה להגיע לקהל שאני חושבת שהרבה שנים לא ראיתי אותו בהמוניו, קהל של ילדים ויש בזה משהו מקסים", אומרת ריטה. "האמת שהדבר הכי יפה שקרה לי, זה ממש לפני חצי שעה כשילד בין שנתיים ושלושה חודשים הגיע לכניסת שחקנים של הפסטיגל והוא התחיל לשיר לי את 'בואי אמא' מהסרט שעשיתי עם אלעד זכאי. הוא שר וזה היה מדהים, הוא היה פתוח כל כך, עלה לי על הידיים ושרנו יחד, זה הרגיש כאילו אנחנו אחים מלפני המון  שנים".

שנה בסימן ילדים

דיאנה גולבי - שביל הבריחה (תמונת AVI: כוכב נולד)
"היא יכולה לעשות דרך מדהימה". דיאנה גולבי | תמונת AVI: כוכב נולד

-את מגדלת בפסטיגל דור חדש של מעריצים?
"חוץ מההורים שבאים עם הילדים ומכירים אותי הקהל הזה גילה אותי מחדש, ובדרך כלל אני לא פונה אליו, לא בשירים ולא בהופעות. יש בהופעות שלי ילדים שמגיעים עם ההורים אבל זו לא מאסה גדולה. אני לא יודעת מה תהיה ההשפעה של הגילוי הזה, כי הוא לא מתוכנן מראש. השנה הזו היתה בסימן ילדים, כי הוצאתי במקביל ספר ילדים ואני מקבלת הרבה תגובות שאומרים שילד או ילדה רוצים שיקראו להם אותו כל ערב. זה נחמד מאוד. כל דבר בא בזמנו, עת לטעת ועת לעקור, ואולי עת לגדל דור חדש לעתיד".

-איזה שיר שלך בפסטיגל הילדים הכי אוהבים?
"כולם שרים את 'מחכה' ואת 'ימי התום'. אני גם שרה את 'בוא', 'תפתח חלון', 'חיה לי מיום ליום' בגרסה הקצבית המקורית, 'עטוף ברחמים', 'מחול מטורף' ו'עבד של הזמן'. זו מחרוזת שירים שהמפיקים האמנותיים של הפסטיגל במיוחד רצו אותם".

-ו"שביל הבריחה"?
"אני לא שרה אותו, הוא היה רק בפרזנטציה".

מסמנת את מירי מסיקה ודיאנה גולבי

אין תמונה
"היא עושה דרך מאוד רצינית". מירי מסיקה

-רוני דלומי ודיאנה גולבי שהופיעו איתך הסתכלו עליך כדי ללמוד משהו להמשך?
"שתיהן זמרות מצוינות. אני לא יודעת אם הן הסתכלו עלי ולמדו ממני דברים, אבל הן מצוינות שתיהן, כל אחת בנישה שלה, נהדרות".

-כשאת מסתכלת על הזמרות כיום, את מי את יכולה לסמן כממשיכת דרכך?
"מירי מסיקה עושה דרך מאוד רצינית. היא פונה לקהלים רחבים יותר. מעבר לזה אני מאמינה שלמשל דיאנה מצוינת ויכולה לעשות דרך מדהימה, אם מדברים על הכוכבת הנולדת החדשה".

אחרי שכאמור זכתה להצלחה גדולה בהופעות האינטימיות בזאפה תחזור לשם ריטה בחודשים ינואר, פברואר ומרץ לשמונה הופעות נוספות, ובינואר תגיע גם לשתי הופעות במועדון הברל'ה בקיבוץ להבות חביבה. "במשך כל הקריירה, הרבה מאוד שנים, כמעט 25 שנה, לא הופעתי במקום קטן", אומרת ריטה.

"וכשהופעתי בזאפה זה היה מדהים. בעקבות האלבום 'רמזים' זה היה אינטימי וקטן יותר והלך צעד אחד אחרי המופע 'רמזים' ואני מאוד נהנית לעשות את זה. אני לא אומרת שיהיו הרבה הופעות, אבל היה ביקוש אחרי כמה חודשים ואמרנו נעשה עוד כמה הופעות נוספות. וזהו, אחר כך אני נכנסת לעבודה על האלבום הבא ומתכננת בעקבותיו מופע אחר ומיוחד".

האלבום הבא: שירים בפרסית ותרגומים מפרסית לעברית

-מה צפוי באלבום הבא?
"אני עובדת עם עמי רייס ורן אלמליח מכנסיית השכל. אני עושה אלבום של שירי שמחות מבית אבא ואמא, ממש שירים פרסיים שאת חלקם אני מתרגמת וחלקם אשיר בפרסית. אלו שירים שגדלתי עליהם בשמחות ומסיבות והרגשתי שזה הזמן, שאני רוצה להיכנס לדבר הזה בקפיצת ראש".

-סליחה על הקלישאה, אבל זו התקרבות לשורשים?
"אני כל הזמן קרובה מאוד לשורשים. אני בן אדם מאוד משפחתי, מאוד קשורה למשפחה ולשורשים. וכבר מהאלבום הראשון כמעט בכל אלבום היה שיר בפרסית כדי להדגיש את השורשיות הזו שהיתה חשובה לי מאוד. עד עכשיו לא הרגשתי שהגיע הזמן ותמיד אמרתי שבטח בעתיד אעשה אלבום פרסי ועכשיו זה יקרה. אי אפשר לתכנן דברים, אתה נותן לגלים לבוא ולעטוף אותך בזמן שלהם ומצאתי שעכשיו אני מוכנה למסע להרפתקה. במופע עם כנסיית השכל הרגשתי את זה, כי הם היו כל כך אותנטיים ובהירים. הבאתי שיר פרסי שרן תרגם וזה בעבע כמו שמפניה בתוכי שרוצה לצאת החוצה".

"קונצרט בטהרן זה חזון אחרית הימים"

-אולי עוד תופיעי יום אחד באיראן עם השירים האלה.
"אולי, בוא לא נהיה קטני אמונה. אולי עד אז אחמדיניג'אד יהיה חובב מוזיקה חצי עברית חצי איראנית. אמרו לי מתחנת בי.בי.סי בפרסית באנגליה שיש הרבה באיראן שמכירים אותי ושומעים אותי, זה מאוד מסקרן הדבר הזה. קונצרט בטהרן? הלוואי, אמן, חזון אחרית הימים".

-יש קשר בין הפניה לכיוון הזה לבין ההצלחה של המוזיקה המזרחית כיום?
"זה לא רק בארץ, האוזן העולמית מאוד נפתחה. מוזיקת עולם היום שונה לחלוטין מפעם. כמובן שבגלל הפתיחות של העולם לדברים מהסוג הזה הרבה יותר קל לגשת ולעשות. את המוזיקה הפרסית לא כל כך מכירים פה, זה משהו אחר, זו היא המוזיקה העתיקה ביותר שיש".

"משי ונועם יותר מוכשרות ממני"

אין תמונה
"היא יותר מוכשרת ממני". משי קלינשטיין

-בתך משי משרתת כיום בלהקה צבאית, כבר ראית אותה מופיעה?
"לא, עדיין לא שמעתי. היתה השמעה שלהם ומתתי לבוא, אמרתי אני אשים מדים ושפם, אבל היא אמרה שאסור להביא הורים. אני מאוד מרוצה מהילדה הזו, ולא משנה מה היא תעשה".

-יהיה לה קשה לפתח קריירה בתור "הבת של ריטה"?
"לא יהיה לה קשה כי היא מוכשרת הרבה יותר ממני. היא משהו אחר, שרה הרבה יותר יפה ממני. כישרון מוזיקלי יש גם לבת השנייה שלי, נועם, וזה בא כמובן גם מהצד של אבא שלה. היא קיבלה ממנו כישרון והיא מוזיקלית בטירוף".

-אז אלבומי בכורה שלהן יעשו לך נחת.
"הכי חשוב שיהיו מאושרות ולא משנה מה. זה האושר האמיתי של אמא".

>> רוני דלומי בשירים חדשים מאלבום הבכורה