ג'יי זי, קנייה ווסט, עטיפת אלבום (צילום: Gettyimages IL, getty images)
ג'יי זי וקנייה ווסט בהכלאה ממוחשבת. צילום מסך | צילום: Gettyimages IL, getty images

כבר הרבה זמן לא היתה כזו היסטריה באמריקה סביב צמד כוכבי פופ גבריים. נדמה שביומיים האחרונים אמריקה הדיגיטלית, שכבר הורידה אל מחשביה וסמארטפונייה את "Watch The Throne", פשוט בהיסטריה מהאלבום המשותף של מנהיג ההיפ הופ בעולם החופשי - ג'יי זי, והנסיך המוכשר כשד ששיחק אותה בגדול באלבומו הקודם - קנייה ווסט.

"אחד מעשרת הצמדים הגדולים בהיסטוריה של המוזיקה"

קודם המספרים - חצי מיליון עותקים צפויים להימכר מהאלבום תוך שבוע מאז שיצא למכירה דיגיטלית בחנות המקוונת "איי טיונז" של חברת "אפל". מדובר כנראה על האלבום השני הכי נמכר בשוק הדיגיטאלי השנה, אחרי ה-1.1 מיליון עותקים דיגיטאליים שמכרה ליידי גאגא מ"Born This Way". בקצב הזה ייחשב "Watch The Throne" תוך כמה שבועות לאחד מרבי המכר הגדולים בהיסטוריה של הפופ האמריקני, מתחילת עידן המכירות הדיגיטליות.

בבילבורד כבר הכתירו את שיתוף הפעולה כ"אחד מעשרת הצמדים הגדולים בהיסטוריה של המוזיקה", וכיוון שהאלבום יצא רק באופן דיגיטאלי ויגיע לחנויות כדיסק בפורמט קשיח רק בעוד יומיים - הרשת מלאה בעשרות טראקים מזויפים מתוך האלבום. אבל מה שלא מזויף (כנראה) הוא השיר "Lift Of" בהשתתפות ביונסה, שמסתמן כלהיט הגדול של האלבום הזה.

סוג של "אלבום השנה" בהיפ הופ, ובכלל

אחרי ששומעים את הטראק הזה כבר די ברור שמדובר בסוג של "אלבום השנה" בהיפ הופ ובכלל, שכזכור התחיל בינואר 2011 בסינגל ובקליפ "H.A.M" והמשיך עם השחרור של "Otis" לפני כשלושה שבועות. משהו מאוד גדול יצטרך לקרות בפופ האמריקני כדי ששני האדונים ווסט וזי לא יגרפו את מרבית הפרסים ב"גראמי" הקרוב או בטקס פרסי האקדמיה - כי ארצות הברית בשגעת מוזיקלית שכבר מזמן לא ראינו. ברור שמדובר בהצלחה גדולה, עם באז מטורף, שגורם לג'יי וקנייה לקבוע מחדש 40 הופעות ברחבי ארה"ב וקנדה בחודשים ספטמבר עד דצמבר.

מה חושבים המבקרים באמריקה

חברת "מטאקריטיק" שמדרגת ביקורות ונותנת ציון ממוצע מעניקה ל"Watch The Throne" 77 מתוך 100 בשקלול של תשע ביקורות ממבקרים מתוך המיינסטרים. ב"USA Today" מדברים על "כימיה שמאפשרת לכל אחד מהשניים את המרחב הסגנוני שלו - ג'יי זי יורה בדיוק נמרץ את חיצי הטקסט שלו, בעוד קנייה ווסט מזריק פאנצ'ליינים שטופי אדרנלין ברגש רב".

ב"לוס אנג'לס טיימס" מציינים שאין מספיק גיוון בין השירים באלבום, אבל מגדירים אותו "שובה לב, שחצני, לוהט וחכם, אך גם בעייתי. שיתוף פעולה שמציג את הכישורים של הצמד ככותבי טקסטים שיודעים להגיש מטאפורות, ועם יכולת לתאר את הנראטיב הכולל של הסיפור ובמקביל לא לשכוח את הפרטים הקטנים שהופכים אותו לאמת".

ב"טיים" מחמיאים למשמעויות החברתיות של המילים באלבום ומכנים אותו: "אלבום נפלא ודקדנטי שנוצר על ידי שני אמני ההיפ הופ הטובים ביותר - גברים עם הרבה דברים לומר והרבה כסף לבזבז. המבקר של ה"בוסטון גלוב" הצהיר: "הם עדיין נשמע כמו שני ראפרים שנותנים סולו ,אבל יש סינרגיה, אי אפשר להכחיש, הם הצליחו להתחבר".

ב"שיקאגו טריביון" כינו את שיתוף הפעולה בין ג'י זי לקנייה ווסט "בעייתי" והעבירו ביקורת על "עודף הערכה עצמית - הם משכנעים את המאזינים 'להביט בכתר' וגורמים להם להרגיש כאילו הם צריכים להודות על המזל הטוב שנפל בחלקם". ב"אנטרטיימנט וויקלי" כתבו: "אין ביניהם כימיה, האלבום נשמע מבולגן ומפורק". ב-בי.ביסי האשימו: "האלבום נשמע כמו מלחמה בין השניים, האלבום הוא ניסיון אצילי ליצור לכידות, אבל חוסר העקביות שלו תוקעת אותו. ההקלטות קרסו תחת כובד משקלו של הפרויקט".

רשימת השירים באלבום

No Church in the Wild" (featuring Frank Ocean)  2. "Lift Off" (featuring Beyoncé)  3. "Niggas in Paris"    4. "Otis" (featuring Otis Redding)  5. "Gotta Have It"  6. "New Day"  7. "That’s My Bitch"   8. "Welcome to the Jungle"  9. "Who Gon Stop Me"   10. "Murder to Excellence"  11. "Made in America" (featuring Frank Ocean) 12. "Why I Love You" (featuring Mr Hudson

קנייה ווסט: "חושבים שאני היטלר"

ג'יי זי, קנייה ווסט (צילום: Daniel Boczarski, GettyImages IL)
גדולים. קנייה וסט וג'יי זי | צילום: Daniel Boczarski, GettyImages IL

האם גם זה חלק ממסע יחסי הציבור לאלבום החדש? כנראה שלא. קנייה ווסט טען בסוף השבוע כי לעיתים הוא מרגיש כמו היטלר. הראפר הופיע כ"הד ליינר" בפסטיבל "Big Chill" שנערך באנגליה ואמר בין השירים כי לעיתים הוא מרגיש שלא מבינים אותו ולא מעריכים אותו כראוי: "הלכתי מהמלון דרך הרחוב, ואנשים התבוננו בי כאילו אני לא שפוי לעזאזל, כאילו אני היטלר", היכה ווסט את הקהל בהלם. "יום אחד האור יאיר ויום אחד אנשים יבינו את כל מה שעשיתי", המשיך, כשהקהל מגיב בקריאות בוז. ווסט בחר באותה הזדמנות להגן על הקליפ שלו לשיר "Monster", שמציג קניבליזם ונשים תלויות: "מי ראה את הוידאו לפני שהוחרם, לפני שהורידו אותו וקבוצות נשים התחילו לומר שמי שאיבד את האישה החשובה בחייו - הפך לשונא נשים בצורה כלשהי?", שאל, ורמז בכך למותה של אמו לפני ארבע שנים.

 ווסט החל את ההופעה אחרי עיכוב של חצי שעה והסביר: "רציתי הופעה מושלמת. מייקל ג'ורדן שינה המון בכדורסל והשתמש בכוח שלו כדי לשנות. כל כך הרבה דברים מזויינים קורים עכשיו. מישהו חייב לעשות שינוי מזויין".

>> ריהאנה רוכבת על מעריץ; אדל חושפת: "כתבתי את '21' שיכורה לגמרי"