יעל נחשון 2009 (צילום: גל דרן)
"אני בחיפוש. חוקרת מה אני, מי אני, מה אני רוצה לשיר". יעל נחשון | צילום: גל דרן

הסיבוב השני של יעל נחשון נפתח עם "מתוך חשיכה", סינגל ראשון מאלבום חדש, בניחוח ים- תיכוני וספרדי. האלבום ייקרא על שמה של נחשון ויכלול 12 שירים מפתיעים, בהם חתכה הזמרת הצידה מ"חבורת רימון", אליה שויכה באלבומה הראשון "פנייך", שיצא לפני כשנתיים בהפקת עובד אפרת.

תחת זאת בחרה נחשון להתמקד בחזרה לשורשיה הים-תיכוניים, הבולגריים, הבלקניים. שירי האלבום החדש הוקלטו בקפריסין, עם נגנים מקומיים, בהפקתו המוזיקלית של לני בן בשט, על בסיס רית'ם-סקשן (בס ותופים) שהוקלטו בארץ.

עם הוצאת השיר החדש יוצאת נחשון למופע "מהים אל החוף", שילווה את האלבום. במופע היא מבצעת שירים מהאלבום החדש וכן גרסאות כיסוי לקלאסיקות יווניות אשר תורגמו לעברית וגם שיר בלאדינו, השפה אותה למדה מסבה וסבתה.

"חזרתי לסבא וסבתא כדי ללמוד לאדינו"

"באתי לסבא וסבתא כדי שילמדו אותי לאדינו", מספרת נחשון, שכמה שירים שהקליטה בשפה המיוחדת נותרו מחוץ לאלבום. "הלכנו הפעם קצת למקורות, קצת ספרד, יוון, רוח התקליט היא מאוד בכיוון הזה, מטיילת במחוזות הלאדינו, מה שמתחבר גם לריקודי פלמנקו שהתחלתי ללמוד. אני חוקרת את האיזור. גם באלבום הזה השירים הם שלי, מילים ולחנים, הבסיס הוא אותו דבר, אבל ההפקה יותר אקלקטית. אני מרגישה עם זה נעים ונוח, מבסוטה מאיך שזה יצא".

-מאיפה זה התחיל?
"בלחנים שיצאו לי קצת ספרדיים. ואז פגשתי את לני, השמעתי לו סקיצות וזה הדליק אותו. הוא ידע מהרגע הראשון שצריך לעשות אלבום צועני-יווני-ספרדי, שזה הכיוון. אני נדלקתי מיד על ההצעה שלו, זה נשמע לי נכון והלחנתי עוד כמה שירים בכיוון. זה הרגיש זר ומדליק. אני באה במקור מהג'אז, עשיתי תקליט רוק והכיוון החדש הרגיש לי מאוד נכון ובייתי".

"למדתי בניו יורק (נחשון סיימה בהצטיינות תואר ראשון במוסיקה ב"New School University") ולפגוש נגנים קפריסאים-יוונים היתה עבורי חווייה מרגשת, כי הם פשוט מביאים את מה שיש להם. גם מפתיע ומרשים כמה שירים ישראלים הם בעצם יוונים. התאהבתי בחאריס אלקסיו, היא מדהימה. אני עובדת עם דורי מנור לתרגם כמה שירים שלה ולעשות אותם בהופעות".

"נכון, זה לא 'קול', אבל אחרי התקליט שנכשל אני כבר לא רודפת אחרי הכרה"

-בסוף תהיי גליקריה. זה לא פחות cool?
"אני בחיפוש. חוקרת מה אני, מי אני, מה אני רוצה לשיר. כן זה נורא לא 'קול'. אבל אחרי התקליט הראשון, שלא היה הצלחה מסחררת אני מרגישה שהדרייב שלי הוא כבר לא רדיפת הכרה, זה לא בא לי משם. קול זה עניין תקופתי וחולף ואי אפשר לרדוף אחרי זה צריך לחפש בפנים".

-מה עם "הפרלמנט" המפורסם, עם איה כורם, אריק ברמן ואיתי פרל?
"
פועל ונושם. כל השירים החדשים עברו שם והשמעתי אותם. טיפה האטנו קצב, כי כל אחד עובד קשה על הדברים שלו. למשל, איתי, שמוציא את התקליט עם דנה ברגר, אבל אנחנו עוד נפגשים ועובדים".

-איך הגיבו במשפחה לשינוי?
"
מבסוטים לאללה. האלבום הקודם היה קודר וקשה מדי, אבל הם תמיד חיבקו ותמכו. סבא שלי מבסוט רצח, השמעתי לו לפני חודש באוטו את הדיסק והוא היה מאוד מבסוט, בולגרי גאה".

הופעה ראשונה וחגיגית של יעל נחשון ליציאת הסינגל תתקיים ב-15.7 בתיאטרון "תמונע" בתל-אביב.