אין תמונה
"לפי התחושות פה אני עובר את חצי הגמר". הראל סקעת

רגע לפני שהאירוויזיון ה-55 יוצא לדרך, באוסלו, נורווגיה, עם חצי הגמר הראשון שיערך היום (בו הוא לא משתתף), הראל סקעת, שייצג את ישראל בחצי הגמר השני בחמישי הקרוב עם השיר "מילים", מתרגש, מאוד. וזה ברור, כי הוא מוביל במקומות 2-3 בטבלאות ההימורים בסיכוי לעבור את חצי הגמר וגם בסיכויים לזכות באירוויזיון עצמו שיערך בשבת. השאלה היא את מה זה מזכיר לו, את גמר כוכב נולד בניצנים, או אולי את הוצאת האלבום הראשון.

"כן. אני מתחיל להתרגש, כן", אומר סקעת. "אני משווה את זה ליציאת הדיסק הראשון שלי, כי יש משהו שהוא מעבר לתחרות, אלא ברמה מוזיקלית. בתחרות כמו כוכב נולד העניין זה להתחבב על הקהל ופה, באירוויזיון, אפילו אם זה דומה, יש משהו הרבה יותר מוזקלי, כי לא מכירים אותך מחצי שנה בטלוויזיה. זה נטו השיר ואתה, ואיך שתשיר באותו יום".

"אני מקווה שיתייחסו לשיר ולא למסת השריר"

-אז אסור לך שיהיה לך יום לא טוב.
"כן, כבר ביקשתי להיכנס לבידוד, כי כולם פה מתחילים להיות מצוננים ואסור לי להידבק. אני מסתובב עם צעיפים על הפנים, מחפש מסכה של שפעת חזירים, ומאמין שיהיה בסדר".

-ישפטו אותך בתחרות גם לפי מראה חיצוני. עד כמה העובדה שאתה נראה טוב תעזור לך?
"זו שאלה ששום תשובה עליה לא תישמע טובה, כי היא תהיה או מתנצלת או מתחסדת. יש הרבה אנשים יפים שלא מעבירים כלום בפנים, ויש כאלה שמעבירים המון אבל הם לא יפים. לדעתי שופטים אותך לא לפי היופי, אלא לפי מה שאתה מעביר בפנים, הרגש, וזה מה שיקבע אם אתה יפה או לא. משם זה כבר 'בעיני המתבונן'. אני מקווה שהמחמאות יגיעו משם, ולא ממסת השריר. אבל אם זה עוזר - אז יאללה בוא נלך על זה, זה רק יעשה טוב".

-אילו הכנות מיוחדות אתה עושה לפני התחרות? מתייעץ עם פסיכולוג כדי לא להיות בלחץ?
"יש כמובן חימומים קוליים שאני עושה לקול. הקפתי את עצמי כאן בהמון אנשים טובים, מקצועית ואישית והלחץ נדחק הצידה כי האוירה טובה, אוירה כיפית ושל עשייה ופחות לחץ. בכל פעם שיש שביב של התרגשות מיד אומרים לך שהכל בסדר - כי לא נמות ולא נקום מזה, זה כיף זה חוייה".

-צפית באמנים אחרים שהתחרו באירוויזיון. מי הם המודלים שלך?
"אני כל הזמן מסתכל ורואה מוזיקה, כי זה המקצוע והאהבה שלי, אני צופה בהופעות, רואה דברים. נמנעתי מלהסתכל על הופעות אירוויזיוניות כי זה ז'אנר שונה מהשיר שלי, אז אם אראה מופע ספקטאקל לא אוכל להיעזר בו ברמה הויזואלית. השיר שלי הוא שיר שצריך להרגיש אותו ולהתרגש ממנו, ואז זה קורה".

"הישג מבחינתי זה שיזכרו אותי, את השיר ואת הביצוע"

-כמו שהזכרת, בשנים האחרונות האירוויזיון הפך לסוג של שואו יותר מתחרות שירים. איפה אתה והשיר שלך בתוך זה, כמי שמוביל גבוה בהימורים?
"צריך לשאול את הקהל למה ההימורים עלי גבוהים, לא אותי. בשנה שעברה ראיתי את כל האירוויזיון כי הרגשתי שאבוא לכאן השנה. וראיתי מגמה של שינוי - פחות שואו ויותר שירים טובים. חיכיתי שיבוא מישהו וירגש, וכשזה קרה זה היה נורא יפה ואמרתי שככה אני רוצה להיות. השנה אין מופעים מרהיבים ברמה הויזואלית, יש המון שירים וזמרים טובים. הרגשתי שזה מה שהולך לקרות, שיגיע שינוי מגמה עם פחות ספקטאקל. הנה עכשיו קיבלתי מייל מההתאחדות האירופית שרוצים להחזיר את התזמורת החיה לבמת האירוויזיון בשנה הבאה. כלומר יש רגרסיה ואולי משם מגיעה האהבה הגדולה לשיר, ושרק יישאר ככה".

-מה ההימור שלך?
"זה רולטה. ואי אפשר לדעת".

-מה בעיניך יחשב להישג?
"הישג מבחינתי זה ליצור אימפקט בזכות השיר והביצוע, שיהיה זכיר. כמקפצה לחו"ל וכקלוז'ר מרגש לכל הפרויקטים של החצי שנה האחרונה. הפידבק הכי גדול לאמן זה שקהל מתרגש ממנו וירצה לשמוע אותו שוב וזה מה שאני מקווה שיקרה בהמשך הקריירה שלי בחו"ל וגם כמובן בארץ".

"אני לא כמו שירי מימון ובועז מעודה"

-התחלת את השנה בהיחלצות מהד ארצי, הוצאת אלבום, חזרת, עכשיו אירווזיון - שנה מטורפת.
"כן, כאילו חזרנו עם מנועים חדשים לגמרי בכוחות מחודשים. גם בעניין עם הד ארצי ידעתי שבדיעבד אסתכל וזה יצחיק אותי, לא להאמין שהייתי שם. אז זה היה נורא קשה ומבאס בעיקר. אני חושב שדברים כאלה קורים מלמעלה, לפי מה שאנחנו מזמנים לעצמנו. ואס אנחנו צומחים ואוגרים כוחות כדי לבוא עם עוד יותר כוח ואמביציה".

-אתה יכול להשוות את עצמך לשירי מימון ובועז מעודה, יוצאי "כוכב נולד" שהיו באירוויזיון לפניך?
"לא כל כך. אני לא חושב שאפשר להשוות אותי אליהם, כי שירי ובועז הלכו לתחרות הזאת חצי שנה אחרי התחרות ההיא. אני חיכיתי, כי צריך להבשיל כאמן, כפרפורמר, ועברתי מאות הופעות. הבמה פה מטורפת, אנשים בארץ לא מבינים וגם אני לא עד כמה זה ענק פה. יש כאן התייחסות פסיכית בכל הרמות למה שקורה.

"אז אני פחות מרגיש כמו יוצא כוכב נולד שנוסע לייצג את ישראל באירווזיון, כי חיכיתי. הרי דיברו על זה חמש שנים שאסע לאירוויזיון ואמרתי כל הזמן שרק אחרי שני אלבומים".

-אז אולי נשווה אותך לדנה אינטרנשיונל, גלי עטרי ויזהר כהן?
"אני מתפלל להיכנס לקבוצה הזאת".

"להביא את האירוויזיון לישראל - זה הכי מרגש אותי"

-איך אתה מדמיין את רגע הזכייה?
"אני משתדל פחות לחשוב על זה ולפעמים אני חוטא בזה. המטרה שלי באמת זה כמו שהיתה בכל דבר שעשיתי בחיים היא ליצור איזשהו משקל להמשך, פחות לזכות בגביעים. לכן אימפקט נכון כאמן יספק אותי. אבל הכי ישמח אותי אם אזכה כי אני ישראלי גאה ויהודי גאה והאופציה הזו שהאירוויזיון יבוא לישראל - זה הכי מרגש בקטע של זכייה. אני מרגיש בחו"ל וגם כאן באוסלו שיש דעה מיושנת על רמת הקידמה שלנו בארץ, וצריכים להראות להם את תל אביב וירושלים כדי שיבינו שזה ניו יורק של המזרח התיכון, הכי מגניב".

בינתיים אין הפגנות פרו-פלסטיניות

-תעבור את חצי הגמר?
"אני מקווה שכן. אני חושב שיש אחלה סיכויים. אם להסתמך על האנרגיות פה אז כן".

בימים האחרונים נשמעו איומים מצד ארגונים פרו-פלסטיניים לשבש את הופעתו של סקעת בחצי הגמר של האירוויזיון. מנהל יחסי הציבור של סקעת והמשלחת הישראלית, עופר מנחם, מסר בתגובה: "אכן שמענו כי ישנם מספר התארגנויות כאלו ואחרות. עם זאת עד כה לא נתקלנו במשהו חריג או יוצא דופן, אנו מודעים לכך שיש בעולם וגם פה בנורווגיה אנשים שהם אנטי-ישראל.

"אכן היתה אמורה להיות הפגנה אתמול מול האירוע של המשלחת הישראלית ("מסיבת המשלחת") אך בסופו של דבר לא היתה הפגנה או התארגנות זו או אחרת והמסיבה עברה בצורה סדירה ומוצלחת, אנו מקווים שכך גם תמשך השהות שלנו באוסלו".

>> "יוסטון פרוג'קט", הישראלים שיחממו את ריהאנה, משיקים שיר חדש