טקס פרסי אקום, שירי מימון (צילום: ענבל צח)
שירי מימון שרה "שלג בשרב" בטקס פרסי אקו"ם | צילום: ענבל צח

איגוד היוצרים הישראלי אקו"ם חילק הערב (רביעי) פרסים ליוצרים המצטיינים של השנה, בטקס חגיגי ומרגש שנערך ב"בית ציוני אמריקה" במרכז תל אביב. בטקס נכחו הזוכים, בני משפחותיהם, חברי אקו"ם ונציגי התקשורת. אורי גוטליב החינני הנחה את הטקס באופן משעשע למדי, כולל שורת בדיחות מאולתרות, וגרף מהקהל פרצי צחוק בכל כמה דקות.

את הערב החגיגי פתח דורון מדלי, במאי הטקס בעשור האחרון ומנהל "בית היוצר" החדש של אקו"ם, באזכור לשמוליק קראוס ז"ל, אחד היוצרים הגדולים שקמו בישראל, שהלך השבוע לעולמו. מדלי הזכיר לקהל כמה משיריו הגדולים של קראוס, ציין שהם שגורים על-פה של כל ישראלי ומושרים עד היום בציבור וביצע את השיר "אחרי עשרים שנה", כשבפזמון החוזר הוא מפנה את המיקרופון והקהל מצטרף אליו בשירה משותפת.

טקס פרסי אקום, דורון מדלי (צילום: ענבל צח)
דורון מדלי שר "אחרי עשרים שנה" של שמוליק קראוס בטקס פרסי אקום | צילום: ענבל צח

מרבית זוכי הפרסים הגיעו הערב לקבל את הפרס הנכסף, ביניהם דודו אהרון, שנמצא בצילומי תוכנית הריאליטי "הרווק", הגיע לאירוע בלימוזינה מפוארת בלוויית שלוש מתמודדות מהתוכנית וריכז את רוב תשומת הלב התקשורתית. אהרון זכה בפרס "מלחין השנה" על צמד האלבומים שהוציא במהלך השנה החולפת: "גיבור" ו"אין כמו אהבה". כאשר עלה לבמה לקבל את הפרס הודה למנהלו האישי אייל מלכה, לקהל ולבורא עולם, וביצע את הבלדה החזקה "כשאלך", מתוך אלבומו האחרון "גיבור".

דודו אהרון - "כשאלך"

דודו אהרון אמר הערב ל-mako: "כיף גדול להיות כאן הערב ולזכות. הפרס הגיע מוקדם יחסית. זה כבוד. הגעתי לפה נרגש. עברתי הרבה דברים מדהימים בקריירה שלי הקצרה, וזה כיף לקבל ממוסד כמו אקו"ן חותמת שמעריכים אותך. מעל הכל חשוב לי שהקהל אוהב, זו החותמת שאני מעריך. כל אלבום שלי הוא שונה בסגנונו, כל הזמן אני יושב בבית ושובר את הראש שעות על גבי שעות, איך אני לא ממחזר את עצמי, איך אני מרגש את הקהל. לפני הכל אני יוצר את מה שאני מרגיש בבטן - מה שאני מרגיש נכון ושלם איתו. אני לא מנסה לעשות שיר לקהל כדי להיות אהוד. לא. אני עושה מה שאני מרגיש, מה שטוב לי, מה שמרגיש לי טוב יוצא החוצה.

טקס פרסי אקום, דודו אהרון (צילום: ענבל צח)
דודו אהרון מתרגש רגע לפני טקס פרסי אקום | צילום: ענבל צח

"ההשראה מגיעה אלי מכל מיני מקורות", המשיך אהרון. "מהאבות המייסדים של המוזיקה הים תיכונית ששמעתי בבית, אבל גדלתי גם על מוזיקה לועזית - סטינג, לני קרביץ, אני מושפע מהכל. עם השנים אני נפתח לעולמות נוספים, שומע הרבה מוזיקה יוונית וספרדית, וזה משפיע על הלחנים שלי, על סגנון השירה שמשתנה מאלבום לאלבום, אני רוצה תמיד ללמוד עוד. מבחינתי היעד הבא במוזיקה הוא מה שאלוהים יבחר בשבילי שיקרה".

שלמה ארצי: "המוזיקה עדיין שומרת על העולם"

שלמה ארצי, שזכה גם הוא בפרס "מלחין השנה", נעדר מהטקס ומסר ברכה מוקראת. לפני שהקריא את הברכה ציין המנחה אורי גוטליב שנבצר מארצי להגיע, כי הוא עדיין בהופעה שהתחילה אתמול. "להלחין זה בהחלט מקצוע של בודדים, אבל זה עדיין כיף לא נורמלי עבורי", כתב ארצי, והודה למוזיקאים שיצרו איתו את האלבום ולחברת התקליטים שלו. ארצי שלח ברכות לזוכי הפרסים האחרים וחתם: "נדמה לי שהמוזיקה עדיין שומרת על העולם ועושה אותו כל הזמן יותר טוב, אז אני מאחל לכולנו שנמשיך לכתוב. שלכם באהבה, שלמה".

טקס פרסי אקום, שירי מימון (צילום: ענבל צח)
שירי מימון שרה "שלג בשרב" בטקס פרסי אקום | צילום: ענבל צח

עוד כוכבת שריכזה הרבה פלאשים הערב שירי מימון ההריונית, שרגע לפני הלידה עלתה לבמה לשיר את הלהיט "שלג בשרב", לכבודו של יואב גינאי, כותב השיר, שזכה בתואר "פזמונאי השנה". את מימון ליווה בפסנתר מלחין השיר, תומר הדדי, שזכה מטעם אקו"ם בפרס לעידוד היצירה עבור מלחין. אביב גדג', שנחשב לאחד היוצרים המוכשרים ברוק הישראלי בשנים האחרונות, זכה בפרס לעידוד היצירה עבור כותב מילים.

שירי מימון ותומר הדדי - "שלג בשרב"

יואב גינאי, "פזמונאי השנה" של אקו"ם, אמר הערב ל-mako: "אני מאוד מרוגש. אני חושב שהטקסים האלה והפרסים האלה הם חשובים ביותר, הם כשמן בגלגלי היצירה של המוסיקה הישראלית. אני חושב שהלוואי ויהיו עוד דורות שיבואו ויכתבו ויעשו ושהדבר הזה לא יפסיק. אנחנו בתקופה לא קלה מבחינת היצירה הישראלית".

-למה זכית דווקא השנה?
"אני חושב שמה שהיטה השנה את הכף הוא ערב שעשיתי לגילה אלמגור, ערב של מונולוגים מושרים, מולחנים שלה. במסגרת המונולוגים  אני מדבר על עולמם של אנשים קשישים, על בעיות חברתיות, על המציאות שלנו כאן, על הזנחה של ניצולי השואה. אני נוגע שם גם בפרשת הילדה רוז, וברעש הנורא שעוטף אותנו של המפלצת המסחרית שמשתלטת על חיינו. זו היתה עבודה של הרבה מאוד שנים. יש שם שיר על השואה שמדבר על הסבתא רבתא שלי שיצא לרדיו, שנקרא 'פריז 42' ומדבר על הקוטביות בין פריז הצוהלת לפריז הכבושה. וזאת בנוסף לשירים אחרים שכתבתי השנה כמו 'כשהגברים רוקדים' שכתבתי לירדנה ארזי ודנה אינטרנשיונל, 'שלג בשרב' לשירי מימון ושירים נוספים. השנה התחלתי לגעת בהרבה מאוד קצוות".

טקס פרסי אקום, יואב גינאי (צילום: ענבל צח)
"זכיתי הודות לפרויקט עם גילה אלמגור". יואב גינאי, "פזמונאי השנה" של אקו"ם | צילום: ענבל צח

-בין שיר על השואה ל"דיווה" וכשהגברים רוקדים" - זה המנעד שלך ככותב?
"כן, לגמרי. העבודה של הפזמונאי, ואת זה הוכיחו רבים וגדולים ממני כמו אהוד מנור ואחרים, היא היכולת ליצור ולתפור חליפה למבצעים שונים ולקונסטלציות שונות. גם לכתוב את 'דיווה' לאירוויזיון וגם לכתוב לגילה אלמגור על דברים עמוקים. אני מרגיש נוח לאורך כל המנעד הזה. אגב, שירים פופולריים קשים לכתיבה באותה מידה. זה לא עניין של קשה וקל, אלא איך זה יוצא לך. יש שירים שיוצאים לי במין אבחה של רגע, מרעיון שאני כותב על פתק".

ישי לוי: הייתי צריך לקבל את הפרס 'בימים הטובים' ההם"

את פרס "שיר השנה" גרפו ישי לוי, עמיר בניון והמעבד ומפיק המוזיקלי יעקב למאי על השיר "את", שיר הנושא והסינגל הראשון מהאלבום "את" של לוי. בניון, הכותב והמלחין של השיר, ביצע את השיר במקומו של ישי לוי, שבימים אלה מתאושש ממחלה והרופאים אסרו עליו לשיר. בניון איחל ללוי החלמה מהירה. ישי לוי ציין: "אני מרגיש טוב. ב-30 שנה שאני במקצוע זה הפרס הראשון שאני זוכה בו. אחרי שנים שאתה לא זוכה ולא זוכה, פתאום זה בא, אז זה סבבה, אבל זה לא כמו ב'ימים הטובים' שהייתי צריך לקבל את זה. זה סוג של הכרה בביצוע שלי. אני חושב שבקלות השיר הזה היה צריך לזכות. אני ידעתי שהוא יהיה השיר שאני הכי אוהב, כי הוא מדבר על איריס, על אשתי, על סיפור החיים שלנו והוא הכי אמיתי, לכן האמנתי בו".

עמיר בניון - "את"

השיר נכתב, כזכור, על איריס לוי, אשתו של ישי לוי, שליוותה אותו לאורך שנים ארוכות ותמכה בו גם ברגעים הכי קשים. כיום היא מנהלת אותו. לוי הודה לה מעל הבמה, ואיריס עצמה אמרה: "זו הרגשה נפלאה, תחושה טובה, תחושה של סיפוק, וכמובן תחושה של הכרה, סוף סוף, ביכולת הביצוע של ישי, שזה כשלעצמו מדהים. זה שיר שנכתב עלי. כששמעתי אותו לראשונה התרגשתי מאוד. הוא מדבר על החיים שלי, על דברים שעברתי, והתחברתי אליו ממש מיד. ידעתי שהוא גם יצליח אני ועמיר (בניון) הימרנו על השיר הזה כסינגל ראשון והיינו די בטוחים.

טקס פרסי אקום, ישי לוי (צילום: ענבל צח)
"הייתי צריך לזכות מזמן". ישי לוי בטקס פרסי אקום | צילום: ענבל צח

המעבד והמפיק יעקב למאי הוסיף: "הוצאנו את השיר 'את' כסינגל ראשון כי ידענו שהוא שיר חזק, אבל הוא לא שיר כל כך מסחרי. זה שיר איכותי. אם הוא זכה כ'שיר השנה' זה הישג כפול - גם איכות וגם מסחריות. זה שיר שמדבר על אשתו של ישי והכנות שלו, שבה הוא שר את השיר, עוברת למאזינים. זכיתי כבר בפרס אקו"ם למעבד השנה בשנת 2000, אבל הפעם הזכייה מאוד מרגשת, כי זה פרויקט מיוחד, חיבור בין שני אנשים מיוחדים, ישי לוי ועמיר בניון, ופתאום אתה זוכה ב'שיר השנה' זה בכלל כיף. זה אפילו לא היתה עבודה, זה היה תענוג, הנאה צרופה. בכלל, גיליתי את עמיר כי לא עבדתי איתו. פתאום אתה מגלה בן אדם מדהים מבחינת כתיבה, הלחנה ונגינה, זו היתה חווייה לעבוד איתו".

טקס פרסי אקום, אביגייל רוז, תלמה אליגון רוז (צילום: ענבל צח)
שושלת: אביגייל רוז ותלמה אליגון רוז בטקס פרסי אקו"ם | צילום: ענבל צח

תלמה אליגון-רוז, אחת המלחינות הגדולות בתולדות המוזיקה הישראלית, זכתה בפרס למפעל חיים למלחינה על שם נעמי שמר ז"ל. אליגון-רוז קיבלה את הפרס מידיו של ענק אחר - יהורם גאון וריגשה את הקהל בנאום ארוך בו הרחיבה אודות פעילותה היצירתית והזכירה את מחברת השירים של אביה, בו כתובים בכתב יד שירי תקומת העם והארץ. עוד ציינה שאמה היתה חברת אקו"ם ושגם ביתה, הזמרת אביגייל רוז, חברת אקו"ם גם היא, מה שקושר באופן הדוק בין המשפחה היוצרת לאיגוד היוצרים. רותי נבון ביצעה את השיר "גשם בעיתו", אותו הלחינה תלמה אליגון-רוז.

רותי נבון - "גשם בעיתו"

המשורר והפזמונאי מאיר גולדברג, שכתב כמה מהשירים היפים ביותר במוזיקה הישראלית החדשה, זכה בפרס למפעל חיים לכותב. את הפרס, על שם אהוד מנור ז"ל, קיבל גולדברג מידיה של הפזמונאית והמשוררת צרויה להב. "אני מרגיש מאושר, שמח מאוד, שמחה שמהולה בכל מיני דברים אחרים אבל גאה להיות פה", אמר הערב מאיר גולדברג. "הפרס הזה הגיע בזמן, אם לא מוקדם, כי אני עדיין מרגיש די צעיר, והכל בסדר. אני מאמין שלאורך השנים המילים שלי חלחלו והגיעו להרבה אנשים. אני גאה בזה. השמחה הכי גדולה היא לראות מישהו ברחוב שאתה לא מכיר, מזמזם שיר שאתה כתבת. זה באמת התענוג הכי גדול שיש".

-אתה מרגיש שבדור שבא אחריך יש את האומץ והחדות שיש בכתיבה שלך?
"אני יודע שיש, צריך רק לגלות אותם, חלק מהם לומדים אצלי ואצל דן תורן בסדנה. יש כותבים טובים מאוד וחדים מאוד ואני מקווה שהם עוד ייצאו לאור".

טקס פרסי אקום, מאיר גולדברג, קורין אלאל (צילום: ענבל צח)
מאיר גולדברג וקורין אלאל על הבמה בטקס פרסי אקו"ם | צילום: ענבל צח

-מה הוא השיר האחד שלך שאתה הכי אוהב?
"הערב השיר שלי שאני אוהב ביותר הוא 'התעשייה האבירית' שכתבתי לקורין אלאל", אמר הערב מאיר גולדברג. "אם מישהו אחר היה כותב את השיר הזה - הייתי מחסל את הבן אדם". קורין אלאל, ששרה משיריו לאורך השנים, ביצעה לכבודו את "התעשייה האבירית" ואת אחת הקלאסיקות הגדולות שיצרו יחד - "זן נדיר".

יהודה קיסר: "המצאתי את הגיטרה המזרחית"

הגיטריסט והמעבד יהודה קיסר זכה בפרס מיוחד על תרומתו למוזיקה הישראלית משך 40 שנות קריירה. בנאומו ציין קיסר את הדרך הארוכה שעבר, הודה לאמנים שאיתם ניגן ולקהל שאהב את נגינתו וכמובן לגיטרה החשמלית שלו. "נחמד לי מאוד, אני נהנה, שמח, מרוצה, לקבל פרס כזה זה פעם אחת בחיים, וזה קורה היום", אומר קיסר. "תמיד מכבדים אותי ומעריכים, ועוזרים, אבל זה הפרס הראשון שאני זוכה בו מטעם איזשהו גוף. הפרס הראשי הוא שזכיתי להיות במחיצת הזמרים האלה, איפה שהתחילו ולאן שהגיעו".

טקס פרסי אקום, עובד אפרת, יהודה קיסר (צילום: ענבל צח)
עובד אפרת יו"ר אקו"ם מעניק את הפרס ליהודה קיסר | צילום: ענבל צח

המעבד יעקב למאי מוסיף שלדעתו יהודה קיסר כבר מזמן היה צריך לקבל את פרס "מייסד המוזיקה המזרחית". קיסר מגיב: "יש בזה משהו. אני מבין הראשונים, היינו קבוצה של חמישה-שישה חבר'ה שהחלטנו שהולכים על המוזיקה, ועשינו המון, גם כשלא היה לנו, השתדלנו והגענו לאן שהגענו ואתה רואה לאיזה מימדים זה הגיע. היה כיף להיות ביצירה של זה בהתחלה, שאתה לא יודע כלום, אתה בא לנגן, ואתה מנגן פה ושם, ואומרים לך זה כן טוב או לא טוב, וכולם היו חדשים וצעירים".

-אתה המצאת את "הצליל של יהודה קיסר".
"היו כותבים בתקליט גיטרה חשמלית וגיטרה מזרחית. ממתי יש גיטרה מזרחית? אף אחג לא בנה גיטרה מזרחית ונהיה מושג חדש, 'גיטרה מזרחית'".

את הפרס העניק ליהודה קיסר המוזיקאי עובד אפרת, יו"ר אקו"ם. יוריק בן דוד, מנכ"ל אקו"ם, הפתיע את הקהל כאשר ביצע על הבמה את שירו הותיק "לילה לי".

יוריק בן-דוד - "לילה לי"

ריף כהן החיננית דילגה לבמה לצלילי להיטה הגדול "A Paris" כדי לקבל את פרס "תגלית השנה" של אקו"ם במוזיקה הישראלית. בנאום התודה שלה ציינה כהן במיוחד את אמה פטריסיה שמחברת את המילים של שיריה.

"אני באמת מאוד שמחה לקבל את התואר הזה, כי אני יודעת שיש הרבה מוזקאים בארץ שעובדים לא פחות קשה ממני ולא מקבלים שום תואר, אז אין ספק שאני מעריכה את זה מאוד ושמחה", אומרת ריף כהן. "עברתי חמש שנים של עבודה, בעיקר בשנתיים האחרונות שהיו מאוד אינטנסיביות".

טקס פרסי אקום, ריף כהן (צילום: ענבל צח)
"אני אשמח להיות זמרת השנה בצרפת". ריף כהן בטקס פרסי אקום | צילום: ענבל צח

-את חושבת שהבאת משהו חדש ואחר למוזיקה הישראלית?
"כן, אני חושבת שכן, אולי, נכון. לא כיוונתי את זה במיוחד. אני חושבת שאטלי יש משהו בדור שלי שיצר סצנה מאוד מעניינת של מוזיקה, שאני מרגישה חלק ממנה ויש עוד רבה מה לגלות בארץ. יש מוזיקאים מדהימים שרכשו הרבה השכלה ומוזיקה ויש להם הרבה מה לתת, לא רק לארץ אלא לעולם כולו".

-הפרס הזה מסמן עוד פרסים בעתיד?
"למה לא. אני מקווה. אני אשמח. למשל על קומפוזיציה או עיבוד. בחו"ל יש את הסטאר אקדמי' וברור שאני אשמח להיות 'זמרת השנה' בצרפת. גם את ה'גראמי' אני אשמח לקבל. בשנה הקרובה אנחנו מאוד ממוקדים בצרפת. האלבום ייצא שם ב-8 באפריל ומתוכנן טור בקיץ באירופה. אחרי כן האלבום יופץ באירופה ואולי בכל שאר העולם".

ישי לפידות זכה בפרס מיוחד בתחום המוזיקה החסידית ועל הבמה עלתה להקת הילדים אותה ייסד, ה"קינדרלך", וביצעה את השיר "רק ילדים". אשתו של לפידות קיבלה את הפרס במקומו, אחרי שנאלץ לעזוב את הטקס להתחייבויות קודמות.

חברי להקת ה"בלקן ביט בוקס" עם המתופף, המפיק והמעבד תמיד מוסקט והסולן תומר יוסף - זכו בפרס ל"מעבדי השנה" על אלבומם האחרון, ושלחו ברכה מצולמת, כיוון שבזמן האירוע היו בהופעה בצפון.

פרס ע"ש אהרון גפן לתמיכה בהפקת אלבום ניתן ללונא אבו נסאר, הכישרון העולה מהמגזר הערבי, והקהל זכה לשמוע אותה מבצעת את השיר "באמשי לה אודאם" כשהיא מלווה עצמה בגיטרה.

כמו כן העניק דירקטוריון אקו"ם העניק פרסים מיוחדים גם לשני מוזיקאים שהלכו לעולמם: המעבד, המלחין והנגן המצטיין אלכס וייס (1929 - 2001), והמלחין, המעבד המוזיקלי והמנצח מרטין מוסקוביץ' (1938 - 2008).

טקס פרסי אקום, תומר הדדי (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, תומר הדדי | צילום: ענבל צח

טקס פרסי אקום, אביב גדג' (צילום: ענבל צח)
אביב גדג' מודה לנגנים ולאשתו בטקס פרסי אקו"ם | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, אשת לפידות (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, אשת לפידות | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, יהודה קיסר, יעקב למאי (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, יהודה קיסר, יעקב למאי | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, רותי נבון (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, רותי נבון | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, דודו אהרון (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, דודו אהרון | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, עמיר בניון (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, עמיר בניון | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, קורין אלאל (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, קורין אלאל, "זן נדיר" | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, שירי מימון, תומר הדדי (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, שירי מימון ותומר הדדי, "שלג בשרב" | צילום: ענבל צח

טקס פרסי אקום, הקינדערלך (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, הקינדערלך של ישי לפידות | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, לונה אבו נסאר (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, לונה אבו נסאר | צילום: ענבל צח

טקס פרסי אקום, נעמה לוי (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, נעמה לוי במחרוזת משירי תלמה אליגון ומאיר גולדברג | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, יוריק בן דוד (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, יוריק בן דוד | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, יהורם גאון (צילום: ענבל צח)
העניק את הפרס לתלמה אליגון רוז - יהורם גאון בטקס פרסי אקו"ם | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, אורי גוטליב (צילום: ענבל צח)
משעשע. אורי גוטליב | צילום: ענבל צח
טקס פרסי אקום, צרויה להב (צילום: ענבל צח)
טקס פרסי אקום, צרויה להב מעניקה פרס למאיר גולדברג | צילום: ענבל צח
אין תמונה
ישי לוי ועמיר בניון, מאחורי הקלעים של טקס פרסי אקו"ם
אין תמונה
ישי לוי ועמיר בניון, מאחורי הקלעים של טקס פרסי אקו"ם
_OBJ

_OBJ