אין תמונה
לידר וגולדשטיין. TYP

עברי לידר ויונתן גולדשטיין ("ג'וני הקטן") השיקו היום את הצמד האלקטרוני החדש שלהם "The Young Professionals" (TYPׂ, שנחשף לראשונה ב-mako כבר בתחילת נובמבר 2010.

הצמד, שמייצג דורות שונים בפופ הישראלי, מוציא היום (7.7.11) את הקליפ "D.I.S.C.O". השיר כולל בתוכו סימפול של להיט שנות ה- 80' D.I.S.C.O, שבוצע במקור על ידי הצמד הצרפתי OTTAWAN וכבש את המצעדים בעולם. בקליפ מככבים השניים, לידר וגולדשטיין ולצדם חבורת רקדניות והגיי-אייקון אוריאל יקותיאל (ההוא עם השפם), האבא של ליין מסיבות הגייז המזרחיות "אריסה".

הפצה באירופה, באוסף דאנס צרפתי של "וורנר"

זהו סינגל הראשון מתוך אלבום הבכורה של TYP, שייצא ב-9.9.11, עליו עבדו לידר וגולדשטיין מעל לשנתיים. האלבום כולל 14 טרקים באנגלית, המשלבים בין מוסיקה אלקטרונית, רוק, פופ ודאנס. עברי לידר אחראי למילות השירים, הלחנים משותפים לו ולג'וני גולדשטיין, שאחראי למיקסים.

הסינגל יוצא בשלושה פורמטים - דיגיטלי, פיזי (CD) וויניל מיוחד לדיג'ייז ואספנים. השיר יוצע להורדה בארץ ובאירופה בחנויות הדיגיטליות, באתר האינטרנט של TYP, בפייסבוק וברשתות הסלולר השונות.

D.I.S.C.O יופץ גם בפורמט פתוח, בו כל ערוצי ההקלטה ניתנים להורדה בנפרד. באופן כזה יוכלו שדרים, עורכים, תקליטנים ומוסיקאים ליצור רמיקסים חדשים לשיר. את D.I.S.C.O  בפורמט הערוצים הפתוחים לצורך יצירת רמיקסים אפשר למצוא באתר האינטרנט של TYP, המאפשר גלישה בהקשה על כל אחת מהמילים המופיעות בו, שמתקיימת באופן שכבתי ומהווה רשת חברתית עצמאית.

האלבום המלא יושק במקביל בישראל ובאירופה. ההשקה הבינלאומית הראשונה תתקיים בשבוע הבא בצרפת. במסגרת אוסף הדאנס הבינלאומי של חברת "וורנר", שובץ הסינגל  D.I.S.C.O לצד להיטים של אמנים מובילים כמו סי לו גרין, אנגוס וג'וליה סטון ודה דטוקסיק אוונגר.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום הדגישו לידר וגולדשטיין ש"TYP" אינו רק פרויקט מוזיקלי, אלא קבוצה של יוצרים, אמנים מוכשרים מתחומי אמנויות שונים, מתוך תפיסה שבעידן הנוכחי מוזיקה משפיעה ומושפעת, ניזונה ומזינה תחומי אמנות ותרבות רבים. השותפים לקבוצה הם יוצר האתר גיל נוי, המעצב רועי שני, המנהל האסטרטגי אורי סלעי והיחצנית רונית ארבל.

עברי לידר: "זה לא בא על חשבון היותי זמר ישראלי מצליח"

עברי לידר, פרסי הלילה (צילום: שי פרג)
"בהרכב הזה אני יכול לעשות דברים שאני לא יכול בקריירה כזמר". עברי לידר | צילום: שי פרג

-כאמן מצליח בארץ, מה הסיבה שהצטרפת עם ג'וני לצמד הזה?
"מה שאני עושה עם ג'וני זה לא דבר שבא או מגכוון או נועד להחליף את הקריירה שלי כזמר ישראלי מצליח. אני אמשיך לעשות. זה לא במקום. אני אוהב לשתף פעולה עם אנשים, להסתקרן, לחפש, ללכת למקומות. בפרויקט כזה אני יכול לנסות ולעשות רעיונות מוזיקלים וויזואליים שאני לא יכול לעשות בקריירה שלי לבד, מהסיבה שחברים כאן עוד אנשים שמשפיעים על הדבר הזה וזו יצירה משותפת. זה לא משהו שאני עושה לבד, זה אחר. וזה כיף לי. הרבה אמנים עושים דברים כאלה. כי להיות זמר זה משהו שאתה עושה הרבה שנים. גם כשאתה מצליח ונהנה נחמד להתאוור ולעשות אחרת, ליצור עם אנשים. זה מעניין".

-ועדיין הפוקוס עליך.
"בגלל שאני הפנים המוכרות הפוקוס הוא עלי. ברגע שהשאר יהיו מוכרים, כך אני מקווה, הפוקוס יהיה פחות רק עלי. כרגע אני מוביל את זה באופן טבעי. אבל הפרויקט הוא לא רק עלי הוא גם על כל השאר".

"זה לא שחשבתי שאבנה הרכב באנגלית כדי להופיע בחו"ל"

-זה קשור לשאיפה שלך לפרוץ בחו"ל?
"חו"ל זה לא קשור. הדבר הזה מן הסתם יוצא באירופה באוסף של וורנר והוא מיועד לקהל מגוון, לכל מי שרטצה לשמוע ולהשתתף. הוא יכול להיות ישראלי או צרפתי או מקסיקני. למוזיקה אין מטרת קצה שמיועדת לעשות משהו, אצלי זה לא עובד ככה. אני נהנה לכתוב שירים בעברית ואנגלית ואוהב להתעסק בכל מיני דברים. מן הסתם מוזיקה שהשפה שלה היא אנגלית יש פוטנציאל להיות משווקת בעולם, זו הדרך לתקשר עם העולם. מן הסתם ברור שלפרויקט כמו 'TYP' יש רצון, יכולת ופוטצניאל לעשות את זה. אבל זה לא שחשבתי שאבנה הרכב באנגלית כדי להופיע בחו"ל".

עברי לידר, יונתן גולדשטיין, פרסי הלילה (צילום: שי פרג)
"אולי נופיע במצדה". TYP בהופעה בטקס פרסי הלילה | צילום: שי פרג

-אתה לא צריך להתבייש בשאיפות שלך.
"אני בכלל לא מתבייש בשאיפות, אני פשוט מכבד את זה. כי יש תחושה שכל פעם שאמנים ישראלים עושים פרויקט באנגלית אז הכוונה היא להתנתק ממשהו מסוים ולעזוב ולעבור למשהו אחר. אני מניח שגם אצל אחרים זו לא הכוונה, אלא להתכתב עם העולם ועם אנשים שגרים בו. זה מרענן, נעים ומלמד. לכן הדרך הניסוחית של זה היא חשובה".

"ג'וני ואני יוצרים יחד דבר שלישי שלנו כבודדים אין"

-במה ג'וני תרם לך ולפרויקט?
"בכל פעם שאתה פוגש מישהו כשרוני כמו ג'וני הוא מרחיב את אופקיך ומכניס אנרגיות חדשות וצעירות של עבודה וחיפושים. מצד אחד יש לנו הרבה משותף - שנינו מוזיקאים שגדלו עם הרבה מחשבים מגיל נורא צעיר ואוהבים דברים במוזיקה אלקטרונית עולמית, מדברים יותר אינדי עד הכי קטאינג אדג' פופ. במובן הזה אנחנו מאוד דומים. מבחינת השוני, ג'וני הוא מתופף שהתעסק במוזיקה שחורה. הוא בא מהיפ הופ. הגרוב אצלו ברור. הוא הביא למשל ביייס דראמים שאין אצלי ברמת המומחיות וברמה שיש אצלו. הוא מתופף ואני בא מהפסנתר, אני סינגר-סונגרייטר עם הבנה יותר רחבה של הרמוניה. אני בא מכתיבת שירים, מהטקסט, מול האורינטציה יותר גרובית שלו. השילוב הוא הדבר השלישי, שזה לא אף אחד מאיתנו לבד".

יונתן גולדשטיין הופעה 1 (צילום: רועי ברקוביץ')
"ג'וני בא מהיפ הופ, הוא בכלל מתופף". יונתן גולדשטיין בהופעה | צילום: רועי ברקוביץ'

-בחרתם לצאת עם שיר שהוא סימפול ללהיט ותיק.
"זה מקובל. הרבה לוקחים סימפול שנשען על שיר מקורי אבל עושים ממנו משהו חדש. הבחירה קרתה במקרה, אבל זה נחמד. זה קרה כי 'וורנר צרפת' בחרו את הסינגל לאוסף הדאנס של הקיץ באירופה. צרפת היא אחד משלושת המקומות הכי חשובים בעולם האלקטרוני, יחד עם אנגליה וארה"ב. הם בחרו אותנו לאוסף שלהם וזה שימח אותנו מאוד. הבנו שזה מה שאנחנו מוציאים והחלטנו להוציא את השיר גם פה, כי אנחנו לא מנסים לייצר הפרדה בין חו"ל לארץ, מבחינתנו זה הכל ביחד. אז בעצם הם בחרו".

"וזה נחמד כי הסוג הזה של עשיית מוזיקה נשען על משהו שאנחנו מתכתבים איתו, שזה מוזיקת מועדונים מהאייטיז שיש ממנה הרבה השפעות בפרויקט. אז הסינגל הראשון הוא מעין מחווה משוגעת להשפעה הזו וזה נראה לי נחמד. זה דבר פרשי. אתה כותב שיר חדש על סימפול של משהו ישן, שזה סגנון שהיום עושים הרבה ונהיה סגנון בפני עצמו במוזיקה העולמית. זה לא ממש קאבר".

-במבט קדימה, לאן הפרויקט הזה יכול לקחת אתכם?
"זה הרכב פתוח עם מעצב אינטרנט מעצב גרפי ושני מוזיקאים. בחזון הוא יכול להתקשר לכל מיני מקומות כולל עיצוב בגדים עם מעצב שיתחבר אלינו ומצטרף לפרויקט. מבחינתנו זה פתוח, זה חלק מהרוח שבה אנחנו עושים את הדברים. אנחנו חברים ונשמח שהוא תפתח לעוד אנשים שיראה להם להיכנס אלינו וירצו לדבר איתנו. האתר שלנו הוא כרגע בגזרת בטא אבל מעבר ללהיות אתר רגיל הוא מייצר קומונה של אנשים שסגנון החיים הזה מעניין אותם והם מוזמנים להירשם ולהיות חברים ולתקשר. אם שני אנשים דרך האתר יתחברו ויצרו משהו זה ישמח אותי מאוד. אני רוצה ליצור נקודת מפגש לאמנים. זה חלק ממה שאני מקווה שיקרה. אני מקווה שנעשה עוד הופעות. פתחנו את יריד צבע טרי. מחר יש לנו הופעה במסיבה של שירזי בליין FFF, נופיע הקיץ הרבה עם עופר ניסים ואולי נופיע במצדה".

"אוריאל יקותיאל התאים לאופי שלנו"

-בקליפ מככב הגיי-אייקון אוריאל יקותיאל. איך הגעתם אליו?
"ראינו את הסרטונים שלו בפייסבוק וחשבנו שהוא דמות מהממת ביופיה ורגישותה ושהסטייטמנט שלו חדש ומעניין. גם גיא שגיא הבמאי אהב אותו ודיברנו על לשלב אותו בקליפ. חשבנו שיש בו משהו שמתאים למי שאנחנו, להרפתקנות, למסיבתיות ולהומור העצמי אפילו. בהרכב יש גם הומור עצמי. המחשבה משמעות השם TYP היא שכאילו אנחנו אומרים על עצמנו שאנחנו גם עובדים בזה וגם יודעים שהעולם יכול להיות מגוחך ומגעיל. ובאוריאל יש את זה והוא מהמם מול מצלמה בעיני. שמחנו שהוא הסכים להשתתף בקליפ ואולי נעשה עוד דברים ביחד".

-אתה עובד אלבום חדש משלך?
"כן, אני לקראת סוף הכתיבה שלו. שרתי שירים חדשים ממנו בשתי הופעות שעשיתי בזאפה ואני מתחיל להקליט עוד שבועיים. אלב חומרים שאני מאוד אוהב ומחכה כבר להוציא אותם".

-ואתה גם צפוי להפיק אלבום לכוכב הנולד, מה אתה מתכנן?
"כמפיק אני חייב שההפקה תהיה תלויה במי זה יהיה או תהיה. העבודה היא לשרת את מי שאני מפיק בשבילו. אני עוקב אחרי העונה ויכול להיות מעניין לעבוד איתם. לפי מי שינצח את התחרות ישתנה סוג ההפקה שאעשה. זה תלוי מי יהיה הבן אדם. שאני אעבוד בשבילו, כדי לעשות את התקליט שהכי נכון לו".

>> דודי בר דוד בסינגל חדש: "מסכות"