יגאל בשן (צילום: יח"צ, חגית סער)
"בחרתי שירים שעיצבואת תרבותי". יגאל בשן | צילום: יח"צ, חגית סער

יגאל בשן הוציא בשנה האחרונה שני שירים - "ימים טובים עלינו" ו"כל פעם" - שנועדו לקדם אלבום חדש ומקורי. אולם בשלב זה החליט בשן לוותר על אלבום עם שיריםחדשים, ולהתמקד באלבום גרסאות כיסוי אותו הקליט לשירים ישראלים קלאסיים, אותם עיבד והלחין המוזיקאי והגיטריסט דורון מזרחי.

בשן, יליד 1950, בחר את "הימים הארוכים העצובים", "בית הערבה", "דבר אלי בפרחים", "עין גדי" (בעיבוד שונה מהמקור שהוא שלו עצמו), ועוד. השיר הראשון שיוצא מהפרויקט החדש הוא "פגישה לאין קץ", עם המילים של נתן אלתרמן, הלחן של נעמי שמר וכאמור עיבוד של דורון מזרחי בן ה-26.

במקביל ישתתף בשן, בעבר כוכב תוכנית הילדים המצליחה "הופה היי", בחנוכה הקרוב בפסטיבל שירי הילדים ויזכה לכבוד לו זכה בשנה שעברה גידי גוב, כשיבצע מחרוזת ממיטב שירי הילדים שלו וכן שיר חדש.

"הקפאתי אלבום, אולי אחזור אליו"

-אתה מרגיש שחזרת לעניינים?
"לא כל כך. הפסקתי לפני שנה וחצי עם המופע הגדול של מיטב הלהיטים ומאז אני עסוק בלהקליט ובתוכנית הרדיו שאני משדר בימי שישי. הייתי עסוק כל הזמן, אבל לא בימתית או טלוויזיונית, לא פרונטלית.

-מה קרה לאלבום שרצית להוציא?
"כתבתי אלבום, הקלטתי שני שירים, עם שלומי שבן, אסף תלמודי ועם הבן שלי אורי, עמדתי להוציא אותו כי הוא כבר היה כמעט גמור. מאוד התחברתי לשירים כי יש בהם דברים שאני רוצה להגיד מהמקום שבו אני נמצא היום. אבל העיתוי כנראה לא היה נכון והחלטתי להקפיא את האלבום, לזנוח אותו. אולי אחזור אליו בעתיד".

"מצד שני, יש לי כמה חלומות מגירה שאני מחזיק הרבה שנים. אחד מהם היה לקחת שירים שעיצבו את תרבותי, שירים ישראלים על-זמניים, או לפחות  בשבילי הם כאלה. הם מאוד חשובים לי וכל פעם שהייתי שומע אותם ברדיו הייתי חושב איך אני הייתי שר אותם, משנה אותם קצת, צובע אותם אולי בצבע קצת אחר. חשבתי על האלבום הזה כבר מזמן אבל לא הגשמתי אותו, כי תוכניות השתנו וכל פעם באו דברים אחרים. גם לא פגשתי את המוזיקאי שהצליח להתחבר למה שהרגשתי.

"הריינג'ים של השירה שלי השתנו, היום הם יותר קרובים לרדיו"

"לפני עשרה חודשים הכרתי את דורון מזרחי, בן 26, בעל תואר שני במוזיקה קלאסית, גיטריסט, שהגיע אלי דרך אורי הבן שלי. הוא הביא אותו להקלטות של האלבום החדש. ועם דורון הלכתי לאולפן לעשות את האלבום שאני חולם עליו הרבה שנים. אותי זה מאוד מרגש, כי נוצר גשר של דורות ביני לבינו עם השירים האלה, שאת חלקם הוא שמע בפעם הראשונה.

"דורון קלט את הצורה שבה רציתי לעטוף את השירים מבחינה מוזיקלית. כי הריינג'ים של השירה שלי השתנו, היום הם יותר קרובים לרדיו מלשירה שלי פעם. הקול שלי נעשה יותר עמוק ואני מרגיש איתו הכי נוח היום. אז למשל ב'פגישה לאין קץ', לקחנו את השיר למקומות קצת אחרים, שיניתי פרייזינג של שורות שלמות בשיר. וככה עבדנו על 11 שירים שאני בחרתי, שחשבתי שדורון יוכל לתרגם אותם למה שאני רוצה שהם יהיו".

-בחנוכה אתה חוזר אחרי הרבה שנים לפסטיבל הילדים.
"כן. מרבית שירי הילדים שלי באו מפסטיגלים ופסטיבלים. כמו כל דבר בחיים ובמקצוע לדברים יש את הדרך שלהם. פתאום נהייתי ב'הופה היי' כוכב ילדים, ורק אחרי הרבה שנים ממרחק של זמן אני מבין את החשיבות של זה. אז לא הבנתי. יש דורות שגדלו על 'הופה היי', שספגו ממנה את אהבת הארץ בצורה של פאן, זה עיצב אותם תרבותית. אז לא הבנתי את המשמעות של שיר ילדים. בכלל, הגישה שבה ילד נחשף למוזיקה, מלווה אותו אחר כך כל החיים.

"לילדים אני כותב הכי טוב"

"בשנים האחרונות הציעו לי לבוא לפסטיבלים האלה וכל שנה סירבתי. בשנת 2000 סיימנו את 'הופה היי' והחלטתי שאני וזר לקריירה של זמר למבוגרים. אבל השנה קיבלתי הצעה שמאוד מצאה חן בעיני, בעיקר כל נושא ההתייחסות לשירים. זה הדבר החשוב, פחות פעלולים ופירוטכניקות, השירים חשובים. לכן שמחתי על ההצעה, וכתבתי שיר חדש שנקרא "ילדים אוהבים לשיר עם ילדים", שהוא יהיה בחצי הראשון של הפסטיבל.

בחצי השני תהיה מחרוזת עם שירים כמו 'ציגלה בום', 'אדוני ראש העיר', 'ארץ הצבר', 'ילד פלא' וכמובן 'הופה היי'. בכלל, לילדים אני כותב הכי טוב, כי אין לי בתת-מודע ביקורת על מה יגידו. התגובה שאני מקבל על השיר היא בפגישה איתם, וזו הביקורת שאני מוכן לקבל".